VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea
Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin.
Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:
- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten).
- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)
- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...
- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia.
- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle.
- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?
- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo.
Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua.
Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen.
Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle?
Kommentit (438)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"] Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus. [/quote] Sun lähipiiri on tainnut olla harvinaisen typerää porukkaa jos sulla tuollainen kuva on Ry:llä näkee tänäpäivänä naisia jotka ovat kauniita, itsevarmoja, fiksuja, upeita naisia. Miehet kyllä arvostaa vaimoja suuresti. Naiset hoitaa kodin ja lapset ja ovat niistä ylpeitä. Mulla on hyvä itsetunto, en mä tarvi mitään miehiä pönkittämään mun itsetuntoa. Jos joku ei ota mua tosissaan tai vähättelee mun mielipiteitä nii mitä sitten? Tärkeintä että mun läheiset ja rakkaat ihmiset arvostaa ja kunnioittaa. Mun mies lähes palvoo mua ja mä sitä. Pää pystyyn, näytä ettet sä ole surkea nyssykkä joka marttyyrina valittaa ettei miehet kilpaa sua ihaile. [/quote] No, sittenhän voit luopua kaikista länsimaisista naisen oikeuksista. Mitä teet äänioikeudella? Ethän saa vaikuttaa vl-yhteisössäkään ja se on sinulle ok. Herätkää, vl-naiset, nyt oikeesti! Teidän huono asema yhteisössä on yksi tekijä, joka mahdollistaa lasten hyväksikäytön. Vl-yhteisössä on ollut naisia, jotka myöntävät alistamisensa ja vaativat muutosta, mutta hyvin pian he ovat ex-vl:ia. Te lammasmaiset naiset mahdollistatte heidän höykkyytyksenkin hokemalla tuota "en ole alistettu, valitsen itse tämän elämäntavan".
[/quote]
Mä en muutenkaan äänestä eli äänioikeudella ei ole mulle mitään merkitystä. Eikä mua kiinnosta yhteiskunnassa vaikuttaa muutenkaan.
Mua kiinnostaa tavallinen perhe-elämä maaseudulla. Rakas mies, ihanat lapset, ihana koti, järveä,metsää,peltoa, tilaa harrastaa ja touhuta. Metästää, kasvattaa, kalastaa, kotitöitä, puuhommia, maalausta.. uuden luomista.. Paljon koti-eläimiä ja mielekästä puuhaa. Ystäviä ja läheisiä.
Naurua, iloa, onnellisuutta, hauskuutta. Sitä meidän elämä on.
Aika kaukana on alistus ja lammasmaisuus.
Ap, jos ehkäisyvälineiden käyttäminen ahdistaa niin voisitko kuvitella käyttäväsi ns. luonnollista perhesuunnittelua? Esim. katolinen kirkko on vl-liikkeen tavoin kieltänyt ehkäisyvälineiden käytön mutta sallii silti syntyvyyden säännöstelyn luonnollisen perhesuunnittelun avulla.
Tässä pari linkkiä:
http://americanpregnancy.org/preventing-pregnancy/natural-family-planning/
http://katolinen.fi/?page_id=537
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"]
Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus.
[/quote]
Sun lähipiiri on tainnut olla harvinaisen typerää porukkaa jos sulla tuollainen kuva on
Ry:llä näkee tänäpäivänä naisia jotka ovat kauniita, itsevarmoja, fiksuja, upeita naisia. Miehet kyllä arvostaa vaimoja suuresti. Naiset hoitaa kodin ja lapset ja ovat niistä ylpeitä.
Mulla on hyvä itsetunto, en mä tarvi mitään miehiä pönkittämään mun itsetuntoa. Jos joku ei ota mua tosissaan tai vähättelee mun mielipiteitä nii mitä sitten? Tärkeintä että mun läheiset ja rakkaat ihmiset arvostaa ja kunnioittaa. Mun mies lähes palvoo mua ja mä sitä.
Pää pystyyn, näytä ettet sä ole surkea nyssykkä joka marttyyrina valittaa ettei miehet kilpaa sua ihaile.
Googleta naistenilta ry, niin löydät monta ry:tä, jotka järjestävät naisteniltoja, ei sisar- tai äiti-iltoja.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"]
Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus.
[/quote]
Sun lähipiiri on tainnut olla harvinaisen typerää porukkaa jos sulla tuollainen kuva on
Ry:llä näkee tänäpäivänä naisia jotka ovat kauniita, itsevarmoja, fiksuja, upeita naisia. Miehet kyllä arvostaa vaimoja suuresti. Naiset hoitaa kodin ja lapset ja ovat niistä ylpeitä.
Mulla on hyvä itsetunto, en mä tarvi mitään miehiä pönkittämään mun itsetuntoa. Jos joku ei ota mua tosissaan tai vähättelee mun mielipiteitä nii mitä sitten? Tärkeintä että mun läheiset ja rakkaat ihmiset arvostaa ja kunnioittaa. Mun mies lähes palvoo mua ja mä sitä.
Pää pystyyn, näytä ettet sä ole surkea nyssykkä joka marttyyrina valittaa ettei miehet kilpaa sua ihaile.
[/quote]
Ja sua ei kiinnosta, että vl-liikkeen parissa on valtavasti naisia ja lapsia, jotka todella kärsivät ehkäisykiellon seurauksista? On perheitä, joista lapsia otetaan huostaan ja silti tekevät lisää, on valtavasti masennuslääkkeitä syöviä äitejä, ym... kunhan vain Minä olen itsevarma ja Minulla on kaikki hyvin niin jatkan laput silmillä elämistä... se hakattu mies jää ojaan kärsimään, nää publikaanit marssii pää pystyssä ohi!
Aivan naurettavia kuvitelmia että vl miehet kiipeää pukille heti synnytyksen jälkeen jne. Höpö höpö. Jos joku näin tekee on sairas. Oma mieheni kunnioittaa kyllä sitä että synnytyksen jälkeen menee pitkään ennenkuin haluan seksiä. Meillä on kyllä kunnioitusta molemminpuolin ja yhdessä kannetaan vastuu yhdeksästä lapsestamme.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:40"]Kyllä henkinen painostus on tässä yhteisössä valtava.
Syntiä on television katsominen, meikkaaminen, maailmallisen musiikin kuuntelu, ehkäisy ym. Näitä ei siis kukaa
katso hyvällä. "Syntilista". Näistä pitäisi sitten tulla huono omatunto(tietenkin kun salaa pitää
näitä muilta uskovaisilta tehdä), vaikka oma
sisin rakastaisi näitä asioita. Tätä asiaa en ole
koskaan ymmärtänyt syntiasiassa ja minusta
tämä on outo.
Jokaisella täytyy olla oma henkilökohtainen
omatunto ja sen mukaan saa elää
uskovaisena. Tuntuu että onko nämä edes
aidosti uskovia ihmisiä(ovatko tutkineet
Raamatun perusteita) jotka elää näiden
syntikäsitysten kautta?
[/quote]Syntilistaa ei ole olemassakaan. Minä
henkilökohtaisesti tunnen omassatunnossani
mikä on oikein ja mikä väärin.
Omatuntoni
varoittaa minua jos olen tekemässä väärin.
Sielunvihollinen kyllä kuiskuttelee tekemään
väärin.
Mutta jos teen väärin esim. puhun
pahaa toisesta ihmisestä taikka valehtelen
,minulle jää siitä tosi paha olo. En myöskään
tahdo katsoa televisiota taikka kuunnella
maailmallista musiikkia, koska omatuntoni
tulee siitä kipeäksi.Jumala on luonut ihmisen
omaksi kuvakseen, sen vuoksi en halua
meikata.
Jos omaatuntoaan ei kuuntele se alkaa pikkuhiljaa vaikenemaan ja siinä on vaarana
,että omatunto paatuu. Mutta kun saa synnit anteeksi niin omatunto aivain kuin avautuu uudelleen kukkaan. Sitten on taas ilo ja rauha omassa sydämessä.
Kyllä se synti houkuttelee ja sielunvihollinen kuiskuttelee ,että eihän toi niin vakavaa ole jos
vähän kuuntelet musiikkia tai katsot vaikka
netistä elokuvan.
Mutta en halua koska tiedän
,että siitä tulee omatunto kipeäksi.
Rukouksen mieli on ,että Jumala varjelisi
kaikesta pahasta ja jaksaisin pysyä
uskomassa.
Kun on synnit anteeksi ja rauha Jumalan
kanssa niin se antaa voimaa uskossa kilvoittelemiseen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:42"]Odotan vielä niitä RAAMATULLISIA perusteita ehkäisykiellolle![/quote]
Sitä sä saay odottaa tuomiopäivään asti. Eihän Raamatussa kielletä television katselua mutta se vaan on synti.
Yhteisössä ehkäisy on synti. Piste. Elä mene yhteisöön jos et halua elää sen tavalla. Yksinkertaista ystäväni.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:42"]Odotan vielä niitä RAAMATULLISIA perusteita ehkäisykiellolle![/quote]
Sitä sä saay odottaa tuomiopäivään asti. Eihän Raamatussa kielletä television katselua mutta se vaan on synti.
Yhteisössä ehkäisy on synti. Piste. Elä mene yhteisöön jos et halua elää sen tavalla. Yksinkertaista ystäväni.
[/quote]
Googleta hulluinhuonelainen ehkäisy.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:42"]Odotan vielä niitä RAAMATULLISIA perusteita ehkäisykiellolle![/quote]
[/quote]
Suurin osa ei valitse vaan syntyy vl-liikkeeseen. Vaatii paljon rohkeutta erota yhteisöstä, voi ehkä verrata siihen että esim muslimi joutuisi luopumaan kokonaan islaminuskosta tai kuka tahansa esim suomalaisuudesta. Ei mikään helppo juttu. Ja kun vielä painostetaan että joudut helvettiin jos meikkaat/ehkäiset/tanssit/käytät korvakoruja niin huh huh.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:40"]Kyllä henkinen painostus on tässä yhteisössä valtava.
Syntiä on television katsominen, meikkaaminen, maailmallisen musiikin kuuntelu, ehkäisy ym. Näitä ei siis kukaa
katso hyvällä. "Syntilista". Näistä pitäisi sitten tulla huono omatunto(tietenkin kun salaa pitää
tämä on outo.
syntikäsitysten kautta?
Omatuntoni
väärin.
meikata.
Jos omaatuntoaan ei kuuntele se alkaa pikkuhiljaa vaikenemaan ja siinä on vaarana
,että omatunto paatuu. Mutta kun saa synnit anteeksi niin omatunto aivain kuin avautuu uudelleen kukkaan. Sitten on taas ilo ja rauha omassa sydämessä.
Kyllä se synti houkuttelee ja sielunvihollinen kuiskuttelee ,että eihän toi niin vakavaa ole jos
netistä elokuvan.
uskomassa.
[/quote]
one word: Aivopesu. Puhut ulkoa opituilla vl-fraaseilla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:40"]Kyllä henkinen painostus on tässä yhteisössä valtava.
tämä on outo.
syntikäsitysten kautta?
Omatuntoni
väärin.
meikata.
netistä elokuvan.
uskomassa.
[/quote]
Mutta tällaisista nettifoorumeista ei tule omatunto kipeäksi?
