Vaarallinen ilmiö - liian pienet vauvamasut
Nyt kilpaillaan siitä kellä on pienin vauvamasu. Ei hyvää päivää.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]
Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...!
[/quote]
No itse en ainakaan koskaan elämässäni ole syönyt niin terveellisesti, kuin kahden raskauksien aikanani... Silti sitä painoa ja nestettä keräänty kehoon ihan riittävästi. Keskimääräinen normaali painonnousu raskausaikana on 10-16 kg, vaikka se lapsi ei siittä, kun sen 3 kiloo painaisikaan... Nainen myös raskauden aikana kerää itseensä "ylimääräistä" rasvaa tulevaa lasta varten. Imetys kun kuluttaa aika hyvin... Se on ihan normaalia biologiaa, että se paino siis nousee. Ei se ole kateutta. Itsellä nousi paino viimeisestä sen 14 kg. Oli MAHDOTONTA muuten liikunta mulla viime kuukausien ajan. Liitoskivut oli sitä luokkaa ja selkä naksahti poikki, että ei muuten vieläkään kauheasti pysty liikkuun, vaikka muksu 4kk. Paino rupee vasta pikku hiljaa oleen normaalin rajoissa tästä johtuen ja lääkärissä saanut ravata tiuhaan. Ensimmäisen raskauden aikaan sain kyllä liikkua huoletta loppuun asti, mutta toinen oli jo tosiaan helvettiä... Onneksi pääsin kuntoutukseen...
Eli aika yksilöitä me ollaan, kun lapsia odotetaan, mutta se, jos joku sanoo, että paino ei ole noussut, kuin 4kg tms, niin se on jo sairautta.. Siinä ei tulevasta lapsesta piitata, kun puntaria tuijotetaan koko raskauden ajan ja hypitään salilla kuluttamassa ihan kaikki ylimääränen pois...
Minunkin tuttuni kehuskelee tuolla ettei tule painoa lisää vaikka on raskaana. Viimeksi ollessaan raskaana ja odottaessaan toista lastaan, muistan kun rv 33 kehuskeli kun on tullut vain YKSI kilo lisää painoa. Eli äiti on laihtunut odotusaikana? Siitä tuli sitten kauhea tappelu hänen facebook-seinällään kun haukkui kaikki ryhävalaat pystyyn...
Ai niin ja ensimmäisen raskauden aikana hänelle ei tullut siis mahaa lähes ollenkaan, jos oli tosi löysät vaatteet päällä, ei välttämättä huomannut edes että on raskaana. Silloin halveksui niitä joille mahaa tuli, luuli vissiin että mahan koko on sama asia kuin läski. No, tokassa raskaudessa hänellekin kasvoi iso maha, mutta sama länkytys jatkui, vähän eri aiheesta vaan. 81
Minulla tuli raskausaikana lisää painoa 8kg, ja käytännössä se kaikki toisella kolmanneksella. Viimeisellä kolmanneksella paino ei noussut enää ollenkaan, varmaan vaan vaihtoi paikkaa. Olen itse lyhyt, mutta vauva oli syntyessään keskimääräistä pitempi ja lisäksi vielä kohtu oli kai jossain sellaisessa asennossa, että se painoi jatkuvasti vatsalaukkua. Nälkä ei meinannut tulla raskauden loppuvaiheessa ollenkaan, ja piti oikein ottaa asiakseen muistaa puputtaa pieniä välipaloja jatkuvasti, että tuli ylipäätään syötyä tarpeeksi. Vissiin samanlaista, kuin jos olisi vatsalaukun pienennysleikkauksessa käynyt?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:03"]
Mun mielestä tää trendi on jotain niin järkyttävää, leikitään vauvan terveydellä, koska hei, paino ei noussu yli 5kg ja mahduin heti synnärillä vanhoihin vaatteisiin! Voisin olettaa vain teiniäitien harrastavan tätä, mutta ei... Ihan aikuiset ihmisetkin. Jos minä tulisin nyt raskaaksi, niin en kyllä alkaisi leikkimään mun vauvan terveydellä. Syön just mitä haluan - ja tarvitsen - raskauden ajan, liikun omien voimien mukaan ja jos raskaus toisi sen 15-20kg painoa lisää, niin sitten toisi. Kunhan vauva saisi kaikki tarvitsemansa ravinteet yms. Ne raskauskilot kerkeää pudottaa vauvan synnyttyäkin. N16
[/quote]
Miksi tuo asenne olisi yhtään parempi? Jos syöt liikaa vaikka sokeria koska hei HALUAT!!!11! niin leikit ihan yhtä lailla sen lapsen terveydellä.
Oisko kohtuus mitään?
N21
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...! [/quote] Se on yksilöllistä, millainen maha tulee raskauden aikana. Esim. minun äidilläni oli valtava vatsa, vaikka olikin muuten laiha. Samoin ystävälläni oli iso maha, vaikka oli muuten todella hoikka. Ei mahan kasvuun vaikuta se, mitä syö, vaan kohdun asento, pituus ja muut geneettiset seikat.
[/quote]
Tuo edellinen kirjoittaja tarkoittikin enemmän näitä jotka uskovat että saa/pitää syödä 2 (jopa useamman....) edestä raskausaikana vaikka ihan normaali ravinto riittää äidille. Moni valmiiksi lihava odottaja lihoo sen 20 kiloa vain siksi että sallii itselleen vielä enemmän mättöä kuin normaalisti. Ja se vasta on terveellistä.....