Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaarallinen ilmiö - liian pienet vauvamasut

Vierailija
12.03.2015 |

Nyt kilpaillaan siitä kellä on pienin vauvamasu. Ei hyvää päivää.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin paljon on myös kiinni minkälainen on oma vartalotyyppi jne. Itse en liho vaikka söisin mitä, eka raskaudessa paino nousi 17kiloa, maha oli aika pieni, vauva syntyi rv 39 ja painoi 3,5kg, terve poika. Ja kyllä, kaikki 17kiloa jäi laitokselle ja ihan omiin entisiin farkkuihin mahduin kun sieltä kotiuduin. Nyt kolme lasta ja yhdessäkää raskaudessa en oo katsonut juurikaan mitä suuhuni laitan, kaikki lapset ollut yli 3kg ja terveitä jokainen. Ja yhden yhtä raskauskiloa ei ole jäänyt vieläkään, viimeisimmän jälkeenkin olen palautunut ennalleni ilman mitään laihdutuksia tai kuntoiluja. Että olen kai sitten onnekas mutta kyllä meitäkin on :)

Vierailija
22/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka raskaudessa harrastanut aktiivisesti hikiliikuntaa loppuun asti, syönyt terveellisesti (lakto-ovo-vege) ja voinut hyvin, mutta painoa on aina tullut n.20 kg. Eikä ole mennyt kaikki mahaan vaan rintoihin, reisiin ja peppuun osa. Ilmeisesti kyse on ollut kropan tavasta valmistautua imetykseen, joka on aina sujunut hyvin ja 6 kk täysimetyksen jälkeen olen aina ollut takaisin lähtöpainossa (bmi 21). Ei ole paljoa kiinnostanut mahtuuko laitoksella vanhat farkut jalkaan, hyvä jos jollain on sellaiset geenit ettei vartalo varastoi rasvaa eikä aineenvaihdunta hidastu raskausaikana, mutta se palkinto on terve lapsi, ei mahdollisimman pieni painonnousu ja palautuminen päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ottaa kyllä tarvitsemansa äidin kehosta, äidille itselleen voi vaan tulla puutostiloja jos syö huonosti. 

Vierailija
24/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä on kerrottu tästä vaarallisesta ilmiöstä? Näin vaan videolla miten mammat oli fleimanneet tota typyä Instassa kun niiden mielestä hänellä on liian pieni raskausvatsa. Ammattilainenkin siinä videolla sanoi että jos on normaali painonnousu ja vauva kehittyy normaalisti ja kohtu on normaali, niin ei siitä ulospäin pienestä raskausvatsasta ole haittaa.

Vierailija
25/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivälehdet kilvan ruokkivat tätä vaarallista ilmiötä, jossa naisen tulisi olla laiha jopa raskauden aikana. Joka päivä uutinen treenaavista mammoista, joissa ei ole kuin luu ja nahka + rintaimplantit.

Vierailija
26/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...!
[/quote]
En ruikuta enkä ole kateellinen. Minä olen lihonut kaikissa 3 raskaudessa 20-30kg. Ja saanut kaikki tulleet kilot viimeistään 6kk pois ja enemmänkin. Ei ainoatakaan raskausarpea tai löysää nahkaa vatsassa. Minä en ole voinut liikkua, ennenaikaisten supistusten ja kohdunkaulan ennenaikaisen avautumisen takia. Tämän kun vielä te pässit tajuaisitte ettei kaikki vaan voi rehkiä hikipäässä salilla raskaana ollessaan. Joillekin kun se vauva on tärkeämpi kuin se tuleeko 5 vai 30kg painoa. Mulle oli ainakin ihan sama, tuli mitä tuli kunhan vauvalla oli kaikki hyvin.

Vierailija
27/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]

Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...!

[/quote]

Raskauskilot ovat luonnon tapa varmistaa, että äidillä on rasvavaroja, mistä ottaa, kun imetys alkaa. Ei tässä ole kyse mistään ahmattien karkkikiloista. Käyt varmaan karhuillekin sanomassa syksyllä, ettei tarvis olla noin läski, kun syövät itsensä kuntoon talviunia varten.

Vierailija
28/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]

Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...!

