Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
241/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin kuuntelen VL Papin puheita kuin maallikoiden saarnoja. -vl

Vierailija
242/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:06"]Osaako joku vl kertoa että miksi puhujat käyttää puheissaan johdantona  aina niitä samoja Raamatunkohtia? Siis kun Rasmatussahan on niin paljon sitä tekstiä niin ne on ne samat kohdat joita käytetään ja suurinta osaa Raamatusta ei edes ikinä käsitellä puheissa? Eikö olis virkistävää ja mukavaa ottaa sellainen kohta jota ei ole ennen käytetty..aika pitkällehän ne tietää että mitä kohtia paljon käytetään   Eikö suviksissakin saata kaksi puhujaa käyttää samaa kohtaa.   [/quote]Jumala tietää mikä aihe raamatusta virvoittaa, lohduttaa ja avaa luettua sanaa. Hän näkee ihmisten sydämeen ja tietää mikä on milloinkin tarpeen. Tärkeimmäksi puheessa nousee aina evankeliumi ja sen uskominen omalle kohdalle. Seuroissa myös muistutetaan parannuksen tekemisen tärkeydestä, sillä kukaan ei tiedä milloin on viimeinen mahdollisuus saada parannus. Jumala on antanut kaikille ihmisille etsikkoajan jolloin hän erityisesti puhuttelee ja vetää puoleensa. Tällöin on hyvä olla ahkera ja tehdä parannus, koska etsikkoaika on kaikilla ihmisillä eripituinen.

[/quote]

Ootko sitä mieltä että suviseuroissa niille kaikille 100000000000 ihmiselle ne samat iänikuiset aina käytetyt kohdat on just sen hetken ravintoa?
[/quote] Kyllä näin uskoisin olevan. Se on kuitenkin tärkeintä kun saa uskoa omat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Se antaa rauhan ja ilon sydämeen. Näin jaksaa taas kilvoitella eteenpäin. Myös siioninlaulut ja virret antavat voimaa uskomiseen. Arjenkin keskellä kun laulelee tai kuuntelee siioninlauluja niin kyllä tulee hyvä olo ja kotityötkin hoituu aivan kuin siinä sivussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tilanteesi Jumalan käsiin, hän näkee tilasi ja tuskasi ja rakastaa sinua yhtä paljon kuin aiemminkin. Rakastaa, vaikka käyttäisit loppuelämäsi ehkäisyä. Kuulostaa siltä, että menetät pian mielenterveytesi asian kanssa. Päätös on sinulla, sinähän lapsen kannat ja kasvatat. Nyt näyttää, ettet jaksa enempää lapsia ja menetät seksielämän ja ilon parisuhteestanne. Lahkon keksimät säännöt eivät saa määrätä lapsilukua ja myös miehesi tulee tämä ymmärtää. Ei uskosta tarvitse luopua, vaikka käyttää ehkäisyä. Miten nuo kaksi asiaa olisi rinnastettavissa? Armon olemassa olo on hyvä muistaa. Olen uskossa, eronnut ja steriloitu. Silti Jumalalle rakas.

Vierailija
244/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:42"]

Ymmärrän sua täysin ap, olen itsekin vl ja naimisissa. Me käytetään ehkäisyä ja se aiheuttaa suunnatonta ahdistusta koska eihän sitä sais käyttää..enkä voi oikeen kenellekään asiasta puhua.

Onneksi mies on mun kans ihan samaa mieltä että ei isoa perhettä meille ja hyväksyy myös ehkäisyn..

Me kyllä tehdään niin paljon kaikkea muutakin "kiellettyä"että liekkö edes ollaan uskovaisia enää..seuroissa käydään tosi harvoin.

Mut ahdistaa..haluaisin luopua uskosta mutta pelottaa..en edes tiedä mikä siinä niin pelottaa..

[/quote]

Teillä vl:lla on VÄÄRISTYNYT käsitys uskosta! Se vl usko ei ole ainoa, joka pelastaa, sillä Raamatussa EI OLE MITÄÄN VL-USKOA, vaan USKO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN PELASTAA! Olen itse helluntailainen ja ymmärrän Sinua, sillä minulla on myös vl-ystäviä ja olemme käyneet Suviseurpissakin. Vl ystävämme pitävät sitä vl-oppia aonoana oikeana, mutta tiedän, että niin ei ole asia.,Teidät on koko porukka aivopesty ajattelemaan niin. Silti pidän teitä uskovina, vaikka opillisesti on vääristymiä, kuten muuallakin, missä luodaan omaa ihmisten kirkkokuntaa ihmisoppi-lisäyksineen, eikä pitäydytä vain Raamatun opetuksissa.

Sinun ei tarvitse luopua Jeesuksesta eikä uskostasi Häneen,,vaikka luopuisit vl-uskontokunnasta!!!!! Et ole luopio, jos et luovu Jeesuksesta!!!! Olet "luopio" vain niiden ihmisten mielestä, joilla on ahdas uskonnollinen käsitys uskomisesta. Tiedän paljon hartaita Jeesukseen uskovia, jotka käyttävät ehkäisyä ihan keskinäisestä avioparin omasta sopimuksesta ja oman valinnan mukaan, sillä missään ei Raamatussa sitä kielletä. Jos kiellettäisi, minäkään en käyttäisi, koska haluan kuunnella Jeesuksen ohjeita. Se, että kituu pelossa ja siksi myös on vaikea hoitaa sitä tärkeintä ihmissuhdetta, kun koko ajan pelkää uutta raskautta, niin ei Jumala ole meitä naisia sellaisen pelon ja sen takia oman avioliiton tuhoutumisen pakkopaitaan tarkoittanut, vaan pitämään yllä avioliittoa lujittavaa ja puolisoita lähentävää seksuaalista kanssakäymistä oman puolison kanssa. Siltä pohjalta lähtee myös lasten saanti onnelliseen parisuhteeseen ja lasten odotus onnellisena yhdessä, ei pelossa ja tuskassa, ettei jaksa heitä hoitaa, ja uskonnollinen yhteisö pitää pakkopaidassa, mikä sekään ei ole oikein.

Miettikää miehenne kanssa yhdessä, mikä on Jumalan oikea tarkoitus? Sekö, että nainen kärsii pelkoa? Sekö, että nainen ylirasittuu raskauksista, eikä häntä saa siinä auttaa? Sekö, että raskaudenpelko ja ehkäosykielto rikkovat avioparin ykseyttä? Sekö, että nainen karttaa miestään, vaikkamtahtoisi yhteyttä ja seksiä hänen kanssaan?

Mikä olikaan syntiinlankeemuksen seuraus? Mitä Jumala sääsi miehelle,,ja mitä naiselle, RANGAISTUKSEKSI? Ja kuinka ihminen on toiminut, helpottaakseen noiden säädösten alla elämistään? Jos vain naisen raskauden vaivpihin ei saa olla mitään apuja, niin ei sitten miestenkään pellonviljelylle! Tai kasvinsuojeluaineille! Kaikki apukoneet pois!!! Ne ovat ihan yhtä lailla kiellettyjä silloin kuin naisellekin ehkäisy!!! Tai synnytyksessä esim sektio, tai imukupin käyttö, tai epiduraali tai kipulääkkeet. "Suuriksi minä teen sinun raskautesi vaivat ja kivulla sinun pitää synnyttämän." Mutta myös "ohdakkeita on sinun peltosi kasvava" ja "otsasi hiessä pitää sinun leipäsi syömän". Kummallekaan ei silloin mitään erivapauksia ja helpotuksia! Tai sitten myös naiselle raskauden vaivoihin helpotusta mm ehkäisyllä!

Ette ole kumpikaan, mies etkä Sinä, luopioita,,vaikka päättäisitte yhdessä käyttää ehkäisyä! Eikä se asia kuulu sitten yhdellekään teidän kahden aviosuhteen ulkopuoliselle yhtään mitään! Te teette yhdessä teitä koskevat päätöksenne,,ettekä ole niistä tilivelvollisia kenellekään! Ja JOS teidät sen takiamtuomitaan luopioiksi ja erotetaan vl-yhteisöstä, siirtykää vaikka ev-luteihin tai vaikka hellareihin tai vapikseen, tai kulkekaa Jeesuksen omina lukemalla itse Raamattua ja pysykää Jeesuksen omina. SIITÄ teitä ei voi Raamatun Sanan mukaan KUKAAN EIKÄ MIKÄÄN EROTTAA!!! Siin Jeesuksen omina olemisesta! Ja se on se kaikista tärkein! Jos on Jeesuksen oma, ei ole luopio, eikä tarvitse olla ihmistekoisten pakkosääntöjen orja! Siitähän Jeesus meidät ihmiset juuri vapautti! "Älkää olko ihmisten orjia." Tarkoittaa juuri noita ihmissääntöjä, joilla kuristetaan ihmisiä sen sojaan, että heidät vapautettaisiin iloitsemaan uskostaan ja Herrastaan ja o,astamavioliitostaan ja puolisostaan ja lapsistaan.
Vielä kerran minä Sinulle sanom: pysymällä Raamatun lukemisessa ja Jeesuksen omina te ette ole luopioita, vaikka jokin ihmisryhmä teidät hylkäisi!!!! Ja jos niin käy, älkää pelätkö, vaan jatkakaa uskovina.

Minäkään en ole vuosiin käynyt hellareiden kokouksissa kuin ihan muutamia kertoja. Kunnioitan heitä, eikä minua ole kukaan luopioksi tullut sanomaan. Kokouksiin on kyllä pyytäneet, mutta tietyistä syistä olen mieluummin poissa, kuin kannan raskaampia taakkoja kuin jaksan kantaa. Rakastan edelleen Jeesusta ja uskon Häneen ja luen Raamattua. Enkä koe itseäni luopioksi, vaan uskovaiseksi. Ja edelleen hellariksi. Eikä se estä minua liikkumasta muissakin kristillisissä seurakunnissa..Jeesuksella on lampaita "muissakin laumoissa"!  

Vierailija
245/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:22"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:06"]Osaako joku vl kertoa että miksi puhujat käyttää puheissaan johdantona  aina niitä samoja Raamatunkohtia? Siis kun Rasmatussahan on niin paljon sitä tekstiä niin ne on ne samat kohdat joita käytetään ja suurinta osaa Raamatusta ei edes ikinä käsitellä puheissa? Eikö olis virkistävää ja mukavaa ottaa sellainen kohta jota ei ole ennen käytetty..aika pitkällehän ne tietää että mitä kohtia paljon käytetään   Eikö suviksissakin saata kaksi puhujaa käyttää samaa kohtaa.   [/quote]Jumala tietää mikä aihe raamatusta virvoittaa, lohduttaa ja avaa luettua sanaa. Hän näkee ihmisten sydämeen ja tietää mikä on milloinkin tarpeen. Tärkeimmäksi puheessa nousee aina evankeliumi ja sen uskominen omalle kohdalle. Seuroissa myös muistutetaan parannuksen tekemisen tärkeydestä, sillä kukaan ei tiedä milloin on viimeinen mahdollisuus saada parannus. Jumala on antanut kaikille ihmisille etsikkoajan jolloin hän erityisesti puhuttelee ja vetää puoleensa. Tällöin on hyvä olla ahkera ja tehdä parannus, koska etsikkoaika on kaikilla ihmisillä eripituinen. [/quote] Ootko sitä mieltä että suviseuroissa niille kaikille 100000000000 ihmiselle ne samat iänikuiset aina käytetyt kohdat on just sen hetken ravintoa? [/quote] Kyllä näin uskoisin olevan. Se on kuitenkin tärkeintä kun saa uskoa omat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Se antaa rauhan ja ilon sydämeen. Näin jaksaa taas kilvoitella eteenpäin. Myös siioninlaulut ja virret antavat voimaa uskomiseen. Arjenkin keskellä kun laulelee tai kuuntelee siioninlauluja niin kyllä tulee hyvä olo ja kotityötkin hoituu aivan kuin siinä sivussa.

