Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oletat, että pariskunnan naisosapuoli haluaa pidellä vauvaasi?

Vierailija
11.03.2015 |

Minulle on kyläillessä ja illanistujaisissa tapahtunut nyt vuoden sisään ainakin viisi kertaa niin, että joku äityli on muitta mutkitta ojentanut minulle pienen lapsensa pideltäväksi. Siis lähestulkoon sysännyt syliin kysymättä ollenkaan, haluanko pidellä lasta. Tämä on minusta todella tahditonta, ja se johtaa noloihin tilanteisiin, kun en tosiaan mielelläni lapsia pitele. Mieheni ei ole kertomansa mukaan koskaan joutunut moisen vauvaväijytyksen kohteeksi.

Mikä tällaisia vauvantyrkyttäjänaisia vaivaa (ilmeisen seksististen asenteiden lisäksi)?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:54"]

Miten olisi, ap, jos jättäisit kyläilemättä vauvaperheissä? Suurempia tapahtumia kuten juhlia on tietysti vaikeampi välttää, mutta tuolla ainakin saisit edes hieman minimoitua kiusaantuntta ja epämukavaa oloasi.

[/quote]

Miksi ratkaisu muiden sosiaaliseen kömpelyyteen olisi se, että minä alkaisin vältellä normaaleja sosiaalisia tilanteita? -ap
[/quote]
Koska on normaalia osata avata suunsa ja sanoa ettei halua pidellä lasta eikä urputtaa siitä selän takana av:llä. Mitä ihmettä muutenkaan tekisit vauvaperheissä kun eiköhän sinulle tule epämukava olo pelkästään vauvan läsnäolosta.

Vierailija
42/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:50"]Ahaa, ap:n näkökulma lasten kammottavuuteen on tänään tällainen. Mitä ajattelit huomiselle?
[/quote]
Kerro nyt ap mulle miten dissaat lapsia ja lapsiperheitä (erityisesti äitejä) huomenna!!! En jaksaisi odottaa :((

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:54"]

Miten olisi, ap, jos jättäisit kyläilemättä vauvaperheissä? Suurempia tapahtumia kuten juhlia on tietysti vaikeampi välttää, mutta tuolla ainakin saisit edes hieman minimoitua kiusaantuntta ja epämukavaa oloasi.

[/quote]

Miksi ratkaisu muiden sosiaaliseen kömpelyyteen olisi se, että minä alkaisin vältellä normaaleja sosiaalisia tilanteita? -ap

[/quote]

Ymmärrän toki kantasi, jos pääsääntöisesti joka ikinen äiti sysää lapsen sinulle ja olettaa, että sylittelet niitä tämän tästä ja ilman muuta kaitset niitä "kun joudat". Tällainen on ikävää. Mutta jos kyse on tilanteesta, että vierailet lapsiperheessä ja saat sattumalta hetkeksi pyynnön pidellä lasta (esim. juuri se vessassakäynti): ehkä se olisi myös sinulta sosiaalisesti taitavaa joustaa sen hetken, että äiti käy vessassa ja nappaa sen muksun sitten hoteisiinsa.

Eri asia tietenkin on, jos kahvittelu muuttuisi hetkessä kahvitteluksi pikemminkin vauvan kuin vanhempansa kanssa ja näitä pikaisia "kipaisuja" tulisi jatkosyötöllä. Mutta toisaalta: sekin tuntuu sosiaalisesti hölmöltä, että heti vauvan nähdessäsi liimaat kädet kylkiisi etkä suostu koskemaan lapseen missään tilanteessa. Kärjistän, mutta pointti nyt kuitenkin on, että sosiaalisissa suhteissa itse kunkin kannattaa joskus tulla vähän vastaan. 

Vierailija
44/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:32"]

Mua kyllä vähän huvittaa, että jos meet kylään jonkun luo (toisin sanoen vois olettaa, että ootte kohtuu läheisiä, jos haluatte toisianne vapaa-ajalla tavata), niin et vois pidellä vauvaa hetkistä? Emäntä (ystäväsi/ainakin kaverisi) tarvitsee lisäkäsiä jotain tehdäkseen, niin vauvanpitelyä pitäis jotenkin erikseen kauheesti anella? Vieraiden ihmisten vauvat on tietty vähän eri juttu, mutta en mä nyt muistakaan pienistä palveluksista kaveripiirissäni mitään väittelytilaisuutta järjestä. Mulla ei oo lapsia, eikä luultavasti tulekaan, mutta ei oo vauvan sylissä pitäminen ikinä tuottanu suurta tuskaa.