[/quote]

Raskauskilot ovat luonnon tapa varmistaa, että äidillä on rasvavaroja, mistä ottaa, kun imetys alkaa. Ei tässä ole kyse mistään ahmattien karkkikiloista. Käyt varmaan karhuillekin sanomassa syksyllä, ettei tarvis olla noin läski, kun syövät itsensä kuntoon talviunia varten.
[/quote]
Ihan turha näille on vääntää tätä asiaa. Ei ne tajua kuitenkaan. No sitte ihmetellään miksi maitoa ei tule ja jos tulee niin se on ravintoköyhää kuraa ja vauva kasvaa alakäyrillä. Toisin kuin näillä äideillä joilla on kunnon rasvavarastot kun vauva syntyy.

Vierailija
29/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...! [/quote] En ruikuta enkä ole kateellinen. Minä olen lihonut kaikissa 3 raskaudessa 20-30kg. Ja saanut kaikki tulleet kilot viimeistään 6kk pois ja enemmänkin. Ei ainoatakaan raskausarpea tai löysää nahkaa vatsassa. Minä en ole voinut liikkua, ennenaikaisten supistusten ja kohdunkaulan ennenaikaisen avautumisen takia. Tämän kun vielä te pässit tajuaisitte ettei kaikki vaan voi rehkiä hikipäässä salilla raskaana ollessaan. Joillekin kun se vauva on tärkeämpi kuin se tuleeko 5 vai 30kg painoa. Mulle oli ainakin ihan sama, tuli mitä tuli kunhan vauvalla oli kaikki hyvin.

[/quote]

"Tuli mitä tuli, kunhan vauva voi hyvin." Tiedät varmaan, että äidin painolla on merkitystä vauvan terveydelle. Liian vähän ravintoa saaneet äidit saavat pieniä vauvoja ja pieni syntymäpaino on riski terveydelle myöhemmässä elämässä. Sama tilanne on ylipainoisilla äideillä, koska ylipaino lisää raskausdiabeteksen riskiä, joka myös lisää äidin ja lapsen myöhempää 2-tyypin diabeteksen riskiä.

Eli paino ei ole pelkästään ulkonäkökysymys, siksi siihen ei pitäisi suhtautua mitenkään yliolkaisesti. Jos raskaudesta johtuvat vaivat aiheuttavat runsasta painonnousua, täytyy silloin tietenkin ajatella järkevästi ja hyväksyä tilanne, mutta ei täällä nyt erityistapauksista keskustellakaan. 

Vierailija
30/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kunnon kateellisten ruikutusta ja aika moni ei edes tajunnu videon sanomaa tai ei edes katsoneet koko videota.

Vaikka vauva maha olisi todella pieni niin se ei haittaa kunhan äidin paino nousee tasaisesti ja lapsen koko kasvaa normaalisti. Normaalissa raskaudessa voit myös urheilla normaalisti niin kauan kun et nostele jotain hurjia painoja. Lisäksi myös esim kohdun paikka määrittää mahan kokoa aika lailla.

Joten te ryhävalaat jotka mässytitte raskauden aikana kaiken mikä ei juossut karkuun... lopettakaa vinkuminen. Se on ollut teidän oma päätös. Tämä videon nainen sen sijaan että tinkisi itsensä ja lapsensa terveydestä on pitänyt siitä huolta syömällä oikein ja liikkumalla

Vierailija
31/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä ei näytä nykymammoilla olevan iltapäivälehtien mukaan vauvan hyvinvointi vaan äidin bikinikunto.

Vierailija
32/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan ulkonäkömuutokset ajavat ulkonäkökeskeisen äidin terapiaan. Mikä ihme joitakin naisia vaivaa, kun luonnollisista asioista tehdään sairautta. Raskaus ja synnytys muuttavat ulkonäköä, mutta mitä sitten? Psyyke muuttuu myös, samoin parisuhde. Onko kasvanut sukupolvi, jonka tulee saada kaikki heti just nyt ulkonäköä myöten tai maailma menee sijoiltaan. Mulle jokainen vauva on ollut se ykkösasia ja raskauskiloja en juuri miettinyt. Siinä ne vähitellen karisivat vuoden kuluessa jokaisen kohdalla ja normaalipaino on mulle riittänyt aina. Yhtään parempi ihminen en olisi alipainoisenakaan.

Vierailija
33/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelin että eikö tuon naisen lantio levennyt yhtään? Vaikkei mulle tullu ylimääräisiä kiloja ja massu palautu äkkiä, tuntui et lantion luut oli jotenki levenny?:D

Vierailija
34/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin täysin normaalisti raskausaikana, toki ruokarajoituksia noudatin. Lapsi syntyi viikolla 39+4 ja painoi 3702 g. Terkka kauhisteli, että olipa iso. :D Arvioitu syntymäpaino oli n. 3600 g

Vierailija
35/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä raskaana viikolla 17 ja joka aamu tiirailen peilistä innokkaana että milloin masu alkaa näkyä. Olen ostanut jo pari äitiysvaatettakin ja odotan innolla millon pääsen niitä käyttämään. Ja olen siis 22v. 