[/quote]

Sä vaikutat kunnon uskovaiselta, mä olen jo toinen jalka maailmassa..on niin paljon semmosia asioita mitä en voi käsittää enkä ymmärtää..

Mitä mieltä sä oot niistä pedofiilijutuista? Miten uskovaiset voi olla niin julmia ja kauheita että tekevät semmosta ja vielä salailevat..jopa johtokunnissa olevia ihmisiä..?? Kuitenki niitä on niin paljon niitä tapauksia ettei oo mitään yksittäisiä tapauksia..

Mua niin järkyttää nuo. Miten Jumala voi sallia pienille lapsille jotain niin kauheita tapahtuvan vieläpä uskovaisten ihmisten toimesta..

Vierailija
246/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset, LUKEKAA Raamattua, niin Jumalan Pyhä Henki opettaa teitä,ja sen mukaan toimikaa.

Jos teistä "siveä kaunistautuminen" ei sisällä rintaneulojen tai kaulariipusten pitoa, niin välttäkää sellaisia, omantunnon syistä, mutta tutkikaa se asia Raamatun Sanan valossa, ja jos myöhemmin huomaatte, että sellainen rajoitus ei olekaan raamatullinen, niin olkaa silloin vapaat, joko käyttämään tai edelleen olemaan käyttämättä. Tärkeintä on siis, mitä Raamattu sanoo, ja kuinka pitkälle olemme sen tuntemisessa edistyneet, toisiamme tuomitsematta; tärkeää ei siis ole se, mitä sääntöjä ihmiset toisilleen keksivät.

Vierailija
247/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä ketään jota ois ihan konkreettisesti ahdisteltu, kyselty tai kytätty tän ehkäisyasian suhteen esim. ry:llä tai muualla?

Uskaltaisko joku anonyymina kertoa?

Mä en vl:nä ymmärrä tuota valtavaa painostusta? Me käytetään ehkäisyä, siitä tietää muutamia läheisimpiä ihmisiä. Ei ikinä multa ole kukaan edes kysynyt että no miksi ei tule lapsia tai edes mitään vihjailtu..?

Enkä mä tunne ketään jolta ois mitään kyselty. Enkö mä vaan näe sitä vai mikä on?

Vierailija
248/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:31"]Ihmetyttää aina nää kauheat tarinat ex-uskovaisilta.. Siis onko oikeesti perheissä ollut niin pahoja ongelmia? Vai onko nämä tarinat liioteltuja, katkeruudella höystettyjä? Tuntuu niin uskomattomalta lukee niitä tarinoita. Tän päivän nuoria perheitä ku seuraa niin niissä ollaan oikeesti onnellisia ja vanhemmat välittää ja rakastaa niin toisistaan kuin lapsistaan. [/quote] Kyllä kai ne nuoret vanhemmat voivat onnellisia ja jaksavia ollakin, mutta kysypä uudestaan kun on 7 joista vanhin on 7... Yhteisössä on helppo olla laput silmillä ja tuokin "teidän perhe ei ole ollut normaali" syyllistää vain kyseisen perheen. Vaikka moni ongelma johtuu liikkeestä ja sen ahtaista käsityksistä ja opeista.

[/quote]

Siksi sanoin tuon ettei ole ollut normaali perhe ettei kukaan erehtyis ajattelemaan että tuollainen olis normaalia käytöstä uskovaisissa perheissä koska se ei ole, se ei ole normaalia käytöstä missään perheessä.  Ja liike ei todellakaan opeta isiä haukkumaan tyttäriään huoriksi!

Vierailija
249/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
250/438 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskalla tehdä päätös. Se on ainut asia mikä helpottaa oloa. Se myös vahvistaa. Sinä tiedät mikä on sinulle parasta. päätöksenteko on osa aikuistumista ja itsenäisyyttä. Se on voimaa. Rohkeus syntyy vain rohkeita asioita tekemällä. Muista elämä on tänään!

