Jos hoitajien rokotuspakko tulee poistun alalta
Olen sairaanhoitaja ja tunnen surua siitä, että on mahdollisuus, että en voi kohta enää tehdä työtäni. En hoida kriittisesti sairaita ihmisiä tai vanhuksia. Jos koronarokote tulee pakolliseksi hoitajille palaan takaisin entiseen työhöni.
Onko muita hoitajia, jotka eivät aio ottaa koronarokotteita?
Syynä minulla se, että rokotteet suojaavat vain vakavaa tautimuotoa vastaan, niiden teho hiipuu kuukausissa ja tarvitaan aina uusi annos plus viruksen joihinkin variantteihin teho on oletettavasti olematon. Lisäksi oma immuunipuolustus saattaa heikentyä plus esimerkiksi sydänsairauksien merkittävä lisääntyminen koronarokotusten alettua.
Olen myöskin perusterve, ei ylipainoa, D-vitamiinitasot kunnossa, edellisestä flunssastakin vuosikausia aikaa vaikka altistun jatkuvasti työssäni kaikenlaisille viruksille, myös koronalle. Ymmärrän, että on kuitenkin minimaalinen mahdollisuus, että vakava tautimuoto voi osua kohdalleni, mutta kaikella olemassa olevalla tutkimustiedolla se on häviävän pieni. Uskon yksilönvapauteen, keholliseen itsemääräämisoikeuteen ja en hyväksy meneillään olevia suunnitelmia esimerkiksi koronapassien laajentamisesta työpaikoille saati rokotuspakkoa.
Kommentit (1468)
Vierailija kirjoitti:
Minä kun olen ymmärtänyt, että rokotetut saavat vähemmän tartuntoja.
Näin väitetään, mutta väite on valetta tilastojen varjossa. Esimerkki:
https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)0025…
Tieteellinen konsensus (eri maiden tilastojen perusteella) on se, että rokote ainoastaan nopeuttaa tartunnasta toipumista, eikä vähennä tartuttavuutta eikä edes todennäköisyyttä sairastua. Tässä esimerkki Iso-Britanniasta:
https://www.thelancet.com/lancet/article/s1473309921006484
Nämä kuuluvat tasan tarkkaan THL:n huippulääkäreiden lukemistoon, mutta jostain syystä nämä on jätetty kokonaan huomiotta. En tiedä onko syynä perinteinen "Ei koske Suomea" -ajattelu, vai ehkä sittenkin se, että nämä poistavat kokonaan pohjan pakkorokotuksilta (koska eivät auta) ja jopa koronapassilta (koska passin merkinnät eivät vaikuta viruksen leviämiseen tai levittämiseen ollenkaan).
Toivoisin, että sen sijaan että minuakin täällä haukutaan tästä viestistä, haukkujat lukisivat yllä mainitut artikkelit. The Lancet on yksi maailman arvostetuimmista lääketieteen tiedelehdistä, eikä mikään "foliohattujulkaisu".
Haluaisinko, että minua hoitaa rokottamaton lääkäri tai muu terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva rokottamaton henkilö?
En. Mitä nämä edes tekevät alalla, jos oppi ei rokotuksista ole mennyt perille?
Skotlannissa seurattiin 92470 perhettä, jossa oli hoitaja. 2020. Havaittiin että hoitajan rokottaminen vähensi selvästi sekä perheen sairastumista, että joutumista sairaalaan. Analyysissä otettiin huomioon ikä jne. Vaikutus alkoi jo kaksi viikkoa ensimmäisen rokote annoksen jälkeen, mutta oli vahvempi toisen annoksen jälkeen.
Julkaistu October 28, 2021
Lähde:
N Engl J Med 2021; 385:1718-1720
DOI: 10.1056/NEJMc2106757
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut, että palaisin takaisin hoitoalalle ihan vittuuksillani. Rokotteet on.
Johan tuolta jostain syystä jo läksit 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku rokotuksia vastustava hoitaja vastata, että olenko teistä ymmärtänyt jotakin väärin? Tehän sanotte, että rokotetut tartuttavat samalla tavalla kuin rokottamattomat. Tarkoitatteko tällä siis
kaikkia rokotettuja
vai
rokotettuja tartunnan saaneita?
