Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oletat, että pariskunnan naisosapuoli haluaa pidellä vauvaasi?

Vierailija
11.03.2015 |

Minulle on kyläillessä ja illanistujaisissa tapahtunut nyt vuoden sisään ainakin viisi kertaa niin, että joku äityli on muitta mutkitta ojentanut minulle pienen lapsensa pideltäväksi. Siis lähestulkoon sysännyt syliin kysymättä ollenkaan, haluanko pidellä lasta. Tämä on minusta todella tahditonta, ja se johtaa noloihin tilanteisiin, kun en tosiaan mielelläni lapsia pitele. Mieheni ei ole kertomansa mukaan koskaan joutunut moisen vauvaväijytyksen kohteeksi.

Mikä tällaisia vauvantyrkyttäjänaisia vaivaa (ilmeisen seksististen asenteiden lisäksi)?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole olettanut enkä tyrkyttänyt, mutta joka kerta naiset ovat viimeistään lähtiessä vähän vaivaantuneena pyytäneet saada pidellä vauvaa. Nyt en tiedä mikä olisi kohteliasta, kun noista on jäänyt vähän se tunne, että kokivat etten halua heidän pitävän vauvaani.

Vierailija
62/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:36"]

En ole olettanut enkä tyrkyttänyt, mutta joka kerta naiset ovat viimeistään lähtiessä vähän vaivaantuneena pyytäneet saada pidellä vauvaa. Nyt en tiedä mikä olisi kohteliasta, kun noista on jäänyt vähän se tunne, että kokivat etten halua heidän pitävän vauvaani.

[/quote]

No haluatko heidän pitelevän vauvaasi? Jos haluat, voit kysyä yleisesti, haluaako joku tehdä niin, ja jos et, voit kieltäytyä kohteliaasti. Ei minusta kovin vaikeaa. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:36"]

[/quote]

No haluatko heidän pitelevän vauvaasi? Jos haluat, voit kysyä yleisesti, haluaako joku tehdä niin, ja jos et, voit kieltäytyä kohteliaasti. Ei minusta kovin vaikeaa. -ap

[/quote]

En aktiivisesti halua, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan jos he haluavat. Ongelmani oli siis se, etten halunnut antaa heille sitä vaikutelmaa, etteivät he kelpaa pitämään vauvaani tai että olen ylisuojeleva äiti joka ei anna vauvaansa kenellekään. Tässä oli kyse hieman vieraammista naisista (esim. miehen kaverien uudehkoista tyttöystävistä). No, tämä on lähinnä teoreettista kun vauva on jo 10 kk, ehkä jos kolmannen saan niin pääsen taas tähän problematiikkaan.

Tyrkyttäminen on huonoa käytöstä, mutta toisaalta ymmärrettävää, koska pienen vauvan vanhemmat ovat tavallisesti hieman sekaisin pienokaisestaan. Se menee ohi. Hieman ymmärrystä vastasyntyneiden vanhemmille toivoisi, ainakin ystäviltä.

Vierailija
64/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, muista tästä lähin ilmoittaa sosiaalisesta rajoituksestasi jo etukäteen, ja varmuudeksi vielä kyltillä kaulassa "EI vauvoja kiitos". Näin vältyt törkeältä henk. koht. tilasi loukkaukselta.

Vierailija
65/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa käytöstä! Vähän sama tulee mieleen, kun kaveri kerran kertoi, että eräs oli jättänyt kysymättä lapsensa tämän kaverini kanssa ostoskeskuksessa kahdestaan, kun itse oli mennyt johonkin kauppoihin. En itse ikinä tekisi kumpaakaan, enkä ole tavannut ketään, joka tekee niin. Eri asia on, jos kyseessä on vaikka äitini, mutta kyllä kysyisin ensin häneltäkin, voiko ottaa vauvan hetkeksi. Onko tämä siis yleistäkin?

Vierailija
66/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:46"]

Ap, muista tästä lähin ilmoittaa sosiaalisesta rajoituksestasi jo etukäteen, ja varmuudeksi vielä kyltillä kaulassa "EI vauvoja kiitos". Näin vältyt törkeältä henk. koht. tilasi loukkaukselta.

[/quote]

Joku on ärsyyntynyt kun muut eivät suostu elämään hänen halujaan ja tarpeitaan varten....

Vierailija
67/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä viestiketju ja vain kaksi ymmärtänyt AP:n pointin. Miksi vauvaa tyrkytetään sille naiselle, eikä pariskunnan miehelle. Täysin stereotyyppistä toimintaa. Mikä ajatus siinä on takana?

Vierailija
68/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:20"] No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi? [/quote] Ei mikään. Juuri noin nykyisin toiminkin. -ap [/quote] Eihän sinulla sitten ole hätää. Vältät ikävän tilanteen ja seuraavalla kerralla äiti varmaan muistaa olla tyrkyttämättä vauvaa sinulle. Tuskin jatku asti tapaat uusia vauvoja (ja että niitä sinulle tuupattaisiin) niin pieni vaivahan tuo on kieltäytyä.

[/quote]

Miksi luulet, että minulla olisi jokin hätänä? Avasin ketjun keskustellakseni omituisesta sosiaalisesta ilmiöstä, en etsiäkseni ratkaisua johonkin omaan ongelmaani. -ap
[/quote]
Sinusta nimenomaan saa kuvan että ongelmia on kun koko ajan vauvoja vain ilmestyy syliteltäväksi.

Vierailija
69/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:46"]Ap, muista tästä lähin ilmoittaa sosiaalisesta rajoituksestasi jo etukäteen, ja varmuudeksi vielä kyltillä kaulassa "EI vauvoja kiitos". Näin vältyt törkeältä henk. koht. tilasi loukkaukselta.
[/quote]

Kyltti kaulassa ympäriinsä kulkeminen onkin paljon perustellumpi ratkaisu kuin se, että äiti kysyisi tilanteen tullen, haluaako toinen pidellä vauvaa... Vähän nyt suhteellisuudentajua. Nämä tilanteet voi oikeasti hoitaa tyylikkäästi ja hienovaraisesti. Äidin kysymykseen voi vastata, että "kiitos, mielelläni" tai sitten "ei kiitos, en ole luonteva pienten lasten kanssa". Jos vauva vain työnnetään syliin, on paljon vaikeampi kieltäytyä kohteliaasti.

Vierailija
70/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:20"]

No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi? Vai haluatko vain loppuun asti inttää kuinka epäkohteliaita äidit ovat eikä asialle ole mitään tehtävissä?

[/quote]

Vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita sitä että on vapaa hukuttamaan aivonsa vauvan paskaan ja toimimalla ihan miten itseään huvittaa. Kyllä silloinkin saa luvan pitää käytöstapoja yllä ja ajatella muitakin.
[/quote]
Harva vanhempi varmaan on hukuttanut aivonsa paskaan. Sinä kielenkäyttösi peruseella varmaan olet?

Vierailija
71/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:57"]Minulle yritettiin työntää lasta syliin, mutta sanoin: "Ei kiitos". Tämä henkilö ei enää yrittänyt työntää uudestaan...
[/quote]
Töykeä ja itsekäs ihminen olet todella. Et voi tuttuasi auttaa ja vapauttaa hänet hetkeksi tekemään jotain muuta. Itsekäs minä minä ihminen.

Vierailija
72/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:45"]

Minulle on kyläillessä ja illanistujaisissa tapahtunut nyt vuoden sisään ainakin viisi kertaa niin, että joku äityli on muitta mutkitta ojentanut minulle pienen lapsensa pideltäväksi. Siis lähestulkoon sysännyt syliin kysymättä ollenkaan, haluanko pidellä lasta. Tämä on minusta todella tahditonta, ja se johtaa noloihin tilanteisiin, kun en tosiaan mielelläni lapsia pitele. Mieheni ei ole kertomansa mukaan koskaan joutunut moisen vauvaväijytyksen kohteeksi.

Mikä tällaisia vauvantyrkyttäjänaisia vaivaa (ilmeisen seksististen asenteiden lisäksi)?

[/quote]

Kuulostaa kiusalliselta.Itse en ole joutunut vauvaväijytysten uhriksi,mutta ehkä ne vauvojen äidit itse mielellään pitelee kaikkia vauvoja,ja olettaa siksi että kaikki naiset tekee niin.Tai sitten pitävät omaa vauvaansa niin lumoavana,että kaikkihan sitä haluavat pidellä.Aika tökeröä kyllä olla kysymättä ensin,kiinnostaako vauvan pitely. 

Vierailija
73/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:20"] No mikä sinua estää olemasta kohteliain, parhain ja sosiaalisdsti taitavin ja aukaisemaan suusi? Vai haluatko vain loppuun asti inttää kuinka epäkohteliaita äidit ovat eikä asialle ole mitään tehtävissä? [/quote] Vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita sitä että on vapaa hukuttamaan aivonsa vauvan paskaan ja toimimalla ihan miten itseään huvittaa. Kyllä silloinkin saa luvan pitää käytöstapoja yllä ja ajatella muitakin. [/quote] Harva vanhempi varmaan on hukuttanut aivonsa paskaan. Sinä kielenkäyttösi peruseella varmaan olet?

[/quote]

Jep.

Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja mielestäni on normaalia kunnioittaa niitä. Vauvan syntyminen on iso, iso juttu ja sekoittaa useimpien ihmisten päätä joksikin aikaa (tähän vielä univelka ja hormonit päälle) ja ei ole liikaa vaadittu osoittaa hieman ymmärrystä OMILLE YSTÄVILLEEN. Jos mun ystävä olisi vaikka jäänyt työttömäksi, niin en vaatisi häntä olemaan iloinen ja lähtemään kalliiseen ravintolaan. Jos mun ystävä olisi juuri eronnut, en vaatisi häntä kuuntelemaan juttujani parisuhdeonnestaan. Vauvan syntymä on positiivinen kriisi, mutta kriisi kumminkin.

Tämä ei niinkään liittynyt ap:n juttuun, mikä oli ihan asiallinen.

Vierailija
74/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:57"]Minulle yritettiin työntää lasta syliin, mutta sanoin: "Ei kiitos". Tämä henkilö ei enää yrittänyt työntää uudestaan...
[/quote]
Töykeä ja itsekäs ihminen olet todella. Et voi tuttuasi auttaa ja vapauttaa hänet hetkeksi tekemään jotain muuta. Itsekäs minä minä ihminen.
[/quote]

Luitko ketjua? Tässä ei ollut kyse äidin vapauttamisesta esimerkiksi vessaan vaan siitä, että naisille annetaan lapsia kysymättä syliin muuten vain, siksi, että oletetaan kaikkien naisten nauttivan vauvojen pitämisestä sylissä.

Vierailija
75/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:21"]

18: tai sitten ei vaan aidosti pidä vauvoista eikä halua sellaiseen koskea. Mitä psyykesi vammaa sinä suojelet, kun et moista vaihtoehtoa kuulosta pitävän mahdollisena?

[/quote]

En suojele sillä mitään enkä ketään, ja onhan faktaa että myös aidosti lapsivastaisia ihmisiä on olemassa. Esitin vain muutaman tilanteen, joihin olen törmännyt, enkä väitä että tuossa olisi kaikki mahdolliset syyt.

Mikä kohta niistä osui sinun psyykkeesi arkaan kohtaan, kun noin voimakkaasti viestiini reagoit ja koit tarpeelliseksi vastata negatiivisella "hyökkäyksellä"?  ;)

[/quote]

Minkä tulkitsit viestissäni "voimakkaaksi reaktioksi" tai jopa "hyökkäykseksi"? Hyvin mielenkiintoinen tulkinta viestistä, joka mielestäni oli erittäin neutraali. Riittääkö pelkkä "kaikki eivät pidä vauvoista" tekemään viestistä voimakkaan hyökkäyksen?

Vai yritätkö hyvin kulunutta manipulointikeinoa, eli leimata ihan asiallisen viestin jotenkin erityisen tunnepitoiseksi ja siten mitätöidä sen asiasisällön?

[/quote]

Ja reagointi ei kun jatkuu vaan . Osui ja uuposi.... :DDDD

Vierailija
76/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, mä oon taas se sekopää joka roikkuu vauvojen lähistöllä kun haluaisin niin kovasti syliin mutten kehtaa pyytää. Nyt 22vnä alkaa olla varmaan ihan normaalia, nuorempana se oli äitien mielestä varmaan ärsyttävää.

Vierailija
77/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vinkki: Sinulle EI TUPUTETA VAUVAA, jos käyttäydyt välinpitämättömästi, et näytä tunteitasi ja puhut vain asiaa. Anna myös eleilläsi ja ilmeilläsi viittauksia siihen suuntaan että et pidä sen kummemmin vauvasta kuin vauvan äidistäkään. Voit lisäksi myös sanoa olevasi miele´nterveydeltäsi epävakaa. Tällöin voi olla, että et edes tapaa koko vauvaa vaan ystäväsi laittavat vauvan hoitoon vauvan isovanhempien luokse ja siinua tapavat ilman lasta. Saat nauttia täyttä vapautta kaikista lapsiin liittyvistä velvollisuuksista kun sinun elämässä lapsia ei vaan yksinkertaisesti ole olemassa. Saat elää vauvattomassa maailmassa silloin.

Vierailija
78/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:39"]Pieni vinkki: Sinulle EI TUPUTETA VAUVAA, jos käyttäydyt välinpitämättömästi, et näytä tunteitasi ja puhut vain asiaa. Anna myös eleilläsi ja ilmeilläsi viittauksia siihen suuntaan että et pidä sen kummemmin vauvasta kuin vauvan äidistäkään. Voit lisäksi myös sanoa olevasi miele´nterveydeltäsi epävakaa. Tällöin voi olla, että et edes tapaa koko vauvaa vaan ystäväsi laittavat vauvan hoitoon vauvan isovanhempien luokse ja siinua tapavat ilman lasta. Saat nauttia täyttä vapautta kaikista lapsiin liittyvistä velvollisuuksista kun sinun elämässä lapsia ei vaan yksinkertaisesti ole olemassa. Saat elää vauvattomassa maailmassa silloin.
[/quote]

Voi hyvänen aika miten tyhmä olet. Aloituksen pointti täysin hukassa.

Vierailija
79/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrkyttäminen on ärsyttävää.Monesti itsellänikin tungettu vauva nenän eteen,en tiedä mitä siinä olisi pitänyt tehdä kun siinä kerran roikotettiin mutta ei mielestäni syliin tarjottu.Onneks tilanne meni ohi kun en mitään tehnyt.En ymmärrä,kyllä kuka tahansa(mies tai nainen)pyytää jos tahtoo pidellä sylissä,muuten ei kannata tyrkyttää.En pidä vauvoista erityisemmin muutenkaan ja mielelläni tahdon keskustella aikuisten kanssa jos heitä vaan sen pari kertaa vuodessa näkee enkä vaan lässyttää jollekin huutavalle kakaralle..

Vierailija
80/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tunnusta lykkäävänsä moukkamaisesti pientä vauvaa toisen syliin kysymättä mitään vaikka näin tapahtuu jatkuvasti, minullekin on käynyt monta kertaa näin. Ethän tyrkytä käsilaukkua tai kissaasikaan toiselle sanomatta vähintään"anteeksi, voisitko pitää tätä ihan hetken?" Miksi sitten vauvaa joka on ainakin toivottavasti paljon tärkeämpi ja arvokkaampi kuin takki. Joku ei välttämättä osaa pidellä vauvaa oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan