Työkaveri osallistuu Teams-kokoukseen lenkkipolulta...sellaista etätyötä siis...
Muut istumme kotona tietokoneen ääressä ja hän istuu jossain penkillä pururadalla...
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten toi vaitiolo kun puhuu julkisella paikalla
no näinpä. Omalla työpaikallani kudotaan, tehdään kotitöitä, selaillaan kännyä etäkokousten aikana, se kuulemma auttaa keskittymään. Epäilen. Miten kahteen asiaan keskittyminen muka auttaisi keskittymään yhteen. Eri asia sitten on, kuinka tähdellistä asiaa on kokouksissa, jos puoliteho riittää.
Ainakin yliopistossa monet kokoukset ovat turhia. Tai vähintäänkin turhan pitkiä. Mutta ekstroverttien ehdoilla mennään: heille "kammiotutkija" on kammottava kummajainen, vaikka saisikin paljon tuloksia aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Toiset lenkkeilee ja ties mitä ja toiset kirjoittele tänne ja varmaan toisella kädellä pelaa jotain peliä ta katsoo netflixiä....
Kyllä taas nähdään että nämä etätyöt eivät ole työtä, vähän pitäisi katsoa mistä sitä palkkaa maksetaan, työttömätkin joutuu tekemään hakemuksia koneella kuin etätyöläiset, varsinainen EPÄtyö.
Palkkaa pitää maksaa tulosten mukaan. Jos työt tulevat tehdyiksi, kaikki on ok. Läsnäolo ei saa olla mikään itsetarkoitus, vaikka joku pomo paisuisikin onnesta nähdessään alaisensa ympärillään tai seurariippuvaiset saisivat piristystä päiväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelu kuulokkeet päässä, ja jos joku tulee kuuntelemaan viereen puhettani tai tuijottamaan ruutua, niin vaihdan paikkaa. Tai pyydän siirtymään kauemmaksi. Yleensä ei kukaan tule häiritsemään kun näkevät, että teen töitä.
Esim. junassa osallistuessa tuo voi olla ongelma. Meillä esim. tiettyjen työasioiden hoito lentokoneessa oli kielletty, ettei joku kurki ruudulta. Ala sellainen, että kehiteltiin uutta ja teollisuusvakoilu oli todellinen riski.
Itse osallistuin kerran TEAMS palaveriin kesämökin kuistilta.
Mitä sitten mistä? Kunhan työt hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelu kuulokkeet päässä, ja jos joku tulee kuuntelemaan viereen puhettani tai tuijottamaan ruutua, niin vaihdan paikkaa. Tai pyydän siirtymään kauemmaksi. Yleensä ei kukaan tule häiritsemään kun näkevät, että teen töitä.
Esim. junassa osallistuessa tuo voi olla ongelma. Meillä esim. tiettyjen työasioiden hoito lentokoneessa oli kielletty, ettei joku kurki ruudulta. Ala sellainen, että kehiteltiin uutta ja teollisuusvakoilu oli todellinen riski.
Todellinen riski, huutonaurua. Samanlaista tärkeilyä kuin legendaarinen vaativa asiantuntijatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no näinpä. Omalla työpaikallani kudotaan, tehdään kotitöitä, selaillaan kännyä etäkokousten aikana, se kuulemma auttaa keskittymään. Epäilen. Miten kahteen asiaan keskittyminen muka auttaisi keskittymään yhteen. Eri asia sitten on, kuinka tähdellistä asiaa on kokouksissa, jos puoliteho riittää.
Ihmiset on erilaisia, keskittymiseltä, kommunikoinnilta, oivaltamiselta ja oppimiselta. Työyhteisö pääsee paljon helpommalla kun tunnustaa ja tunnistaa tämän.
Minulle on aina ollut vaikea keskittyä vaan kuuntelemaan, kun joku puhuu. Ihan jo ala-asteelta alkaen, jos tunnilla käytiin läpi jotain minkä olin jo oppinut. Luin sitten "salaa" kirjaa pulpetin takana, eiköhän opettaja sen tiennyt.
