Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
161/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:35"]Olen samassa tilanteessa ap:n kanssa, sillä erotuksella vaan, että meillä on kaksi lasta ja myös mies olisi suostuvainen ehkäisyyn. Minusta ei ole suurperheen äidiksi! Ja olen miettinyt sitä, että itse en enään usko siihen, että minun usko olisi kiinni lapsiluvusta. Toisekseen missä kohtaa raamattua sanotaan, että ehkäisy olisi syntiä? Olen kysynyt tätä joiltakin lähimmiltä, vastauksena ollut, että "lisääntykää ja täyttäkää maa".. Mutta eiköhän se oo jo täytetty. Toisekseen "viljelkää ja varjelkaa maata", mutta tahtoo monilla suurperheillä se varjeleminen unohtua! Itse mietin myös uskallanko/uskallammeko käyttää ehkäisyä siltikin.. Jos siitä avoimesti puhuisin, minut tuomittaisiin heti. Itse olen jopa ruennut pitänään monia vl-perheitä itsekkäinä ja vastuuttomina, kun lapsia pukkaa joka vuosi, mutta niitä ei jakseta hoitaa, varsinkaan miehet! Suorastaan raivostuttaa.. Tsemppiä ap:lle <3 täällä ollaan kahden lapsen kanssa nyt jo äärirajoilla. T.vl-87
[/quote]

Minä tunnen jopa huonoa omaatuntoa siitä, etten jaksa sympatiseerata vl-naisia. Niiden ympärillä olen elämäni elänyt, enkä vieläkään (37-vuotiaana) ymmärrä, miksi he alistuvat (jopa siinä määrin, ettei myönnä olevansa alistettuja). Tiedetään, että naisten asema on suhteessa lasten hyvinvointiin; mitä epätasa-arvoisempia naiset miehiin verrattuna, sitä huonompi lasten asema. Miksi vl-naiset eivät ajattele syntyvien lasten parasta? Miksi oma taivaaseen pääsy on tärkeämpi? Miten itsekästä!

Omat vl-siskoni käyttävät perhesuunnittelua ja pitävät sitä sallittuna (luulin, että se on jo yleistäkin...?). Raamatussa miehillä oli useita vaimoja ja orjia synnyttäjinä. Ei taida raamatusta löytyä mainintaa, että joku nainen olisi synnyttänyt kymmenpäistä lapsilaumaa. Sitten taas maatalousyhteisöissä entisvanhaan perhepiirissä asui useita sukupolvia. Vaikka lapsia saattoi olla paljon, oli myös aikuisia enemmän kuin nykyisissä perheissä.

Vierailija
162/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 02:38"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:35"]Olen samassa tilanteessa ap:n kanssa, sillä erotuksella vaan, että meillä on kaksi lasta ja myös mies olisi suostuvainen ehkäisyyn. Minusta ei ole suurperheen äidiksi! Ja olen miettinyt sitä, että itse en enään usko siihen, että minun usko olisi kiinni lapsiluvusta. Toisekseen missä kohtaa raamattua sanotaan, että ehkäisy olisi syntiä? Olen kysynyt tätä joiltakin lähimmiltä, vastauksena ollut, että "lisääntykää ja täyttäkää maa".. Mutta eiköhän se oo jo täytetty. Toisekseen "viljelkää ja varjelkaa maata", mutta tahtoo monilla suurperheillä se varjeleminen unohtua! Itse mietin myös uskallanko/uskallammeko käyttää ehkäisyä siltikin.. Jos siitä avoimesti puhuisin, minut tuomittaisiin heti. Itse olen jopa ruennut pitänään monia vl-perheitä itsekkäinä ja vastuuttomina, kun lapsia pukkaa joka vuosi, mutta niitä ei jakseta hoitaa, varsinkaan miehet! Suorastaan raivostuttaa.. Tsemppiä ap:lle <3 täällä ollaan kahden lapsen kanssa nyt jo äärirajoilla. T.vl-87
[/quote]

Minä tunnen jopa huonoa omaatuntoa siitä, etten jaksa sympatiseerata vl-naisia. Niiden ympärillä olen elämäni elänyt, enkä vieläkään (37-vuotiaana) ymmärrä, miksi he alistuvat (jopa siinä määrin, ettei myönnä olevansa alistettuja). Tiedetään, että naisten asema on suhteessa lasten hyvinvointiin; mitä epätasa-arvoisempia naiset miehiin verrattuna, sitä huonompi lasten asema. Miksi vl-naiset eivät ajattele syntyvien lasten parasta? Miksi oma taivaaseen pääsy on tärkeämpi? Miten itsekästä!

