Vaarallinen ilmiö - liian pienet vauvamasut
Nyt kilpaillaan siitä kellä on pienin vauvamasu. Ei hyvää päivää.
Kommentit (86)
Mulla oli kohtuu pieni maha ja olin siitä iloinen (koska ei juurikaan tarvinnut erityisiä raskausvaatteita) MUTTA en mitenkään pyrkinyt siihen! Söin sen verran kun oli nälkä, voin loistavasti alkuraskauden väsymystä lukuunottamatta, lapsi syntyi täysiaikaisena ja terveenä (painoi 3 kg, saman verran kuin mies ja minä syntyessämme). Sairaalasta kotiutuessa mahduin omiin löysiin farkkuihin, mammahousut ei pysyneet päällä. Painoa tuli raskaudenaikana 12 kg, 2 kg oli jäljellä viikon kuluttua synnytyksestä. Enkä laihduttanut, vaan söin edelleen nälän mukaan.
Tämä siis muistutuksena että kaikilla se pieni maha ja nopea palautuminen ei ole juttu jota olisi tavoiteltu, vaan ihan tuurista kiinni.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:40"]Onpa kunnon kateellisten ruikutusta ja aika moni ei edes tajunnu videon sanomaa tai ei edes katsoneet koko videota.
Vaikka vauva maha olisi todella pieni niin se ei haittaa kunhan äidin paino nousee tasaisesti ja lapsen koko kasvaa normaalisti. Normaalissa raskaudessa voit myös urheilla normaalisti niin kauan kun et nostele jotain hurjia painoja. Lisäksi myös esim kohdun paikka määrittää mahan kokoa aika lailla.
Joten te ryhävalaat jotka mässytitte raskauden aikana kaiken mikä ei juossut karkuun... lopettakaa vinkuminen. Se on ollut teidän oma päätös. Tämä videon nainen sen sijaan että tinkisi itsensä ja lapsensa terveydestä on pitänyt siitä huolta syömällä oikein ja liikkumalla
[/quote]
Millä oikeudella haukut ketään äitiä ryhävalaaksi, sinä vastenmielinen ilkeä ihminen? Mitäs jos keskittyisit niihin omiin kiloihisi etkä kiinnittäisi niin paljon huomioita muiden läskeihin?
T: 173/60
Aivan saatanan sairasta, sellaisten naisten ei todellakaan soisi lisääntyvän, kun ei ajatella vauvaa ollenkaan vaan omaa vitun napaa! Pistää vihaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:05"]
Ööö... Mun paino nousi lähtöpainosta vain 4 kg. Vauva oli 4,5 kg. Mahduin synnärillä tavallisiin vaatteisiini, mutta olin synnytyksen jälkeen 8 kg kevyempi kuin ennen raskautta. Miettikääpä sitä.
[/quote]
Pakko kysyä että paljonko on ollut lähtöpainosi? Sillä eikö tuon luulisi olevan jo vaarallista. Itse olen nyt raskaana vasta viikolla 17 ja minulle kerrottiin jo heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä että painon on sitten noustava riittävästi heti raskauden alusta lähtien. Tosin lähtöpainoni olikin vain 165/46, joten olen hiukkasen alipainoinen, mutta luulisi ettei tuo normaalipainoisellekaan ihan terveeltä kuulosta noin vähäinen painonnousu.
Kyllä mun vauva on tärkeämpi, kun joku typerä kauneusihanne. Olen nyt rv 29 ja oikein iloinen vauvamahastani, joka on kasvanut tasaisesti käyrien mukaan. Painoa on tullut yhdeksän kiloa, mutta ei haittaa, kyllä mä kerkeän sen sitten imetyksen jälkeen laihduttamaan lapsen kanssa, en kuitenkaan ole vielä lähelläkään ylipainoa. N21
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:05"]
Ööö... Mun paino nousi lähtöpainosta vain 4 kg. Vauva oli 4,5 kg. Mahduin synnärillä tavallisiin vaatteisiini, mutta olin synnytyksen jälkeen 8 kg kevyempi kuin ennen raskautta. Miettikääpä sitä.
[/quote]
Pakko kysyä että paljonko on ollut lähtöpainosi? Sillä eikö tuon luulisi olevan jo vaarallista. Itse olen nyt raskaana vasta viikolla 17 ja minulle kerrottiin jo heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä että painon on sitten noustava riittävästi heti raskauden alusta lähtien. Tosin lähtöpainoni olikin vain 165/46, joten olen hiukkasen alipainoinen, mutta luulisi ettei tuo normaalipainoisellekaan ihan terveeltä kuulosta noin vähäinen painonnousu.
[/quote]
Miksi se olisi vaarallista, jos lähtöpaino raskauden alussa on ollut hieman yli normaalipainon eli on mistä laihtua.