Jos palaverissa keskustellaan aktiivisesti ja kehitetään yhdessä, ei ole mitään tarvetta jakaa huomiota muuhun. Mutta jos minun pitää istua kotona hiljaa paikalla ja tunnin ajan kuunnella asiaa, joka ei aivan osu minun tehtävääni, eikä erityisesti kiinnosta, saan sisällöstä edes jotain irti, kun teen samalla jotain muuta.
Tulokseni tulevat työstä, jossa ollaan kanssakäymisessä toisten ihmisten kanssa. Työnantaja ei siis varsinaisesti kärsi tästä heikkoudestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työkaverin tehdä ko. kokouksesta muistiinpanoja tms? Meillä ainakin suorastaan kannustetaan ottamaan kävelypalavereita aina kun se vaan on mahdollista ja sehän on mahdollista aina, kun ei tarvitse itse esittää mitään materiaalia tai tehdä omia muistiinpanoja.
Muistiinpanoja voi tehdä siellä puistonpenkilläkin.
Toki voi, mutta on se nyt jonkin verran hankalampaa kuin 21 asteessa pöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaiti, niin silloin ei puhu.
Ei kaikkien työasiat ole niin kilnostavia että vieraan vallan agentit hiipisi perässä. Helpompihan se kuuntelu on järjestää työntekijän kotiin.
Yhden kaverin etätyöt kiellettiin oikeasti salassapidettävien töiden osalta.
Jotkut ovat jopa muuttaneet kiinteän työpisteensä työpaikalla kävelypisteeksi.
Ensimmäisen kerran kuulin tällaisesta lähes 10 vuotta sitten. Olin alkanut kärsimään selkäongelmista ja työpaikalla fyssari suositteli sähköpöytää, jotta voisin välillä tehdä töitä seisten.
Silloin kuulin ensimmäisen kerran myös sellaisesta, että jotkut ovat juoksumaton avulla muuttaneet työpisteen sellaiseksi, että voivat kävellä tai juosta työpäivän aikana.
Itse en ole sellaista kokeillut, mutta olen kuullut että ihmisillä on hyviä kokemuksia sellaisesta ratkaisusta.
On ihan tutkittu juttu, että jos kuuntelupalaverissa/luennolla tms tekee käsillä jotain, keskittyminen on parempaa. Eli sille käsitöiden tekemiselle on ihan perusteetkin. Ei siis kannata naureskella "kutojamummoille". Toki tällaisissakin on erilaisia ihmisiä ja sen tekemisen pitää olla sujuvaa, ei ehkä kannata alkaa ensimmäistä kertaa virkkaamaan palaverissa.
Sama asia tuossa kävelypalaverissa. Niitä ihan suositellaankin, jos vain on sellainen tilanne että kyse on kuuntelusta ja keskustelusta eikä tarvita muistiinpanoja tai dokumenttien katselua.
Aika suppeat on taas näkökulmat täällä monella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen riski, huutonaurua. Samanlaista tärkeilyä kuin legendaarinen vaativa asiantuntijatyö.
Naura pois. Se varmaan piristää niitä työnhakuselvityksiä täytellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaiti, niin silloin ei puhu.
Ei kaikkien työasiat ole niin kilnostavia että vieraan vallan agentit hiipisi perässä. Helpompihan se kuuntelu on järjestää työntekijän kotiin.
Yhden kaverin etätyöt kiellettiin oikeasti salassapidettävien töiden osalta.
Meillä oikeasti salassa pidettäviä töitä saa tehdä vain tietyllä osastolla. Väärässä huoneessa ei saa edes puhua niistä töistä. Edes asiakkaan nimeä ei saa mainita niille työkavereille jotka eivät tee siinä projektissa töitä.
Asiakas pelkää niin kovasti teollisuusvakoilua (ihan syystä), että vaatii nauhoittavan kameravalvonnan ko. työtiloihin. On kieltänyt puhelimien viemisen niihin huoneisiin ja vaatii peittämään tietokoneiden kamerat.
Vaatii muutenkin hyvin tiukat turvakäytännöt.
Se on vaatinut paljon totuttelua ihan kaikilta työntekijöiltä.
