Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
261/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:15"]Myötätuntoni avaajalle! Sydämestäni toivon että sinä löydät tukea ja jaksat irrottautua sairaasta, vääristyneestä lahkosta.

Klassinen neuvo: ota rahat ja juokse! Niin kauan kuin vielä siihen pystyt!

Traagisia kohtaloita on todella paljon lestadiolaisuudessa. Lapset, puolustuskyvyttöminä, kärsivät eniten.  Itse tiedän lestadiolaisen naisen, jolla on psyykkinen sairaus. Ehkä kaksisuuntainen mielialahäiriö, en tiedä dignoosista. Hän ei kestä raskautta vaan joutuu joka kerta synnytyksen jälkeen sairaalaan ns suljetulle osastolle.

Silti hän on raskaana suurin piirtein joka toinen vuosi. Sairaalajaksojen ajan vastasyntynyt ja ne muut lapset hoidetaan miten hoidetaan.

Varsinkin suurperheessä lapset tarvitsisivat perusturvallisuutta ja vahvat vanhemmat jotta heidän psyykkinen kasvunsa ei häiriintyisi.

[/quote]täh?!

Vierailija
262/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:05"]

Avaajalle, ja muillekkin lestadiolaisille kysymys!

Missä kohtaa Raamatussa kielletään ehkäisy?

[/quote]

Missä kohtaa Raamatussa sanotaan ettei saa katsoa televisiota?

Ei kaikille synneille ole mitään suoranaista Raamatullista "käskyä" eikä Raamatun käskyjä noudateta pilkun tarkkaan. Kyse on omantunnon asioista eikä niitä ymmärrä ellei omista sitä uskoa sydämessään.

Turhaan siitä jankataan että missä kohtaa se ja se kielletään.. ei näitä asioita ymmärrä muuten kuin uskon kautta ja niin kauan kun sitä uskoa ei ole niin ei ole ymmärrystä näihin asoihin. Kuulostaa hullulta mutta niin se vain on. Jokainen tekee itse päätöksen että haluaako olla uskovainen ja kuulua yhteisöön.

Sinänsä aivan huvittavaa että kohkataan niin paljon tästä ehkäisykiellosta, on kuitenkin kyseessä uskonto ja jokaisella aikuisella ihmisellä on täysi vapaus uskoa tai olla uskomatta. On täysin vapaaehtoinen asia kuulua yhteisöön mutta jos haluat kuulua niin toimi yhteisön normien mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
264/438 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 07:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:23"]Mistä nämä "omantunnon asiat" sitten syntyvät, jos Raamatun kanta ei ole ko. aiheissa ollenkaan oleellinen? Kun juuri Raamattu on kristinuskon pyhä kirja, vain siellä esitettävien normien tulisi olla pohjana kristillisten ryhmien edellyttämälle käyttäytymiselle. Tästä esimerkkinä vaikkapa kymmenen käskyn kertomat elämänohjeet. Kiteytettynä Raamattu opettaa "usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut". Tämä on ainoa pelastumisen edellytys. Jeesushan jopa varoitteli noudattamasta isien perinnäissääntöjä.   [/quote] Seurakunnassa päätettyjä asioita. Jotka saanut liian ison vallan nämä " turhat synnit". Lestadiolaisuudessa on puhdistautuminen paikka. Onko jossain rauhanyhdistyksillä jo käyty keskusteluja?

[/quote] Ehkäisyn kielätmisestä päättivät puhujat puhujienkokouksessa vuonna 1967.

Nykyään vallitsee kaksinaismoraali.

Vierailija
265/438 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:24"]

Lue myös Kari Kuulan "Helvetin historia" ja löydät tukea sille, että todellakaan kenenkään taivaspaikka ei ole lapsiluvusta tai ehkäisystä kiinni. Ja muutenkin on hyvin valaiseva kirja. Hyvä blogi: https://freepathways.wordpress.com Kirjoita miehellesi kirje näistä ajatuksistasi, jos tuntuu, että keskustelu ei onnistu. Keskusteluapua saat esim. neuvolan kautta. Sinun ei tarvitse elää ahdistuksessa. Sinun elämäsi voi olla hyvää ja onnellista. Sinulla on täysi oikeus luopua sellaisesta pakosta, mikä on vain ja ainoastaan ihmisten asettama. Sinun ehkäisemättömyytesi ei ole avain onneen, se on avain onnettomuuteesi - jossa olet nyt. Rakkautta ja voimia!

