Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt apua! Mitä teen kamalan 17-vuotiaan kanssa?

Vierailija
10.03.2015 |

Käytöksensä vuoksi erotettiin määräajaksi ammattikoulusta (tuskin on menossa takaisin), makaa päivät, valvoo ja mekastaa (siis kulkee ympäri taloa, mikrottaa, käy pesulla yms tuottaa ääntä, ei nyt huudata musiikkia tai mölise itse), ei tee MITÄÄN, huoneensa on kuin kaatopaikka yms yms. Huutaa ja haistattelee muulle perheelle. Rahaa olisi kyllä aina vailla.
Voinko mä ns. heittää tuon pihalle? Hänellä on rahaa jolla voisi takuuvuokrat ja vuokraa muutenkin maksella ja sit kun loppuvat niin menköön töihin (olis jo täysikäinenkin, täyttää tänä vuonna 18). Miten etenen? Mitä ne tuetun asumisen yksiköt nuorille on?
Alkaa olla oma ja muun perheen jaksaminen kortilla kun yksi terrorisoi kaikkia muita, itse olen hoitovapaalla 2 pienen kanssa kotona.

(Ja kyllä, tajuan olevani huono äiti ja totaalisen epäonnistunut kasvatuksessa kun tuollaisen hirviön olen luonut. Kaikkeni olen tehnyt, jopa lastensuojeluilmoituksen omasta lapsestani/itsestäni mutta apua ei sieltäkään saatu. Kaipaan vain käytännön neuvoja siitä voinko törkätä tuon maailmalle omaan asuntoon oppimaan miten ollaan ihmisiksi)

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:56"]Todella surullista teksitä täällä. Oletko koskaan miettinyt, että lapsellasi on paha olla? Minusta työ käyttäytyminen jotenkin kuvastaa sitä, miten sekaisin hän on sisältäpäin. Onko jotain tapahtunut, oletko sinä jättänyt hänet huomioimatta ja keskittynyt vain muihin lapsiisi? Vaikka jokainen käy murrosiän lävitse, mielestäni jos oikeasti käyttäytyy todella pahasti, siinä on taka-alalla jotain. Ja sinä vanhempana haluat vain heittää hänet pihalle. Minkälainen vanhempi sinä olet? Ihan kamalaa. Sääliksi käy nuorta, joka on hukassa itsensä ja elämänsä kanssa, vaikka ne eivät oikeuta häntä käyttäytymään huonosti. [/quote] Olen miettinyt, olen kysynyt, olen kuunnellut, olen kiikuttanut koulupsykologille. Ja kuraattorille, ja lastensuojeluun. Olen yrittänyt kaikkeni. Tätä samaa täysin asiatonta käyttäytymistä on nyt jatkunut nelisen vuotta, viime kuukausina tuo ei ole edes siis käynyt koulussa eikä saa itseään hommattua edes sinne nuorten pajatoimintaan. Nyt on mitta täynnä ja keinot loppu. En voi antaa yhden lapsen terrorisoida koko muuta perhettä. En keksi enää muuta vaihtoehtoa kuin omaan kotiin muuttamisen?!

[/quote]Ei tässä tapauksessa nyt koulupsykologit ja kuraattorit auta. Lapsi on saatava sijoitukseen perhekotiin tai vastavaan. Ota yhteyttä lastensuojelutyöntekijään. 

Vierailija
82/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:25"]Hukuta se siihen paljuun jossa pesit sitä vauvana. Mitä sitten jos yksi epäonnistui kun muista tuli ihan hyviä.
[/quote]

Mitä vittua? Jo menee taas sairaaksi tääkin.
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin voit alkaa säännöllisesti rukoilla teinin puolesta ja kertoa myös teinille, että rukoilet hänen puolestaan joka päivä. En usko, että siinä voi ainakaan haittaa olla.