Vierailija
251/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:48"]

Aloittajalle: ev.lut.papeilla sekä muilla työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus. Rohkaisen keskusteluyhteyden hakemiseen tätä kautta. Myös kirkon perheneuvoloita voi suositella, joskin ovat jonotettuja.

[/quote]

Hyvä neuvo. Omassa seurakunnassa voi ottaa yhteyttä näissä asioissa. Mutta on hyvä tarkistaa ettei se johon ottaa yhteyttä ole vl-liikkeen jäsen. He kun eivät vaitiolovelvoitetta noudata. "Uskovaisten asiat ovat yhteisiä" myös silloin kun olet kertonut arkaluontoista henkilökohtaista asiaa lestadiolaiselle...

Joskus viime vuonna eräs lestadiolainen kirkon pappi sai huomautuksen vaitiolovelvoitteen rikkomisesta.

Tuomiokapituli: lestadiolainen rovasti rikkoi vaitiolovelvollisuuden ja syyllistyi painostamiseen

Vierailija
252/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:22"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:06"]Osaako joku vl kertoa että miksi puhujat käyttää puheissaan johdantona  aina niitä samoja Raamatunkohtia? Siis kun Rasmatussahan on niin paljon sitä tekstiä niin ne on ne samat kohdat joita käytetään ja suurinta osaa Raamatusta ei edes ikinä käsitellä puheissa? Eikö olis virkistävää ja mukavaa ottaa sellainen kohta jota ei ole ennen käytetty..aika pitkällehän ne tietää että mitä kohtia paljon käytetään   Eikö suviksissakin saata kaksi puhujaa käyttää samaa kohtaa.   [/quote]Jumala tietää mikä aihe raamatusta virvoittaa, lohduttaa ja avaa luettua sanaa. Hän näkee ihmisten sydämeen ja tietää mikä on milloinkin tarpeen. Tärkeimmäksi puheessa nousee aina evankeliumi ja sen uskominen omalle kohdalle. Seuroissa myös muistutetaan parannuksen tekemisen tärkeydestä, sillä kukaan ei tiedä milloin on viimeinen mahdollisuus saada parannus. Jumala on antanut kaikille ihmisille etsikkoajan jolloin hän erityisesti puhuttelee ja vetää puoleensa. Tällöin on hyvä olla ahkera ja tehdä parannus, koska etsikkoaika on kaikilla ihmisillä eripituinen. [/quote] Ootko sitä mieltä että suviseuroissa niille kaikille 100000000000 ihmiselle ne samat iänikuiset aina käytetyt kohdat on just sen hetken ravintoa? [/quote] Kyllä näin uskoisin olevan. Se on kuitenkin tärkeintä kun saa uskoa omat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Se antaa rauhan ja ilon sydämeen. Näin jaksaa taas kilvoitella eteenpäin. Myös siioninlaulut ja virret antavat voimaa uskomiseen. Arjenkin keskellä kun laulelee tai kuuntelee siioninlauluja niin kyllä tulee hyvä olo ja kotityötkin hoituu aivan kuin siinä sivussa.

[/quote]

Itse opin rippikoulussa että jeesus on sovittanut kaikkien synnit. Ne on jo Jumala antanut anteeksi. Tämän saa ihminen uskoa ilman ehtoja tai vaatimuksia. Usko riittää. Ei siihen vaadita "suorittamista" eikä tekoja, esim. jatkuvaa ripittäytymistä.

Vierailija
253/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätuntoni avaajalle! Sydämestäni toivon että sinä löydät tukea ja jaksat irrottautua sairaasta, vääristyneestä lahkosta.

Klassinen neuvo: ota rahat ja juokse! Niin kauan kuin vielä siihen pystyt!

Traagisia kohtaloita on todella paljon lestadiolaisuudessa. Lapset, puolustuskyvyttöminä, kärsivät eniten.  Itse tiedän lestadiolaisen naisen, jolla on psyykkinen sairaus. Ehkä kaksisuuntainen mielialahäiriö, en tiedä dignoosista. Hän ei kestä raskautta vaan joutuu joka kerta synnytyksen jälkeen sairaalaan ns suljetulle osastolle.