[/quote]

Aika usein sitä vauvaa annetaan syliteltäväksi ihan vaan siksi, että ajatellaan toisen tykkäävän siitä. Ainakin mun ystäväpiirissä ihan vaan kysytään, että haluatko pitää vauvaa ja rohkeimmat jopa pyytää saada sylitellä vauvaa.

Vierailija
45/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:54"] Miten olisi, ap, jos jättäisit kyläilemättä vauvaperheissä? Suurempia tapahtumia kuten juhlia on tietysti vaikeampi välttää, mutta tuolla ainakin saisit edes hieman minimoitua kiusaantuntta ja epämukavaa oloasi. [/quote] Miksi ratkaisu muiden sosiaaliseen kömpelyyteen olisi se, että minä alkaisin vältellä normaaleja sosiaalisia tilanteita? -ap [/quote] Koska on normaalia osata avata suunsa ja sanoa ettei halua pidellä lasta eikä urputtaa siitä selän takana av:llä. Mitä ihmettä muutenkaan tekisit vauvaperheissä kun eiköhän sinulle tule epämukava olo pelkästään vauvan läsnäolosta.

[/quote]

On totta, että kannattaa sanoa, jos ei halua pidellä lasta. Kiitos ein sanominen on peruskohteliaisuutta. Mutta vielä tärkeämpää peruskohteliaisuutta on se, ettei tyrkytä omaa lasta muiden syliin kysymättä ensin. -ap

Vierailija
46/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että naisten hoivavietti on hyvin pitkälle myytti. Kun lukee tällaisia keskusteluja, huomaa, että on tosi paljon naisia, joita ei oikeastaan kiinnosta (muiden) lapset. Itsekin kuulun näihin. Omaa lastani rakastan yli kaiken ja ystävieni lapsista pidän, jos he ovat mukavia, siis siksi, millaisia he ovat persoonina, en vain siksi, että he ovat lapsia. Vauvojen näkeminen tai piteleminen ei herätä minussa oikein mitään tunteita. Kohteliaisuudesta joskus ihastelen ja leikitän muiden lapsia, kyselen, joko on hampaita ym. Näissä tilanteissa mietin, kuinka paljon on kaltaisiani naisia, joille tämä on oikeasti vain teatteria. Keskustellessani ihmisten kanssa minua kiinnostaa paljon enemmän, mitä he tekevät työkseen ja mitä harrastuksia heillä on kuin lasten lukumäärä, iät, sukupuolet ja nimet.

Vierailija
47/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:50"]Ahaa, ap:n näkökulma lasten kammottavuuteen on tänään tällainen. Mitä ajattelit huomiselle? [/quote] Kerro nyt ap mulle miten dissaat lapsia ja lapsiperheitä (erityisesti äitejä) huomenna!!! En jaksaisi odottaa :((

[/quote]

Sinusta on "äitien dissaamista", jos haluaisi vanhempien osoittavan hyviä käytöstapoja ja huomaavaisuutta? Enpä taida viitsiä kommentoida enempää. -ap

Vierailija
48/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:54"] Miten olisi, ap, jos jättäisit kyläilemättä vauvaperheissä? Suurempia tapahtumia kuten juhlia on tietysti vaikeampi välttää, mutta tuolla ainakin saisit edes hieman minimoitua kiusaantuntta ja epämukavaa oloasi. [/quote] Miksi ratkaisu muiden sosiaaliseen kömpelyyteen olisi se, että minä alkaisin vältellä normaaleja sosiaalisia tilanteita? -ap [/quote] Koska on normaalia osata avata suunsa ja sanoa ettei halua pidellä lasta eikä urputtaa siitä selän takana av:llä. Mitä ihmettä muutenkaan tekisit vauvaperheissä kun eiköhän sinulle tule epämukava olo pelkästään vauvan läsnäolosta.

[/quote]

On totta, että kannattaa sanoa, jos ei halua pidellä lasta. Kiitos ein sanominen on peruskohteliaisuutta. Mutta vielä tärkeämpää peruskohteliaisuutta on se, ettei tyrkytä omaa lasta muiden syliin kysymättä ensin. -ap
[/quote]
No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi? Vai haluatko vain loppuun asti inttää kuinka epäkohteliaita äidit ovat eikä asialle ole mitään tehtävissä?

Vierailija
49/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:12"]

Mutta toisaalta: sekin tuntuu sosiaalisesti hölmöltä, että heti vauvan nähdessäsi liimaat kädet kylkiisi etkä suostu koskemaan lapseen missään tilanteessa. Kärjistän, mutta pointti nyt kuitenkin on, että sosiaalisissa suhteissa itse kunkin kannattaa joskus tulla vähän vastaan. 

[/quote]

En halua pidellä lapsia sylissä ihan niin kuin jotkut eivät halua pidellä lemmikkieläimiä. Huomaavainen isäntä tai emäntä ei aiheuta vieralleen epämukavuutta sen enempää vauvoja tyrkyttämällä kuin antamalla koiran tervehtiä hyppimällä päin. -ap

Vierailija
50/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:01"]Muistaakseni olen välttynyt AP:n kokemukselta, mutta streotyypiltä naisen hoivavietistä en ole jäänyt paitsi. Kaikista vaikeinta on se kun joku toinen ryhtyy hössöttämään vauvoista ja odottaa minunkin ihastelevan näitä, niin olen ulkona kuin lintulauta. Erityistä vaivaannusta herättää jos joukossa on miehiä ja minulta suorastaan odotetaan jotain "naisellista" reaktiota asiaan.
[/quote]

Juuri tämä! Jos seurueessa on äidin ja lapsen lisäksi vaikka kolme miestä ja yksi nainen, kenelleköhän lapsi lykätään, jos äidin tarvitsee päästä vessaan tms.? Ei siinä, kyllä minä voin ja osaan lasta pidellä ja totta kai autan, kun apuani tarvitaan, mutta ärsyttää tämä oletus, että kaikki naiset osaavat hoitaa lapsia ja pitävät lapsista.

Vierailija
51/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:50"]Ahaa, ap:n näkökulma lasten kammottavuuteen on tänään tällainen. Mitä ajattelit huomiselle? [/quote] Kerro nyt ap mulle miten dissaat lapsia ja lapsiperheitä (erityisesti äitejä) huomenna!!! En jaksaisi odottaa :((

[/quote]

Sinusta on "äitien dissaamista", jos haluaisi vanhempien osoittavan hyviä käytöstapoja ja huomaavaisuutta? Enpä taida viitsiä kommentoida enempää. -ap
[/quote]
Mutta kun teet tätä samaa jankkausta päivittäin.

Vierailija
52/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:20"]

No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi?

[/quote]

Ei mikään. Juuri noin nykyisin toiminkin. -ap

Vierailija
53/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hämmentävää, kun kaveri hymyilee merkitsevästi ja toteaa, että "sä taidat haluta pitää tätä:))" Tykkään kyllä toistenkin vauvoista, mutta olisi kiva katsella rauhassa vauvaa vanhempansa sylissä.

Vierailija
54/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:21"]

18: tai sitten ei vaan aidosti pidä vauvoista eikä halua sellaiseen koskea. Mitä psyykesi vammaa sinä suojelet, kun et moista vaihtoehtoa kuulosta pitävän mahdollisena?

[/quote]

En suojele sillä mitään enkä ketään, ja onhan faktaa että myös aidosti lapsivastaisia ihmisiä on olemassa. Esitin vain muutaman tilanteen, joihin olen törmännyt, enkä väitä että tuossa olisi kaikki mahdolliset syyt.

Mikä kohta niistä osui sinun psyykkeesi arkaan kohtaan, kun noin voimakkaasti viestiini reagoit ja koit tarpeelliseksi vastata negatiivisella "hyökkäyksellä"?  ;)

[/quote]

Minkä tulkitsit viestissäni "voimakkaaksi reaktioksi" tai jopa "hyökkäykseksi"? Hyvin mielenkiintoinen tulkinta viestistä, joka mielestäni oli erittäin neutraali. Riittääkö pelkkä "kaikki eivät pidä vauvoista" tekemään viestistä voimakkaan hyökkäyksen?