Vanhoillislestadiolaisuus on oikea kaksinaismoralismin kehto. Kerran oli suviseurat noin 2 km päästä mökistämme ja koskaan ei ole olleet metsät niin täynnä kaljapulloja ja käytettyjä kumeja (hyvä tietty että alistetut teinit tajuaa käyttää ehkäisyä). Ja ei olleet meidän mökkiläisten jäljiltä, voidaan juoda oluet ja harrastaa esiaviollista seksiä ihan rauhassa omassa kodissa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"] Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus. [/quote] Sun lähipiiri on tainnut olla harvinaisen typerää porukkaa jos sulla tuollainen kuva on Ry:llä näkee tänäpäivänä naisia jotka ovat kauniita, itsevarmoja, fiksuja, upeita naisia. Miehet kyllä arvostaa vaimoja suuresti. Naiset hoitaa kodin ja lapset ja ovat niistä ylpeitä. Mulla on hyvä itsetunto, en mä tarvi mitään miehiä pönkittämään mun itsetuntoa. Jos joku ei ota mua tosissaan tai vähättelee mun mielipiteitä nii mitä sitten? Tärkeintä että mun läheiset ja rakkaat ihmiset arvostaa ja kunnioittaa. Mun mies lähes palvoo mua ja mä sitä. Pää pystyyn, näytä ettet sä ole surkea nyssykkä joka marttyyrina valittaa ettei miehet kilpaa sua ihaile. [/quote] Ja sua ei kiinnosta, että vl-liikkeen parissa on valtavasti naisia ja lapsia, jotka todella kärsivät ehkäisykiellon seurauksista? On perheitä, joista lapsia otetaan huostaan ja silti tekevät lisää, on valtavasti masennuslääkkeitä syöviä äitejä, ym... kunhan vain Minä olen itsevarma ja Minulla on kaikki hyvin niin jatkan laput silmillä elämistä... se hakattu mies jää ojaan kärsimään, nää publikaanit marssii pää pystyssä ohi! [/quote]
Tottakai kiinnostaa. Mutta jokainen vastuullien aikuinen tekee sen verran lapsia ku on voimavarat ja mahdollisuus hoitaa. Tasan sitä ehkäisyä voi käyttää jos on liian vaikeaa.
Ei se mun syy oo jos toinen on niin pässi että oman ja perheesä terveyden ja hyvinvoinnin laittaa vaaraksi synyttämällä jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:52"]
En ole koko keskustelua lukenut. Kommentoin vain sen että aika aikojen alusta on ehkäisy käsitetty synniksi. Se on sama kuin uskon kieltäminen. Moni luulee,että silloin on helppoa kaikki, kun ei tule enempää lapsia, mutta ovatko sellaiset ihmiset ihan oikeasti onnellisia? Eivät ole, he yrittävät näyttää siltä, kun ei usko "kahlitse" heidän vapauttaan elää kuten helpointa olisi, mutta niin kauan kun tunto vielä kolkuttaa he ovat sismmässään onnettomia vakuutteluistaan huolimatta, mutta jos paatumus on vienyt synnintunnon, niin sellaisella paatuneelle palaaminen voi olla vaikeaa.
[/quote]
Hohhoijaa. Mä oon ainakin vilpittömän onnellinen muutamasta lapsestani joille riittää huomiota ja aikaa. Jos se on mielestäsi paatunutta niin se on voivoi. On ihanaa kun voi tehdä lasten kanssa yhdessä kaikenlaista, esim. hiihtää, käydä uimassa niin että voi itsekin uida eikä istua altaan reunalla vahdissa 20 vuotta. On ihanaa kun ei tarvitse koko aikaa olla raskaana ja voi harrastaa urheilua ja kehittää itseään siinä. Saa nukkua öisin kunnolla (paitsi tällä hetkellä kun on hartaasti toivottu vauva). Rahakin riittää paremmin vaikka se on sivuseikka loppujen lopuksi. Ettet vain kahehtisi pienilapsisa perheitä?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"] Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus. [/quote] Sun lähipiiri on tainnut olla harvinaisen typerää porukkaa jos sulla tuollainen kuva on Ry:llä näkee tänäpäivänä naisia jotka ovat kauniita, itsevarmoja, fiksuja, upeita naisia. Miehet kyllä arvostaa vaimoja suuresti. Naiset hoitaa kodin ja lapset ja ovat niistä ylpeitä. Mulla on hyvä itsetunto, en mä tarvi mitään miehiä pönkittämään mun itsetuntoa. Jos joku ei ota mua tosissaan tai vähättelee mun mielipiteitä nii mitä sitten? Tärkeintä että mun läheiset ja rakkaat ihmiset arvostaa ja kunnioittaa. Mun mies lähes palvoo mua ja mä sitä. Pää pystyyn, näytä ettet sä ole surkea nyssykkä joka marttyyrina valittaa ettei miehet kilpaa sua ihaile. [/quote] Ja sua ei kiinnosta, että vl-liikkeen parissa on valtavasti naisia ja lapsia, jotka todella kärsivät ehkäisykiellon seurauksista? On perheitä, joista lapsia otetaan huostaan ja silti tekevät lisää, on valtavasti masennuslääkkeitä syöviä äitejä, ym... kunhan vain Minä olen itsevarma ja Minulla on kaikki hyvin niin jatkan laput silmillä elämistä... se hakattu mies jää ojaan kärsimään, nää publikaanit marssii pää pystyssä ohi! [/quote]
Tottakai kiinnostaa. Mutta jokainen vastuullien aikuinen tekee sen verran lapsia ku on voimavarat ja mahdollisuus hoitaa. Tasan sitä ehkäisyä voi käyttää jos on liian vaikeaa.
Ei se mun syy oo jos toinen on niin pässi että oman ja perheesä terveyden ja hyvinvoinnin laittaa vaaraksi synyttämällä jatkuvasti.
[/quote]
Voi että sinusta huokuu kristityn lähimmäisenrakkaus. Tai sitten ei.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"] Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus. [/quote] Sun lähipiiri on tainnut olla harvinaisen typerää porukkaa jos sulla tuollainen kuva on Ry:llä näkee tänäpäivänä naisia jotka ovat kauniita, itsevarmoja, fiksuja, upeita naisia. Miehet kyllä arvostaa vaimoja suuresti. Naiset hoitaa kodin ja lapset ja ovat niistä ylpeitä. Mulla on hyvä itsetunto, en mä tarvi mitään miehiä pönkittämään mun itsetuntoa. Jos joku ei ota mua tosissaan tai vähättelee mun mielipiteitä nii mitä sitten? Tärkeintä että mun läheiset ja rakkaat ihmiset arvostaa ja kunnioittaa. Mun mies lähes palvoo mua ja mä sitä. Pää pystyyn, näytä ettet sä ole surkea nyssykkä joka marttyyrina valittaa ettei miehet kilpaa sua ihaile. [/quote] Ja sua ei kiinnosta, että vl-liikkeen parissa on valtavasti naisia ja lapsia, jotka todella kärsivät ehkäisykiellon seurauksista? On perheitä, joista lapsia otetaan huostaan ja silti tekevät lisää, on valtavasti masennuslääkkeitä syöviä äitejä, ym... kunhan vain Minä olen itsevarma ja Minulla on kaikki hyvin niin jatkan laput silmillä elämistä... se hakattu mies jää ojaan kärsimään, nää publikaanit marssii pää pystyssä ohi! [/quote]
[/quote]
Menethän julistamaan tämän totuuden myös ry:n keskusteluillassa, seurakuntapäivillä tms.?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:18"] Kyllä tuo on niin aivopestyä paskaa "ei meitä alisteta", sori vaan. 25 vuotta vl-liikkeessä sen osoitti. Pohjimmiltaan nainen on vain äiti ja sisar, ei nainen.. Ei ole naisten iltoja vaan sisar- tai äitien iltoja. Naisen seksuaalisuus on tabu. Nainen kelpaa kaatamaan miehille kahvia ja hymyilemään nätisti. Todellisuudessa naisen mielipiteitä vähätellään eikä naista oteta tosissaan. Miehet pitävät vl-naiset ruodussa meikittömyysvaatimuksella eli vl-naisen burkhalla. Oksetus. [/quote] Sun lähipiiri on tainnut olla harvinaisen typerää porukkaa jos sulla tuollainen kuva on Ry:llä näkee tänäpäivänä naisia jotka ovat kauniita, itsevarmoja, fiksuja, upeita naisia. Miehet kyllä arvostaa vaimoja suuresti. Naiset hoitaa kodin ja lapset ja ovat niistä ylpeitä. Mulla on hyvä itsetunto, en mä tarvi mitään miehiä pönkittämään mun itsetuntoa. Jos joku ei ota mua tosissaan tai vähättelee mun mielipiteitä nii mitä sitten? Tärkeintä että mun läheiset ja rakkaat ihmiset arvostaa ja kunnioittaa. Mun mies lähes palvoo mua ja mä sitä. Pää pystyyn, näytä ettet sä ole surkea nyssykkä joka marttyyrina valittaa ettei miehet kilpaa sua ihaile. [/quote] Ja sua ei kiinnosta, että vl-liikkeen parissa on valtavasti naisia ja lapsia, jotka todella kärsivät ehkäisykiellon seurauksista? On perheitä, joista lapsia otetaan huostaan ja silti tekevät lisää, on valtavasti masennuslääkkeitä syöviä äitejä, ym... kunhan vain Minä olen itsevarma ja Minulla on kaikki hyvin niin jatkan laput silmillä elämistä... se hakattu mies jää ojaan kärsimään, nää publikaanit marssii pää pystyssä ohi! [/quote] Tottakai kiinnostaa. Mutta jokainen vastuullien aikuinen tekee sen verran lapsia ku on voimavarat ja mahdollisuus hoitaa. Tasan sitä ehkäisyä voi käyttää jos on liian vaikeaa. Ei se mun syy oo jos toinen on niin pässi että oman ja perheesä terveyden ja hyvinvoinnin laittaa vaaraksi synyttämällä jatkuvasti. [/quote] Voi että sinusta huokuu kristityn lähimmäisenrakkaus. Tai sitten ei.
[/quote]
Se nyt vaan on totuus että melko typerä pitää olla jos ei välitä omasta ja perheensä hyvinvoinnista ja terveydestä..vai oletko eri mieltä?
Oma äitini muistelee usein jotain 10 v sitten tullutta tv-ohjelmaa, jossa oli 10 lasta synnyttänyt vl-äiti, jolle lääkäri sanoi, että nyt ei enää saa tulla raskaaksi, koska kroppa ei enää kestä. No mutta mitä tähän sanoi aviomies?!? Sehän sanoi käytännöllisesti, että kyllä jumala sitten hälle uuden vaimon antaa.........
Tulee mieleen, että onneksi äitini on vahva feministi ja tehnyt minustakin sellaisen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:52"]En ole koko keskustelua lukenut. Kommentoin vain sen että aika aikojen alusta on ehkäisy käsitetty synniksi. Se on sama kuin uskon kieltäminen. Moni luulee,että silloin on helppoa kaikki, kun ei tule enempää lapsia, mutta ovatko sellaiset ihmiset ihan oikeasti onnellisia? Eivät ole, he yrittävät näyttää siltä, kun ei usko "kahlitse" heidän vapauttaan elää kuten helpointa olisi, mutta niin kauan kun tunto vielä kolkuttaa he ovat sismmässään onnettomia vakuutteluistaan huolimatta, mutta jos paatumus on vienyt synnintunnon, niin sellaisella paatuneelle palaaminen voi olla vaikeaa.
[/quote]
Voi hyvä Luoja tuota pelottelua. Ikinä en ole ollut niin onnellinen kuin vl-liikkeen taakseni jättämisen jälkeen! Tärkeintä on ajattelun- ja sananvapaus. Vl:nä pelkäsi muita uskovaisia, niin ettei uskaltanut tunnustaa kuuntelevansa vaikka popmusiikkia. Nykyään voin linkittää FB:ssä tykkäämäni biisin ilman pelkoa. Pieni asia, mutta edustaa minulle sitä vapautta josta nyt nautin.
Ja uskosta ei onneksi tarvitse luopua. :) Uskon edelleen, olen uskova/kristitty, en vain enää vl.