Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oletat, että pariskunnan naisosapuoli haluaa pidellä vauvaasi?

Vierailija
11.03.2015 |

Minulle on kyläillessä ja illanistujaisissa tapahtunut nyt vuoden sisään ainakin viisi kertaa niin, että joku äityli on muitta mutkitta ojentanut minulle pienen lapsensa pideltäväksi. Siis lähestulkoon sysännyt syliin kysymättä ollenkaan, haluanko pidellä lasta. Tämä on minusta todella tahditonta, ja se johtaa noloihin tilanteisiin, kun en tosiaan mielelläni lapsia pitele. Mieheni ei ole kertomansa mukaan koskaan joutunut moisen vauvaväijytyksen kohteeksi.

Mikä tällaisia vauvantyrkyttäjänaisia vaivaa (ilmeisen seksististen asenteiden lisäksi)?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä!Totta, ärsyttävää. Jos haluaisin pidellä lasta, niin kai sitten tekisin sellaisen.

Vierailija
2/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne kuvittelevat että kaikki rakastavat vauvoja ja haluavat omia. Yrittävät myös tartuttaa vauvakuumetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:49"]

No ne kuvittelevat että kaikki rakastavat vauvoja ja haluavat omia. Yrittävät myös tartuttaa vauvakuumetta.

[/quote]

Surku seuraa etsii.

Vierailija
4/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ja jos joku sukulainen haluaa antaa meidän perheeseen käytettyjä lastenvaatteita, niin miksi ne ojennetaan aina minulle eli naiselle? Voisihan niitä mieskin ihailla ja alkaa lajitella kaappeihin. Sinänsä toki ystävällistä että antavat.

Vierailija
5/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en ole koskaan tyrkyttänyt omiani. Parempi vaan, ettie niihin muut koske.

Vierailija
6/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää vain kädet rentoina sivuilla, hymyillä ja sanoa "Ei kiitos". Lasta ei voi sysätä ihmiselle, jos tämä ei nosta käsiään refleksinomaisesti vastaan.

Vierailija
7/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muuten ap! Tykkään hössöttää lähimpien ihmisteni vauvojen/lapsien kanssa mutta en vieraampien. Esimerkiksi viimeeksi kun oltiin häissä (miehen puolen sukulaisen) niin joku minulle tuntematon äippä vaan toi vauvan syliini. Miksei mieheni joka sentään tunsi tämän äipän? :)

Vierailija
8/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tyrkyttänyt lapsiani kenenkään syliin. Kaikki eivät tosiaan halua/osaa pidellä vauvaa. Itse ens myöskään mielelläni ota muiden vauvoja syliin. Tykkään lapsista, kunhan ne ovat omia.

Vierailija
9/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella huonoa käytöstä työntää lastaan toisen ihmisen syliin, ellei kysy ensin, haluaako tämä pidellä lasta.

Vierailija
10/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yritettiin työntää lasta syliin, mutta sanoin: "Ei kiitos". Tämä henkilö ei enää yrittänyt työntää uudestaan...

Vierailija
11/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:50"]

Totta. Ja jos joku sukulainen haluaa antaa meidän perheeseen käytettyjä lastenvaatteita, niin miksi ne ojennetaan aina minulle eli naiselle? Voisihan niitä mieskin ihailla ja alkaa lajitella kaappeihin. Sinänsä toki ystävällistä että antavat.

[/quote]

Sun mielestä on siis outoa, että ihmiset muodostavat ennakko-odotuksensa sen mukaan, miten he ovat nähneet asioiden yleensä menevän? Se on tiedätkö ihan normaalia toimintaa silloin kun ei tiedetä varmasti esim. kumpi vanhemmista useimmiten hoitaa lasten vaatteet kaappiin tai hoidetaanko asiat tasapuolisesti. 

Kenties joku on joskus antanutkin vaatepinon miehellesi, mutta et tiedä näistä kerroista mitään, koska vaatteet ovat unohtuneet silloin kyläpaikkaan.

Vierailija
12/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:50"]Totta. Ja jos joku sukulainen haluaa antaa meidän perheeseen käytettyjä lastenvaatteita, niin miksi ne ojennetaan aina minulle eli naiselle? Voisihan niitä mieskin ihailla ja alkaa lajitella kaappeihin. Sinänsä toki ystävällistä että antavat.
[/quote]

Jos antaja on nainen niin kai se on luontevampaa antaa ne toiselle naiselle? Mies varmaan lykkäsi saman pinon toiselle miehelle?
Ja jos nainen aina antaisi kassin miehelle niin metelihän siitäkin tulisi! "mitä se aina lykkää ne tavarat sulle, hymyilikin vielä" :D

Vierailija
13/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä olet tehnyt vauvalle sen jälkeen kun oot sen syliisi saanut? 

Mä olen pari kertaa laittanut vauvan suoraan kiertoon, eli antanut vieressä istuneelle/seisseelle syliin. En inhoa lapsia, itselläni on jo kaksi teiniä joita kumpaakin rakastan yli kaiken, mutta en juurikaan välitä toisten lapsista. En pieninä vauvanyytteinä saati sitten uhmaikäisinä räkänokkina.

voi olla että tilanne muuttuu jos omat lapseni joskus saavat lapsia. Siihen asti mä katson että olen oman osani sinappikoneita pidellyt.

Vierailija
14/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan innolla että koskahan tulee joku ensimmäisenä syyttämään sua empatian puutteesta? :-D

Vierailija
15/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä tyrkyttänyt vauvaa kenellekään. Parhaalta kaverilta oon kysynyt, haluuko ottaa syliin ja on se hetken vastentahtoisesti sitä pitänyt. Miksi ei sitten voi kieltäytyä? Mielellään kummit ja sukulaiset saa ottaa vauvan syliin mutta en tyrkytä.

Vierailija
16/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:08"]

Mitä sä olet tehnyt vauvalle sen jälkeen kun oot sen syliisi saanut?

[/quote]

Aluksi pitelin sitä vaivaantuneena muutaman sekunnin ja annoin takaisin. Nyttemmin vain kieltäydyn ottamasta lasta vastaan. Tuo käsien pitäminen sivuilla on hyvä vinkki. -ap

Vierailija
17/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varasylin tarpeen tullen reilusti kysyin kuka voisi pidella vauvaa sen hetken?

vapaaehtoiset on kyllä ilmoittautuneet, ja ainahan on sitten sitteri tms jos näppärää sylivaihtoehtoa ei ole.

Syitähän on monia miksi kontaktia vauvaan pelätään. Monelle se on oma lapsettomuus, joka on joko yhä kipeää tai sitten siihen suojakeinoksi on kehitetty "vihamielisyys" lapsia kohtaan. On tietysti helpompi olla ilman jotain sellaista, jota muka inhoaa.

Syy voi olla niinkin kipeä kuin oman vauvan menetys, kuten itselläni joskus oli. En voinut pidellä kenenkään vauvaa alkamatta itkeä, ja välttelin sitä kiusallista tilannetta sitten välttelemällä vauvoja niin kauan, kunnes opin tunteeni hallitsemaan.

Syy voi olla myös fyysinen ja tarve onkin suojata vauvaa vaikka syytä ei välttämättä haluta ääneen huudella: tätini sai radiojodihoitoa, eikä saanut vähään aikaan ottaa pieniä lapsia syliinsä. Tai jokin sairastettu tauti voi tarttua pitkäänkin liian läheisessä kontaktissa.

On ihan asiallista kunnioittaa jokaisen omaa mukavuusaluetta kyselemättä sen enempää. Hän kertoo kyllä itse syyn haluttomuudelle pitää vauvaa, jos itse haluaa.

Vierailija
18/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18: tai sitten ei vaan aidosti pidä vauvoista eikä halua sellaiseen koskea. Mitä psyykesi vammaa sinä suojelet, kun et moista vaihtoehtoa kuulosta pitävän mahdollisena?

Vierailija
19/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas niinpäin, että vauvaa ei mielellään anneta minulle, ei edes silloin kun kysyn saanko pidellä ja joo, ihan nainen olen minäkin.

Vierailija
20/89 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:21"]

18: tai sitten ei vaan aidosti pidä vauvoista eikä halua sellaiseen koskea. Mitä psyykesi vammaa sinä suojelet, kun et moista vaihtoehtoa kuulosta pitävän mahdollisena?

[/quote]

En suojele sillä mitään enkä ketään, ja onhan faktaa että myös aidosti lapsivastaisia ihmisiä on olemassa. Esitin vain muutaman tilanteen, joihin olen törmännyt, enkä väitä että tuossa olisi kaikki mahdolliset syyt.

Mikä kohta niistä osui sinun psyykkeesi arkaan kohtaan, kun noin voimakkaasti viestiini reagoit ja koit tarpeelliseksi vastata negatiivisella "hyökkäyksellä"?  ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän