Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
121/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:08"]Minkä ikäisiä muuten olette? Suomessa saa nainen käyttää juuri sellaista ehkäisyä kuin itse haluaa. Sitä ei tarvitse miehen kanssa "sopia" eikä varsinkaan minkään äijäköörin, joka ry:llä vaikuttaa. Minusta on hienoa, että teissä nuorissa vl-naisissa alkaa olla nykyään jo enemmän "munaa" kuin teidän miehissä! [/quote] 25 & 24

[/quote]

Aikuisia siis jo, mutta nuoria vielä ja koko ihana elämä edessänne kun nyt pidätte itsestänne, toisistanne ja pienokaisestanne huolta. <3

Ja kaikista niistä pienistä, joita teille vielä tulee aikanaan.

Vierailija
122/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 129:
Jumala on elämän puolella aina. Siksi hedelmöitys hoidot ja sairauksien hoidot ovat elämää tukevia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:21"]

Nro 129: Jumala on elämän puolella aina. Siksi hedelmöitys hoidot ja sairauksien hoidot ovat elämää tukevia asioita.

[/quote]

Ja mites tämä sopii siihen logiikkaan, että synnnyttää pitää, vaikka äidin henki olisi vaarassa? Äidin elämän puolesta ei sentään olla?

Vierailija
124/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika tk-lääkärille tai perhesuunnitteluneuvolaan ja aloita ehkäisy (pillerit, kierukka...). Itse vastaat kropastasi ja jaksamisestasi. Lapset eivät ole taivaaseen pääsyn välineitä, joita uhrataan jumalalle. Terv. Ex-vl

Vierailija
125/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:21"]

Nro 129: Jumala on elämän puolella aina. Siksi hedelmöitys hoidot ja sairauksien hoidot ovat elämää tukevia asioita.

[/quote]

Ja mites tämä sopii siihen logiikkaan, että synnnyttää pitää, vaikka äidin henki olisi vaarassa? Äidin elämän puolesta ei sentään olla?

[/quote]

Niinpä, tai sen kanssa, että äiti saa kernaasti uupua kuormansa alle, olla vaikka kuolemanväsynyt, toivoa kuolemaansa tai ruumiinsa vahingoittumista, jotta ei joutuisi synnyttämään taas (kuten niin moni nainen on eri yhteyksissä kertoinut).

Ei mitenkään. Mustaa ei voi valkeaksi muuttaa vaikka kuinka selittäisi ja silottelisi.

Perhesuunnittelu on elämää palveleva ja ylläpitävä asia, todellakin. Koko perhekunnan hyvinvointiin tähtäävä.

Vierailija
126/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
127/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap minkäikäinen olet?? 

Vierailija
128/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin, niin VL:n ehkäisykielto on saatanasta. Ettekö näe millaista hedelmää se kantaa:  itsetuhoa, syvää uupumusta, elämänilon menettämistä, ahdistusta, lasten kärsimystä? Jumalasta tulee rauha ja hyvät hedelmät. Ehkäislykielto on täysin ihmisen pahuudesta ja maailmasta lähtöisin. VL:ssa on paljon hyvää, mutta tämä ehkäisykielto tuhoaa senkin. 

Terveisin, Syvästi uskovainen sisar

Vierailija
129/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
130/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:30"]

Ap lisää vielä, että haluan kyllä miestäni, ja välillä harrastamme seksiä monta kertaa päivän aikana. Pääosin muutaman kerran viikossa. Minua ahdistaa myös, etten tienaa rahaa kuin sen kotihoidontuen verran, ja en raaski ostaa juuri mitään itselle -> katkeroidun siitä, että joudun tinkimään itsestäni ja joustamaan niin paljon. 

Meidän ehkä pitäisi enemmän viettää aikaa yhdessä ilman lasta (emme ole olleet kahdestaan kuin pari tuntia ilman lapsen läsnäoloa). Lisäksi omat harrastukset täytyisi taas kaivaa esiin, nykyään käymme vain kerta viikkoon harrastamassa yksistään. Mutta mikään noista ei vie pois niitä ongelmia, mitkä taustalla muhii uskonasian vuoksi.

- ap

[/quote]

Miksi ihmeessä ette laita lasta päivähoitoon? Jo kotiympyröistä pois pääseminen helpottaa tuota ahdistusta. Toisaalta kotona jaksaa paljon paremmin, kun välillä pääsee pois siitä ja saa tehdä muutakin kuin hoitaa lasta ja pitää kotia kunnossa.

kahdeksatta odottava vl-äiti, joka on ollut tasan 2kk hoitovapaalla

Vierailija
131/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:30"]

Ap lisää vielä, että haluan kyllä miestäni, ja välillä harrastamme seksiä monta kertaa päivän aikana. Pääosin muutaman kerran viikossa. Minua ahdistaa myös, etten tienaa rahaa kuin sen kotihoidontuen verran, ja en raaski ostaa juuri mitään itselle -> katkeroidun siitä, että joudun tinkimään itsestäni ja joustamaan niin paljon. 

Meidän ehkä pitäisi enemmän viettää aikaa yhdessä ilman lasta (emme ole olleet kahdestaan kuin pari tuntia ilman lapsen läsnäoloa). Lisäksi omat harrastukset täytyisi taas kaivaa esiin, nykyään käymme vain kerta viikkoon harrastamassa yksistään. Mutta mikään noista ei vie pois niitä ongelmia, mitkä taustalla muhii uskonasian vuoksi.

- ap

[/quote]

Miksi ihmeessä ette laita lasta päivähoitoon? Jo kotiympyröistä pois pääseminen helpottaa tuota ahdistusta. Toisaalta kotona jaksaa paljon paremmin, kun välillä pääsee pois siitä ja saa tehdä muutakin kuin hoitaa lasta ja pitää kotia kunnossa.

[/quote]

Ei nyt ole varsinaisesti ylpeyden aihe, jos alle 1-vuotiaat laitetaan hoitoon - jollei sitten kyse ole äitiyslomien ketjusta. Eiköhän päivähoitoa parempi ratkaisu ole, että tehdään lapsia sen verran kuin jaksetaan hoitaa eikä työnnetä pieniä hoitoon vauvatehtaasta.

Vierailija
132/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:55"]

Hei AP, oletko harkinnut muunlaista kuin kemiallista perhesuunnittelutapaa? Esim. FAM (Fertility Awareness Method, käytännössä aamulämmön mittaamista ja kohdunkaulan ilman koostumuksen seuraamista? Tai Lady-Comp-ehkäisytietokonetta, joka perustuu myös aamulämpöön? Näitä metodeja käyttämällähän et suoranaisesti ehkäisisi vaan olisit vain tietoinen siitä, minä päivinä olet hedelmällinen. Sitten voit toimia tämän tiedon mukaan eli harrastaa seksiä kyseisenä päivänä tai ei. Oikein käytettynä nämä menetelmät ovat hyvin tehokkaita (jopa 98 %) eivätkä kuulu tai näy kenellekään ulkopuoliselle, edes miehellesi. Kun/jos sitten jossain vaiheessa toinen lapsi on toiveissa, samat menetelmät päinvastoin käytettynä auttavat raskaaksi tulossa. Kierron seuraamisesta on muutenkin kaikille naisille hyötyä, ehkäisyhaluista riippumatta.

[/quote]

Tiedän, että tämmöisiä menetelmiä on. (olen kuullut juurikin vl-tutuilta, että "jotkut käyttää luonnollisia keinoja ehkäisyyn kun ei muuten uskalla" ja siis nämä on ollu lähinnä kauhisteluja). Lämmönmittailu tuntuu melkoisen vaivalloiselta, ei ehkä mun juttu. Toisaalta taas, eipähän tartteis opetella hyväksyyn ehkäisyä omalle kohdalle sen syvällisemmin...

[/quote]

No kuulepa, se lämmön nopea mittaus aamuisin on aika lailla vähemmän vaivalloista kuin aviokriisi seksittömyyden vuoksi tai 10-lapsisen perheen kaitsemisen. Just sayin'.

[/quote]

Ei siihen mitään aamumittailuja tarvita (sitä paitsi ap voi jäädä siitä kiinni).

Yleensä ovulaatio on noin 14 pv menkkojen alkamisesta (muutaman päivän heitto aikaisempaan tai myöhempään, kunhan silloin ei ole yhdynässä).

Mulla ainaki on silloin vatsa tosi kipeä, tulee tosi paljon raa´an kananmunanvalkuaista muistuttavaa limaa, varsinkin kun käy pissalla ja pyyhkii, paperi oikein liukuu ja jää paljon sitä läpinäkyvää sitkeää limaa. Näin ollu jo 17-vuotiaasta. Kyllä sen ovulaation huomaa noistakin merkeistä ja tietty kalenteriin katsomalla. Eli välttää seksiä silloin just. Meillä ainaki toiminu hyvin jo 13 vuotta. Enkä ikinä ole lämpöjä mittaillu.

[/quote]

Et sitten tullut ajatelleeksi, että ihmisten elimistöt toimii erilailla. Mulla oli tasan 28vrk siis tunnilleen, kierto ja kuitenkin laskettuaika siirtyi alkuraskauden ultran mukaan viikolla eteen päin. Ja näin siis käynyt kahdesti aiemminkin. Toisaalta taidan olla poikkeuksellisen hedelmällinen yksilö, kun täysimetys ei oo vaikuttanut raskaaksi tulemiseen, joillainhan ei edes ala kuukautiset (yö)imetysaikana..

Vierailija
133/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, täällä on jatkunut vielä keskustelu. Joku kysyi saako käyttää keskustelua blogissa - saat toki. Joku kysyi ikää, olen 24 ja mies 25. Ehkäisyä kieltoa ei ole erityisemmin perusteltu, niin vain kuuluu tehdä, että vastaanotetaan kaikki mitä saadaan. Asia on minustakin ristiriidassa lapsettomuushoitojen kanssa, mutta enpä minä ole sääntöjä keksinytkääm. Varasin ajan itseni hoitoon, pääsen keskustelemaan mieltä painavista ja stressiä aiheuttavista asioista. Joku kirjoittaja väitti provoksi sillä perusteella, ettei kukaan vanhempi.voi keretä seksiin useampana kertana päivän aikana. Meidän lapsi nukkuu kahdet päikkärit, ja menee illalla ennen meitä nukkumaan... joku haukkui miestäni. Ymmärrän osittain hänen annatko.jankutuksensa, sillä hän huomaa, että haluan, mutta en uskalla. Mutta asia on puhuttu halki ja apua on saatu ajanvarauksen myötä. -ap

Vierailija
134/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:16"]

119, Tiivistit ajatukseni hyvin. Minä tunnen, etten jaksa edes sitä toista lasta tähän tilanteeseen. Muutamille perheellisille on asiasta mainittu, ja on saatu vastaukseksi "ei yhden lapsen kanssa voi olla hankalaa,odota kun niitä on x määrä", "kyllä se helpottaa. Pikkulapsi vaihe pn vain osa elämää"... se on sitä tukea. -Ap

[/quote]

Sain ite kerran aika tiukkaan paikkaan "lohdutukseksi" kommentin, että pieniä on murheet pienten lasten kanssa, isoja isojen lasten kanssa. Oon sen jälkeen sanonut ihan julkisesti, että ne tämän päivän murheet ja huolet riittää ihan tälle päivälle ja silloin kun tukea kaipaan tähän hetkeen, ei auta vähääkään tietää, että kymmenen vuoden päästä on paljon rankempaa. Toisaalta varhaislapsuudessa myös rakennetaan sitä perustusta nuoruuteen ja murrosikään.. Tuo on siis suunnilleen typerintä, mitä voi väsyneelle, raskautta pelkäävälle sanoa. 

Vierailija
135/438 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa sisaret rakkaat kun tuntuu että en jaksa enää yhtään enempää lapsia tähän. Kuitenkin tuntuu että se on väärin edes ajatella niin.
Sisarillat on pelottavia tämän asian takia. Tuntuu että purskahdan itkuun sielä enkä pysty hallitsemaan enää itseäni naisten joukossa. Pelkään että minua aletaan painostaan ja ne vahvat naiset puolustelevat omaa kantaansa asiassa(eli ei ehkäisyä). Aivan kuin pitäisi kysyä lupa toisilta uskovaisilta että voisin olla rauhassa asian kanssa.
Tiedän että minun pitäisi ehkäistä jotta eheydyn.
Tämä asia on vaikea. Miksi ihminen ei saa itse tehdä omia päätöksiään elämässä ja olla silti sydämen uskossa?

Vierailija
136/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:30"]

- ap

[/quote]

[/quote] älä viitsi ylpeillä asialla. Olet kuitenkin oikeassa, että kelle tahansa töissä/koulussa tms. Käyminen antaa vaihtelua lapsielämään... ja mies on sitten joskus seuraavan mahdollisen lapsen kanssa kotona, nyt hän tienaa yli 7 krt enemmän kuin minä, joten talous kaatuisi minun töihin lähdön jälkeen nyt. Mutta alanvaihto onnistunee vuoden sisällä.koulun myötä ja sit saan itsekkin kohtuullista palkkaa...-ap

Vierailija
137/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpito, poistakaa tämä provosoiva ja täysin erheellinen tarpeeton ketju, kiitos.

Rauhanyhdistys

Vierailija
138/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:48"]Ap oletko Merja
[/quote] ei, en ole kiitos kysymästä. Mielenkiinnosta kysyn, että jos luulet tuntevasi minut, voisitko tukea ja auttaa? Esim. Tulemalla yllätyskahveille tänään? Vai aiotko kenties viedä halpamaiseem tapaan tietoa eteenpäin, ei avunanto tarkoituksessa vaan "käännyttämistarkoituksessa" tietämättä edes, mihin ratkaisuun päädyimme? -Ap

Vierailija
139/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä tässä on se, että miten olet onnistunut neljän vuoden avioliitossa saamaan vain yhden lapsen.

Vierailija
140/438 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:49"]Mistä päin olet kotoisin? Oletko Vaasasta?
[/quote] kiitos kysymystä, en.