Silti hän on raskaana suurin piirtein joka toinen vuosi. Sairaalajaksojen ajan vastasyntynyt ja ne muut lapset hoidetaan miten hoidetaan.

Varsinkin suurperheessä lapset tarvitsisivat perusturvallisuutta ja vahvat vanhemmat jotta heidän psyykkinen kasvunsa ei häiriintyisi.

Vierailija
254/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:23"]

Ap lisää vielä, että meillä on mieheni kanssa hyvinkin mutkatonta. Nyt tämä minun kriiseily on vaikuttanut parisuhteeseen osittain negatiivisesti: mies on muutaman kerran itkenyt, että mitä hän tekee jos kiellän uskoni (= en enää ole vl)? "Ethän kiellä uskoasi"? 

Seksiin (ja mahdolliseen raskautumiseen) liittyvät ongelmat ovat kasaantuneet ja päässeet jo melkoisen pahoiksi. Välillä annan miehelle säälistä, välillä mies jankkaa esimerkiksi 10 kertaa tunnin aikana, että "etkö sä anna" mikä saa mut raivon partaalle. 

[/quote]

Avaajalle tiedoksi kaksi asiaa!

1. Myös naisella on Suomessa uskonnonvapaus. On oma asiasi kuulutko lestadiolaisuuteen vai et. Se on yksin SINUN OMA päätöksesi. Miehellä EI ole oikeutta painostaa sinua. Ei itkemällä, ei välkivallalla eikä muullakaan.

2. Sääliseksi on parisuhteen onnelle suuri riski. Jos se toistuu, se on epätervettä ja tuhoaa liittonne. Seksiin painostaminen ei kuulu onnelliseen rakkauteen. Mieti tätä. 

PS. Lestadiolaisuusden julkisuuskuvassa korostetaan lapsiystävällisyyttä ja vastuuta heikommista. Kas kas kuinka julkisivu kiiltää...

Vierailija
255/438 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
256/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaajalle, ja muillekkin lestadiolaisille kysymys!

Missä kohtaa Raamatussa kielletään ehkäisy?

Vierailija
257/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:06"]Niin, ap vielä tässä. Kerran rohkaistuin sukulaisen ja anopin kuullen kysymään, että miksi tämmöistä kriiseilyä tulee kestää, kun helpotus siihen olisi varsin nopeasti saatavilla. Sain vastaukseksi, että meillä jokaisella uskovaisella on oma risti kannettavanaan, ja se tulee kunnialla hoitaa ilman syntiä. Ja sain myös kuulla, että ei ne ongelmat ehkäisyllä vähene. Olin hiljaa, en kyselly enempää, kum rupes niin ahdistamaan, että ihmiset ei saa ajatella oman perheen parasta (oma äitinikin mm monesti mainitsee, että liika järkeily ja aivojen käyttö on pahasta). Minut tuomitaan siitä, että kirjoitan nettiin, kun apua pitää aina hakea yhteisön sisältä. Mutta en voi puhua yksityiskohtaisesti kellekkään.uskovaiselle, meidät tuomitaan jo pelkkien ajatusten perusteella.
[/quote] mitä hyötyä siis ristin kantamisesta muuten on? Tuo on tapa kontrolloida ja tehdä kuuliaisiksi, eihän omilla aivoillaan ajattelevaa ihmistä voi hallita. Ja jos ei voi hallita, silloin ei tarvita niitä hallitsijoitakaan, niin mitäs liikkeen johtajisto sitten tekisi? Vallan tarkoitus on valta.

Vierailija
258/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ihan uskomattoman paljon tämän keskustelun otsikko.

Vierailija
259/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:48"]

Ärsyttää ihan uskomattoman paljon tämän keskustelun otsikko.

[/quote] Mitä vikaa siinä?

Vierailija
260/438 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Ehkä tää on provo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän