En ”toivu” kylmyydestä. Mistä kyse?
Mistä mahtaa olla kyse tai mikä voisi auttaa, kun en toivu siitä kun olen hetken ollut kylmässä. Esim ulkoillessa puolisoni saattaa tuntea kylmyyttä samoin kun minä, mutta sisälle palatessaan hän ei enää tunne kylmää mutta minä tärisen koko loppupäivän ellen pääse saunaan. Ja siis oikeasti tärisen peiton alla villapaita päällä teemukin kanssa. Hampaat kalisevat tälläkin hetkellä kun aamulla kävelin parikymmentä minuuttia kunnon vaatteissa (välihousua, farkkua, toppahousua yms oli).
Tunnistaako kukaan muu itseään? Ihan kamalaa oikeasti kun pitäisi eristäytyä neljön seinän sisään koko talveksi jos ei jaksa jatkuvasti rampata siellä saunassa.
Kommentit (67)
Oletko tosi hoikka? Rasvakerros suojaa kylmältä. Toinen vaihtoehto on huono ääreisverenkierto.
Minä jäädyin jo ala-asteen liikuntatunnilla talvella. Olen 40 vuotta odottanut sulamista siitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosi hoikka? Rasvakerros suojaa kylmältä. Toinen vaihtoehto on huono ääreisverenkierto.
No kun en todellakaan ole! Normaalipainon ylärajalla. Rasvakerrosta löytyy mutta löytyy myös lihasta ja harrastab kuntosaliharjoittelua eli ei pitäisi olla edes lihasmassan vähyydestä tai liikunnan puutteesta kiinni
Hei!
Itellä sama juttu, ja olen vain todennut että lämmönsäätelyni ei oikein toimi. Ongelma oli jo lapsena, eikä ole hävinnyt/muuttunut laihana tai lihavana, että jokin rakenteellinen homma. Äidilläni on sama piirre. Netistä olen löytänyt vertaistukea, koska ilmeisesti tämä ei ole kovin harvinainen vaiva.
Voi liittyä kilpirauhaseen, ruskeaan rasvaan ja vaikka mihin hormonaaliseen mutta vaikea selvittää. Itseni on pakko mennä kylmässä oleilun jälkeen aina nopsaan lämpimään suihkuun muistuttamaan kroppaa siitä etten ole vaihtolämpöinen... Lämpöpussi lakanoiden väliin auttaa myös lämmön löytämisessä kun menee nukkumaan.
Tunnistan, mutta myös toiseen suuntaan.. saunan jälkeen mulla on kuuma seuraavat 5 tuntia. Olen hoikka ja ääreisverenkierto on huono, kädet ja jalat umpijäässä kesät talvet.
Sama vika. Ulos ostin akkulämmitteiset sukat, muuten en pysty olemaan lasten kanssa pulkkamäessä (mitkään kokeillut keinot sukista, kengistä ja pohjallisista ei toiminut, eikä kovin monia +200eur talvikenkiä voi ostaa kokeiluun). Muuten tarvitsen villakerroksen, villaa ja villaa. Kotiin tullessa seison 20min kuumassa suihkussa.
Jos te olette arabiasta Afrikasta teidän elimistö on tottunut kuumaan ilmastoon joten muuttaja sinne kestätte kuumaa . Kylmän ilmaston ihmiset taas ei kestä kuumuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan, mutta myös toiseen suuntaan.. saunan jälkeen mulla on kuuma seuraavat 5 tuntia. Olen hoikka ja ääreisverenkierto on huono, kädet ja jalat umpijäässä kesät talvet.
Joo mulla on myös tämä ongelma toisin päin :) Kuumalla en viilene millään konstilla (paitsi jääkylmä kylpy tms). Onneksi kuumoitus ei häiritse niin pahasti, paitsi kovilla helteillä (reilusti yli 30)
/numero kasi
Se on ainakin varmaa että ilmasto ei ole lämmennyt ja että talvet eivät ole leutoja joten nyt on viimeistään laitettava loppu sille rahastukselle mitä ilmastonmuutoksen keksityllä pelotteella on tehty vain jotta saadaan valtava rahamäärä kerättyä eliitin taskuihin... Nuorisollekin on uskoteltu että jäätiköt sulavat ja meren pinnat nousevat (etenkin jos ei saada rahaa kerättyä rikkaille) ja samaa tarinaa ylläpidetään vuodesta toiseen jolloin pelotteeseen perustuva rahastus jatkuu ja jatkuu... Alkaa uskottavuus vain mennä rahastukselta kun kylmyys ei poistukaan...
Tällainen kylmä johtuu yleensä siitä, että on elänyt liian pitkään miinuskaloreilla niin kuin jatkuvasti laihduttavilla on kyseessä. Samasta kertoo myös se, ettei kesällä/saunassa hikoile.
Vierailija kirjoitti:
Se on ainakin varmaa että ilmasto ei ole lämmennyt ja että talvet eivät ole leutoja joten nyt on viimeistään laitettava loppu sille rahastukselle mitä ilmastonmuutoksen keksityllä pelotteella on tehty vain jotta saadaan valtava rahamäärä kerättyä eliitin taskuihin... Nuorisollekin on uskoteltu että jäätiköt sulavat ja meren pinnat nousevat (etenkin jos ei saada rahaa kerättyä rikkaille) ja samaa tarinaa ylläpidetään vuodesta toiseen jolloin pelotteeseen perustuva rahastus jatkuu ja jatkuu... Alkaa uskottavuus vain mennä rahastukselta kun kylmyys ei poistukaan...
Voit katsoa vaikkapa satelliittikuvia jäätiköistä edellisen 20v ajalta niin saatat muuttaa mielesi. Ilmastonmuutos ei tarkoita että joka paikka lämpenee tasaiseen tahtiin, vaan että pitkällä aikavälillä ilmasto lämpenee useimmissa paikoissa. Joissain paikoissa ilmasto on lämmennyt ja toisissa kylmennyt mutta maapallon keskilämpötila on noussut.
Tiedän kuvailemasi ongelman. Syytä ja ratkaisua en.
Kerää vähän rasvakerrosta, kyllä se auttaa. Laiheliinista ei pärjää pakkasessa, keho tarvii energiavarastoja.
Sulla ei ole lämpöä tuottavaa lihasmassaa niin paljon kuin miehelläsi. Hommaa lihaksia, niin et palele koko aikaa.
Palelee niin paljon että ostin sisälle lisä lämmittimen, koko ajan kylmä vaikka vaatetta on päällä.
Sama. Mikään muu ei auta kun pitkä kuuma suihku.
En tiedä mutta siskoni valittaa aina talvella samaa. Kesällä hän nauttii olostaan ja ei hikoile juuri koskaan.