Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oletat, että pariskunnan naisosapuoli haluaa pidellä vauvaasi?

Vierailija
11.03.2015 |

Minulle on kyläillessä ja illanistujaisissa tapahtunut nyt vuoden sisään ainakin viisi kertaa niin, että joku äityli on muitta mutkitta ojentanut minulle pienen lapsensa pideltäväksi. Siis lähestulkoon sysännyt syliin kysymättä ollenkaan, haluanko pidellä lasta. Tämä on minusta todella tahditonta, ja se johtaa noloihin tilanteisiin, kun en tosiaan mielelläni lapsia pitele. Mieheni ei ole kertomansa mukaan koskaan joutunut moisen vauvaväijytyksen kohteeksi.

Mikä tällaisia vauvantyrkyttäjänaisia vaivaa (ilmeisen seksististen asenteiden lisäksi)?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:21"]

18: tai sitten ei vaan aidosti pidä vauvoista eikä halua sellaiseen koskea. Mitä psyykesi vammaa sinä suojelet, kun et moista vaihtoehtoa kuulosta pitävän mahdollisena?

[/quote]

Tätä on muuten joidenkin täysin mahdoton hyväksyä. Mieluummin kehitellään ihmeellisiä tarinoita traumaattisista lapsuuden kokemuksista tai tukahdetuista äitiyden haaveista kuin tunnustetaan se, että jotkut eivät pidä vauvoista aivan kuten jotkut eivät pidä koiristakaan. Vai onko se, ettei halua Mustia syliin vain keino suojautua oman koirattomuuden tuskalta? :) -ap

Vierailija
22/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä vähän huvittaa, että jos meet kylään jonkun luo (toisin sanoen vois olettaa, että ootte kohtuu läheisiä, jos haluatte toisianne vapaa-ajalla tavata), niin et vois pidellä vauvaa hetkistä? Emäntä (ystäväsi/ainakin kaverisi) tarvitsee lisäkäsiä jotain tehdäkseen, niin vauvanpitelyä pitäis jotenkin erikseen kauheesti anella? Vieraiden ihmisten vauvat on tietty vähän eri juttu, mutta en mä nyt muistakaan pienistä palveluksista kaveripiirissäni mitään väittelytilaisuutta järjestä. Mulla ei oo lapsia, eikä luultavasti tulekaan, mutta ei oo vauvan sylissä pitäminen ikinä tuottanu suurta tuskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:27"]

18: tai sitten ei vaan aidosti pidä vauvoista eikä halua sellaiseen koskea. Mitä psyykesi vammaa sinä suojelet, kun et moista vaihtoehtoa kuulosta pitävän mahdollisena?

[/quote]

Tätä on muuten joidenkin täysin mahdoton hyväksyä. Mieluummin kehitellään ihmeellisiä tarinoita traumaattisista lapsuuden kokemuksista tai tukahdetuista äitiyden haaveista kuin tunnustetaan se, että jotkut eivät pidä vauvoista aivan kuten jotkut eivät pidä koiristakaan. Vai onko se, ettei halua Mustia syliin vain keino suojautua oman koirattomuuden tuskalta? :) -ap

[/quote]

Ja vaikka olisikin omia lapsia niin ei se silti tarkoita että haluaisi kaikkien vauvoja kaikissa tilanteissa pitää sylissä. 

Vierailija
24/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kohtasin useampaan otteeseen sellaista, että tullessani kyläilemään vauvani kirjaimellisesti vietiin käsistäni (mikä ei ollut vierastavalle vauvalle hirveän mukavaa). Monet ajattelivat, että vauvan saa tuosta noin vaan ottaa ja viedä toiseen huoneeseen, kysymättä!

Vierailija
25/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:27"]

[/quote]

[/quote]

Ei sitä ole ollenkaan vaikeaa hyväksyä, mutta on niitäkin syitä, joita ei haluta erikseen selittää. nro 18 pointti olikin se, että syitä on monia ja on hyvä kunnioittaa jokaisen mukavuusaluetta kyselemättä sen enempää, eli ihan sama on se syy sitten joku noista jotka kokemuksella esitin,tai sitten se aito ällötys vauvoja kohtaa. Jokainen miettiköön oman syynsä taustat sitten ihan keskenään.