Vierailija
84/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:56"]Todella surullista teksitä täällä. Oletko koskaan miettinyt, että lapsellasi on paha olla? Minusta työ käyttäytyminen jotenkin kuvastaa sitä, miten sekaisin hän on sisältäpäin. Onko jotain tapahtunut, oletko sinä jättänyt hänet huomioimatta ja keskittynyt vain muihin lapsiisi? Vaikka jokainen käy murrosiän lävitse, mielestäni jos oikeasti käyttäytyy todella pahasti, siinä on taka-alalla jotain. Ja sinä vanhempana haluat vain heittää hänet pihalle. Minkälainen vanhempi sinä olet? Ihan kamalaa. Sääliksi käy nuorta, joka on hukassa itsensä ja elämänsä kanssa, vaikka ne eivät oikeuta häntä käyttäytymään huonosti. [/quote] Olen miettinyt, olen kysynyt, olen kuunnellut, olen kiikuttanut koulupsykologille. Ja kuraattorille, ja lastensuojeluun. Olen yrittänyt kaikkeni. Tätä samaa täysin asiatonta käyttäytymistä on nyt jatkunut nelisen vuotta, viime kuukausina tuo ei ole edes siis käynyt koulussa eikä saa itseään hommattua edes sinne nuorten pajatoimintaan. Nyt on mitta täynnä ja keinot loppu. En voi antaa yhden lapsen terrorisoida koko muuta perhettä. En keksi enää muuta vaihtoehtoa kuin omaan kotiin muuttamisen?!

[/quote]Ei tässä tapauksessa nyt koulupsykologit ja kuraattorit auta. Lapsi on saatava sijoitukseen perhekotiin tai vastavaan. Ota yhteyttä lastensuojelutyöntekijään. 
[/quote]

Luetunymmärtäminen. Olen ottanut, useamman kerran.

Vierailija
85/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, anteeksi mutta ymmärrän hyvin, että nuoresi saa provosoitua sinua helposti, kun täälläkin provosoidut, vaikka jotkut ihan selvästi vain ärsyttävät sinua. Mieti sitä hetki, ole kiltti. Paljon on kiinni sinustakin, usko pois.

Vierailija
86/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiehkäisy.

Vierailija
87/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen lapsen saa haasteen kautta pihalle. Hankimme aikamiespojalle aikanaan käräjäoikeuden kautta häädön synnyinkodistaan. Juopottelu ja uhkaava käytös sekä loisiminen syynä. Onnistui näinkin, vaikka ikävä toimia kovimman kautta.

Vierailija
88/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis, tuo ei onnistu ennenkuin täyttää 18 v. T. 58

Vierailija
89/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaako asiaa mitenkään se että nuori haluaisi itsekin muuttaa pois?
Tai se että hän muutaman kk päästä täyttää sen 18?

Vierailija
90/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:31"]Mutta siis, tuo ei onnistu ennenkuin täyttää 18 v. T. 58
[/quote
Siis luulen ettei tuo nuori kauhean pahoillaan olisi omasta asunnosta.

Vierailija
91/155 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oleilee kaiket yöt tietokoneella, niin ehdottomasti tietokone pois tai netti katki. Alkaa jannu siinä itsekin mietimään asioita ja uudenlaista tekemistä kun päässä ei pyöri vain pelit ja nettimaailma.

Kuulostaa kyllä aika avuttomalta kasvattamiselta suoraan sanottuna. Siis tuon ikäinen jannu lopettaa koulut, nukkuu päivät ja valvoo yöt koluten ja häiriten muuta perhettä eikä tee yhtään mitään. Ja rahaa on tonneja tileillä, ja te vain ruokitte ja annatte pelailla kaiket yöt ja välillä riitelette asiasta. Kone pois. Jos et itse uskalla, niin soita joku sukulaismies hakemaan.

Vierailija
92/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, ei varmana lähde sossu kovin helposti sijoittamaan kun ikää on jo 17. Voihan sitä yrittää, mutta tuskin onnistuu.