Vai yritätkö hyvin kulunutta manipulointikeinoa, eli leimata ihan asiallisen viestin jotenkin erityisen tunnepitoiseksi ja siten mitätöidä sen asiasisällön?

Vierailija
55/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:12"]

Mutta toisaalta: sekin tuntuu sosiaalisesti hölmöltä, että heti vauvan nähdessäsi liimaat kädet kylkiisi etkä suostu koskemaan lapseen missään tilanteessa. Kärjistän, mutta pointti nyt kuitenkin on, että sosiaalisissa suhteissa itse kunkin kannattaa joskus tulla vähän vastaan. 

[/quote]

En halua pidellä lapsia sylissä ihan niin kuin jotkut eivät halua pidellä lemmikkieläimiä. Huomaavainen isäntä tai emäntä ei aiheuta vieralleen epämukavuutta sen enempää vauvoja tyrkyttämällä kuin antamalla koiran tervehtiä hyppimällä päin. -ap
[/quote]
Mikset sinä voisi osoittaa huomaavaisuutesi joustamalla joskus vaikka juuri sen vessareissun ajan? Miksi odotat kohteliaisuutta vain emännältä tai isännältä?

Vierailija
56/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:20"]

No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi? Vai haluatko vain loppuun asti inttää kuinka epäkohteliaita äidit ovat eikä asialle ole mitään tehtävissä?

[/quote]

Vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita sitä että on vapaa hukuttamaan aivonsa vauvan paskaan ja toimimalla ihan miten itseään huvittaa. Kyllä silloinkin saa luvan pitää käytöstapoja yllä ja ajatella muitakin.

Vierailija
57/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:12"]

[/quote]

[/quote]

Huomioithan kommentistani sen, että en väitä vauvojen "tyrkyttämistä" syliin kohteliaaksi tai että olisi ok joutua sylittelemään lapsia jatkuvasti. 
Ja tässä puhutaan aika ääripäistä: lapsia syliin tyrkyttävät vanhemmat ja vieraat, joille lapsen läsnäolokin on lapsen tyrkyttämistä. Tuohon väliin jää sellainen harmaa alue, jossa homman pitäisi pelittää melko hyvin.

Vierailija
58/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:20"]

No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi?

[/quote]

Ei mikään. Juuri noin nykyisin toiminkin. -ap
[/quote]
Eihän sinulla sitten ole hätää. Vältät ikävän tilanteen ja seuraavalla kerralla äiti varmaan muistaa olla tyrkyttämättä vauvaa sinulle. Tuskin jatku asti tapaat uusia vauvoja (ja että niitä sinulle tuupattaisiin) niin pieni vaivahan tuo on kieltäytyä.

Vierailija
59/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:26"]

Mikset sinä voisi osoittaa huomaavaisuutesi joustamalla joskus vaikka juuri sen vessareissun ajan? Miksi odotat kohteliaisuutta vain emännältä tai isännältä?

[/quote]

Lasten piteleminen on minusta epämiellyttävää. Toki voin niin tehdä, jos tilanne sitä vaatii, mutta kaikki mainitsemani kerrat ovat olleet ihan vain sosiaalista tyrkytystä. Se perustuu oletukseen, että kaikki naisethan lapsia haluavat pidellä ihan muuten vain. -ap

Vierailija
60/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:20"] No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi? [/quote] Ei mikään. Juuri noin nykyisin toiminkin. -ap [/quote] Eihän sinulla sitten ole hätää. Vältät ikävän tilanteen ja seuraavalla kerralla äiti varmaan muistaa olla tyrkyttämättä vauvaa sinulle. Tuskin jatku asti tapaat uusia vauvoja (ja että niitä sinulle tuupattaisiin) niin pieni vaivahan tuo on kieltäytyä.

[/quote]

Miksi luulet, että minulla olisi jokin hätänä? Avasin ketjun keskustellakseni omituisesta sosiaalisesta ilmiöstä, en etsiäkseni ratkaisua johonkin omaan ongelmaani. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi