Esimieheksi siirtyminen, kuinka paljon lisää palkkaa pyytäisit?
Olen Turun seudulla teknologiateollisuudessa työssä. Olen ollut samassa työpaikassa reilu 10v ja vaihdellut tehtäviä useampaankin kertaan. Ensi kesänä olen ottamassa esimiesvastuun osastollamme ja nyt mietin reilua palkkaehdotusta. Mitä itse pyytäisitte? Tähän saakka olen ollut tuntityöläinen päivävuorossa ja vuosiansiot 38500. Alaisia ei ole ollut, vaikka vuorovastaavana olen ollutkin. Osastolla jatkossa alueellani n. 40 alaista. Kohtuupalkkaa olen nyt ajamassa takaa ja tietenkin palkkakehitystä toivoisin myös tämän jälkeenkin. Kertokaa rohkeasti kokemuksia ja mielipiteitänne.
Kommentit (42)
Mä olen esimies ja mun palkka on 500 e / kk parempi kuin muuten samaa työtä tekevien, ei esimies-tehtävissä olevien kollegoiden.
Työaika on 160h/kk ja aina sama palkka. Ylimenevät tunnit kerryttävät työaikasaldoa, jotka pidetään saldovapaina. Käytännössä työaika riittänee tehtävien hoitoon, paitsi ongelmatilanteissa.
Minkälaisesta esimiesvastuusta puhutaan?
Töiden organisoimisesta, jakamisesta ja seuraamisesta, vaiko kokonaisvastuusta osastosta.
Ainakin 500e, ehkä enemmänkin tehtävien laajuudesta&vaativuudesta riippuen.
Osaston kokonaisvastuu on kyseessä.
Ootko varma palkankorotukseta?
Mun pomo lisää alaisilleen töitä, vähän väliä. Syyt ovat moninaiset, sairausloma, vuosiloma, yms.
Nykyään nää asiat (hänen mielestään) menee näin,
Varastotyöntekijä kuulemma vastaa koko varastosta, siis ostoista ja myynnistä. Ei tarvii maksaa lisää palkkaa.
Keittiötyöntekijä vastaa keittiöstä, ruokalistasuunnittelut, tavarantilaukset, ym. Ei tarvii maksaa lisää palkkaa.
Myyjä vastaa myymälästä, tilauksista,,, ym. Ei tarvii maksaa lisää palkkaa.
Tällaseen on kuulemma on siirrytty nykytyössä??????
Niin paljon palkkaa ei työnanatajani olisi valmis maksamaan, että minä ottaisin vastuun muustakin omista tekemisistäni. 500€ lisä bruttopalkkaan tekee pari sataa käteen, mieluummin ilman sitä ja rennompaa elämää.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:53"]
[/quote]
500 lisää kuussa voit saada annetuilla tiedoilla, vaikutus nettopalkkaan ei kehuttava.
Esimies/toimihenkilötehtävistä ei nykyään juuri enempää saa kuin mitä ammattimies vetelee haalarit niskassa.
[/quote]Alle 5000 euron kk ei kannata suostua
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:56"]Ootko varma palkankorotukseta?
Mun pomo lisää alaisilleen töitä, vähän väliä. Syyt ovat moninaiset, sairausloma, vuosiloma, yms.
Nykyään nää asiat (hänen mielestään) menee näin,
Varastotyöntekijä kuulemma vastaa koko varastosta, siis ostoista ja myynnistä. Ei tarvii maksaa lisää palkkaa.
Keittiötyöntekijä vastaa keittiöstä, ruokalistasuunnittelut, tavarantilaukset, ym. Ei tarvii maksaa lisää palkkaa.
Myyjä vastaa myymälästä, tilauksista,,, ym. Ei tarvii maksaa lisää palkkaa.
Tällaseen on kuulemma on siirrytty nykytyössä??????
[/quote]
Olen kyllä aivan varma korotuksesta, kysyinkin nyt lähinnä korotuksen suuruuden mahdollisuutta. Onneksi omalla työpaikallani on melko erilainen kulttuuri, kuin mitä itse luettelit. En haluaisi kuitenkaan olla överi palkkavaatimuksissani, vaan jätän varaa palkalle myös kehittyä. Toisaalta en tietenkään halua alihinnoitella itseäni.
[/quote]
Talousvastuu myös osastosta? Vai oletko vain vastuussa siitä että osaston tehtäviin kuuluvat asiat x, y ja z tulevat tehdyksi? Jossain määrin toki monissa paikoissa menevät limittäin nämä vastuut..
Nykyinen kk-palkkasi on siis ~3050€. Itse sanoisin että johtajan palkan pitäisi alkaa nelosella, mutta ehkä neuvotteluissa voisin tyytyä johonkin 3700€/kk palkkaan, kyllähän se siitä sitten kehittyy..
Vastuisiin kuuluu osaston budjetin laatiminen ja noudattaminen, töiden organisointi, henkilöresursointi, alaisten kehittäminen, prosessien kehittäminen jne..
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:48"]
Vastuisiin kuuluu osaston budjetin laatiminen ja noudattaminen, töiden organisointi, henkilöresursointi, alaisten kehittäminen, prosessien kehittäminen jne..
[/quote]
Googleta mitä TESsiä esim Tekes käyttää ja sitten sieltä etsit niitä vativuustasojen kuvauksia ja katso miten ne sijoittuu palkkataulukossa. Yksityisellä puolella kun ei oikein tuossa asemassa ole taulukoita, on vain sopimuspalkkoja ja vertailu liki mahdotonta. Jos Tekes ei sopiva niin kai teillä on jotain kontakteja valtioon ja kuntiin joissa on alan osaamista..
Tunnen kaverin joka on esimiestehtävissä ja yritys sitten jotenkin muiluillee että hänellä ei muka olisi alkupalkkaansa kovempi palkka, saa vain noin 2600e kuussa, en tiedä tarkkaan. Koulutukseltaan dippainssi, mutta tossa työssä oli kai vaatimuksena vaan AMK tutkinto. En tiedä tarkkaan, mutta tiedän että hän tienaa helvetisti liian vähän siihen nähden että hänen piti kaveriporukan saunaillasta pyhäpäivänä lähteä puhumaan kolmen tunnin puhelua. En tiedä miksi hän ei vaadi parempaa palkkaa :D ei kai uskalla, se pomo kuulostaa melkoisen v-mäiseltä
Pyydä reilusti lisää, älä ainakaan "jätä varaa seuraaville korotuksille"
Suomessa naiset tilastojen mukaan pyytävät aina paljon vähemmän palkkaa kuin miehet samoista duuneista. Tonni kuussa lisää vähintään, kyllä ne sit kertoo jos pyysit liikaa...
samaa mieltä. ei mitään "korotusvaraa!" Yksityisellä sektorilla ja teollisuudessa - palkkasi ei kuulosta kovin suurelta. Uusi vastuu aika iso. Ehdottomasti vähintään tuo tonni lisää!!! Miehet pyytäis varmaan 2.
Onko sinulla työaika siinä uudessa tehtävässä, vai pitääkö olla ns. aina saatavilla? Saatko siis saman palkan aina, teitpä kuinka paljon tahansa töitä?