Vierailija
36/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnäriltä lähtiessä painoin 8 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Syytä siihen ei osattu selvittää, vaikka söin ihan riittävästi. Lapsi oli nippa nappa kolmekiloinen.

Vierailija
37/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö... Mun paino nousi lähtöpainosta vain 4 kg. Vauva oli 4,5 kg. Mahduin synnärillä tavallisiin vaatteisiini, mutta olin synnytyksen jälkeen 8 kg kevyempi kuin ennen raskautta. Miettikääpä sitä.

Vierailija
38/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Olen jo vanha, sain esikoisen 30 v. sitten. Painoa tuli 12 kg raskausaikana. Lapsi ihan normi 3,5 kg. Silloin oltiin viikko synnytyksen jälkeen osastolla. Painoa kotiinlähtöamuna + 1 kg lähtöpainoon verrattuna. Kotiin lähdin ennen raskautta hankkimani farkut jalassa! Vielä tänäänkin kolme lasta saaneena painan saman verran kuin 18 vuotiaana. Enkä ole himourheilija tai ruokarajoitteinen, syön kaikkea, mikä maistuu hyvälle.

Vierailija
39/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...! [/quote] En ruikuta enkä ole kateellinen. Minä olen lihonut kaikissa 3 raskaudessa 20-30kg. Ja saanut kaikki tulleet kilot viimeistään 6kk pois ja enemmänkin. Ei ainoatakaan raskausarpea tai löysää nahkaa vatsassa. Minä en ole voinut liikkua, ennenaikaisten supistusten ja kohdunkaulan ennenaikaisen avautumisen takia. Tämän kun vielä te pässit tajuaisitte ettei kaikki vaan voi rehkiä hikipäässä salilla raskaana ollessaan. Joillekin kun se vauva on tärkeämpi kuin se tuleeko 5 vai 30kg painoa. Mulle oli ainakin ihan sama, tuli mitä tuli kunhan vauvalla oli kaikki hyvin.

[/quote]

"Tuli mitä tuli, kunhan vauva voi hyvin." Tiedät varmaan, että äidin painolla on merkitystä vauvan terveydelle. Liian vähän ravintoa saaneet äidit saavat pieniä vauvoja ja pieni syntymäpaino on riski terveydelle myöhemmässä elämässä. Sama tilanne on ylipainoisilla äideillä, koska ylipaino lisää raskausdiabeteksen riskiä, joka myös lisää äidin ja lapsen myöhempää 2-tyypin diabeteksen riskiä.

Eli paino ei ole pelkästään ulkonäkökysymys, siksi siihen ei pitäisi suhtautua mitenkään yliolkaisesti. Jos raskaudesta johtuvat vaivat aiheuttavat runsasta painonnousua, täytyy silloin tietenkin ajatella järkevästi ja hyväksyä tilanne, mutta ei täällä nyt erityistapauksista keskustellakaan. 

[/quote]
Olen painanut ennen raskauksia n. 56-58kg. (173cm) Joten en ole ollut ylipainoinen äiti. Ja minun tapauksessani "tuli mitä tuli" on ollut pakonsanelemaa. En ole voinut liikkua edes normaalisti joten pienempi paha lapsilleni on ollut raskauskiloni kuin keskosuus.

Vierailija
40/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tällaisessa ilmiössä on surullista se, jos siitä tulee turhia ulkonäköpaineita odottaville äideille, varsinkin nuorille. Vartalon muutokset kun eivät aina ole edes siitä ruokavaliosta kiinni. Tiedän hyvin urheilullisia naisia joilla tarkastakin ruokavaliosta riippumatta paino nousee hormonaalisista syistä 15-20 kg raskaudessa. Silti ylipainoa ei jää raskauden ja imetyksen jälkeen. Sitten on ylipainoisia joilla paino ei nouse kuin muutaman kilon raskausaikana ja kaikkea tuolta väliltä. Raskausdiabeteksen uhkaan ja painonnousuun puututaan kyllä neuvolassa jos siihen on tarvetta. Tärkeintä on vauvan ja äidin hyvinvointi. Stressi painonnoususta tai muusta ei voi olla hyväksi vauvallekaan. Luku sinänsä ovat nekin äidit jotka eivät painonnousua peläten uskalla lopettaa tupakointia raskaanakaan!