Nyt apua! Mitä teen kamalan 17-vuotiaan kanssa?
Käytöksensä vuoksi erotettiin määräajaksi ammattikoulusta (tuskin on menossa takaisin), makaa päivät, valvoo ja mekastaa (siis kulkee ympäri taloa, mikrottaa, käy pesulla yms tuottaa ääntä, ei nyt huudata musiikkia tai mölise itse), ei tee MITÄÄN, huoneensa on kuin kaatopaikka yms yms. Huutaa ja haistattelee muulle perheelle. Rahaa olisi kyllä aina vailla.
Voinko mä ns. heittää tuon pihalle? Hänellä on rahaa jolla voisi takuuvuokrat ja vuokraa muutenkin maksella ja sit kun loppuvat niin menköön töihin (olis jo täysikäinenkin, täyttää tänä vuonna 18). Miten etenen? Mitä ne tuetun asumisen yksiköt nuorille on?
Alkaa olla oma ja muun perheen jaksaminen kortilla kun yksi terrorisoi kaikkia muita, itse olen hoitovapaalla 2 pienen kanssa kotona.
(Ja kyllä, tajuan olevani huono äiti ja totaalisen epäonnistunut kasvatuksessa kun tuollaisen hirviön olen luonut. Kaikkeni olen tehnyt, jopa lastensuojeluilmoituksen omasta lapsestani/itsestäni mutta apua ei sieltäkään saatu. Kaipaan vain käytännön neuvoja siitä voinko törkätä tuon maailmalle omaan asuntoon oppimaan miten ollaan ihmisiksi)
Kommentit (155)
Kerrotko hieman historiaa, miksi sinun nuori käyttäytyy nyt huonosti?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:20"]Kouluun jumalauta! Uutta sossuilmotusta. Tsemppiä!
[/quote]
Kun sieltä koulusta heittivät pihalle koska myöhästeli, lintsasi ja käyttäytyi huonosti. Annoin kyydin urasuunnittelijan pihalle mutta kun en voi isoa lasta kantaakaan muuhun kouluun/työharjoitteluun/nuorten pajaan tms.
On ilmoitettu ja käyty läpi lastensuojelut, koulukuraattorit ja kaikki mutta ei mistään tunnu olevan apua.
Mulla räjähtää pää tuohon kotona makaamiseen ja kakara vaan haistattelee eikä tee mitään, kaikki jälkensäkin jättää kuin koira kakkansa. Todella tulehtunut tilanne ja olen aivan loppu. Musta tuntuu että ainoa ratkaisu kaikkien (mielen)terveyden säilymiseksi olisi omaan asuntoon muutto ja vaikka armeijaan meno tammikuussa. Vaikuttaa pienempiin sisaruksiinkin kun yksi möykkää kuin mikäkin apina ja toimii täysin vastoin kaikkia sääntöjä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:28"]Jospa kokeilisit ihan toista lähestymistapaa. Istuta teini alas ja keskustele rakastavasti ja lempeästi, mutta kuitenkin kerro tosiasiat. En tiedä auttaako, mutta olen melko varma että tuo sinun jatkuva vihasi vaan puskee nuorta tiukemmin tuohon käytökseensä. Kerro, että yksi vaihtoehto on muutto omaan asuntoon, jos ei tapojaan muuta. Mutta muista myös mainita, että on erittäin tervetullut nykyiseen asuntoon, jos vähän kunnioittaisi perheen yhteisiä tapoja.
T. tänä vuonna itsekin 18v täyttävä
[/quote]
Tämäkin on kokeiltu, monta kertaa!
Enkä mä näin vihainen muuten ole kun anonyymina av:lla :D
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:30"]Kerrotko hieman historiaa, miksi sinun nuori käyttäytyy nyt huonosti?
[/quote]
Aina tuo on ollut äärimmäisen temperamenttinen ja tyytymätön aivan kaikkeen, siis vauvasta asti. Alakoulusta asti ollut käytösongelmia, koulumenestys ollut ihan ok, yläasteella kärjistyi jo aivan kamaliksi ja ammattikoulussa jaksoi olla ihmisiksi pari viikkoa ennen kuin sama vanha perseily jatkui (pääsi sinne minne eniten halusi ja minne vaikeahko päästä, luulisi että olisi motivoinut olemaan kunnolla mutta ei). Koulukuraattorilla ja -psykologilla käynyt, mitään diagnoosia ei ole, ehkä jotkut vaan on mulkkuja? Kamala sanoa omasta lapsestaan mutta jos ei olisi mun lapsi niin en olisi tuollaisen tyypin kanssa missään tekemissä.
En tiedä onko ihan väärin kasvatettukaan kun 2v nuorempi veljensä, samalla lailla kasvatettu ja rakastettu, on aivan erilainen ja oikein mukava nuorimies. Samoin nämä kaksi pientä lasta.
Onko teidän paikkakunnalla etsivää nuoriotyötä? Voisiko sinne olla yhteydessä?
Kuka on oikeasti heittänyt oman lapsensa pihalle? Kyllä meidänkin yliopistossa opiskeleva poika kotona käydessään tulee radalta klo 7 aamulla ja nukkuu päivät.
Jaahas, että kaikki on lapsen syytä..
Ymmärrän tuskasi. Meillä myös samanikäusen kanssa pulmia , vaikkei ihan samanlaisia. Ja kaikkeni olen tehnyt, että lapsilla olisi asiat hyvin, heidän etu mennyt aina edelle. Jatkuvasti kuulee miten hienosti muiden nuorilla menee, niin kyllä vähän katkeroituu, pakko myöntää. Yksikin kaveri lähti ja jätti lapset pitkäksi aikaa ja oli vaikka mitä..silti nää nuoret pärjää nyt hienosti.Alkaa se, mihin olen uskonut, horjua ja pahasti.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:40"]Kuka on oikeasti heittänyt oman lapsensa pihalle? Kyllä meidänkin yliopistossa opiskeleva poika kotona käydessään tulee radalta klo 7 aamulla ja nukkuu päivät.
[/quote]
Teidän poika on yliopistossa. Mä jopa koko kesäloman ihan hyvillä mielin katsoin sitä että kaksi teiniä makaa päivät. Mutta kun asiansa pitäisi silti hoitaa: koulu (tai työ)!!!, omien jälkien siivoaminen, käyttäytyä ihmisiksi.
Ei elämä voi olla sitä että vuoden ympäri alisuoriudutaan ja maataan kotona eikä hommata ammattia tms.
Puhutaan nyt hieman eri asiasta!
Ap
Eikö lapsellasi oikeasti ole mitäändiagnoosia??
Just just, kasvattajat taas paikalla.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:40"]Miksi teit lisää lapsia, vaikket jaksanut ensimmäistäkään kasvattaa kunnolla?
[/quote]
Niinpä. Mutta sitä on nyt kuule hieman myöhäistä katua. Vai pitäisikö nämä kolme nuorempaakin, joiden kanssa kaikki sujuu, antaa pois?
Aloitusviestissäni suluissa lukee jo jotain tähän vastaukseksi myös.
Ap
Kaikkihan sillä lapsella ei ole ok.
Päivärytmi on sekaisin, ei tee mitään, ei jaksa käydä koulussa jne.
Olin itse todella hankala tuossa vähän nuorempana. Voisin sanoa, että melkein täysin mahdoton.
Ja voin todella huonosti. Olin itsetuhoinen, eikä sitä kukaan huomannut. Yritinkin itsemurhaa monta kertaa.
Kaikki näki vain sen ongelmanuoren, joka oli uppiniskainen ja mahdoton. Opettajat vihasi, vanhemmat huusi tai jätti huomiotta.
Eli oleppa silmä tarkkana, ja oikeasti mieti, mistä se käytös voisi johtua (aivan varmasti näin olet tehnytkin).
Rahaa ei teinille pidä antaa, muutakuin antsaitusti. Rahaa ei tipu penniäkään, jos koulua ei käydä, kotitöitä hoideta jne. Eikä muitakaan etuja (herkkuja, jotakin extra-vaatteita jne..)
Ja lopuksi. Kyllä se siitä ohi menee, joskus.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:45"]Eikö lapsellasi oikeasti ole mitäändiagnoosia??
[/quote]
Ei ole, olisi aika paljon helpompi ymmärtää tätä kaikkea jos olisi! Että kaikki johtuisi jostain.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:45"]Eikö lapsellasi oikeasti ole mitäändiagnoosia??
[/quote]
Diagnoosin voi hankkia kuka vaan. Olisi järvämpää tietää että mitä tuolla perheessä on tapahtunut aiemmin ja että onko äiti puhdas pulmunen vaiko omaa narsistisia piirteitä.
Voiko pojalla olla joku häiriö, mikä vaikeuttaa esim asioihin keskittymistä ja sosiaalisia suhteita?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:45"]Eikö lapsellasi oikeasti ole mitäändiagnoosia??
[/quote]
Diagnoosin voi hankkia kuka vaan. Olisi järvämpää tietää että mitä tuolla perheessä on tapahtunut aiemmin ja että onko äiti puhdas pulmunen vaiko omaa narsistisia piirteitä.
[/quote]
???
Tai sitten hänellä voi olla vaikka masennusta.
Mun isoveljen kanssa oli sama juttu. Jätti lukion kesken kun oli lukiossa kakkosella ja pelasi kaiket päivät. Äiti kesti tätä n. 2 vuotta. Veljeni huusi (jutteli online-pelikavereiden kanssa) yöt, heräsi varmaan kans joskus 17 aikaan, ei syönyt muuta kuin eineksiä esim. nuudeleita.. Välillä kuivina kun ei jaksanut valmistaa. Itse olen 5 vuotta nuorempi ja siskoni 7 vuotta nuorempi. Siirryin tuolloin ylä-asteelle ja keskiarvoni tipahti 9,3 --> 7,2 kun en saanut nukuttua. Isä ei oikeen osannut käsitellä tilannetta muutakuin tukemalla äitiä, isän äiti ja isä, isovanempani kuolivat muutama kuukausi sen jälkeen kun veljeni jätti lukion kesken. Äitini mitta täyttyi kun veljeni ei mennyt edes töihin jonka äiti oli hänelle järestänyt. Se meni niin että vanhempani etsivät kämpän, siirsivät veljeni kamat sinne (paitsi tietokoneen) ja sanoivat etteivät katsele tuollaista enää. Veljeni muutti, ja heti kun sai tuet jne. vanhempani lakkasivat maksamasta vuokraa. Meille sai tulla kylään milloin vain, muttei asumaan. Veljeni otti itseään niskasta kiinni, kävi lukion loppuun, meni töihin (varmaan aluksi vain että saisi rahaa tietokoneeseen) ja asustelee onnellisena kämpässään. Joskus ei auta muu kuin vain heittää "lapsi" ulos ja antaa hänen kokeilla omia siipiään. Yleensä pakon edessä ryhdistäydytään. Itse en ymmärrä miksi jotkut haluavat asua vanhempiensa nurkissa n. 25 vuotiaiksi, itse muutin pois heti kuin pystyin :D
Vie se piikille.