Vierailija
26/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:32"]

Mua kyllä vähän huvittaa, että jos meet kylään jonkun luo (toisin sanoen vois olettaa, että ootte kohtuu läheisiä, jos haluatte toisianne vapaa-ajalla tavata), niin et vois pidellä vauvaa hetkistä?

[/quote]

Totta kai voin pidellä lasta, mutta se on minusta epämiellyttävää. Minun on oletettava, että nämä lapsentyrkyttäjä-äidit vain naiivisti olettavat, että pitely on kaikista naisista mukavaa puuhaa. Toinen vaihtoehtohan olisi, että he tietäisivät tai aavistaisivat lasten pitelyn olevan minulle epämukavaa mutta sysäisivät lapsen minulle silti. Se olisi jo häiriintynyttä.

En ole koskaan ollut tilanteessa, jossa lapsen turvallisuus, hellalla keittyvien riisien kohtalo tai vanhemman äkillinen huimauskohtaus olisi edellyttänyt minun pitelevän lasta sylissäni. -ap

Vierailija
27/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, jotka sitä vauvaa ette halua sylitellä: onko se sittten niiiiiin kamalaa pitää vauvaa pieni hetki, jos sillä oikeasti autat äitiä vaikkapa , että äiti pääsee vessaan?

Onkko ällötys niin voimakas?

Vierailija
28/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:16"]

Itse varasylin tarpeen tullen reilusti kysyin kuka voisi pidella vauvaa sen hetken?

vapaaehtoiset on kyllä ilmoittautuneet, ja ainahan on sitten sitteri tms jos näppärää sylivaihtoehtoa ei ole.

Syitähän on monia miksi kontaktia vauvaan pelätään. Monelle se on oma lapsettomuus, joka on joko yhä kipeää tai sitten siihen suojakeinoksi on kehitetty "vihamielisyys" lapsia kohtaan. On tietysti helpompi olla ilman jotain sellaista, jota muka inhoaa.

Syy voi olla niinkin kipeä kuin oman vauvan menetys, kuten itselläni joskus oli. En voinut pidellä kenenkään vauvaa alkamatta itkeä, ja välttelin sitä kiusallista tilannetta sitten välttelemällä vauvoja niin kauan, kunnes opin tunteeni hallitsemaan.

Syy voi olla myös fyysinen ja tarve onkin suojata vauvaa vaikka syytä ei välttämättä haluta ääneen huudella: tätini sai radiojodihoitoa, eikä saanut vähään aikaan ottaa pieniä lapsia syliinsä. Tai jokin sairastettu tauti voi tarttua pitkäänkin liian läheisessä kontaktissa.

On ihan asiallista kunnioittaa jokaisen omaa mukavuusaluetta kyselemättä sen enempää. Hän kertoo kyllä itse syyn haluttomuudelle pitää vauvaa, jos itse haluaa.

[/quote]

Siinpä oli selityksiä kerrakseen. Ikään kuin vauvoista olisi pakko pitää ja jos ei pidä, syy johtuu traumoista.

Minä pitelen mielelläni vauvoja, jotka näyttävät ns omilta. Vierailta näyttävistä pikkulapsista en piittaa eli suhde on neutraali paitsi jos lähikontaktia yritetään tyrkyttää. Tällainen omien/sukulaisten/ystävien lapsien suosiminen/sietäminen on todella yleistä ja kai ihan luonnollistakin.

Vierailija
29/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:44"]

Kysymys teille, jotka sitä vauvaa ette halua sylitellä: onko se sittten niiiiiin kamalaa pitää vauvaa pieni hetki, jos sillä oikeasti autat äitiä vaikkapa , että äiti pääsee vessaan?

[/quote]

Miten äiti käy vessassa, kun paikalla ei ole vieraita? Täytyykö pidätellä siihen asti, että joku tulee kylään?

