Työkaveri osallistuu Teams-kokoukseen lenkkipolulta...sellaista etätyötä siis...
Muut istumme kotona tietokoneen ääressä ja hän istuu jossain penkillä pururadalla...
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Juu, joku tuli minunkin kokoukseen jostain lenkiltä. Pyysinkin häntä esittelemään jotain asiaa koneeltaan. Tyyppi joutui sitten sanomaan ääneen koko porukalle, ettei siihen ole mahdollisuutta, kun ei ole koneen ääressä. Nakitin seuraavan kokouksen sihteeriksi ja sanoin koko kokousväelle, että seuraaviin tilaiuuksiin kaikki tulevat koneen ääreltä tai palaamme toimistokokouksiin.
Kerro vielä firman nimi, että osataan varoa.
Meillä piädettiin yhtiökokous trampoliinillä istuen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, joku tuli minunkin kokoukseen jostain lenkiltä. Pyysinkin häntä esittelemään jotain asiaa koneeltaan. Tyyppi joutui sitten sanomaan ääneen koko porukalle, ettei siihen ole mahdollisuutta, kun ei ole koneen ääressä. Nakitin seuraavan kokouksen sihteeriksi ja sanoin koko kokousväelle, että seuraaviin tilaiuuksiin kaikki tulevat koneen ääreltä tai palaamme toimistokokouksiin.
Eli halusit vaan haaskata kaikkien aikaa vaatimalla esittelemään koneelta jotain vain siksi että joku oli tullut lenkiltä.
Kuulostat ikävältä ihmiseltä.
Sellaiselta työpaikkakiusaajalta.
Millaisessa firmassa edes nakitetaan sihteerin hommia jollekin.
Yleensä sihteerinä toimii kokouksen järjestäjä tai joku assistentti (jos firmassa sattuu olemaan assareita).
Ihan vaan tiedoksi sinulle, että ei siellä neukkarissakaan aina onnistu tietojen näyttäminen koneelta.
Joskus vaan käy niin että yhteydet eivät toimikaan eikä omalla koneella pääse jostain mystisestä syystä sille servereille missä tiedosto on. Tai koneessa loppuu yllättäen akku eikä neukkarista löydy sopivaa latausjohtoa. Tai tulee joku muu yllättävä ongelma.
Ongelma lienee se ettet itse pysty tekemään samoin?
Mä teen monesti ruokaa tai sen valmisteluja kun olen palaverissa. Kyseessä on silloin kuuntelupalaveri, jossa minun ei tarvitse esittää mitään. Joskus olen ollut kävelyllä.
Aiemmassa työpaikassani kauan ennen koronaa, olin useasti palaverissa samalla kun ajoin kotiin tai olin kyydissä. Miksi jäädä toimistolle kuuntelemaan palaveria kun sen aikana kätevästi voi siirtyä paikasta toiseen?
Järjenkäyttö on suotavaa kun on kyseessä ajankäytön optimointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten toi vaitiolo kun puhuu julkisella paikalla
Jos on vaiti, niin silloin ei puhu.
Ei kaikkien työasiat ole niin kilnostavia että vieraan vallan agentit hiipisi perässä. Helpompihan se kuuntelu on järjestää työntekijän kotiin.
Yhden kaverin etätyöt kiellettiin oikeasti salassapidettävien töiden osalta.
Meillä oikeasti salassa pidettäviä töitä saa tehdä vain tietyllä osastolla. Väärässä huoneessa ei saa edes puhua niistä töistä. Edes asiakkaan nimeä ei saa mainita niille työkavereille jotka eivät tee siinä projektissa töitä.
Asiakas pelkää niin kovasti teollisuusvakoilua (ihan syystä), että vaatii nauhoittavan kameravalvonnan ko. työtiloihin. On kieltänyt puhelimien viemisen niihin huoneisiin ja vaatii peittämään tietokoneiden kamerat.
Vaatii muutenkin hyvin tiukat turvakäytännöt.Se on vaatinut paljon totuttelua ihan kaikilta työntekijöiltä.
Mistäpä sen ikinä tietää, ettei vieressä tai lähettyvillä (varsinkin takana istuva) ole kilpailevan firman edustaja.
Oma lukunsa nämä sosiaalipuolen ihmiset, jotka kailottavay asiakkaiden tiedot junassa kaikkien kuiluville.
Meillä myös paljon näitä missä ei tarvitse muuta kun alussa esitellä itsensä, että on linjoilla ja lopussa sanoa kiitos ja heippa niin silloin teen kotitöitä, kuskaan lapsia yms yms. Jos on palaveri mihin vaaditaan itseltäkin panostusta enenmän pysyn työhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen vedetyt luennotkin on tehokkaampia kuin auditoriossa istutut. Ainakin Aallossa olen päässyt opiskelemaan kävellen. Aiheesta löytyy myös tutkittua tietoa, löydät kyllä jos kiinnostaa. Kannattaa kokeilla, ap! Tabletti käteen ja menoksi.
Ok, mutta silloin kun minä kävin luennoilla niin kaikkien piti kirjoittaa muistiinpanot. Eikö noin enää tarvitse tehdä? Miten se on korvattu?
Nykyään opettajat jakaa esittämänsä luentodiat nettiin kaikille kurssilla olijoille nähtäväksi. Toki jos joku haluaa opettajan sanomisista tehdä muistiinpanoja niin se voi olla lenkillä hankalaa. Yleensä kuitenkin kaikki tärkein on niissä jaetuissa dioissa.
Etätyö. Kiinnitä huomiota tähän sanan alkuosaan "etä".
Vierailija kirjoitti:
Oikein SINUN kokoukseen kehtasi "tulla jostain lenkiltä" ja teit hänestä varoittavan esimerkin ja esitit kaikille uhkavaatimuksen. Kuulostat tyypiltä, jonka ei pitäisi toimia esimiestehtävissä. Sääliksi käy niitä, jotka joutuvat olemaan tekemisissä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten toi vaitiolo kun puhuu julkisella paikalla
no näinpä. Omalla työpaikallani kudotaan, tehdään kotitöitä, selaillaan kännyä etäkokousten aikana, se kuulemma auttaa keskittymään. Epäilen. Miten kahteen asiaan keskittyminen muka auttaisi keskittymään yhteen. Eri asia sitten on, kuinka tähdellistä asiaa on kokouksissa, jos puoliteho riittää.
On katsos ihmisiä jotka handlaa purukumin pureskelun ja kävelynkin samaan aikaan. Mitä kotitöitä sun työpaikalla oikein tehdään? Imuroidaan? Pestään pyykkiä? Ja mikset itse osallistu?
Olen eri, mutta olen hoitanut laskuja, tehnyt ruokatilauksen ja muita tilauksia jne.. Kotitöitähän nuokin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen vedetyt luennotkin on tehokkaampia kuin auditoriossa istutut. Ainakin Aallossa olen päässyt opiskelemaan kävellen. Aiheesta löytyy myös tutkittua tietoa, löydät kyllä jos kiinnostaa. Kannattaa kokeilla, ap! Tabletti käteen ja menoksi.
Ok, mutta silloin kun minä kävin luennoilla niin kaikkien piti kirjoittaa muistiinpanot. Eikö noin enää tarvitse tehdä? Miten se on korvattu?
Nykyään opettajat jakaa esittämänsä luentodiat nettiin kaikille kurssilla olijoille nähtäväksi. Toki jos joku haluaa opettajan sanomisista tehdä muistiinpanoja niin se voi olla lenkillä hankalaa. Yleensä kuitenkin kaikki tärkein on niissä jaetuissa dioissa.
Kyllä luentodiat silloinkin jaettiin, mutta sen lisäksi todella piti itsekin tehdä muistiinpanot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan minun dioissa ei ole kaikkea kirjoitettuna, vaan selitän ja täydennän niitä ja oletan, että kuulijat edelleen tekevät omia muistiinpanojakin. Tai sitten muistavat, mitä olen sanonut. Joitain luentoja jaan kyllä nauhoituksina lähinnä niitä varten, jotka eivät ole päässeet paikalle reaaliajassa. Mutta olen siis sitä mieltä, että opiskellessa kannattaa tehdä omia muistiinpanojakin. Opettaja ei voi antaa kaikkea valmiina.
Terve työkaveri, kun ei anna pikkupakkasten hidastaa lenkkeilyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luentodiat silloinkin jaettiin, mutta sen lisäksi todella piti itsekin tehdä muistiinpanot.
Ehkä etänä luennointi on ehkä muuttanut tätä. Opettajan turha vaatia tekemään muistiinpanoja, kun kaikki on nettiyhteyden päässä. Meiltä ei ainakaan koko syksynä ole kukaan opettaja vaatinut tekemään muistiinpanoja, vaikka muutamia läsnäolotunteja on ollutkin.
Kaikin puolin muuten kannatan tällaisia etäkävelypalavereita, mutta tässä on yksi käytännön mutta. Jos kävelijältä tai autosta osallistujalta odotetaan mitään osallistumista, olisi muiden huomioimisen kannalta mukava, että äänipuoli tulisi huomioiduksi. Nimittäin kun tuo kävelijän/autoilijan taustahäly on liian usein todella häiritsevää. Mikrofonit poimivat mukaan kaikki taustahälyt, kuten auton äänet, tuulen huminan (ujelluksen), kävelijän huohotuksen ja takin rahinan jne.
Tämä todella häiritsee jos muut osallistujat osallistuvat rauhallisista tiloista.
Joillakin on vain niin turha työ että on ihan sama vaikkei tulisi kokoukseen ollenkaan.
liikkuessa veri kiertää paremmin (myös aivoissa) ja se saa aikaan paremman työsuorituksen sekä lisää tarkkaavaisuutta...
Samapa tuo missä on, tärkeämpi kai on että osallistuu. Tuossahan vaan maksimoitu tehokkuus; lenkki ja palaveri samalla. Se mikä on älytöntä on että joissain yrityksissä esimiehet vaativat pidettävän kameroita päällä palaverissa, sellaisesta vasta tulee kontrolloitu olo ja ettei luoteta työntekijöihin.
Mikä ongelma varsinkin jos on ns keskustelupalaveri?Mikä estää teitä muita menemästä myös lenkille?Itsekin teen lenkin päivällä,yleensä lounaalla.Syön sitten työpisteellä.Viimeviikolla olin työhaastattelussa jonka vastapuoli (rekrytoija) oli autossa.Monessa paikassa on vapaampaa.Meillä esim etätyö ulkomailla kielletty.Kaveri on lähdössä perheineen Espanjaan 3 viikoksi,tekee töitä siellä niistä 2 viikkoa.
Itse koitan aina liikkua kotona, jos kokous ei edellytä ruudun ääressä olemista. Ellei minun tarvitse puhua, vaan kuunnella jonkun esitystä voin hyvin lähteä uloskin. Aiempi esimies kannusti ulkoilemaan keskellä päivää. Varsinkin kaamosaikaan ihana piristys, kun käy 20-40 minuutin ulkoilulla keskellä päivää. Joskus olen käynyt lenkillä, miettinyt esitystä koko lenkin ajan ja suihkun jälkeen istunut pyyhe lantiolla kirjoittamaan ajatukseni puhtaaksi powerpointtiin.