Mun painonkehitys oli aikalailla samanlainen: painoa tuli lisää 5 kiloa, synnärillä painoin 9 kg vähemmän kuin lähtöpainoni oli. Tuo tarkoittanee sitä, että raskauden aikana kiihtyneen aineenvaihdunnan ansiosta rasvat lähti kehosta. En ole koskaan käynyt salilla enkä lenkkeilyt, joten liikuntanikin oli sellaista peruskäppäilyä, kävelin kyllä aika paljon.
Ainahan se vatsan koko ei korrelloi vauvan koon kanssa. Hoikalla ihmisellä saattaa tulla raskausmaha aikaisin esiin, kun taas vähän pyöreämmällä raskausmaha ei näy moniin viikkoihin.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:27"]
Ainahan se vatsan koko ei korrelloi vauvan koon kanssa. Hoikalla ihmisellä saattaa tulla raskausmaha aikaisin esiin, kun taas vähän pyöreämmällä raskausmaha ei näy moniin viikkoihin.
[/quote] Mutta kyse oli siis siitä, että nämä laihuutta ihannoivat mammat eivät tahdo masunsa kasvavan edes raskausaikana, jotta pysyy itse bikinikunnnossa.
Minä syön mitä huvittaa ja mässäilen, jos haluan nyt raskausaikana, mutta en saa tuota enempää kaloreita. Olin ennen raskaustestiä normaalipainon ala-rajoilla ja söin aika vähän. Nyt seitsemännellä kuulla ja painoa tullut yhdeksän kiloa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:20"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...! [/quote] En ruikuta enkä ole kateellinen. Minä olen lihonut kaikissa 3 raskaudessa 20-30kg. Ja saanut kaikki tulleet kilot viimeistään 6kk pois ja enemmänkin. Ei ainoatakaan raskausarpea tai löysää nahkaa vatsassa. Minä en ole voinut liikkua, ennenaikaisten supistusten ja kohdunkaulan ennenaikaisen avautumisen takia. Tämän kun vielä te pässit tajuaisitte ettei kaikki vaan voi rehkiä hikipäässä salilla raskaana ollessaan. Joillekin kun se vauva on tärkeämpi kuin se tuleeko 5 vai 30kg painoa. Mulle oli ainakin ihan sama, tuli mitä tuli kunhan vauvalla oli kaikki hyvin. [/quote] "Tuli mitä tuli, kunhan vauva voi hyvin." Tiedät varmaan, että äidin painolla on merkitystä vauvan terveydelle. Liian vähän ravintoa saaneet äidit saavat pieniä vauvoja ja pieni syntymäpaino on riski terveydelle myöhemmässä elämässä. Sama tilanne on ylipainoisilla äideillä, koska ylipaino lisää raskausdiabeteksen riskiä, joka myös lisää äidin ja lapsen myöhempää 2-tyypin diabeteksen riskiä. Eli paino ei ole pelkästään ulkonäkökysymys, siksi siihen ei pitäisi suhtautua mitenkään yliolkaisesti. Jos raskaudesta johtuvat vaivat aiheuttavat runsasta painonnousua, täytyy silloin tietenkin ajatella järkevästi ja hyväksyä tilanne, mutta ei täällä nyt erityistapauksista keskustellakaan. [/quote] Olen painanut ennen raskauksia n. 56-58kg. (173cm) Joten en ole ollut ylipainoinen äiti. Ja minun tapauksessani "tuli mitä tuli" on ollut pakonsanelemaa. En ole voinut liikkua edes normaalisti joten pienempi paha lapsilleni on ollut raskauskiloni kuin keskosuus.
[/quote]
Niin, pakkotilanteissa ei tietenkään voi mitään. Mainitsin asiasta myös kommentissani.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:39"]Ei voi kuin päätä puistella. Mikä teidän kasvatuksessanne on mennyt pieleen? Onneksi ei ole tyttölapsia.
Äiti 44v
[/quote]
Varmaan juuri sinun kaltaiset tyttöjä halveksivat äidit ovat se suurin syy
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:04"]
Synnäriltä lähtiessä painoin 8 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Syytä siihen ei osattu selvittää, vaikka söin ihan riittävästi. Lapsi oli nippa nappa kolmekiloinen.
[/quote]
On näitä tapauksia kuitenkin jonin verran päätellen siitä, ettei mun synnärin lääkäri kohottanut edes kulmiaan, kun kerroin mulle käyneen samoin.
Laihduin raskauden aikana, olin ennen raskautta mitoiltani 165/64 ja puolivälissä 165/63. Neuvolassa sanottiin, ettei tarvitse huolestua sillä vauva kyllä ottaa tarvitsevansa, jos äidillä on ylimääräistä. Eli minä laihduin, ei vauva. Yritin syödä niin paljon kuin pystyin mutta en ole urheilullinen ja on vaikea syödä terveellistä ruokaa yli tarpeen. Vauva oli täysin terve 3400g ja minä painoin 3kk synnytyksen jälkeen 55 kg
Olen "keskikokoinen" eli 164cm ja raskauksien (4) alussa 52-60 kiloinen. Mulla on aina ollut pienet vauvamasut, vasta vkolla 20 olen siirtynyt joustaviin housuihin ja normipuserot on menneet loppuun saakka. Mun ruumiinrakenne on sellainen että lantio on kaareva joten vauva piiloutuu sinne hyvin, eikä raskauksien aikanakaan ole tullut painoa kuin 5-10 kiloa, itseasiassa viimeisessä raskaudessa laihduin kun en voinut syödä loppuvaiheessa paljoakaan. Lapsiveden määräkin on ollut alarajoilla. Ihan normaalit raskaudet ja painonnousut.
Liika painonnousu, liika lapsivesi, nesteen kertyminen äidin elimistöön, proteiinin ja valkuaisen ilmaantuminen virtsaan ja raskausdb on paljon haitallisempia lapselle. Ja paljon yleisempiä kuin pieni sievä vauvavatsa.
ainahan sitä on ihmetelty, että miten joku ei voi huomata olevansa raskaana, miten synnytys voi tulla yllätyksenä yms. Vaikka se oulun vauvamurhaajakin.. Tässä selitys, joidenkin maha ei vaan kasva isoksi. kyllähän se tietty ärsyttää, kun nyt kyseessä ei olekkaan joku mega ylipainoinen laardikasa, jonka ihroihin vauvamasu hukkuu, vaan timmikroppainen malli ;)
Kuka "normaalia" vauvavatsaa kantava ottaa kuvia jatkuvasti (bikinit päällä) JULKISEEN esittelyyn? Omaan kotialbumiin ymmärrän, mutta...jotain huomionhakua tää pikkumasun julkinen esittely on. No, pääsi esille. Tosin näkyyhän tuossa koko kroppa. Ketä varten :))???
Mä en nyt ymmärrä tätä vouhotusta. Tuo insta-nainenhan on tosi hyvinvoivan näköinen. Hänellä nyt vaan sattuu olemaan tosi pieni raskausmaha. Ymmärtäisin ehkä tätä kohua, mikäli hän olisi ihan anorektinen, huonokuntoisen näköinen ja postailisi kuvia pienestä mahastaan.
Olen nyt vkolla 32 ja painoa tullut 9 kg lisää. Liikunnan olen joutunut jättämään pois mutta siltikään paino ei ole lähtenyt räjähdysmäiseen nousuun. Olen aina ollut tosi hoikka ja painon ja massan saaminen on oikeasti työn takana, vaikka olen aina syönyt paljon ja mitä huvittaa. En todellakaan vesi ja salaattilinjalla. Raskaudessahan ei niitä kaloreitakaan tarvitse paljoa ylimääräistä vaan ihan normaali ruokailu riittää. Loppuvaiheessa muistaakseni yksi välipala lisää riittää turvaamaan sen lisääntyneen tarpeen (olisiko ollut 300 kcal). Eli kyse on todella pienistä määristä. En ole juurikaan lihonut, toki lantio on leventynyt ja kehon koostumus muuttunut. Maha on aika pieni mutta vauva voi hyvin ja kasvaa yläkäyrällä! Itsellä ainakin oman vartalon suhteet myös vaikuttaa, mahalla on enemmän tilaa kasvaa pituussuunnassa, ei tarvitse pullistua ulos. Näin sanoi ihan lääkäri. Takaapäin ei edes huomaa että olen raskaana. Enkä todellakaan ole katsonut syömisiä tai murehtinut lihomista. Kaikki vaan eivät kerää sitä rasvaa ja kiloja. Ja pieni kokoinen maha ei kerro mitään siitä, kuinka vauva voi. Kokonaisuus ratkaisee. Varmasti enemmän treenaavalla vatsalihaksetkin pitävät paketin hyvin koossa. Ja videossa se nainen sanoi että treenaa 2 kertaa viikossa ja painoa tullut 9 kg. Tuo 2 kertaa viikossa ei vielä riitä mihinkään painonhallintaan tai laihdutukseen. Ja kyllähän se auttaa jaksamaan synnytyksessäkin jos kroppa olisi vahva ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Ja eihän se äidin painonnousu kerro vauvan painosta välttämättä mitään. Omalla äidillä paino nousi 30 kg ja itse synnyin alle 50 cm ja alle 3 kg. Tokihan on niitä joille se lihomisen pelko on ihan oikea ongelma ja syömishäiriöitä kehittyy mutta ei aina pitäisi olla arvostelemassa muita kun kaikki taustatkaan ei ole tiedossa. Vähän sama kuin se, että lihavaa ei saa sanoa lihavaksi eikä arvostella mutta jos on laiha (ihan yrittämättäkin) niin arvostelua kuulee päivittäin!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:05"]Ööö... Mun paino nousi lähtöpainosta vain 4 kg. Vauva oli 4,5 kg. Mahduin synnärillä tavallisiin vaatteisiini, mutta olin synnytyksen jälkeen 8 kg kevyempi kuin ennen raskautta. Miettikääpä sitä.
[/quote]
No en mieti.