Vierailija
30/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, ap:n näkökulma lasten kammottavuuteen on tänään tällainen. Mitä ajattelit huomiselle?

Vierailija
31/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:44"]

[/quote]

Etkö tosiaan voi järjestää vessassakäyntiäsi niin, että toiselle ei tule kiusaantunut tai epämukava olo? Minusta tuo on perushuomaavaisuutta. Miten ylipäätään käyt vessassa, kun talossa ei ole vauvanpitelijöitä? Varmasti sama menetelmä toimii muutenkin. -ap

Vierailija
32/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, ap, jos jättäisit kyläilemättä vauvaperheissä? Suurempia tapahtumia kuten juhlia on tietysti vaikeampi välttää, mutta tuolla ainakin saisit edes hieman minimoitua kiusaantuntta ja epämukavaa oloasi.

Vierailija
33/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:54"]

Miten olisi, ap, jos jättäisit kyläilemättä vauvaperheissä? Suurempia tapahtumia kuten juhlia on tietysti vaikeampi välttää, mutta tuolla ainakin saisit edes hieman minimoitua kiusaantuntta ja epämukavaa oloasi.

[/quote]

Miksi ratkaisu muiden sosiaaliseen kömpelyyteen olisi se, että minä alkaisin vältellä normaaleja sosiaalisia tilanteita? -ap

Vierailija
34/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia kysynkin vierailta haluatko/voitko hetken pitää että voin keittää kahvit tms. Yksi vieras on kyllä helpottanut arvailujani, kun on alusta asti osannut sanoa, ettei tunne oloaan mukavaksi vauvojen kanssa, niin olen sitten osannut olla ehdottamatta tällaista. 

Vierailija
35/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva sylissä, sitterissä tai kantorepussa vessassa mukana tai vaihtoehtoisesti koiran kanssa kaksin makuuhuoneessa siten, että äitillä on vessan ovi auki ja vauva mahdollisesti huutaa niin että kerrostalo raikuu. Onnistuu siis, mutta ihan mukavaa vaihtelua, jos joku pitää vauvaa välillä silmällä. 

Vierailija
36/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni olen välttynyt AP:n kokemukselta, mutta streotyypiltä naisen hoivavietistä en ole jäänyt paitsi. Kaikista vaikeinta on se kun joku toinen ryhtyy hössöttämään vauvoista ja odottaa minunkin ihastelevan näitä, niin olen ulkona kuin lintulauta. Erityistä vaivaannusta herättää jos joukossa on miehiä ja minulta suorastaan odotetaan jotain "naisellista" reaktiota asiaan.

Vierailija
37/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tiedä, eräs tuttuni syliin tunkemisen lisäksi tuo vauvan naamaan kiinni, jotta lasta pitää pussata ja/tai halia. Koen tilanteen erittäin kiusalliseksi ja vastenmieliseksi.

En ole omia lapsiani kenenkään syliin väkisin tunkenut. En myöskään halua muiden lapsia pussailla tai halailla väkisin, syliin voin joskus OMA-ALOTTEISESTI ottaa, jos siltä tuntuu ja lapsi näyttää haluavan sitä.

Vierailija
38/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 oli siis vastaus näihin vessassa käynti-pohdintoihin.

Vierailija
39/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi estää, kun lesbopariskunnan molemmat osapuolet yrittää koko ajan ryöstää lapsen äidin sylistä?

Vierailija
40/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:44"]Kysymys teille, jotka sitä vauvaa ette halua sylitellä: onko se sittten niiiiiin kamalaa pitää vauvaa pieni hetki, jos sillä oikeasti autat äitiä vaikkapa , että äiti pääsee vessaan?

[/quote]

Voin toki pidellä, jos joku syystä pyytää, mutta joillakin on tapana tunkea sitä lasta väkisin syliin muuten vain. Voihan se olla lattiallakin, tai missä tahansa. En halua muutenkaan, että ihmiset tulevat iholle. Sama pätee lemmikkieläimiin, ei niitä ole pakko huomioida jos ei halua.

Näm

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme