Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?

Vierailija
05.12.2021 |

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.

Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.

Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.

Kommentit (1433)

Vierailija
1141/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Meillä on uusi talo ja yhtenäinen keittiö-olohuone. Meillä on itseasiassa talossa ihan valmispohjassakin suunniteltu erillinen televisiotila, joten ei tarvinnut sitä edes miettiä itse.

Vierailija
1142/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmaan on tuollainen "nykyajan trendipellekoti" ja tv ei ole olkkarissa. Yhden makuuhuoneen tilalle suunniteltiin arkiolkkari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ammatiltani taloedustaja ja työskentelen yhdelle Suomen suurimmista talovalmistajista. Nykytaloissa on kyllä hyvä ilmanvaihto ja nykyajan liesituulettimet ovat tehokkaita, joten mistään käryjen leijailemisesta ei tarvitse olla huolissaan. Ne kenellä on avokeittiö haluavat sen yleensä myös seuraavaan kotiinsa. Sehän on sitten täysin makuasia mistä kukin tykkää.

Edelleen moni sen telkkarin sinne olohuoneeseen laittaa, mutta kyllä viimeisen 10v aikana on ollut lisääntyvä trendi se, että suunnitteluvaiheessa rakentajat ottavat puheeksi sen, että televisiolle haluttaisiin joku muu paikka kuin olohuone. 2krs taloissa se on usein aulatila. 1krs taloissa yksi makuuhuone halutaan tavalla tai toisella muuntaa televisiotilaksi.

Vierailija
1144/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko osaa vanhempi talo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olohuonetilassa olevan keittiön ymmärrän täysin, koska se antaa aidosti lisäarvoa.

.

Apua

Siis minä en voi ymmärtää avokeittiötä !!!!!

Etsinnässä uusi asunto, jossa on Oma keittiö.

Ei missään nimessä yhdellä seinällä olohuoneessa tai avoimena olohuoneeseen ❗️

-

Voin kuvitella tilanteen:

Minä käytän yleiskonetta keittiössä, ukko-kulta huudattaa tv tä liigapelejä katsoen,

Ei kiitos.

-

Minulle on ehdoton ei avokeittiölle !

Haluan ison keittiön, jota voi myös käyttää ruuan valmistukseen.

Eikä vain koristekeittiön ruuan lämmitykseen.

Jos asunto on kaksi kerroksinen, siinä on oltava iso mh ja kylpytilat samassa tasossa kun keittiö ja oh.

( siinä vaiheessa, kun ikä alkakaa painaa se on käytännöllisistä.

Siis kenellä on omakotitalossa televisio olohuoneessa vielä vuonna 2022?

Kaikilla? Paitsi isälläni jolla ei ole televisiota ollenkaan.

No ei kyllä ole, vaan nykyään kai aika harvalla. Mulle tämä tapa on tuttu jo lapsuudestani ysäriltä, koska meillä oli kotona erillinen telkkarihuone. Mun kavereiden kotona oli myös telkkari jossain muualla, kuin olkkarissa. Takkahuoneessa, yläkerran aulassa tai sitten yksi tavallinen makuuhuone oli sellainen, jossa oli sohva ja televisio.

Mä asun nyt itse rivitalossa ja tilaa ei ole laittaa televisiota muualle kuin olkkariin. Mun mielestä tämä on todella epäkäytännöllistä. Vihaan sitä, että tyttö kavereineen pelaa pleikkaria olohuoneessa ja samalla itse en voi rauhassa lukea lehtä, kirjaa tai selata ihan vaikka puhelinta. Tuntuu, että koko talo on vallattu silloin. Olisi myös kiva, että olisi sellainen rauhallinen yhteinen tila käytössä myös silloin, kun mies haluaa kattoa vaikkapa urheilua ja minä pelata lautapeliä tms tyttöjen kanssa. Olohuone olisi myös huomattavasti siistimpi jos olisi televisio muualla.

Kaverit jotka ovat rakentaneet talonsa viimeisen 10v sisällä tai ostaneet omakotitalon ovat kyllä sijoittaneet suurin osa sen telkkarin eri huoneeseen, mutta toki joillain on edelleen olkkarissakin.

Minä taloa etsiessäni katsoin varmaan satoja talojen myynti-ilmoituksia ja vain hyvin harvassa ei ollut telkkaria olohuoneessa. Erillisiä leffahuoneita näkee joskus, mutta yleensä silti on telkku myös olohuoneessa. Yksikään tuttu ei myöskään ole rakentanut erillistä tv-huonetta, yksi joka rakentaa nyt isolla rahalla laittaa kyllä ns kirjastohuoneen, mutta tv tulee olohuoneeseen. Nykyään lapset menee omiin huoneisiin katsomaan ohjelmia kännykästä tai padilta jos aikuiset haluaa olla rauhassa, niin ainakin omassa tuttavapiirissä.

Vierailija
1145/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytrendikodissa ei välttämättä ole tv:tä ollenkaan vaan pelkkiä tabletteja ja älylaitteita joista katsellaan ohjelmia ja ehkä videotykki sitten elokuvaelämyksiä varten. Tilan säästö on trendi, ja siihen ei erilliset telkkuhuoneet sovi.

Vierailija
1146/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse laittaisin ehdottomasti valkoisen keittiön. Valkoinen keittiö ei ole yhdistettävissä suoraan mihinkään aikakauteen, joten se on lopulta aika ajaton. Valkoinen on aina kuitenkin ihan peruskaunis ja sopii moneen eri sisustustyyliin. Jos asunnon aikoo joskus myydä, niin valkoinen keittiö on varmaan kaikkein neutraalein ja ostajia vähiten "rassaava" väri.  Omaan makuun valkoinen on myös ehdottomasti kaunein.  Meillä on itsellä nyt musta keittiö ja tykkään tästäkin aivan valtavasti! Ostettiin siis uudiskohde rakentamisen loppuvaiheilla ja keittiö oli jo valmiina.  Tykkään siis kyllä mustastakin, mutta olisin laittanut valkoisen jos olisin ehtinyt valita.  Edellisessä kodissa oli pyökkikeittiö ja ei kiitos enää.

Jos keittiön kaapit ovat puunsävyä, niin mun mielestä niiden pitäisi olla sitten ehdottomasti oikeaa puuta. Suurin osa ovista nykyää puujäljitelmää ja materiaali on jotain lastulevyä.  Jos ne ovet eivät ole puuta, niin sitten suosista valkoinen, musta, harmaa, vihreä tms keittiö.  Puun sävyinen kaapinovi, joka ei ole puuta on jotenkin halpa ja ruma mun makuun.

Avokeittiön käytännöllisyys on yllättänyt minut täysin. En enää ikinä suostuisi erilliseen keittiöön! Telkkarin laittaisin mielelläni pois olohuoneesta, mutta neliöitä on 90m2 ja ihmisiä asuu täällä neljä, joten tilaa ei ole. Lapsilla on omissa huoneissa molemmilla omat pleikkarit ja telkkarit. En todellakaan sietäisi mitään teinilaumaa pringlesspurkkeideen keskellä olohuonetta huutamassa jonkun pelin tahtiin.

Hassulta tuntuu, kun moni nyt mollaa harmaata väriä. Todennäköisesti nämä mollaajat ovat vaihtaneet harmaan beigeen ja ovat olevinaan niin edelläkävijöitä. Mieluummin harmaa, kuin likainen ja tunkkainen beige.

Kodinhoitohuoneesta ehdottomasti käynti ulos! Helpottaa elämää kummasti.

Vierailija
1147/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ei haluta telkkaria olkkariin ja siellä sitten toljotetaan kännykkää kaiken aikaa. 

Vierailija
1148/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kyllä erillisestä, ei-avosta keittiöstäni. Kokkailen ja leivon paljon ja kun on joku helvetinkone pörisemässä (yleiskone, monitoimikone, sähkövatkain...) en usko, että siinä voisi kukaan kovin rauhassa viettää aikaa samassa huoneessa. Telkkarista ei ainakaan kuule tipan vertaa.

Vierailija
1149/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vähän aikaa sitten talon rakennuttanut kaveri just kehui miten kiva on kokkailla avokeittiössä kun voi katsella telkkua samalla. Että makuasiahan se. Itse ehkä laittaisin tv:n mieluummin eri tilaan, mutta toisaalta erillishuone sitä varten tuntuisi kyllä isolta tilan tuhlaukselta. Joten se on olkkarissa, ei kylläkään kovin usein päällä. Laitetaan sitten vaikka lapsille omiin huoneisiin telkut jos alkaa joskus tuntua tarpeelliselta.

Vierailija
1150/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi wc/kylpyhuoneessa pitäisi olla kaksi käsienpesuallasta?

Vierailija
1151/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen itse sisustuksen parissa enkä voi sietää sitä että olohuoneen pöydälle sommitellaan 3-5 ”coffee table book” -kirjaa päällekkäin. Mielestäni mikään ei sano suorempaan että ”en lue ikinä mitään kirjoja, olen vähän yksinkertainen, mutta tässä on muutama kaunis kirja pinossa ja ehkä joku samanhenkinen erehtyy pitämään minua fiksuna ja sivistyneenä”. Yhdellä oli myös kotinsa eteisessä paraatipaikalla TYHJÄ Chanelin paperikassi, yöök.

Tuttavapiirissäni on joitakin näitä Chanel- "kirjojen" ja kassien ihmisiä. Kirjallisuus-käsite on heille ylipäätään lähinnä vieras asia, koti on 2010-luvulle jämähtänyt valkoinen blogikoti, jossa on Bougieta, kirjaintyynyjä tai pahimmillaan tähtityyny, lasia sekä köyhäinhopeaesineitä. Eteisessä roikkuu Vuiskan Neverfull ja paidassa kissankokoinen logo, ja nämäkin tuotteet ovat aina esillä. 

Boho-tyylistä ei jaksaisi oikeastaan enää edes sanoa, halpaa ja siltä näyttääkin, tulee mieleen eräs entinen Miss Eurooppa tyyleineen. Kaikkea liikaa ja rönsyjä niin että silmiin sattuu. 

Ihmettelen myös koteja, joissa ei ole kirjahyllyä, taidetta tai oikein mitään yksilölllistä esillä. Kaikki on peitetty/siivottu kaappeihin ja keittiön pöytäkin on kuin sairaala, ehkä se saippuapullo (mustana toki) on jätetty jonnekin nurkalle. Kaikilla se sama budjetti- tai kalliimpi skandinaavisen moderini koti, samat trendivalaisimet ja -esineet jne. Yleensä koti on uudehko puu- tai kivitalo, isoin ikkunoin, on takkaa ja korkeutta, mutta sisustus lepää muutaman suuren viherkasvin, design-valaisimen ja daybedin varassa. 

Ja mitä tämä kertoo sinusta? Eikö olisi rehellisempää arvostella omaa sisustustyyliä?

Vierailija
1152/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisustaminen on aika outoa.

Vierailija
1153/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olohuonetilassa olevan keittiön ymmärrän täysin, koska se antaa aidosti lisäarvoa.

.

Apua

-

Minä käytän yleiskonetta keittiössä, ukko-kulta huudattaa tv tä liigapelejä katsoen,

Ei kiitos.

-

Jos asunto on kaksi kerroksinen, siinä on oltava iso mh ja kylpytilat samassa tasossa kun keittiö ja oh.

On

Ja minä haluan ison television josta myös näkee, enkä suostu tinttaamaan jostain puheli/ tabletti ruudusta.

Olisi sama silloin kuunnella vain radiota.

Vierailija
1154/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt että hankkisi semmoisen taulua matkivan tv:n olohuoneeseen. Useimmiten se on kuitenkin pois päältä ja iso tv on siis enimmän osan aikaa vain iso musta laatikko. Ei katsota sitä niin paljoa, että olisi mitään järkeä laittaa erillishuonetta sille, mutta silloin kun katsotaan niin on kiva että se on kunnollinen ja tarpeeksi iso. Ja toisaalta haluan vähän seurata mitä lastenohjelmia lapset katsoo, siksikään en halua eristää sitä pois oleskelutiloista. Jotkut taas tuntuu pitävän telkkaria auki aina, jopa silloin kun on vieraita kylässä ja sitä olen aina vähän ihmetellyt.

Vierailija
1155/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se saunasta näkymä WC pöntölle on oksettavin ja yllättävän suosittu trendi. Sauna oli aikoinaan pyhä paikka...

Se johtuu siitä, että vesiputket ja viemärit vedetään märkätiloihin, joihin saunakin kuuluu, niin siihenpä se pönttökin sitten laitetaan.  Harvalla on varaa erillisiin vessoihin juuri tuon putkituksen takia.

Suurin syy on se, että wc:ssä pitää nykymääräysten mukaan mahtua kääntymään pyörätuolilla. Erilliseen wc:hen menisi tämän vuoksi aika paljon ”ylimääräistä” tilaa joka on taas pois oleskelu- ja makuutiloista. Pesuhuone on jo valmiiksi sen kokoinen että siinä mahtuu tarvittaessa p-tuolilla toimimaan, joten siksi se pönttö sinne laitetaan.

Pitääkö nykymääräysten mukaan olla myös hissi toisesta kerroksesta alkaen?  Muutenhan tuoossa pyörätuolimääräyksessä ei ole mitään järkeä.  Miten se pyörätuolilla liikkuja sinne kerroksiin edes pääsee.

Oli järkeä tai ei, mutta sellaiset on nykyiset esteettömyysmääräykset. https://www.rakennusteollisuus.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet1/2017/asetus…

Kiva että noita on näköjään päivitetty. Meillä on ennen 2018 rakennettu omakotitalo jossa 2 kerroksessa on esteetön hehtohallivessa, vaikka yläkertaan ei pääse pyörätuolilla ja alakerrassa on jo toinen jättihallivessa. Olisi kiva käyttää nekin neliöt vaikka isompaan varastoon/vaatehuoneeseen, mutta mukava tietää että jos satun vaikka halvaantumaan ja olen niin varakas että minulla on pyörätuoli joka kerroksessa, mahdun käyttämään jokaista vessamme. Ennen sitä voin vaikka säilyttää perheen juhlavaatteita vessanpöntön vieressä!

Pyörätuolit jne apuvälineet saa ihan ILMAISEKSI lainaan apuvälinelainaamosta, niitä varten ei tarvitse olla rikas. 

Ja sossusta/kelalta tukea kodin muutostöihin niin että voi rakennuttaa semmoisen pyörätuolihissin jolla pääsee yläkertaan. Tosin ei välttämättä katsota tarpeelliseksi, jos alakerrassakin on makuuhuone ja kylppäri.

En laskisi tämän varaan.

Olen kehitysvammaisen lapsen äiti, vaikka meillä on kunta avustanut kodin muutostöissä, on omaa rahaa palanut n 10 000 euroa.

Lisäksi jos itse muutat asuntoon, jossa pitäisi tehdä muutostöitä, avustusta et saa.

Eri asia on, jos vammaudut asumisen aikana. Voit saada apua.

Vierailija
1156/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä!

Vierailija
1157/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot keittiöt on jees kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Apua

-

Ei kiitos.

-

On

Ja minä haluan ison television josta myös näkee, enkä suostu tinttaamaan jostain puheli/ tabletti ruudusta.

Olisi sama silloin kuunnella vain radiota.

Anteeksi

En suostu tihraamaan pikkuruudusta.

Vierailija
1158/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on pihan puolella, mutta tavallaan sisustustrendi kuitenkin: tuijat pihassa.

Pahimmilleen vietynä ensin ostetaan se akvaariotalo postimerkkitontilla ja sitten epätoivolla yritetään kasvattaa näköesteeksi jotain muka tyylikästä tuija-aitaa.

Vierailija
1159/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Apua

-

Ei kiitos.

-

Enemmän mua häiritsisi, että tv on olohuoneessa. Mikäli talon ostaa tai rakentaa, niin kyllä ehdottomasti yksi huone erikseen televisiolle. Itse haluan, että olohuone on sellainen rauhallinen tila, jossa luetaan kirjoja, seurustellaan, vain istutaan ja rahoitutaan tai vaikkapa pelataan lautapeliä. Mikäli on vieraita kylässä, niin lapsi saa katsoa telkkaria rauhassa muualla, eikä häiritse aikuisten seurustelua.

Jännä juttu, meillä on sellinen telkkari että sen saa kiinni kun sitä ei katsota. Voidaan tehdä noita mainitsemiasi juttuja silloin ihan rauhassa kuten seurustella vieraiden kanssa ja pelata vaikka lautapeliä, telkkari pysyy ihan itsestään kiinni, on sillä tavlla kiltti. Lapsikin voi katsoa toista telkkaria yläkerrassa jos hänen on pakko sitä katsoa vieraiden läsnäollessa.

Vierailija
1160/1433 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä sitten alkuunkaan sitä että mööpelit ja keittiön kaapit ja koneet pitää vaihtaa muutaman vuojen välein, ja vaan sen takia kun muoti muuttuu.

Meillä vaihettaan jaakaappi sitten kun siihen ei saa enää varaosia, kuten termostaatia.

Kaapin ovet listotetaan alareunasta kun alkaa pykimään.

Ihan hölmöläisen hommaa vaihella ehjiä kamppeita. Turhamaisuus tuntuu olevan nyky nuorison suurin vika, ruumiillisen työn välttelyn ohella.