Omat vl-siskoni käyttävät perhesuunnittelua ja pitävät sitä sallittuna (luulin, että se on jo yleistäkin...?). Raamatussa miehillä oli useita vaimoja ja orjia synnyttäjinä. Ei taida raamatusta löytyä mainintaa, että joku nainen olisi synnyttänyt kymmenpäistä lapsilaumaa. Sitten taas maatalousyhteisöissä entisvanhaan perhepiirissä asui useita sukupolvia. Vaikka lapsia saattoi olla paljon, oli myös aikuisia enemmän kuin nykyisissä perheissä.
[/quote]
Ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Ihan itse päätän, haluanko olla vl vai en ja haluanko elää näin vai en.
Ja vilpittömästi en näe olevani alistettu. Jos esim. Haluaisin käyttää ehkäisyä, ei sitä kukaan voisi estää.
Eräs vl-nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:50"]ap, olen täysin samassa tilanteessa kanssasi ja kipuillut ehkäisyasiaa kauan. Nyt viimein uskalsimme yhdessä mieheni kanssa tehdä päätöksen ehkäistä tästä eteenpäin, niin kauan kunnes kaikki muut asiat ovat kunnossa ja oikeasti haluamme lasta. Meillä siis jo neljä lasta, jotka oöemme saaneet kaikki vähän reilun vuoden ikäerolla. Tilanne oli jo kolmen lapsen jälkeen ahdistava. Olin uupunut,lapsemme ovat todella vilkkaita, ei tukiverkostoa, taloudellisia huolia, koulut kesken , mies välillä työtön jne. listaa vois jatkaa vaikka kuinka. Silloin en kuitenkaam uskaltanut aloittaa ehkäisyä helvetin pelossa/rangaistuksen pelossa. Nyt neljän.en lapsen jälkeen tiedän tasan, että tämä ei voi jatkua näin. Haluan lapsilleni kunnon elämän ja vanhemmat, joilla on voimia hoitaa heitä ja antaa rakkautta täydestä sydämestä. Muiden uskovaisten kanssa asiasta ei ole keskusteltu. Oli onni, kun törmäsin tähän viestiketjuun. Tiedän tehneeni oikean ratkaisun. Voimia sinulle heikolta 24v usko sisarelta.
[/quote]

Jaksamista tilanteeseesi.

Vierailija
164/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakomaja.net

Keskustelua uskosta ja vertaistukea ex-vl:ille

Vierailija
165/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin samaa kuin muutkin. Hanki ehkäisy. Koska sinun elämäsi. Jos miehesi ei hyväksy, älä edes kerro. Tiedän, että sotii ehkä sitä vastaan, ettei saa valehdella, mutta jokaisen ihmisen oikeus valita oman elämänsä kulku on suurin oikeus, joka meillä on.
Ja jos seksi on teille tärkeää, miehesi kyllä tulee nauttimaan uudesta tilanteesta, en usko, että on sitten enää valmis luopumaan siitä, sen verran alkukantaisia :) miehet ovat (ainakin oma mieheni)