[/quote] hei! Jos avaaja on yhä paikalla... Meillä tuo kirjoittamis-menetelmä on osoittautunut toimivaksi. Aina ei ole helppoa itsekään tietää mitä tuntee ja kokee, ja miten oikeastaan haluaisi elää. Mutta kun ryhtyy laittamaan ajatuksiaan kirjoitettuun muotoon, silloin sitä paneutuu itsekin vakavissaan miettimään että mistä oikeastaan olikaan kysymys. Suosittelen kirjoittamista jokaiselle pariskunnalle, varsinkin jos on tosissaan halu ratkoa vaikeuksia yhdessä.

Vierailija
266/438 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisissakin on tosiasiassa laaja mielipidekirjo ja todella hyvinkin erilaisia ihmisiä. On myös liberaalisti ajattelevia, tosin he eivät tuo liikkeen sisällä ääntään kuuluviin. Kriittiset mielipiteet eivät yllä johtotasolle saakka.

Vierailija
267/438 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 18:01"]

- - on normaalia, että jokainen uskovainen pitää omaa ideologiaansa oikeana, mutta kyllä minä hieman yksinkertaisena pidän ihmisiä jotka uskovat oman taivaaseen pääsynsä riippuvan television katsomisesta tai korvakoruista.

[/quote] Lestadiolaisilla ei ole kyse mainitsemiisi asioihin uskomisesta. Heidän on kuitenkin erottauduttava "muista", ja televisiokielto ja korvakoruista luopuminen ovat muista erottautumisen keinoja. Näin luodaan "erottelu "meidän" ja "muiden" välillä. Ilman sitä ei olisi muista erottuvaa, parempaa joukkoa. Nämä erottautumiskeinot saavat olal uusiakin keksintöjä, mutta niitä perustellaan silloinkin enemmän tai vähemmän onnistuneesti Raamatulla ja kristinuskon perinteellä. Niillä ei tietenkään ole mitään tekemistä Raamatun eikä kristinuskon perinteen kanssa, mutta ne auttavat liikettä pysymään koossa.

Tärkeintä on siten yhteisö, joka tonkin lestadioalisten tosiasiallinen jumala.

Vierailija
268/438 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
269/438 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle usko on elämässä iso voimavara ja tykkään elää näin ja jotenkin on turvallinen olo kun ajattelee tätä pahaa maailmaa. Kyl välillä epäilee omaa uskoansa ja että onko täs mitään järkeä kun ihmiset ovat niin pahoja toisillensa, ja myös pilkkaavat sitä kun haluaa uskoa jotenkin "erilailla" kuin he itse.

Kuitenkin ajattelee että on ilo olla uskomassa kun on jokin turva. Ja tavallaan aina luottaa että kaikki menee parhain päin. Tämän joukon keskellä olen tottunut elämään ja se on turvallista, lapsianikin ajatellen. Rauhanyhdistys ja uskovainen koti ovat lapselle turvallisia ja myönteisiä ilmapiiriltään. Ja ajattelen niin että Jumala yksin päättää ja tietää kuka sinne Taivaaseen pääsee.

Vierailija
270/438 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:55"]

Kristillinen usko on sitä, että uskoo Jeesuksen sovittaneen synnit ristinkuolemalla. Taivaspaikkaan ja uskoon et tarvitse mitään muuta. Sori, mutta niin se vaan on. Maailmassa on miljoonia muita kristittyjä ja vanhoillislestadiolaisuus on vain pieni alueellinen lahko. No okei on muitakin joilla on samanlaisia käsityksiä. Mutta, ette todellakaan ole ainoita joille taivaspaikka on varattu.

Kyllä. Sinulla on oikeus ehkäistä.

[/quote]

Eivät muut kristilliset liikkeet katolisia lukuunottamatta - pidä ehkäisyä syntinä! Ehkäisyn pitäisi olla yksityisasiakin.

- moni vanhoillinen katolinen muuten käyttää varmoja päiviä, ilmeisesti tähän  suhtautaan jotenkin pienempänä syntinä tai ei syntinä lainkaan?

"Persona-ehkäisymonitori

Persona on ehkäisymenetelmä, jonka avulla käyttäjä voi selvittää, minä päivinä emätinyhdynnässä ei tarvita ehkäisyä. Persona on pieni laite, joka laskee virtsatestien perusteella ne päivät, jolloin riskiä raskaaksi tulemisesta ei ole. Personaa ei ole enää saatavilla Suomesta."

http://www.rfsu.se/fi/Suomi/Seksi-ja-suhteet/Ehkaisymenetelmat/Muita-ehkaisymenetelmia/

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/luonnolliset.php

---------------------

Taivaaseen pääsee ottamalle Jeesuksen Kristuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajanaan - Jeesus on tie, totuus ja elämä!

Vierailija
271/438 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai senkin pitäisi kelvata terveyssyyksi, ettei jaksa? Jos joku kysyy, että miksi lapsia ei ole enempää, niin vastaa, että tervessyythän ne syynä. Ei kysyjän enempää tarvitse tietää.

Kaikki naiset eivät saa paljon lapsia, vaikka ehkäisyä eivät käyttäisikään.

Vierailija
272/438 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

5. Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
6. Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
7. tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään"."

----------------------------

Rukoilkaa yhdessä Jumalalta vastausta ehkäisyasiaan! Pyytäkää esim. antamaan jokin merkki ja että saatte sitten rauhan päätöksellenne, mikä se onkin.

Vierailija
273/438 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 23:29"]Mulle usko on elämässä iso voimavara ja tykkään elää näin ja jotenkin on turvallinen olo kun ajattelee tätä pahaa maailmaa. Kyl välillä epäilee omaa uskoansa ja että onko täs mitään järkeä kun ihmiset ovat niin pahoja toisillensa, ja myös pilkkaavat sitä kun haluaa uskoa jotenkin "erilailla" kuin he itse.

Kuitenkin ajattelee että on ilo olla uskomassa kun on jokin turva. Ja tavallaan aina luottaa että kaikki menee parhain päin. Tämän joukon keskellä olen tottunut elämään ja se on turvallista, lapsianikin ajatellen. Rauhanyhdistys ja uskovainen koti ovat lapselle turvallisia ja myönteisiä ilmapiiriltään. Ja ajattelen niin että Jumala yksin päättää ja tietää kuka sinne Taivaaseen pääsee.
[/quote]

En voi kuin pyöritellä päätäni sekä tuolle "pahalle -ulkopuoliselle- maailmalle" että lasten kannalta hyvälle ja turvalliselle rauhanyhdistykselle jne. Jos otetaan huomioon ihan meidän kaikkien vl-yhteisössä lapsuutensa eläneiden kokemukset, uskotko oikeasti, että ne ovat olleet suurimmalle osalle hyviä ja turvallisia? Minä en usko. Oma kokemukseni on, että parempi olisi ollut elää vaikkapa alkoholistiperheessä, jossa lasten kaltoinkohtelu olisi selitettävissä päihteillä. Vl-yhteisössä korostetaan juuri sinun tavallasi lasten turvallisuutta ja hyvää kasvuympäristöä puheissa, mutta missä ne näkyy käytännön tasolla? Missä on aikuisen syli ja kiintymyssuhde? Vl-yhteisössä "kaikki on niin ihanasti, kun ollaan turvassa pahalta maailmalta", ja silti ne lapset voi traumatisoitua yhtä pahasti kuin ne alkisperheen lapset.

Vierailija
274/438 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 23:29"]Mulle usko on elämässä iso voimavara ja tykkään elää näin ja jotenkin on turvallinen olo kun ajattelee tätä pahaa maailmaa. Kyl välillä epäilee omaa uskoansa ja että onko täs mitään järkeä kun ihmiset ovat niin pahoja toisillensa, ja myös pilkkaavat sitä kun haluaa uskoa jotenkin "erilailla" kuin he itse. Kuitenkin ajattelee että on ilo olla uskomassa kun on jokin turva. Ja tavallaan aina luottaa että kaikki menee parhain päin. Tämän joukon keskellä olen tottunut elämään ja se on turvallista, lapsianikin ajatellen. Rauhanyhdistys ja uskovainen koti ovat lapselle turvallisia ja myönteisiä ilmapiiriltään. Ja ajattelen niin että Jumala yksin päättää ja tietää kuka sinne Taivaaseen pääsee. [/quote] En voi kuin pyöritellä päätäni sekä tuolle "pahalle -ulkopuoliselle- maailmalle" että lasten kannalta hyvälle ja turvalliselle rauhanyhdistykselle jne. Jos otetaan huomioon ihan meidän kaikkien vl-yhteisössä lapsuutensa eläneiden kokemukset, uskotko oikeasti, että ne ovat olleet suurimmalle osalle hyviä ja turvallisia? Minä en usko. Oma kokemukseni on, että parempi olisi ollut elää vaikkapa alkoholistiperheessä, jossa lasten kaltoinkohtelu olisi selitettävissä päihteillä. Vl-yhteisössä korostetaan juuri sinun tavallasi lasten turvallisuutta ja hyvää kasvuympäristöä puheissa, mutta missä ne näkyy käytännön tasolla? Missä on aikuisen syli ja kiintymyssuhde? Vl-yhteisössä "kaikki on niin ihanasti, kun ollaan turvassa pahalta maailmalta", ja silti ne lapset voi traumatisoitua yhtä pahasti kuin ne alkisperheen lapset.

[/quote]

Lähes kaikissa perheissä on joitain ongelmia ja monissa aika pahojakin ongelmia. Ihminen on aina vain ihminen. Ei aina riitä huomiota, vaikka olisi ne kaksi lastakin vaan - laiminlyöntejä on paljon ihan joka puolella.

Moni ei koe koskaan lestojen yhteisöllisyyttä koskaan - itse en ole lesta, mutta ainakin esikoislestaseurat kyllä ovat tehneet vaikutuksen siinä mielessä. Nykypäivän lasten ja nuorten maailma on aika karu, kun monella ei juuri mitään sääntöjä tai arvoja ole - ja se näkyy maallistenkin nuorten pahoinvointina.

Vierailija
275/438 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:14"]

Eikö lestadiolaiset saarnaa synnit anteeksi pedofiileillekkin? Miksi raskauksiin väsynyt nainen ei saisi anteeksi ehkäisyä, jos joku pedofiilikin saa tekonsa anteeksi. Eikö sillä Jumalalla ole mitään suhteellisuudentajua?

[/quote]

Ei kristitty voi Raamatun mukaan tehdä syntiä tahallaan! Pahaa tahallaan tekevä on hengellisesti paatuneessa tai jopa täysin kuolleessa tilanteessa - tai sitten henkisesti sairas.

Ehkäisy ei ole syntiä - näin uskoo suurin osa kristityistä ja lestadiolaisten pitäisi keskustella asiasta muidenkin krisittyjen kanssa. Isot perheet ovat sinänsä hieno asia.

Vierailija
276/438 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös nettipappi. Kokeilisitko sitä?

Vierailija
277/438 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:42"]

Mut ahdistaa..haluaisin luopua uskosta mutta pelottaa..en edes tiedä mikä siinä niin pelottaa..

[/quote]

Järkyttävää luettavaa nämä. 

Teillä vl:illa on niin paljon uskontoa, joka on nimenomaan uskomista vl-oppiin. Sellaista, joka ei ole peräisin raamatusta tai Jeesuksesta. Joka on peräisin teidän liikkeenne vallankahvassa olevista ihmisistä ja heidän opeistaan. Pidättekö heitä profeettoina tai ylivertaisempina kuin Jeesus?

Voin rauhoittaa teitä ja kertoa liikkeen ulkopuolisena, että taivaspaikkanne ei ole kiinni kuulumisesta rauhanyhdistykseen, tai siitä noudatatteko vl-herrojen kehittämiä säännöksiä. Se ei ole kiinni edes raamatussa mainituista synneistä, niin kuin jokaisen kristityn pitäisi tietää. Se on kiinni uskosta Jumalaan ja Jumalan armosta. 

Voimia vaikeisiin asioihin, pitäkää huolta itsestänne ja lastenne hyvinvoinnista.

Vierailija
278/438 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus on niin vammainen uskonto...

Mitenkäs selitätte, että paikkakunnilla kondomien myynti räjähtää aina suviseurojen aikaan!

Kamoon, ehkäiskää, ihan ilman mitään katumuksia, niin ne muutkin teikäläiset tekee!!

Vierailija
279/438 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelma toisinpäin: Itse miehenä haluaisin ehkäistä, mutta vaimo pitää sitä vääränä, lukuisista perusteluistani huolimatta. Kuitenkaan vaimo ei halua rakastella kuin kerran-pari kuussa uuden raskauden pelossa. Olen täysin turvautunut, itsetyydytys ainoa apu.
Lisäksi itseni mielestä nämä 5 lasta riittää vaikka muita ongelmia ei olisikaan.

Mitä voin tehdä? Sekin voi rikkoa parisuhteen jos vastoin vaimon tahtoa värkkään kumin paikoilleen... Apua!

Vierailija
280/438 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinkin vain provokaattori... Valitettavasti meillä ei voida vaimon kanssa edes keskustella tästä järkevästi tai muuten menee paniikkivaihde päälle (vaimo pelkää että kiellän uskon)