Juu, joku tuli minunkin kokoukseen jostain lenkiltä. Pyysinkin häntä esittelemään jotain asiaa koneeltaan. Tyyppi joutui sitten sanomaan ääneen koko porukalle, ettei siihen ole mahdollisuutta, kun ei ole koneen ääressä. Nakitin seuraavan kokouksen sihteeriksi ja sanoin koko kokousväelle, että seuraaviin tilaiuuksiin kaikki tulevat koneen ääreltä tai palaamme toimistokokouksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia, keskittymiseltä, kommunikoinnilta, oivaltamiselta ja oppimiselta. Työyhteisö pääsee paljon helpommalla kun tunnustaa ja tunnistaa tämän.
Minulle on aina ollut vaikea keskittyä vaan kuuntelemaan, kun joku puhuu. Ihan jo ala-asteelta alkaen, jos tunnilla käytiin läpi jotain minkä olin jo oppinut. Luin sitten "salaa" kirjaa pulpetin takana, eiköhän opettaja sen tiennyt.
Jos palaverissa keskustellaan aktiivisesti ja kehitetään yhdessä, ei ole mitään tarvetta jakaa huomiota muuhun. Mutta jos minun pitää istua kotona hiljaa paikalla ja tunnin ajan kuunnella asiaa, joka ei aivan osu minun tehtävääni, eikä erityisesti kiinnosta, saan sisällöstä edes jotain irti, kun teen samalla jotain muuta.
Tulokseni tulevat työstä, jossa ollaan kanssakäymisessä toisten ihmisten kanssa. Työnantaja ei siis varsinaisesti kärsi tästä heikkoudestani.
Tässä on kyse siitä, että osalla ihmisistä on vilkkaat aivot. Näillä henkilöillä on poikkeava aivojen rakenne ja enemän hermoyhteyksiä kuin ns. normaaleilla ihmisillä.
Heillä käy helposti niin, että ei jakseta seurata esim luentoa jos ei saa puuhastella jotain muuta samalla.
Mikä ongelma?
Olin kesällä mökillä ja lähdin pyörälenkille. Mökkinaapuri tuli vastaan, heilautti kättään tervehdykseksi ja höpötteli kuulokkeisiin. Kertoi myöhemmin, että on mökillä etätöissä ja heillä on kerran viikossa palaveri siten, että lähtevät ulkoilemaan ja pitävät samalla kokousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On katsos ihmisiä jotka handlaa purukumin pureskelun ja kävelynkin samaan aikaan. Mitä kotitöitä sun työpaikalla oikein tehdään? Imuroidaan? Pestään pyykkiä? Ja mikset itse osallistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kudon sukkia myös läsnäolopalavereissa. Se auttaa keskittymään (sukan kutominen menee minulla automaatilla, en joudu katsomaan käsiäni enkä laskemaan silmukoita).. Tätä on moni esimieskin testannut (puolileikillään), parhaimmillaan esimies toi seuraavaan kokoukseen minulle lankakerän, ettei lanka pääse loppumaan kesken (edellisessä kokouksessa olin jättänyt siis kutimen pois). Toinen vaihtoehto on doodlaus, siis piirtely, mutta se häiritsee jonkin verran keskittymistä, koska siinä joutuu katsomaan paperiin.
Näin siis silloin, jos en tee itse muistiinpanoja.
Kutominen ja piirtely estävät ajatusten harhailua, jota on vaikea estää tilanteessa, jossa pitää vain kuunnella
Vierailija kirjoitti:
Kävellen vedetyt luennotkin on tehokkaampia kuin auditoriossa istutut. Ainakin Aallossa olen päässyt opiskelemaan kävellen. Aiheesta löytyy myös tutkittua tietoa, löydät kyllä jos kiinnostaa. Kannattaa kokeilla, ap! Tabletti käteen ja menoksi.
Ok, mutta silloin kun minä kävin luennoilla niin kaikkien piti kirjoittaa muistiinpanot. Eikö noin enää tarvitse tehdä? Miten se on korvattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran kommentoin, että junassa puhelimeen kailottajat on todellisisa turvallisuusriskejä ihan oikeasti. Harva sitä edes ymmärtää, että arkaluontoisten liikeasioiden puhuminen tuossa ympäristössä voi olla suora irtisanomisen peruste.
Tällaisesta tapauksesta käytiin oikeutta taannoin ja sen perusteella irtisanominen oli lain mukainen.
Meidän firmassa ei tuollaista kutojamummoa katseltaisi 🤣