Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
421/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette aivopesun uhreja. VL on vain pikkuruinen lahko kaikkien muiden uskontojen joukossa, te olette yksilöinä vain yksi miljardeista. pidä uskosi, mutta jos suostut pelkämään ja ahdistumaan sen takia, tee se jumalan tähden äläkä muiden yhteisön jäsenten pelossa. elämä on tässä ja nyt, siitä on tarkoitus olla kiitollinen ja nauttia. valinta on sinun, ei muiden.
voimia teille, toivottavasti miehesi järkiintyy myös!

Vierailija
422/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:05"]

Avaajalle, ja muillekkin lestadiolaisille kysymys!

Missä kohtaa Raamatussa kielletään ehkäisy?

[/quote]

Missä kohtaa Raamatussa sanotaan ettei saa katsoa televisiota?

Ei kaikille synneille ole mitään suoranaista Raamatullista "käskyä" eikä Raamatun käskyjä noudateta pilkun tarkkaan. Kyse on omantunnon asioista eikä niitä ymmärrä ellei omista sitä uskoa sydämessään.

Turhaan siitä jankataan että missä kohtaa se ja se kielletään.. ei näitä asioita ymmärrä muuten kuin uskon kautta ja niin kauan kun sitä uskoa ei ole niin ei ole ymmärrystä näihin asoihin. Kuulostaa hullulta mutta niin se vain on. Jokainen tekee itse päätöksen että haluaako olla uskovainen ja kuulua yhteisöön.

Sinänsä aivan huvittavaa että kohkataan niin paljon tästä ehkäisykiellosta, on kuitenkin kyseessä uskonto ja jokaisella aikuisella ihmisellä on täysi vapaus uskoa tai olla uskomatta. On täysin vapaaehtoinen asia kuulua yhteisöön mutta jos haluat kuulua niin toimi yhteisön normien mukaan.
[/quote]

Sanoit juuri epäsuorasti että jos ehkäiset, et pääse Taivaaseen, tai jos omistat television tai kuuntelet maailmallista musiikkia. Tuomitsetko?
Ymmärrätkö kuinka vaarallista on puhua noin toiselle uskovaiselle kun et edes tunne henkilöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinpä naisparka siitä pääsee, kun avioero on kielletty.

Vierailija
424/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:05"] Avaajalle, ja muillekkin lestadiolaisille kysymys! Missä kohtaa Raamatussa kielletään ehkäisy?   [/quote] Missä kohtaa Raamatussa sanotaan ettei saa katsoa televisiota? Ei kaikille synneille ole mitään suoranaista Raamatullista "käskyä" eikä Raamatun käskyjä noudateta pilkun tarkkaan. Kyse on omantunnon asioista eikä niitä ymmärrä ellei omista sitä uskoa sydämessään. Turhaan siitä jankataan että missä kohtaa se ja se kielletään.. ei näitä asioita ymmärrä muuten kuin uskon kautta ja niin kauan kun sitä uskoa ei ole niin ei ole ymmärrystä näihin asoihin. Kuulostaa hullulta mutta niin se vain on. Jokainen tekee itse päätöksen että haluaako olla uskovainen ja kuulua yhteisöön. Sinänsä aivan huvittavaa että kohkataan niin paljon tästä ehkäisykiellosta, on kuitenkin kyseessä uskonto ja jokaisella aikuisella ihmisellä on täysi vapaus uskoa tai olla uskomatta. On täysin vapaaehtoinen asia kuulua yhteisöön mutta jos haluat kuulua niin toimi yhteisön normien mukaan. [/quote] Sanoit juuri epäsuorasti että jos ehkäiset, et pääse Taivaaseen, tai jos omistat television tai kuuntelet maailmallista musiikkia. Tuomitsetko? Ymmärrätkö kuinka vaarallista on puhua noin toiselle uskovaiselle kun et edes tunne henkilöä?

[/quote]

No minun mielestäni taivaaseen ei pääse jos elää synnissä. Minun mielestäni ehkäisy on syntiä. Voiko sitä enää suoremmin sanoa. En tuomitse, jokainen elää kuten haluaa, kunnioitan jokaista ihmistä ihmisenä. Uskonvakaumukseni on se että tietyt asiat ovat syntiä ja synnissä eläessäsi et omista oikeaa sydämen uskoa etkä pääsen taivaaseen.

En mä ketään pakota synnyttämään niitä lapsia. Ihan vapaaehtoista. Samoin kun ihan vapaaehtoista haluta päästä taivaaseen.

Ei multa tarvitse tulla kysymään lupaa että saanko minä nyt ehkäistä kun on vaikeaa.. se on jokaisen omantunnon asia.

Jos yhteisön toiminta ei miellytä niin älä kuulu yhteisöön.

Ja ei, normaalissa tilanteessa perhe,ystävät,läheiset EI hylkää sen takia että jättää yhteisön. Jotain sairasta on siinä että hylätään oma lapsi,ystävä,läheinen tai sisarus siksi ettei hän halua enää olla uskovainen.

Vierailija
425/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla melkoinen yllätys, ettei mitään taivasta todennäköisesti olekaan vaikka olisi kuinka ollut kymppiuskovainen ja noudattanut ry:n vaatimuksia. Tai jos sitten samalle pilvelle sattuukin se vähän maallisempi luterilaisnaapuri, joka värjäsi hiuksensa, katsoi televisiota ja käytti järkeä ja ehkäisyä perhesuunnittelussa.
On kyllä outo uskonto jossa muiden seksielämää vahdataan, paitsi silloin kun siinä on alisteisena osapuolena viaton lapsi, sitten vaan ollaan hiljaa ja toivotaan ettei se pedofiiliuskonveli nyt vaan joudu kadotukseen.

Vierailija
426/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:44"]

Se voi olla melkoinen yllätys, ettei mitään taivasta todennäköisesti olekaan vaikka olisi kuinka ollut kymppiuskovainen ja noudattanut ry:n vaatimuksia. Tai jos sitten samalle pilvelle sattuukin se vähän maallisempi luterilaisnaapuri, joka värjäsi hiuksensa, katsoi televisiota ja käytti järkeä ja ehkäisyä perhesuunnittelussa. On kyllä outo uskonto jossa muiden seksielämää vahdataan, paitsi silloin kun siinä on alisteisena osapuolena viaton lapsi, sitten vaan ollaan hiljaa ja toivotaan ettei se pedofiiliuskonveli nyt vaan joudu kadotukseen.

[/quote]

Sinäkin kirjoitit että todennäköisesti :) En minäkään sitä voi tietää kun vasta kuoleman jälkeen mutta uskon että näin on. Enhän minä voi tietää että onko Jumalaa oikeasti olemassa ja että onko tämä minun tapani elää se oikea tapa elää päästäkseen taivaaseeen. Mutta mä USKON näin.

En todellakaan vahtaa kenenkään seksielämää enkä tiedä ketään muutakaan joka vahtaisi.

Jos oikeesti kuvittelet että kaikille uskovaisille pedofilia olisi ok ja kaikki uskovaiset haluavat salailla pedofiileja : suosittelisin hankkimaan pikaisesti apua ja hoitoa. Ei tuo ole normaalia. Pedofilia on sairasta, niin sairasta, etten voi uskoa että itsekään ajattelisit oikeasti kaikkien uskovaisten salailevan ja hyväksyvän pedofiliaa. 

Vierailija
427/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:44"]

Se voi olla melkoinen yllätys, ettei mitään taivasta todennäköisesti olekaan vaikka olisi kuinka ollut kymppiuskovainen ja noudattanut ry:n vaatimuksia. Tai jos sitten samalle pilvelle sattuukin se vähän maallisempi luterilaisnaapuri, joka värjäsi hiuksensa, katsoi televisiota ja käytti järkeä ja ehkäisyä perhesuunnittelussa. On kyllä outo uskonto jossa muiden seksielämää vahdataan, paitsi silloin kun siinä on alisteisena osapuolena viaton lapsi, sitten vaan ollaan hiljaa ja toivotaan ettei se pedofiiliuskonveli nyt vaan joudu kadotukseen.

[/quote]

Sinäkin kirjoitit että todennäköisesti :) En minäkään sitä voi tietää kun vasta kuoleman jälkeen mutta uskon että näin on. Enhän minä voi tietää että onko Jumalaa oikeasti olemassa ja että onko tämä minun tapani elää se oikea tapa elää päästäkseen taivaaseeen. Mutta mä USKON näin.

En todellakaan vahtaa kenenkään seksielämää enkä tiedä ketään muutakaan joka vahtaisi.

Jos oikeesti kuvittelet että kaikille uskovaisille pedofilia olisi ok ja kaikki uskovaiset haluavat salailla pedofiileja : suosittelisin hankkimaan pikaisesti apua ja hoitoa. Ei tuo ole normaalia. Pedofilia on sairasta, niin sairasta, etten voi uskoa että itsekään ajattelisit oikeasti kaikkien uskovaisten salailevan ja hyväksyvän pedofiliaa. 

[/quote]

En mutta vl-yhteisössä kulttuuriin on kuulunut asioiden hoito "yhteisön sisällä", että muut antavat synnintekijälle anteeksi herran nimeen eikä lähdetä hakemaan maallista oikeutta uhrille.

Ylipäänsä on normaalia, että jokainen uskovainen pitää omaa ideologiaansa oikeana, mutta kyllä minä hieman yksinkertaisena pidän ihmisiä jotka uskovat oman taivaaseen pääsynsä riippuvan television katsomisesta tai korvakoruista.

Vierailija
428/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu ei puhu ehkäisystä mitään. Vl on pieni suomalainen lahko, joka opettaa että vain vl:t pääsee taivaaseen ja tällä agendalla käytetään hengellistä väkivaltaa ja syntilistoja kytätään. Samanlaisia pikku lahkoja on kuitenkin olemassa maailmassa tuhansia ja kaikki opettavat samaa. googleta lahko ja lue ajatuksella läpi tulokset. 

Jos todella rakastat lapsiasi, et tee niitä liikaa. Jos olet väsynyt, pelokas tai ahdistunut, tämä kaikki heijastuu lapsiisi ja lapset siirtävät nämä tunnemallit omille lapsilleet ja he taas omilleen. KATKAISE TÄMÄ KATJU OMILLE LAPSILLESI.

Seuraan myös usein kauhulla, kun tutut vl äidit fb:ssa kertovat usein kauhujuttuja lasten kommelluksista, miten veljekset sytyttivät saunan palamaan, joku lapsi pyöräili ilma kypärää ja jotakin sattui.. jollakin jalka paketissa ja milloin ollaan teholla ja päivystyksessä jne. Tekisi NIIN mieli kommentoida noiden vl äitien jaksuja sijaan, että HOMMATKAA NIITÄ LAPSIA SEN MUKAAN MITÄ PYSTYTTE OIKEASTI HOITAMAAN!!! Mulla on 3 lasta ja ei meillä satu katastrofeja jatkuvasti ihan siksi, että hoidan lapsia, olen läsnä ja varoittelen yms.! Nämä 10 lapsen äidit ovat usein niin väsyneitä, etteivät jaksa tai pysty ja SIKSI lapset ovat vaaratilanteissa jatkuvasti. Tässä olisi melkein lastensuojeluilmoituksen paikka!

joten ap! Hanki se ehkäisy!

Vierailija
429/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:14"]

No minun mielestäni taivaaseen ei pääse jos elää synnissä. Minun mielestäni ehkäisy on syntiä. Voiko sitä enää suoremmin sanoa.

[/quote] Tiedätkö että on olemasa suomen kielellä selostus mitä kristinusko on ja miten Jumala haluaa uskovan elävän. Oletko lukenut katekismuksen jossa siitä on sanottu? Oletko lukenut Raamattua? MISSÄÄN NÄISTÄ KIRJOISTA EI SANOTA että ihmisen pitäisi lisääntyä rajoittamatta pästäkseen taivaaseen. Missään näistä teksteistä ei sanota, että lisääntymisen rajoittaminen olisi synti.

Sen sijaan sanotaan että tärkeintä on katsoa lähimmäisen parasta. Ja holtiton lisääntyminen jolloin lapsille ei jää riittävästi aikaa, rikkoo juuri tätä lähimmäisenrakkauden käskysä. Lisääntyminen joka johtaa siihen että lasten on turvauduttava toisiinsa kun vanhemmat eivät jaksa enää, on synti.

Lestadiolaisuudessa ei ymmärretä mitään siitä mitä Jeesus opetti. :-( Surullisia seuraamuksia aiheuttava harhaoppi.

Vierailija
430/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä olisi että jos AP näkee hyväksi ehkäistä häntä sen jälkeen tervehdittäisiin ja kohdeltaisiin edelleen uskovaisena. Tässä on lestadiolaisyhteisössä oppimisen paikka. Ei ihmistä hyljätä jos hän elää omatuntonsa mukaan ja on rauha Jumalan kanssa.

Vierailija
431/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 18:18"]Tärkeintä olisi että jos AP näkee hyväksi ehkäistä häntä sen jälkeen tervehdittäisiin ja kohdeltaisiin edelleen uskovaisena. Tässä on lestadiolaisyhteisössä oppimisen paikka. Ei ihmistä hyljätä jos hän elää omatuntonsa mukaan ja on rauha Jumalan kanssa.

[/quote]

Tää vaan on niin koomista: Missä ihmeen kirkossa ollaan kiinnostuneita muiden seksielämästä? Jos ihan tavan luterilaistenkin pitäisi tehdä tiliä muille miksei synny joka vuosi uutta ihmistaimea tai joutuisi tilaamaan kondomit salaa ja vielä tuntemaan syyllisyyttä niiden käytöstä...

Vierailija
432/438 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aloittajalle kuuluu?

Vierailija
433/438 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:19"] En viisaita sanoja osaa sanoa, mutta et ole niin yksin ajatustesi kanssa kuin saatat olettaa. Aika monta kierukkaa on tullut vl:lle asennettua, osan miehet tietää, osan ei. Ainakin se on yhteisön kannalta siitä helppo ehkäisymuoto ettei sitä tarvitse käydä vähän väliä apteekista ostamassa ja riskeerata yhteisön jäsenen näkevän. Terkuin pikkukylän terkkalääkäri. [/quote] Näkyykö tiedoissani, että kierukka on asennettu ja ketkä kaikki tietoja pääsevät lukemaan? Meinaan mun äitini on töissä terveydenhuollossa, ja sellaisessa paikassa, että olen sielä joutunut silloin tällöin asioimaan hänen työkavereidensa potilaana. Ei hitsi, pelottaa, että ne menee lukemaan (tai jopa äitini??) niitä tietoja, ja asia tulee sit ilmi. Tai joku vl jossain tk:ssa tms. En jotenkin jaksais seistä sen kierukkapäätöksen takana ja selitellä kaikille, että miksi. Tuntuu niin henkilökohtaiselta täälläkin palstalla kertoa, että meillä on tämmöistä seksiin liittyvää ongelmaa :(  -ap [/quote] Äitisi pääsee kyllä tietoihisi käsiksi, mutta on laitonta käydä lukemassa muiden kuin omien potilaiden tietoja. Jos tästä jää kiinni, tulee potkut, ellette sitten asu jossain peräkylässä, jossa noudatetaan omia lakeja. Minua huolestuttaa tämä viestisi kovasti. Millaisessa yhteisössä on normaalia, että rikotaan viranomaisen toimintaa koskevia lakeja ja käydään lukemassa toisten tietoja ja vielä levitetään niitä eteenpäin? Kyseessä on vielä oma äiti! Kuulostat fiksulta tyypiltä, joten varmasti ymmärrät, ettei tuollainen ole normaalia eikä Raamatun sanoman mukaista toimintaa.

[/quote]

Käy yksityisellä, niin ei tarvitse pelätä tuota. Sieltä tiedot eivät vielä siirry yhteiseen rekisteriin.

Vierailija
434/438 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan ihan biologisesti, niin oliko Raamatun aikoina mahdollista, että nainen synnytti vaikkapa 14 lasta? Ravinto oli käsittääkseni huonoa, ja aliravitsemushan vaikuttaa negatiivisesti hedemällisyyteen, joten naiset eivät ehkä tulleet raskaaksi niin usein? Ja sitten kun ei ollut kunnon terveydenhuoltoa ja lääketieteen ihmeitä, niin ihmiset kuolivat nuorena, joten nainen saattoi tehdä muutaman mukulan ja kuolla pois? Mietin vain, että kun tuota ehkäisykieltoa on Raamutulla vl-liikkeessä puolusteltu, niin eihän ole kuin vanhan testamentin luomiskertomuksen "lisääntykää ja täyttäkää maa", mutta voidaanhan me todeta, että on lisäännytty ja tarpeeksi, kun maapallo on jo liikakansoitettu. Sitten on se juttu miehestä, joka laski siemenensä maahan,(josta Jumala pahastui) muttta siinä taas oli se juttu veljen lesken kanssa avioitumisesta. Oikeasti, palstan vl-ihmiset, kertokaa miten RAAMATTU tuota ehkäisykieltoa teidän mielestänne vaatii?

Vierailija
435/438 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vl-liikkeessä suhtaudutaan ns. luonnollisiin menetelmiin raskauden ehkäisyssä? Kun ainakin katolinen kirkko pitkään kielsi kaiken perhesuunnittelun, mutta nykyisin opettaa, että ns. varmat päivät on ihan ok menetelmä jos haluaa rajoittaa perhekokoa. Nykyään on näitä "hedelmällisyystietokoneita" joiden avulla päästään varsin hyviin tuloksiin, kun mitataan kehon lämpötilaa ym.

Vierailija
436/438 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vl-liikkeessä suhtaudutaan ns. luonnollisiin menetelmiin raskauden ehkäisyssä? Kun ainakin katolinen kirkko pitkään kielsi kaiken perhesuunnittelun, mutta nykyisin opettaa, että ns. varmat päivät on ihan ok menetelmä jos haluaa rajoittaa perhekokoa. Nykyään on näitä "hedelmällisyystietokoneita" joiden avulla päästään varsin hyviin tuloksiin, kun mitataan kehon lämpötilaa ym.

Vierailija
437/438 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan sama miten se ehkäiseminen toteutetaan, jos mieli on sellainen että ei halua lisää lapsia niin se jo on jollekkin syntiä. Nykyään ehkäiseminen on ok.

Vierailija
438/438 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viisaita sanoja osaa sanoa, mutta et ole niin yksin ajatustesi kanssa kuin saatat olettaa. Aika monta kierukkaa on tullut vl:lle asennettua, osan miehet tietää, osan ei. Ainakin se on yhteisön kannalta siitä helppo ehkäisymuoto ettei sitä tarvitse käydä vähän väliä apteekista ostamassa ja riskeerata yhteisön jäsenen näkevän. Terkuin pikkukylän terkkalääkäri.

Mielestäni ammattietiikkaan kuuluu pitää omana tietonaan asiakkaat ja heidän asiansa.