Vierailija
166/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 05:47"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 02:38"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:35"]Olen samassa tilanteessa ap:n kanssa, sillä erotuksella vaan, että meillä on kaksi lasta ja myös mies olisi suostuvainen ehkäisyyn. Minusta ei ole suurperheen äidiksi! Ja olen miettinyt sitä, että itse en enään usko siihen, että minun usko olisi kiinni lapsiluvusta. Toisekseen missä kohtaa raamattua sanotaan, että ehkäisy olisi syntiä? Olen kysynyt tätä joiltakin lähimmiltä, vastauksena ollut, että "lisääntykää ja täyttäkää maa".. Mutta eiköhän se oo jo täytetty. Toisekseen "viljelkää ja varjelkaa maata", mutta tahtoo monilla suurperheillä se varjeleminen unohtua! Itse mietin myös uskallanko/uskallammeko käyttää ehkäisyä siltikin.. Jos siitä avoimesti puhuisin, minut tuomittaisiin heti. Itse olen jopa ruennut pitänään monia vl-perheitä itsekkäinä ja vastuuttomina, kun lapsia pukkaa joka vuosi, mutta niitä ei jakseta hoitaa, varsinkaan miehet! Suorastaan raivostuttaa.. Tsemppiä ap:lle <3 täällä ollaan kahden lapsen kanssa nyt jo äärirajoilla. T.vl-87
[/quote]

[/quote]
Ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Ihan itse päätän, haluanko olla vl vai en ja haluanko elää näin vai en.
Ja vilpittömästi en näe olevani alistettu. Jos esim. Haluaisin käyttää ehkäisyä, ei sitä kukaan voisi estää.
Eräs vl-nainen
[/quote]

Noin aika paljon vl-naisten kanssa olleena... kyllä, kukaan ei sinua fyysisesti voisi estää, mutta eikö henkinen painostus ole kuitenkin aika kova? Synnintunnolla vallan käyttäminen on tavallaan rinnastettavissa jopa henkiseen väkivaltaan.

Toki näin ei aina ole, ja vl-liikkeen jäsenet saavat yhteisöllisyydestä paljon myös voimia. Sekään ei ole väärin, jos se auttaa jaksamaan ja pysyy omana valintana. Joissain tapauksissa kiekko kiepsahtaa kuitenkin sen henkisen painostuksenkin puolelle, jolloin yhteisöllisyys ei edistä yksilön voimavaroja vaan lisää henkistä taakkaa runsaasti -> silloin voidaan joskus jopa alistaa sen varjolla.

Vierailija
167/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 05:47"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 02:38"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:35"]Olen samassa tilanteessa ap:n kanssa, sillä erotuksella vaan, että meillä on kaksi lasta ja myös mies olisi suostuvainen ehkäisyyn. Minusta ei ole suurperheen äidiksi! Ja olen miettinyt sitä, että itse en enään usko siihen, että minun usko olisi kiinni lapsiluvusta. Toisekseen missä kohtaa raamattua sanotaan, että ehkäisy olisi syntiä? Olen kysynyt tätä joiltakin lähimmiltä, vastauksena ollut, että "lisääntykää ja täyttäkää maa".. Mutta eiköhän se oo jo täytetty. Toisekseen "viljelkää ja varjelkaa maata", mutta tahtoo monilla suurperheillä se varjeleminen unohtua! Itse mietin myös uskallanko/uskallammeko käyttää ehkäisyä siltikin.. Jos siitä avoimesti puhuisin, minut tuomittaisiin heti. Itse olen jopa ruennut pitänään monia vl-perheitä itsekkäinä ja vastuuttomina, kun lapsia pukkaa joka vuosi, mutta niitä ei jakseta hoitaa, varsinkaan miehet! Suorastaan raivostuttaa.. Tsemppiä ap:lle <3 täällä ollaan kahden lapsen kanssa nyt jo äärirajoilla. T.vl-87
[/quote]

[/quote]
Eräs vl-nainen
[/quote]

Noin aika paljon vl-naisten kanssa olleena... kyllä, kukaan ei sinua fyysisesti voisi estää, mutta eikö henkinen painostus ole kuitenkin aika kova? Synnintunnolla vallan käyttäminen on tavallaan rinnastettavissa jopa henkiseen väkivaltaan.