Ap, nuori on varmaan oppinut, ettet pidä sanoistasi kiinni. Jos olet ennenkin uhannut heittää pihalle ym ja mitään ei ole silti tapahtunut, nuori on oppinut ettei nykyistä käytöstä ehkä sittenkään tarvitse muuttaa. Perherauhanne vuoksi suosittelen miettimään oikeasti sitä poismuuttoa. Tukisit häntä edelleen, esim. on tervetullut kotiin syömään, mutta asuu oman katon alla. Kun joutuu huolehtimaan asioistaan itse, voi se avata nuoren silmät ja motivaatio löytyy opiskeluun tai työntekoon. Pahimmassa tapauksessa näin ei käy, vaan hän makaa päivät pitkät kotona pelaillen, täysi-ikäisrnä sitten sossun rahoilla. Silloin taustalla on melko varmasti masennusta tai jotain... Ei ole normaalia.

Minä uskon että olet tehnyt kaiken sen, johon resurssisi riittävät. Nyt vaan sanoista tekoihin, lempeästi mutta varmasti.

T. Nuorten kanssa työskentelevä

Vierailija
93/155 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa huumekoukulta! Kaikki jakelee täällä kasvatuksellisia ohjeita, mutta mulla tuli heti mieleen, että sehän polttelee pilveä silloin kun muut nukkuu ja saattaa jopa käydä ulkonakin.

Ja säästöt jossain tilillä... ne on varmasti mennyttä.

Vierailija
94/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä lapsi ollut perheesi niinsanottu scapegoat eli syntipukki jota kaikki muut voivat syyttää tarpeen tullen? Tämä pitää rikkinäisen perheen koossa ottamalla iskut vastaan?

Vierailija
95/155 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämän teinin isä on ?

Vierailija
96/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:20"]Sanot vaan lapselle et joko parantaa tapansa tai muuttaa pois kuun loppuun mennessä, ja rahaa ei sitten enää tipu. Kyllä varmasti parantaa tapansa jos oikeasti olet tosissasi, ei se kuiteankaan halua vielä itsenäistyä. Plus sanot ettei kalusteita saa matkaan, ostakoot omalla rahalla omat.
[/quote]
ei voi heittää pihalle alaikäistä

Vierailija
97/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:36"]Onko tämä lapsi ollut perheesi niinsanottu scapegoat eli syntipukki jota kaikki muut voivat syyttää tarpeen tullen? Tämä pitää rikkinäisen perheen koossa ottamalla iskut vastaan?
[/quote]
Ei. Vaikka kuinka mietin niin ei.

Vierailija
98/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:06"]Miten koulun keske jättänyt nuori maksaa vuokran ja muun elämisen??
[/quote]

No hänellä on säästöjä jokunen tonni. Kevyesti parin vuoden vuokrien verran.
Ap
[/quote]

Olet vielä elatusvelvollinen. Mites lapsen isä?? Jutteleeko nuori hänen kanssaan asioistaan?

Vierailija
99/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 jatkaa

Oletko selvittänyt onko lapsellasi ollut iso pettymys rakkausasioissa? Varsinkin pojille ne ovat usein musertavia ja kaikki tuntuu menettävän merkityksensä. Tytöillä on yleensä ystäviä joiden kanssa asioita voi käydä läpi, mutta pojat harvemmin avautuvat kavereilleen jolloin vanhemmilla pitää olla herkät korvat sekä valmiutta keskusteluun, ymmärrykseen ja lohdutukseen. Ennen kaikkea lapsi tulee saada vakuuttuneeksi siitä, että uusia rakkauksia tulee ja elämä jatkuu. 

Lapsilla oon aina syynsä käyttäytymiseensä.

Vierailija
100/155 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:06"]Miten koulun keske jättänyt nuori maksaa vuokran ja muun elämisen??
[/quote]

No hänellä on säästöjä jokunen tonni. Kevyesti parin vuoden vuokrien verran.
Ap
[/quote]

Olet vielä elatusvelvollinen. Mites lapsen isä?? Jutteleeko nuori hänen kanssaan asioistaan?
[/quote]

Vähemmän kuin minun, tosin ei isälleen haistattelekaan. Minä varmasti hänelle se "luottoaikuinen" olen.