Minä kun olen ymmärtänyt, että rokotetut saavat vähemmän tartuntoja. Ja jos ihmisellä ei ole koronatartuntaa, ei hän myöskään tartuta muita. Sen sijaan siinä tilanteessa, että rokotettu on rokotteesta huolimatta saanut tartunnan, hän myös levittää sitä eteenpäin. Jos rokotus kuitenkin vähentää tartunnan saamisen todennäköisyyttä, on mahdollisimman laajalti rokotetussa ihmisryhmässä vähemmän potentiaalisia tartuttajia kuin sellaisessa ihmisryhmässä jossa moni jättää rokotuksen ottamatta.
Mitä olen ymmärtänyt väärin?
Ja vielä, älkää linkittäkö vastaukseksi sitä tutkimusta jonka mukaan läpäisyinfektiossa rokotettukin tartuttaa. Koska se avainsana oli se läpäisyinfektio ja nyt ei puhuta niistä tapauksista joissa rokotettu saa tartunnan vaan kaikista rokotetuista.
Lähihoitajiksi pääsee nykyään kuka vain. Äitini sisko auttoi näitä nykypäivän nuoria niiden lääkelaskujen laskemisessa ja sanotaanko, että toivon että eutanasia laillistetaan, jos nykymeno jatkuu. Siihen sitten päälle mahdolliset kielitaidottomat hoitajat.
Ja rokottamattomuus on aivan poissuljettu asia. En voi käsittää, miten se muka olisi joku kansalaisoikeus. Ihmisten tartuttaminen rokottamattomana.
Paljon on suunnilleen hoitajia ,kätilöitä ja hoitohenkilökuntaa jotka eivät ole ottanneet rokotetta? Onko nyt näin ,että eivät ota kun rokote ei suojaa ja tuli liian nopeaa ns markkinoille.Teholla varmaan hoitajat ottaneet.Itse en ole hoitaja ja olin pitkään en ota.Sitten mietin kun tavallaan kuuluun riskiryhmään otan sen.
AP...... kunhan uhoat
jatkat töitäsi kuin ennen
jatkat palkastasi valittamaista kuin ennen
hoitaja valittaa aina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, missä kohtaa sairaanhoitajan tutkintoa pätevöidyt epidemiologisesti ja virologisesti arvoimaan rokotteentehoa?
Tieteellistä tutkimusta ko. aiheista voi lukea ja ymmärtää kuka tahansa, jolla on osaamista tilastollisista menetelmistä. Ei niiden tulkinta ole vaikeaa. Normaalijakauma, p-arvo, luottamusväli, frekvenssit, kvartaalit, spesifisyys ja testien herkkyys riittävät jo aika pitkälle.
Pidän kummallisena sitä, että kysellään aina pätevöitymistä tietyille aloille. Tieteellinen tutkimus on avointa ja julkista juuri siksi, että kuka tahansa voi varmistaa ja hakea tietoa päätöksentekonsa tueksi. Suurin osahan sitä ei tee, vaan tekee, kuten joku muu käskee ja kertoo.
ap
:O
Siis tieteellisen tutkimuksen yksi osa on tilastolliset menetelmät. Ei niitä todellakaan pidä pelkästään niiden perusteella arvioida. Olen hyvin järkyttynyt, jos joku näin tekee.
Juurikin sen takia niitä vertaisarvioi toiset samantasoiset tutkijat ja eivät "ketkä tahansa". Sanoisin, että perus SH:lla ei ole millään tavalla kykyä lukea lääketieteellisiä tutkimuksia.
Alan kyllä hyvin ymmärtämään miksi ihmiset on niin kujalla, jos ne kuvittelee pärjäävänsä pelkällä matematiikalla julkaisujen kanssa. Samoin ymmärrän mikseivät sitten ota rokotteita, kun lukevat noita julkaisuja. Varsinkin kun jengin sisälukutaito on aika samaa taaperoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa.
Toivottavasti olet jo lähtenyt.Jaksan oikeasti ihmetellä näitä kannanottoja ihan tosissaan... Vai onko niin että keskivertoihminen ei vieläkään ole kaikesta uutisoinnista huolimatta kartalla terveydenhuollon työvoimatilanteesta? Meillä ei olisi varaa menettää enää yhtään osaavaa kollegaa, ei yhtään ainoaa. Tulijoita ei ole. Se että terveydenhuolto on tällä hetkellä ylikuormittunut, johtuu hoitajapulasta. Onko se vielä jollekulle epäselvää?
Työskentelen itse erikoissairaanhoidossa osastolla jolle ei voida ottaa kadulta ketä tahansa, edes koulutettua, henkilöä tuosta noin vaan, vaan perehdytys ottaa aikaa eikä vuosiin korvaa pitkään töissä ollutta kollegaa. En siis toivo yhdenkään enää lähtevän, ihan sama kenellä on mitäkin rokotuksia, sillä kuvainnollisesti sanoen pyristelemme pinnalla vain juuri ja juuri tälläkin hetkellä. Ja näin on melkein joka puolella. Mutta jotenkin se ei ilmeisesti vieläkään ole mennyt monilla tajuntaan.
Raflaavat uutisoinnit aiheesta eivät nimittäin ole liioiteltuja. Ikävä kyllä päinvastoin jopa.
Onhan sinne alalle tulijoita, ammattikorkeat ja amikset suoltaa bulkkina hoitajamatskua ovista ja ikkunoista. Käyttäyttkää niin, että ne tulokkaat hää sinne alalle työkavereiksi. Teistä itsestännehän se nyt on lähinnä kiinni. Ei pidä perseillä.
Vierailija kirjoitti:
Olettehan te muutkin ammattiryhmät valmistautuneet pakkorookotuksiin? Niitä annetaan sitten niin monta, kun valtiovalta käskee, tai muuten saatte potkut. Miltä kuulostaa?
Kuulostaa erittäin hyvältä!
Olemme varautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun olen ymmärtänyt, että rokotetut saavat vähemmän tartuntoja.
Näin väitetään, mutta väite on valetta tilastojen varjossa. Esimerkki:
https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)0025…
Tieteellinen konsensus (eri maiden tilastojen perusteella) on se, että rokote ainoastaan nopeuttaa tartunnasta toipumista, eikä vähennä tartuttavuutta eikä edes todennäköisyyttä sairastua. Tässä esimerkki Iso-Britanniasta:
https://www.thelancet.com/lancet/article/s1473309921006484
Nämä kuuluvat tasan tarkkaan THL:n huippulääkäreiden lukemistoon, mutta jostain syystä nämä on jätetty kokonaan huomiotta. En tiedä onko syynä perinteinen "Ei koske Suomea" -ajattelu, vai ehkä sittenkin se, että nämä poistavat kokonaan pohjan pakkorokotuksilta (koska eivät auta) ja jopa koronapassilta (koska passin merkinnät eivät vaikuta viruksen leviämiseen tai levittämiseen ollenkaan).
Toivoisin, että sen sijaan että minuakin täällä haukutaan tästä viestistä, haukkujat lukisivat yllä mainitut artikkelit. The Lancet on yksi maailman arvostetuimmista lääketieteen tiedelehdistä, eikä mikään "foliohattujulkaisu".
"Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings"
Mutta sanotaanhan tuossakin, että rokote vähentää infektion riskiä ja että rokotettu tartuttaa yhtä lailla "with breakthrough infections" (eli taudin saanut rokotettu on yhtä tartuttava), eli kyse on niistä tapauksista joissa tartunta on rokotuksesta huolimatta saatu. Kaiken lisäksi kyse oli samassa taloudessa elävistä ihmisistä.
Miten sinä tulkitset tämän tutkimuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ratkaisu. Et levitä tautia potilaisiin ja työkavereihin. Lisäksi rokottamuus lisää todennäköisyyttä siihen, että luonnonvalinta poistaa sinut pakasta kokonaan, mikä onkin kaikkien etu.
Juu, todennäköisyys kuolla koronaan on lähinnä samaa luokkaa kuin loton pääpotin voittaminen, huikeat on todennäköisyydet.
Ei ole vaan paljon suurempi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettehan te muutkin ammattiryhmät valmistautuneet pakkorookotuksiin? Niitä annetaan sitten niin monta, kun valtiovalta käskee, tai muuten saatte potkut. Miltä kuulostaa?
Kuulostaa erittäin hyvältä!
Olemme varautuneet.
Minäkin olen varautunut eikä haittaa minua yhtään, rokotukset olen toki ottanut jo heti kun niitä minulle tarjottiin. Olen henkilökohtainen avustaja ja rokotukset pitäisikin määrätä pakollisiksi myös meille.
Onhan tässä tietty olemassa yksi toinenkin vaihtoehto: Kantaan merkintä että henkilö on rokotekielteinen. Merkintä tarkoittakoon kaikessa laajuudessaan sitten sitä, että hebkilölle ei anneta yhtäkään rokotetta, ei malaria suojaa ulkomaan matkoille, ei kurkkumätä-jäykkäjouristusta, ei poliota jne. ei yhden yhtäkään mitään, ei edes maksua vastaan. Siinähän sitä sitten immuniteetti ja vastustuskyky kasvaa, tai sitten ei. Rokotusvastainen vibkyminen loppuu jokatapausessa ja luonto hoitaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä tietty olemassa yksi toinenkin vaihtoehto: Kantaan merkintä että henkilö on rokotekielteinen. Merkintä tarkoittakoon kaikessa laajuudessaan sitten sitä, että hebkilölle ei anneta yhtäkään rokotetta, ei malaria suojaa ulkomaan matkoille, ei kurkkumätä-jäykkäjouristusta, ei poliota jne. ei yhden yhtäkään mitään, ei edes maksua vastaan. Siinähän sitä sitten immuniteetti ja vastustuskyky kasvaa, tai sitten ei. Rokotusvastainen vibkyminen loppuu jokatapausessa ja luonto hoitaa loput.
Myös lihavien kohdalle tulisi merkitä että henkilö on terveyskielteinen. Mitään lääkityksiä tai toimenpiteitä ei pidä tehdä, ei edes maksua vastaan. Siinähän sitä sitten ollaan kun terveys pysyy hyvänä ilmankin! Sama pätee niihin jotka tupakoivat tai käyttävät alkoholia. Kaikki hoito tulee kieltää koska eivät he usko mihinkään terveysohjeistuksiin muutenkaan.
Eiku?
Muistuttaisin kaikkia keskustelijoita, että emme puhu parista hoitajasta vaan rokottamattomia on aika paljon:
"Täysin rokottamattomia (sote-alalla) on tilannehuoneen arvion mukaan oli noin 32 000 henkilöä, kun vailla toista rokotusannosta oli yhteensä 56 000 henkilöä sotealalla."
lähde STM: https://stm.fi/documents/1271139/67061353/Hallituksen_esitys48apyk%C3%A…
ap
Miksiköhän lääkärit ottavat rokotukset, mitta hoitajissa on näitä kieltäytyjiä? Luulisi ekan porukan olevan enemmän kartalla lääketieteen faktoista.
Jos ei usko rokotteisiin, miten voi toimia terveydenhoitoalalla? Eikö oikeampi osoite olisi sitten vaikka yksisarviskouluttajana?
Hyvä porkkana työnantajapuolelta olisi se, että rokottamattomien hoitajien palkka jäädytetään nykyiselle tasolle, ei tipu enää minkäänlaisia indeksikorotuksia eikä mahdollisuutta palkankorotuksiin muussakaan yhteydessä ennen kuin rokote on otettu. Usein se raha on motivaation paras mittari.
t: eri
Koronaan uudelleen sairastuminen yleisyys tässä 13%. Täytyis lukea tarkemmin.
S. Sotoodeh Ghorbani, N. Taherpour, S. Bayat, H. Ghajari, P. Mohseni, S. S. Hashemi Nazari, Epidemiologic characteristics of cases with reinfection, recurrence, and hospital readmission due to COVID-19: A systematic review and meta-analysis. J. Med. Virol. jmv.27281 (2021).