Psykiatrinen osasto ei ottanut vastaan hoitoon hakeutunutta
Muutama vuosi sitten, monista mielenterveysongelmista ja alkoholismista kärsivä kumppani hakeutui psykiatriselle osastolle hänellä ollessaan vaikeaa. Sieltä tuli käsky painua kotiin, lisäksi hyvin tuomitsevaan sävyyn sen verukkeella, että hän oli sinä päivänä juonut pari olutta. On aika vastenmielinen ilmapiiri tuolla terveydenhuollossa; siellä ei näytetä lainkaan ymmärtävän, että mielenterveysongelmista ja alkoholismista kärsii paitsi henkilö itse, myös omaiset, ja kaikkea näihin liittyvää hulluutta ja väkivaltaa kärsittyäni vuosikausia ja erottua, minä olen vuorostani se jonka nuppi kaipaa huolenpitoa.
Kaikki olisi voitu estää jos terveydenhuollossa halua olisi ollut. Halua ei ollut. Suomessa on hyvä terveydenhoitojärjestelmä - jopa parempi sen jälkeen kun puhdistan sieltä muutamia tuholaisia!
M43
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisään ei oteta humalaista. Hoitoon pääsee sitten, kun selvänä kävelee sisään. Alkoholipuolen asiat hoidetaan muualla ja jos on molempia, täytyy ehkä aloittaa siitä alkoholismista ensin ja mennä katkolle.
No sekin hoidettiin huonosti. AP
Huonosti miyen?
Antabus. AP
Ei siellä muillakaan osastoilla ymmärretä.
Ovat vaan töissä siellä.
Kyllä vaan muuten alkomarinoituja tuodaan osastolle.
Mut vietiin "tarkkailuun" tietyn instanssin toimesta, jonka asiakkuutta ei ollut.
Yritys oli laittaa lapsi sijoitukseen ja saada mut "epäilyn varjolla" mielisairaanhoidon piiriin.
Kivat rahat ne olis saanu penskasta, sijoitushelvetissä.
Jotkut on niin paranoidisia että luulee voivansa tehdä mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne noin vain mennä hoitoa saamaan, jos on ikävä olo. Ensin perusterveydenhuoltoon, jossa saa ehkä kerran 2 viikossa käydä sairaanhoitajan luona löpisemässä jotain, joka ei auta ketään. Ja jos juoppoilee niin antabus-resepti lääkäriltä käteen.
Osastolle menee masentuneista itsaria yrittäneet, ja muuten sitten psykoottisen harhaiset, kontrolloimattoman maaniset jne.
Antabus on täysin väärä lääke ja hoitoluvan väärinkäyttöä ellei joku ole valvomassa/annostelemassa sen ottoa, koska Antabus ei vähennä halua juoda. On olemassa lääkkeitä jotka vähentävät itse halua juoda, mm. naltrexone. AP
Ei Natrexone vähennä halua juoda. Eikä se halu tässä olekaan ongelma, jos alkoholistisanpuhutaan, tarve on oikeampi sana.
Mun miehelle ei määrätty antabusta eikä naltreksonia, koska maksa-arvot on koholla. Eli ensin sen pitäisi lopettaa juominen jotta saisi lääkkeitä juomisen lopetukseen :D
Itse en ollut siis alkomariseva vaan yks täti.
Olen itse kahdesti pyytänyt päästä osastolle. Olin itsetuhoinen, jatkuvassa paniikkikohtauksessa ja dissosiaatiossa, en ollut yhtään mukana tän elämän realiteeteissä ja pelkäsin tappavani itseni siihen oloon, itkin puhelimessakin ja mut oli juuri pahoinpidelty.
Lääkäri antoi mielialalääkityksen ja käskyn ottaa vaan rauhoittavaa tarvittaessa (samaan aikaan reseptiä ei meinaa saada uusittua millään) sekä soittoajan kuukauden päähän mielilaalääkkeen seurantaa varten.
Tuntuu, että apua ei saa ellei ole oikeasti psykoottinen ja vaaraksi jo muillekin.
Ei psykiatrian osastoille oteta kuin pahimmat tapaukset. Ei todellakaan kävellä noin vaan sisälle. Eihän tässä maassa ole edes riittävästi psykiatreja edes avopuolella saati osastopaikkoja.
Alkoholistin oikea hoitopaikka ei ole psykiatrinen sairaala. Siihen on paremmat klinikat muualla. Masennusta hoidetaan pääasiassa avohoidossa lääkkeillä ja hoitajakeskusteluilla ja se saadaan hoidettua siellä alkoholivieroitusklinikallakin, täytyyhän niissä lääkärit olla.
On totta, että psykiatriseen hoitoon ei pääse. Edes its ari yritykset eivät riitä siihen, että hoitoa saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne noin vain mennä hoitoa saamaan, jos on ikävä olo. Ensin perusterveydenhuoltoon, jossa saa ehkä kerran 2 viikossa käydä sairaanhoitajan luona löpisemässä jotain, joka ei auta ketään. Ja jos juoppoilee niin antabus-resepti lääkäriltä käteen.
Osastolle menee masentuneista itsaria yrittäneet, ja muuten sitten psykoottisen harhaiset, kontrolloimattoman maaniset jne.
Antabus on täysin väärä lääke ja hoitoluvan väärinkäyttöä ellei joku ole valvomassa/annostelemassa sen ottoa, koska Antabus ei vähennä halua juoda. On olemassa lääkkeitä jotka vähentävät itse halua juoda, mm. naltrexone. AP
Ei Natrexone vähennä halua juoda. Eikä se halu tässä olekaan ongelma, jos alkoholistisanpuhutaan, tarve on oikeampi sana.
Tutkimukset kyllä pupltavat naltexonea, eivät antabusta. AP
Vierailija kirjoitti:
Mun miehelle ei määrätty antabusta eikä naltreksonia, koska maksa-arvot on koholla. Eli ensin sen pitäisi lopettaa juominen jotta saisi lääkkeitä juomisen lopetukseen :D
Mikä tässä asiassa sua naurattaa? Ei kuitenkaan ole olemassa lääkettä, jolla ihminen lopettaisi dokaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset kyllä pupltavat naltexonea, eivät antabusta. AP
Ei sillä sinällään ole mitään väliä, kun kummallakaan ei saada raittiita ihmisiä, joten se apu on etsittävä muualta kuin lääketieteestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli katkolle. Näin mun kohdalla toimittiin.
Vierailija kirjoitti:
Itsetuhoisuus on monen ihmisen puheessa. Minusta se on merkki että tämä systeemi ei toimi mielenterveysongelmista kärsiville. Kuulostaa pahalta tämä tilanne. Jos saat sydänkohtauksen, se hoidetaan. Mutta jos olet akuutisti itsetuhon parhaalla, se jätetään oman onnensa nojaan. Selviää tai ei.
Minulle tuli infarktioireita otettuani liikaa alkoholia ja pudottuani kalliolta. No, eipä minua siellä sairaalassa juuri ihmeemmin hoidettu. Eikä annettu mitään koviin kipuihin. Menin kotiini saatuani luvan. Tietyt arvot olivat koholla, mitkä todistivat infarktista.
Aina ei kaikkia hoideta asianmukaisesti, eikä oikein. Etenkin, jos on tiettyä sairashistoria ja aiempaa diagnoositaustaa ja olet ollut alkoholin vaikutuksen alainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetuhoisuus on monen ihmisen puheessa. Minusta se on merkki että tämä systeemi ei toimi mielenterveysongelmista kärsiville. Kuulostaa pahalta tämä tilanne. Jos saat sydänkohtauksen, se hoidetaan. Mutta jos olet akuutisti itsetuhon parhaalla, se jätetään oman onnensa nojaan. Selviää tai ei.
Minulle tuli infarktioireita otettuani liikaa alkoholia ja pudottuani kalliolta. No, eipä minua siellä sairaalassa juuri ihmeemmin hoidettu. Eikä annettu mitään koviin kipuihin. Menin kotiini saatuani luvan. Tietyt arvot olivat koholla, mitkä todistivat infarktista.
Aina ei kaikkia hoideta asianmukaisesti, eikä oikein. Etenkin, jos on tiettyä sairashistoria ja aiempaa diagnoositaustaa ja olet ollut alkoholin vaikutuksen alainen.
Psykiatrinen diagnoosi on varma väylä siihen, että oikeaa hoitoa ei tule. Yllättäen kaikki somaattiset vaivat ovatkin vain kuvittelua.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun Antabus nostattaa maksa-arvoja.
Mielenterveydenongemat on siitä ikäviä sairauksia että sairastuneella harvoin on motivaatiota parantua sairaudesta. He on niitä jotka haluaa hetkeksi lataamoon lepäilemään ja keräämään voimia jotta voivat jatkaa sitten samaa rataa kuin aikaisemmin. Aidosti muutosta elämään ei haluta, kunhan saa silloin tällöin joltakin hoivaa ja päänsilittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrinen diagnoosi on varma väylä siihen, että oikeaa hoitoa ei tule. Yllättäen kaikki somaattiset vaivat ovatkin vain kuvittelua.
Jaa. Minulta on eläkkeen jälkeen leikattu sydän , tutkittu suolisto ja kaikki vaikka olen pysyvällä eläkkeellä pääni takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä muillakaan osastoilla ymmärretä.
Ovat vaan töissä siellä.
Usko ihmiskunnan hyvyyteen mennyt.
On se. Mutta ei se niiden työntekijöiden syy ole. Suuntaa vihasi päättäjiä kohtaan.