Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos hoitajien rokotuspakko tulee poistun alalta

Surullinen sairaanhoitaja
07.12.2021 |

Olen sairaanhoitaja ja tunnen surua siitä, että on mahdollisuus, että en voi kohta enää tehdä työtäni. En hoida kriittisesti sairaita ihmisiä tai vanhuksia. Jos koronarokote tulee pakolliseksi hoitajille palaan takaisin entiseen työhöni.

Onko muita hoitajia, jotka eivät aio ottaa koronarokotteita?

Syynä minulla se, että rokotteet suojaavat vain vakavaa tautimuotoa vastaan, niiden teho hiipuu kuukausissa ja tarvitaan aina uusi annos plus viruksen joihinkin variantteihin teho on oletettavasti olematon. Lisäksi oma immuunipuolustus saattaa heikentyä plus esimerkiksi sydänsairauksien merkittävä lisääntyminen koronarokotusten alettua.

Olen myöskin perusterve, ei ylipainoa, D-vitamiinitasot kunnossa, edellisestä flunssastakin vuosikausia aikaa vaikka altistun jatkuvasti työssäni kaikenlaisille viruksille, myös koronalle. Ymmärrän, että on kuitenkin minimaalinen mahdollisuus, että vakava tautimuoto voi osua kohdalleni, mutta kaikella olemassa olevalla tutkimustiedolla se on häviävän pieni. Uskon yksilönvapauteen, keholliseen itsemääräämisoikeuteen ja en hyväksy meneillään olevia suunnitelmia esimerkiksi koronapassien laajentamisesta työpaikoille saati rokotuspakkoa.

Kommentit (1468)

Vierailija
501/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin starttaan, tai kenkää näytetään. On se hyvä että 6v koulutusta takana ja 20v alalla. Ehkä tuolla on jo lentsikassa istumassa muun maan kansalaisia tulemaan meidän lähteneiden tilalle. On se kumma kun kohta 2v ajan tän koronan ajan, oon kelvannut hoitamaan ihmisiä, mutta jatkossa en.

Ilman maskeja mentiin kun show alkoi.monet sairastui jo silloin, hyvät vasta aineet edelleen, niin ei todellakaan piikkien tarvetta.

Kirjoitat asias. Sairastin koronan, jonka sain potilaasta. Ei ollut suojavarusteita. Sinne vaan potilasta hoitamaan. Ei puhettakaan työturvallisuudesta.

Minulla on vasta-aineet kunnossa ilman rokotettakin. Sanoi kuka mitä tahansa. 10 vuoden kuluttua tämä myönnetään.

Vierailija
502/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatusleikki rokotteesta kieltäytyjille

Jos ennen koronaa olisi kysytty että kriisitilanteen sattuessa,

Perusterveenä ihmisenä pelastaisitko itsesi

vai

Jäisitkö auttamaan sairaita, vanhuksia ja raskaanaolevia?

Kuinka suuren riskin olisit valmis ottamaan muiden puolesta, vai tulisiko auttamisen olla sinulle täysin riskitöntä?

Vastaisitko nyt samalla tavalla kuin ennen koronaa vastasit? Jos olet hoitaja, miksi alunperin päädyit hoitoalalle?

Onpas typerä kysymys. Hoitajat on jo näyttäneet, että kaikki on hoidettu. Vastuusta ei olla luotettu. Oma terveys on laitettu alttiiksi.

Pakkorokotukseen en olisi uskonut. Rokotettuna saan luvalla tartuttaa läheisenne. Tätä halusitte. Minua EI enää edes testata, joten sairaanhoidon kapasiteetti on turvattu, kun rokotetut hoitajat levittävät vapaasti virusta ja heikoimmat ja hauraat kuolevat.

Lähdenkin heti baariin, elokuviin ja matkoille. Variatit eikä korona enää kiinnosta. Nyt saan itselleni Lupa tartuttaa -passin.

Typeräkö? Meillä oli jo lähihoitaja-koulutuksessa tämänkaltaisia pohdintoja kurssitehtävinä. Hoitoalan työssä kohtaa jatkuvasti eettisiä kysymyksiä ja on osa hoitajan ammattitaitoa, että kykenee ajattelemaan asiaa ilman omia mielipiteitä ja arvolatauksia, puhtaasti eettisyyden näkökulmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan ihmettelen tässä, että jos rokotus pienentää mahdollisuutta saada korona ja tartuttaa sitä eteenpäin potilaaseen ja muihin ihmisiin, niin miksi hoitoalalla työskenteleä ei halua suojella heikossa asemassa olevaa potilasta näin? Eikö se ole koko hoitoalan idea pitää huolta potilasta eikä riskeerata heidän terveyttä ja henkeä?

Vierailija
504/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi poistuakin alalta,et ainakaan ole altistamassa heikkokuntoisia vanhuksia koronalle.