Toki näin ei aina ole, ja vl-liikkeen jäsenet saavat yhteisöllisyydestä paljon myös voimia. Sekään ei ole väärin, jos se auttaa jaksamaan ja pysyy omana valintana. Joissain tapauksissa kiekko kiepsahtaa kuitenkin sen henkisen painostuksenkin puolelle, jolloin yhteisöllisyys ei edistä yksilön voimavaroja vaan lisää henkistä taakkaa runsaasti -> silloin voidaan joskus jopa alistaa sen varjolla.
[/quote]
Totta, voidaan joskus alistaa. MUTTA en sanoisi omasta kokemuksestani, että lähtökohtaisesti vl-naiset ovat alistettuja.

Vierailija
168/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä henkinen painostus on tässä yhteisössä valtava.
Syntiä on television katsominen, meikkaaminen, maailmallisen musiikin kuuntelu, ehkäisy ym. Näitä ei siis kukaan katso hyvällä. "Syntilista". Näistä pitäisi sitten tulla huono omatunto(tietenkin kun salaa pitää näitä muilta uskovaisilta tehdä), vaikka oma sisin rakastaisi näitä asioita. Tätä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt syntiasiassa ja minusta tämä on outo.
Jokaisella täytyy olla oma henkilökohtainen omatunto ja sen mukaan saa elää uskovaisena. Tuntuu että onko nämä edes aidosti uskovia ihmisiä(ovatko tutkineet Raamatun perusteita) jotka elää näiden syntikäsitysten kautta?

Vierailija
169/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:09"]

Uuh, mistähän saisi tuollaisen himonussijamiehen? Harmi että VL:t pariutuu vaan perhepiirissä.

Meillä ei ole yhdytty tämän vuoden puolella vielä kertaakaan vaikka muuten menee ihan hyvin. Kyllä mulle kelpais, vaikka mies onkin ruinaava idiootti.

[/quote]

Vl-miehiä ihmettelen. Oma mies (kirkosta eronnut), on kyllä pystynyt elämään selibaatissa ja nyrkkikyllikin kanssa, kun alapääni on ollut kipeä synnytyksen jälkeen ja olen ollut todella väsynyt imetysaikoina. Ei ole kiivennyt pukille heti, kun alapään tikit ovat sulaneet tai vääntynyt päälle, jos olen heräillyt yöllä imettämään ja tarvinnut unta. On tyytynyt omin käsin onneen ja odottanut, että minun omatkin halut heräävät.

Silti ollaan onnellisesti yhdessä vielä 20 vuoden avioliiton jälkeen. Eikö vl-mies koe empatiaa vaimoaan kohtaan yhtään

Vierailija
170/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:40"]

Kyllä henkinen painostus on tässä yhteisössä valtava. Syntiä on television katsominen, meikkaaminen, maailmallisen musiikin kuuntelu, ehkäisy ym. Näitä ei siis kukaan katso hyvällä. "Syntilista". Näistä pitäisi sitten tulla huono omatunto(tietenkin kun salaa pitää näitä muilta uskovaisilta tehdä), vaikka oma sisin rakastaisi näitä asioita. Tätä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt syntiasiassa ja minusta tämä on outo. Jokaisella täytyy olla oma henkilökohtainen omatunto ja sen mukaan saa elää uskovaisena. Tuntuu että onko nämä edes aidosti uskovia ihmisiä(ovatko tutkineet Raamatun perusteita) jotka elää näiden syntikäsitysten kautta?

[/quote]

Nyt menit metsään tuolla "näitä ei kukaan katso hyvällä". Minä ja moni läheiseni ja ystäväni ihan hyvillä mielin hyväksymme ehkäisyn, televisio ohjelmien katselun jne.

On meitä jotka elämme onnellisina iloiten uskon tuomasta ilosta ja rauhasta ja onnelllisuudesta. Kuljemme täällä iloiten ja uskomme että kerran pääsemme taivaan kotiin.

Kunpa uskovaiset kaikki voisivat unohtaa tiukkapipoisuuden ja lakihenkisyyden ja ihan vain iloita ja nauttia uskomisesta ja elämästä.

pilkkaa ja kuraa sataa välillä niskaan mutta yhdessä virressä niin osuvasti lauletaan : ei tunne rauhaasi maailma,ei huomaa tielläsi kukkia, se aallon leikkeihin kiintyen, ei tiedä helmistä syvyyden

Pinta kiiltelee ja välkkyy ihanasti auringossa mutta syvällä ne kirkkaimmat helmet ovat ja ne ei ole kaikille saatavilla.

Vierailija
171/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:40"]

Kyllä henkinen painostus on tässä yhteisössä valtava. Syntiä on television katsominen, meikkaaminen, maailmallisen musiikin kuuntelu, ehkäisy ym. Näitä ei siis kukaan katso hyvällä. "Syntilista". Näistä pitäisi sitten tulla huono omatunto(tietenkin kun salaa pitää näitä muilta uskovaisilta tehdä), vaikka oma sisin rakastaisi näitä asioita. Tätä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt syntiasiassa ja minusta tämä on outo. Jokaisella täytyy olla oma henkilökohtainen omatunto ja sen mukaan saa elää uskovaisena. Tuntuu että onko nämä edes aidosti uskovia ihmisiä(ovatko tutkineet Raamatun perusteita) jotka elää näiden syntikäsitysten kautta?

[/quote]

Nyt menit metsään tuolla "näitä ei kukaan katso hyvällä". Minä ja moni läheiseni ja ystäväni ihan hyvillä mielin hyväksymme ehkäisyn, televisio ohjelmien katselun jne.

On meitä jotka elämme onnellisina iloiten uskon tuomasta ilosta ja rauhasta ja onnelllisuudesta. Kuljemme täällä iloiten ja uskomme että kerran pääsemme taivaan kotiin.

Kunpa uskovaiset kaikki voisivat unohtaa tiukkapipoisuuden ja lakihenkisyyden ja ihan vain iloita ja nauttia uskomisesta ja elämästä.

pilkkaa ja kuraa sataa välillä niskaan mutta yhdessä virressä niin osuvasti lauletaan : ei tunne rauhaasi maailma,ei huomaa tielläsi kukkia, se aallon leikkeihin kiintyen, ei tiedä helmistä syvyyden

Pinta kiiltelee ja välkkyy ihanasti auringossa mutta syvällä ne kirkkaimmat helmet ovat ja ne ei ole kaikille saatavilla.

Vierailija
172/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloittajan mies on typerä jos ei kunnioita vaimoaan. Ei pidä yleistää että kaikki VL miehet ovat yhtä kusipäitä.
-ehkäisevä vl, jonka mies ymmärtää ja haluaa että vaimolla on hyvä olla

Vierailija
173/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro271:
Minun kokemuksen on että näistä suurinosa pahentuu. Mitä sanoisit jos hankkisin television? Lapset tulisivat pyhäkouluun kotiimme ja alkavat puhua että te ette pääse taivaaseen koska teillä on televisio? Tämä on arkipäivää meillä päin.

Vierailija
174/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus.

Vierailija
175/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: lapseton nainen tai naimaton nainen on ei mitään.

Vierailija
176/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:08"]Tämä aloittajan mies on typerä jos ei kunnioita vaimoaan. Ei pidä yleistää että kaikki VL miehet ovat yhtä kusipäitä.
-ehkäisevä vl, jonka mies ymmärtää ja haluaa että vaimolla on hyvä olla
[/quote] nohnoh, jos ymmärsin oikein, niin tässä vastaus. mieheni ei ole mikään kusipää. Ja kiitos kysymästä, kunnioituskin sekä parisuhteen hyvinvointi ovat myös hänelle tärkeitä. -Ap

Vierailija
177/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä 275.
Pienillä maaseutupaikkakunnilla usein naisille "osoitetaan" keittiötyöt ry:llä ja siksipä en sellaisille paikkakunnille halua muuttaakaan.
Meikistä olen eri mieltä: eikö vaatimus meikinkäytöstä ole vallankäyttöä? Miksi miehiltä ei vaadita meikkaamista? Itseäni ei meikit ole koskaan kiinnostaneet kuten ei myöskään pappeus. Ja toisaalta ei puhujan osa ole kovin monen miehenkään haaveena.
Minulla on kokemusta niin "vanhanpiian", lapsettoman naimisissa olevan naisen kuin äidinkin osasta ja _koskaan_ en ole tuntenut vähättelyä enkä alistamista.

Vierailija
178/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"]Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus.
[/quote]

Jos et usko, niin laskepa Päivämiehestä sanat sisar, äiti ja nainen ja vertaile määriä. Naiseus on tabu. Vl-liike on hedelmällisyyskultti jonka sairasta ehkäisemättömyyspolitiikkaa yritetään perustella jopa Raamatunkohdalla "sallikaa lasten tulla minun tyköni". Jopa minä, vaikken teologi olekaan, ymmärrän tuon naurettavuuden.

Yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden. Ei Jeesus sanonut, että seuratkaa minua ja tehkää kymmenen lasta, niin pääsette taivaaseen. Herätkää jo!

Vierailija
179/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:22"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:06"]Osaako joku vl kertoa että miksi puhujat käyttää puheissaan johdantona  aina niitä samoja Raamatunkohtia? Siis kun Rasmatussahan on niin paljon sitä tekstiä niin ne on ne samat kohdat joita käytetään ja suurinta osaa Raamatusta ei edes ikinä käsitellä puheissa? Eikö olis virkistävää ja mukavaa ottaa sellainen kohta jota ei ole ennen käytetty..aika pitkällehän ne tietää että mitä kohtia paljon käytetään   Eikö suviksissakin saata kaksi puhujaa käyttää samaa kohtaa.   [/quote]Jumala tietää mikä aihe raamatusta virvoittaa, lohduttaa ja avaa luettua sanaa. Hän näkee ihmisten sydämeen ja tietää mikä on milloinkin tarpeen. Tärkeimmäksi puheessa nousee aina evankeliumi ja sen uskominen omalle kohdalle. Seuroissa myös muistutetaan parannuksen tekemisen tärkeydestä, sillä kukaan ei tiedä milloin on viimeinen mahdollisuus saada parannus. Jumala on antanut kaikille ihmisille etsikkoajan jolloin hän erityisesti puhuttelee ja vetää puoleensa. Tällöin on hyvä olla ahkera ja tehdä parannus, koska etsikkoaika on kaikilla ihmisillä eripituinen. [/quote] Ootko sitä mieltä että suviseuroissa niille kaikille 100000000000 ihmiselle ne samat iänikuiset aina käytetyt kohdat on just sen hetken ravintoa? [/quote] Kyllä näin uskoisin olevan. Se on kuitenkin tärkeintä kun saa uskoa omat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Se antaa rauhan ja ilon sydämeen. Näin jaksaa taas kilvoitella eteenpäin. Myös siioninlaulut ja virret antavat voimaa uskomiseen. Arjenkin keskellä kun laulelee tai kuuntelee siioninlauluja niin kyllä tulee hyvä olo ja kotityötkin hoituu aivan kuin siinä sivussa.

[/quote]

Itse asiassa ne perustelut miten puhujat naisilel puhuu ehkäisyä vastaan, on väärin selitettyä ja virheellisesti ymmärretyä Raamattua. Esimerkikkinä tämä saarnoista tuttu klisee: Niinkuin ovat päiväsi, ovat myös voimasi, on Taivaan Isä luvannut...

Tällä saarnamiehet väittää Jumalan sanoneen, että ehkäisy on syntiä ja Jumala ottaa siunauksen pois perheeltä jossa ehkäistään. Mutta raamatussa tuo lause on kokonaan toisessa asiayhteydessä.

Kyse onkin kierosta johdattelusta harhaan.  Tai sitten seurapuhujilta puuttuu Raamatun tuntemus! Lue tätä tapauksesta yhtenä esimerkkinä:

Puppua puhujilta

http://freepathways.wordpress.com/2014/08/31/puppua-puhujilta/

Vierailija
180/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykielto on vl-liikkeen epäjumala. Autuuden ehdoksi asetettu vaatimus. Isien perimmäissääntö.