Kaleva: Viestilaput 90-vuotiaan tyttärelle kiellettiin
Näin vanhukset tapetaan Suomessa:
"Viestivihkojen kieltämistä perustellaan tietosuojalla, uutisoi Kaleva.
Naisen tyttären mukaan päätös ei suojele hoidettavaa. Kuvituskuva. (COLOURBOX)
Kotipalvelun työntekijät eivät enää jätä yli 90-vuotiaan muistisairaan naisen tyttärelle viestejä siitä, miten äiti on voinut ja onko hän syönyt. Perusteeksi Oulun kotihoidon palvelupäällikkö Päivi Laukkanen ilmoittaa sen, että viestivihkon takia asiakkaan vointiin liittyvät tiedot voivat päätyä ulkopuolisille.
Äitiään hoitava tytär pitää päätöstä älyttömänä, sillä äiti ei osaa sairautensa takia kertoa itse kertoa asioistaan. Tyttären mukaan äidille ei tule nälän tunnetta, mistä saattaa seurata sekavuutta ja kaatuilua.
- Aiemmin pystyimme varmistamaan viestivihkosta, että kaikki on mennyt hyvin, nainen sanoo Kalevassa.
- Ketä tässä oikein suojellaan? Ei ainakaan hoidettavaa, hän kritisoi."
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Voi hyvä ihme, kelle sen vihkon salaisuudet nyt voi mennä?APUA!! [/quote] Itse asiassa kun olin kotihoidossa muutama vuosi sitten töissä, erään asiakkaan naapuri kävi lukemassa viestivihkoa. Eikä hänelle olisi millään muotoa kuulunut tämän asiakkaan asiat.
[/quote]
Olisiko liian vaikeaa välittää sama tieto esimerkiksi jonkun sähköisen mutta suojatun viestivälineen avulla? Valtionhallinnolla on käytössä suojattu sähköpostijärjestelmä, jonka kautta voi lähettää viestejä. Niiden lukemiseen tarvitaan pankkitunnuksilla tapahtuva vastaanottajan tunnistaminen.
Hankalampaa mutta näin tuikutarpeellinen tiedonsiirto olisi edelleen mahdollista ja pykälien vaatimus tietosuojasta tulisi täytettyä.
[/quote]
Hmm. Siinä taas saattaisi tulla resurssipula vastaan, koneelle kirjaaminen vie jo nyt liikaa aikaa. Hyvä idea tosin, voisi toimia.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:26"]
Suuri salaisuus, shhh... ei ole syönyt ja kävi suihkussa, kakkaa ei tullut.
[/quote]
Haluaisitko sinä, että naapurisi tietäisi miten sinun massusi toimii ja työpaikalla kiertäisi suihkukäynneistäsi lista? Marketta ei ole kolmeen päivään käynyt suihkussa, mutta vatsa toimii melko säännöllisesti... Et varmaan haluaisi noita tietoja työkavereillesi.
[/quote]
Murtonaapuri? Tuo on poliisijuttu.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Voi hyvä ihme, kelle sen vihkon salaisuudet nyt voi mennä?APUA!! [/quote] Itse asiassa kun olin kotihoidossa muutama vuosi sitten töissä, erään asiakkaan naapuri kävi lukemassa viestivihkoa. Eikä hänelle olisi millään muotoa kuulunut tämän asiakkaan asiat. [/quote] Miten se naapuri pääsi sisään sinne? [/quote] Tämä asiakas päästi sisään. Nuuski sitten kaapit lukien viestivihkoa. Jäi kiinni kun rupesi puhumaan työntekijälle asioita jotka lukivat vain vihkossa.
[/quote]
Kotirauhan häirintää. Ilmoitus poliisille vaan!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:39"]
[/quote]
Haluaisitko sinä, että naapurisi tietäisi miten sinun massusi toimii ja työpaikalla kiertäisi suihkukäynneistäsi lista? Marketta ei ole kolmeen päivään käynyt suihkussa, mutta vatsa toimii melko säännöllisesti... Et varmaan haluaisi noita tietoja työkavereillesi.
[/quote]
[/quote]
Kuka murroista on mitään sanonut? Luetko nyt viesteihin ihan omaa sisältöäsi?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Voi hyvä ihme, kelle sen vihkon salaisuudet nyt voi mennä?APUA!! [/quote] Itse asiassa kun olin kotihoidossa muutama vuosi sitten töissä, erään asiakkaan naapuri kävi lukemassa viestivihkoa. Eikä hänelle olisi millään muotoa kuulunut tämän asiakkaan asiat. [/quote] Olisiko liian vaikeaa välittää sama tieto esimerkiksi jonkun sähköisen mutta suojatun viestivälineen avulla? Valtionhallinnolla on käytössä suojattu sähköpostijärjestelmä, jonka kautta voi lähettää viestejä. Niiden lukemiseen tarvitaan pankkitunnuksilla tapahtuva vastaanottajan tunnistaminen. Hankalampaa mutta näin tuikutarpeellinen tiedonsiirto olisi edelleen mahdollista ja pykälien vaatimus tietosuojasta tulisi täytettyä. [/quote] Hmm. Siinä taas saattaisi tulla resurssipula vastaan, koneelle kirjaaminen vie jo nyt liikaa aikaa. Hyvä idea tosin, voisi toimia.
[/quote]
Kirjoittakaa nyt vaan siihen saamarin vihkoon älkääkä tehkö asioista vieläkin vaikeampaa. Kyllä se utelias naapuri ne salaisuudet muualtakin selville saa, mokomatkin kakkakurvat.!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuka murroista on mitään sanonut? Luetko nyt viesteihin ihan omaa sisältöäsi?
[/quote]
Kuvainnollista pilkunnillittäjä!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Voi hyvä ihme, kelle sen vihkon salaisuudet nyt voi mennä?APUA!! [/quote] Itse asiassa kun olin kotihoidossa muutama vuosi sitten töissä, erään asiakkaan naapuri kävi lukemassa viestivihkoa. Eikä hänelle olisi millään muotoa kuulunut tämän asiakkaan asiat. [/quote] Miten se naapuri pääsi sisään sinne? [/quote] Tämä asiakas päästi sisään. Nuuski sitten kaapit lukien viestivihkoa. Jäi kiinni kun rupesi puhumaan työntekijälle asioita jotka lukivat vain vihkossa.
[/quote]
No sitten vielä pitäisi tietää eikö vanhus saa päästää naapuriaan sisään ja voisiko olla mahdollista että naapuri jopa ihan auttamismielessä lukisi vihkoa.
Entäs lasten reissuvihkot? Niissähän sitä vasta salassapidettävää onkin. Kielletäänkö nekin?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"]
[/quote]
No sitten vielä pitäisi tietää eikö vanhus saa päästää naapuriaan sisään ja voisiko olla mahdollista että naapuri jopa ihan auttamismielessä lukisi vihkoa.
[/quote]
No enpä usko että tällä naapurilla mikään auttaminen ollut mielessä. Toki sisään saa päästää, mutta vieraan pitäisi osata olla nuuskimatta. Kyllä asiakas kertoo vieraalleen jos haluaa kertoa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:23"]
En ole kotihoidossa töissä, mutta opiskelen sosiaali- ja terveysalalla, ja vuosi sitten meillä oli lainsäädännön kurssi missä opettaja valaisi miten tietosuoja-asioissa käytännössä menetellään, ja totta se on: Näitä lippusia ja tiedotusvihkoja ei lain mukaan saisi käyttää, sillä niissä on niin suuri riski että salaista tietoa päätyy ulkopuolisten tietoon. Näissä vaitioloasioissa laki on aika ehdoton :/ Ja tiedän että sitä kiristetään koko ajan, mm. äitini työpaikalla (Vanhusten asumisyksikkö) Ei saa enää käyttää tekstiviestejä tai sähköposteja asiakkaan asioista omaisten kanssa, kaikki asiat tulee hoitaa puhelimitse (ja vielä tulisi varmistaa että langan päässä tosiaan on se oikea henkilö, niin hankalaa!) Joo, kurja juttu myös meille tuleville työntekijöille kun pitää olla niin varovainen. :/
[/quote]
Höpönlöpön. Vaitolovelvollisuus on laissa säädettyä, ja laki säätelen sen mikä on kiellettyä, loput on sallittua. Taustalla on vain ja ainoastaan, se että tässä halutaan suojella työntekijöitä. Mitän ei voi todistaa kun ei ole mitään kirjallista aineistoa.
Kenenkään syömiset ei ole vaitiolovelvollista tietoa, etenkään vanhuksen omassa kodissa hänen omille lapsilleen.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Voi hyvä ihme, kelle sen vihkon salaisuudet nyt voi mennä?APUA!! [/quote] Itse asiassa kun olin kotihoidossa muutama vuosi sitten töissä, erään asiakkaan naapuri kävi lukemassa viestivihkoa. Eikä hänelle olisi millään muotoa kuulunut tämän asiakkaan asiat. [/quote] Olisiko liian vaikeaa välittää sama tieto esimerkiksi jonkun sähköisen mutta suojatun viestivälineen avulla? Valtionhallinnolla on käytössä suojattu sähköpostijärjestelmä, jonka kautta voi lähettää viestejä. Niiden lukemiseen tarvitaan pankkitunnuksilla tapahtuva vastaanottajan tunnistaminen. Hankalampaa mutta näin tuikutarpeellinen tiedonsiirto olisi edelleen mahdollista ja pykälien vaatimus tietosuojasta tulisi täytettyä. [/quote] Hmm. Siinä taas saattaisi tulla resurssipula vastaan, koneelle kirjaaminen vie jo nyt liikaa aikaa. Hyvä idea tosin, voisi toimia.
[/quote]
Kirjoittakaa nyt vaan siihen saamarin vihkoon älkääkä tehkö asioista vieläkin vaikeampaa. Kyllä se utelias naapuri ne salaisuudet muualtakin selville saa, mokomatkin kakkakurvat.!
[/quote]
Ei kirjoiteta, koska laki. Älyä nyt. Jos laki sanoo, ettei viestivihkoja kirjoitella, niin en kirjoita, koska mulle duuni on kuitenkin perheen elatuksen kannalta aika tärkeä juttu.