Tervemenoa vaan,ei kukaan jää kaipaamaan!

Vierailija
505/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin starttaan, tai kenkää näytetään. On se hyvä että 6v koulutusta takana ja 20v alalla. Ehkä tuolla on jo lentsikassa istumassa muun maan kansalaisia tulemaan meidän lähteneiden tilalle. On se kumma kun kohta 2v ajan tän koronan ajan, oon kelvannut hoitamaan ihmisiä, mutta jatkossa en.

Ilman maskeja mentiin kun show alkoi.monet sairastui jo silloin, hyvät vasta aineet edelleen, niin ei todellakaan piikkien tarvetta.

Kirjoitat asias. Sairastin koronan, jonka sain potilaasta. Ei ollut suojavarusteita. Sinne vaan potilasta hoitamaan. Ei puhettakaan työturvallisuudesta.

Minulla on vasta-aineet kunnossa ilman rokotettakin. Sanoi kuka mitä tahansa. 10 vuoden kuluttua tämä myönnetään.

Nyt jo tiedetään, että rokottamattomat sairastavat uuden koronan keskimäärin 14 kuukauden välein, reippaimmat puolivuosittain. Ja tämä oli tilanne ennen omikronia.

Sitten taas pääset puoleksi vuodeksi töihin seuraavan sairastumisen jälkeen. 💪🏻

Vierailija
506/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Hoitaja, joka ei usko lääketieteeseen joutaakin pois alalta.

T: syöpäpotilas

Vierailija
507/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa toivoo, että saadaan pian lisää filippiinittäriä vanhustenhoitoon ja laitoshuoltajiksi. ❤️

Vierailija
508/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut, että palaisin takaisin hoitoalalle ihan vittuuksillani. Rokotteet on.

Vierailija
509/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja puhuu vain itsestään. Minä, minä, minä. Katsoo kaiken vain itsensä kautta. Miten tuollainen on edes hoitoalalle päässyt?😳

Vierailija
510/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarissa pitkää päivää 😃 En minäkään Sputnikia ottaisi.

Vierailija
511/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki altistukset osastolla on kiitos näiden rokottamattomien hoitajien. On ihan asennekysymys vääntää tästä jokin itsemäärämisoikeuskysymys.  "Mulla on oikeus vaarantaa jo valmiiksi hauraiden ja sairaiden ihmisten terveys ja henki oman itsekkyyteni takia. Just joo!"

Vain jos on jotain näyttöä siitä, että rokote vaarantaa ihmisen hengen ja terveyden hyväksyn nämä itsekkäät ääliöt, jotka pitävät tautikantaa elossa Suomessa. Muuten en. 

Vierailija
512/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vai

Kuinka suuren riskin olisit valmis ottamaan muiden puolesta, vai tulisiko auttamisen olla sinulle täysin riskitöntä?

Vastaisitko nyt samalla tavalla kuin ennen koronaa vastasit? Jos olet hoitaja, miksi alunperin päädyit hoitoalalle?

Onpas typerä kysymys. Hoitajat on jo näyttäneet, että kaikki on hoidettu. Vastuusta ei olla luotettu. Oma terveys on laitettu alttiiksi.

Pakkorokotukseen en olisi uskonut. Rokotettuna saan luvalla tartuttaa läheisenne. Tätä halusitte. Minua EI enää edes testata, joten sairaanhoidon kapasiteetti on turvattu, kun rokotetut hoitajat levittävät vapaasti virusta ja heikoimmat ja hauraat kuolevat.

Lähdenkin heti baariin, elokuviin ja matkoille. Variatit eikä korona enää kiinnosta. Nyt saan itselleni Lupa tartuttaa -passin.

Typeräkö? Meillä oli jo lähihoitaja-koulutuksessa tämänkaltaisia pohdintoja kurssitehtävinä. Hoitoalan työssä kohtaa jatkuvasti eettisiä kysymyksiä ja on osa hoitajan ammattitaitoa, että kykenee ajattelemaan asiaa ilman omia mielipiteitä ja arvolatauksia, puhtaasti eettisyyden näkökulmasta.

Yamk-tason koulutuksen saaneena eettinen pohdinta on enemmän potilaslähtöistä. Nyt voisinkin alkaa ajattelemaan eettisesti itseni kannalta ja niin teenkin.

Olet lähihoitaja ja teemme yhdessä töitä. Arvostan sinua. Kyse on nyt pakkorokotuksista. Ei asetusta toisiamme vastaan.

Vierailija
513/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jo tiedetään, että rokottamattomat sairastavat uuden koronan keskimäärin 14 kuukauden välein, reippaimmat puolivuosittain. Ja tämä oli tilanne ennen omikronia.

Näytä tilasto, kuinka monta koronan sairastanutta on sairastunut uudelleen? Lehtien otsikot ja eri asiantuntijoiden lauselmat eivät ole tutkimustietoa.

Vierailija
514/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin rokotusten vastustajat väittää, rokotukset vähentävät oireettomia tartuntoja.

Hoitajien rokottautuminen on tärkeää.

Voysey M, Costa Clemens SA, Madhi SA, et al. Single-dose administration and the influence of the timing of the booster dose on immunogenicity and efficacy of ChAdOx1 nCoV-19 (AZD1222) vaccine: a pooled analysis of four randomised trials. Lancet 2021;397:881-891

Hall VJ, Foulkes S, Saei A, et al. COVID-19 vaccine coverage in health-care workers in England and effectiveness of BNT162b2 mRNA vaccine against infection (SIREN): a prospective, multicentre, cohort study. Lancet 2021;397:1725-1735.

Vierailija
515/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vai

Yamk-tason koulutuksen saaneena eettinen pohdinta on enemmän potilaslähtöistä. Nyt voisinkin alkaa ajattelemaan eettisesti itseni kannalta ja niin teenkin.

Olet lähihoitaja ja teemme yhdessä töitä. Arvostan sinua. Kyse on nyt pakkorokotuksista. Ei asetusta toisiamme vastaan.

Meidän yksikössä kieltäytyneissä on vain lähihoitajia. Vaikea työajalla ajoittaa omat tauot niin etteivät ole köhimässä ilman maskeja samassa kahvi- tai ruokapöydässä.

Vierailija
516/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä tilasto, kuinka monta koronan sairastanutta on sairastunut uudelleen? Lehtien otsikot ja eri asiantuntijoiden lauselmat eivät ole tutkimustietoa.

https://academic.oup.com/cid/article/73/10/1882/6170939

Aloita vaikkapa tuosta. Ensimmäiset sairastuvat näköjään uudelleen jo 90 vrk kuluttua ensimmäisestä infektiosta. Enjoy!

Vierailija
517/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku rokotuksia vastustava hoitaja vastata, että olenko teistä ymmärtänyt jotakin väärin? Tehän sanotte, että rokotetut tartuttavat samalla tavalla kuin rokottamattomat. Tarkoitatteko tällä siis

kaikkia rokotettuja

vai

rokotettuja tartunnan saaneita?

Minä kun olen ymmärtänyt, että rokotetut saavat vähemmän tartuntoja. Ja jos ihmisellä ei ole koronatartuntaa, ei hän myöskään tartuta muita. Sen sijaan siinä tilanteessa, että rokotettu on rokotteesta huolimatta saanut tartunnan, hän myös levittää sitä eteenpäin. Jos rokotus kuitenkin vähentää tartunnan saamisen todennäköisyyttä, on mahdollisimman laajalti rokotetussa ihmisryhmässä vähemmän potentiaalisia tartuttajia kuin sellaisessa ihmisryhmässä jossa moni jättää rokotuksen ottamatta.

Mitä olen ymmärtänyt väärin?

Vierailija
518/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku rokotuksia vastustava hoitaja vastata, että olenko teistä ymmärtänyt jotakin väärin? Tehän sanotte, että rokotetut tartuttavat samalla tavalla kuin rokottamattomat. Tarkoitatteko tällä siis

kaikkia rokotettuja

vai

rokotettuja tartunnan saaneita?

Minä kun olen ymmärtänyt, että rokotetut saavat vähemmän tartuntoja. Ja jos ihmisellä ei ole koronatartuntaa, ei hän myöskään tartuta muita. Sen sijaan siinä tilanteessa, että rokotettu on rokotteesta huolimatta saanut tartunnan, hän myös levittää sitä eteenpäin. Jos rokotus kuitenkin vähentää tartunnan saamisen todennäköisyyttä, on mahdollisimman laajalti rokotetussa ihmisryhmässä vähemmän potentiaalisia tartuttajia kuin sellaisessa ihmisryhmässä jossa moni jättää rokotuksen ottamatta.

Mitä olen ymmärtänyt väärin?

Ja vielä, älkää linkittäkö vastaukseksi sitä tutkimusta jonka mukaan läpäisyinfektiossa rokotettukin tartuttaa. Koska se avainsana oli se läpäisyinfektio ja nyt ei puhuta niistä tapauksista joissa rokotettu saa tartunnan vaan kaikista rokotetuista.

Vierailija
519/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti kannatan perusrokotuksia.

Otin 2 koronapiikkiäkin.

Mutta perustuslaki takaa ettei ketään pakkorokoteta.

Sitä tulee kunnioittaa.

Samaa sanoo euroopan neuvoston rokotuslinjaus asiakirja. Ei ole pakko ottaa piikkejä.

Eli ei pakkorokotuksille.

Korona on iso kupla ja kusetus muutenkin.

Eli tapa hallita ja alistaa kansoja.

Holhousta tulee nyt vähentää vahvasti.

Terv inssi

Vierailija
520/1468 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Ap on väärällä alalla.