[/quote]
[/quote]
Eikä kirjoiteta, jos ei saa kirjoittaa. Eikä kyllä kiinnosta enää vihkoihin kirjailla, kun potilastietojärjestelmän kanssa menee aikaa jo ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:54"]
[/quote]
[/quote]
Ei kirjoiteta, koska laki. Älyä nyt. Jos laki sanoo, ettei viestivihkoja kirjoitella, niin en kirjoita, koska mulle duuni on kuitenkin perheen elatuksen kannalta aika tärkeä juttu.
[/quote]
Älä kirjoita! Miten omaiset sitten tietävät vanhuksen luona käydessään, että homma oikeasti sujuu? Mitä Alma saattaisi tarvita?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Älä kirjoita! Miten omaiset sitten tietävät vanhuksen luona käydessään, että homma oikeasti sujuu? Mitä Alma saattaisi tarvita?
[/quote]
No enpä ossoo sannoo. Soitellaanko vaikka, jos jotain tarttee? Ei se hoitajien keksintö ole, ettei vihkoja saa käyttää. Jos ei niitä saa olla, niin sitten niitä ei ole.
Näin vanhukset on helppo näännyttää kuoliaaksi. Kiitos Kokoomus ja SDP.
Tärkeintä on tietosuojalaki, eikä asiakkaan hyvinvointi!
Suomi on pilkunnussijoiden paratiisi. Kotihoitokin pääsee helpommalla ja hyvä niin!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Voi hyvä ihme, kelle sen vihkon salaisuudet nyt voi mennä?APUA!! [/quote] Itse asiassa kun olin kotihoidossa muutama vuosi sitten töissä, erään asiakkaan naapuri kävi lukemassa viestivihkoa. Eikä hänelle olisi millään muotoa kuulunut tämän asiakkaan asiat. [/quote] Miten se naapuri pääsi sisään sinne? [/quote] Tämä asiakas päästi sisään. Nuuski sitten kaapit lukien viestivihkoa. Jäi kiinni kun rupesi puhumaan työntekijälle asioita jotka lukivat vain vihkossa. [/quote] No sitten vielä pitäisi tietää eikö vanhus saa päästää naapuriaan sisään ja voisiko olla mahdollista että naapuri jopa ihan auttamismielessä lukisi vihkoa. [/quote] No enpä usko että tällä naapurilla mikään auttaminen ollut mielessä. Toki sisään saa päästää, mutta vieraan pitäisi osata olla nuuskimatta. Kyllä asiakas kertoo vieraalleen jos haluaa kertoa.
[/quote]
niin. Eli jos vanhus itse valittaa vieraan lukeneen vihkoa, asia on tietenkin väärin. Jos taas vieras kuulee vanhukselta että en muista koska olen syönyt eikä kukaan ole auttanut pesullekaan moneen viikkoon, on aika hyvä, jos tiedon voi tarkistaa. Meilläkään on vielä tavallista, että niiden ysikymppisten perään vähän katsellaankin, etenkin jos naapurien on asuttu useita vuosikymmeniä. Jopa vanhuksen lapset ovat saattaneet pyytää käymään kylässä ja jos olisi tuollainen vihko, sitäkin saattaisivat pyytää tarkistamaan. Voi olla mielipidekysymys, mutta minusta on ankeaa, jos huolenpito jää sen pikaisen kotihoitajan vastuulle. Naapurit, tuttavat, ystävät ja sukulaiset ehkä ihan oikeasti välittävät ja voivat olla erittäin tärkeitä silmiä ja korvia, kun vanhuksen voinnissa tapahtuu muutoksia.
Meilläkään = meillä päin
autocorrect....
31
Vanhuksen koti on yksityinen ja jos sitä vihkoa lukee joku vieras, ei se ole hoitajien vika vain silloin se vieras on syyllistynyt johonkin urkintaan tjms. Miten ne voi kieltää jonkun yksityiskodissa olevan vihkon??! Eihän me voida kaikkea kieltää vain ihan varmuudeksi. Sama kuin kaupan hyllyt pidetään tyhjinä, ettei joku varasta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Voi hyvä ihme, kelle sen vihkon salaisuudet nyt voi mennä?APUA!! [/quote] Itse asiassa kun olin kotihoidossa muutama vuosi sitten töissä, erään asiakkaan naapuri kävi lukemassa viestivihkoa. Eikä hänelle olisi millään muotoa kuulunut tämän asiakkaan asiat.
[/quote]
Olisiko liian vaikeaa välittää sama tieto esimerkiksi jonkun sähköisen mutta suojatun viestivälineen avulla? Valtionhallinnolla on käytössä suojattu sähköpostijärjestelmä, jonka kautta voi lähettää viestejä. Niiden lukemiseen tarvitaan pankkitunnuksilla tapahtuva vastaanottajan tunnistaminen.
Hankalampaa mutta näin tuikutarpeellinen tiedonsiirto olisi edelleen mahdollista ja pykälien vaatimus tietosuojasta tulisi täytettyä.