Akne (kuvia)
Oon 17v. Finnejä alkoi tulla 12 vuotiaana. Oon kyllästynyt tähän ihoon. En vaan jaksa. En oo käyny ihotautilääkärissä, mutta varmaan pitäis. Vai mitä mieltä ootte? Naaman oon saanu joten kuten kuriin basironilla ja muilla kaupan tököteillä. Muutama finni ei haittaa, lähinnä noi arvet.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:45"]
Ap: hakeudu ihotautilääkärille äläkä laita rahojasi mihinkään käsikauppaihonhoitotuotteisiin tai ala pelata ruokavaliolla ihmettä odottaen. Ihotautilääkäri toteaa aknesi tilan ja antaa siihen pätevän lääkityksen. Yleensä lääkitys alotetaan antibiooteilla ja reseptillä saatavilla rasvoilla joita käytetään x aikaa. Jos ne eivät tuo ihollesi apua, siirrytään järeämpään lääkitykseen (=Roaccutan).
[/quote]
Eli täällä aikuiset ihan tosissaan sanoo 17-vuotiaalle että "älä ala pelata ruokavalioilla vaan lyö elimistösi ensin täyteen lääkkeitä sillä lääkäri määrää PÄTEVÄN LÄÄKITYKSET.
Tää palsta saa minut niin voimaan pahoin. Tietäkää se että akneen ei ole yhtäkään pätevää lääkitystä. Ei yhtäkään lääkettä jossa ei olisi haittavaikutuksia. Rua, 3-8kk kestävä ab- kuuri tai hormonivalmisteet. Nämäkö on nuorelle naiselle pätevät lääkitykset? Toivon että ap on sen verran fiksu että käy ensin googlettamassa tuon Rouccutanin haittavaikutukset ennenkuin alkaa sokeasti syömään.
Akne lähtee suolistosta ja ruokavaliolla on ihan valtava merkitys aknen. Meidän länsimainen ruokavalio on päälimäinen syy akneen ja sen hoito lähtee ruokavaliosta.
Roaccuttanin (vaikka se todennäköisesti toimii) ongelma naisena on, että sen rinnalle on pakko ottaa e-pillerit. Sitten kun joskus hormonaalisen ehkäisyn lopettaa niin akne usein palaa, ja monesti pahempana...
Eivaan menet ihotautilääkärille ja haet/kysyt suoraan roaccutan kuuria, vaikka sitä pieni tehosinta 10mg.
M22
Ja ei toi niin pahalta näytä alkuunkaan :)
Ihotautilääkärille! Sieltä mun kaveri sai avun. En tiedä oliko Roaccutan vai mikä, raskaustesti piti ainakin tehdä ennenkuin kuurin sai. Mikä oli aika huvittavaa koska kaverini oli tuolloin vielä neitsyt :D En tiedä onko joka paikassa näin joustamattomat käytännöt. Mutta ihan on näin 9-10 vuotta myöhemmin tullut raskaaksi ilman ongelmia, että vähän turhaa pelottelua taitaa olla sekin. Sitä en tosin tiedä onko akne palannut raskausaikana, kun hän asuu muualla ja nähdään harvoin, eikä oo semmonen asia mistä tulis kysyttyä. En ainakaan huomannut että olis palannut kun nähtiin hänen ollessa 6. kuulla.
Hei, en nyt katsonut mitä muut olivat vastanneet, mutta sanon myös, että varaa ensitilassa aika ihotautilääkärille. Jos tuo tila ihossasi jatkuu, saat kiusaksesi niitä kuoppa-arpia, joista ei oikein pääse eroon kuin laaserilla. Sanoisin myös, että aknesi johtuu hormonaalisista syistä, naisille ei muuten tule noin pahaa aknea.
Itse söin aikanaan hiukan sinua nuorempana kaksi pitkää kuuria isotretinoiinia eli Roaccutania, mutta sen teho ei kovin kauaa kestänyt koska akneni oli myös hormonaalista. Lopulta menin gynekologille (olisi pitänyt mennä heti alunalkaenkin) ja minulla diagnosoitiin PCO eli monirakkulaiset munasarjat. Aiheuttaa naisille mm. aknea, ihon ja hiusten rasvoittumista, liiallista karvankasvua, mahdollisesti taipumuksen kerätä helposti ylipainoa. Minulla ainoa, joka laittoi ihon kuriin, oli ehkäisypillerit. E-pillereistäkin sopii vain tietyt.
Antibiootteja ei missään nimessä kannata pitkällä tähtäimellä syödä, niiden vaikutus kestää vain tasan niin kauan kuin kuurikin, ja muutoin niistä on paljon haittaa. Ulkoisesti käytettävät voiteet myös melkeinpä tehottomia kunnon aknessa.
Sinun ihossasi on selkeästi vielä tulehdusta, eli arpien hoito on sikäli turhaa, kun uusia finnejä on vielä tulossa. Itselleni jäi 13-20 vuotiaaksi kestäneestä aknesta kamalia sinipunaisia länttejä ympäri naamaa (eteenkin leukaperiin, jossa hormonaalinen akne yleensä esiintyykin). Minun ihooni auttoi laserhoidot tosi hyvin, vaikkakin oli kallista :/
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:28"]
Hei, en nyt katsonut mitä muut olivat vastanneet, mutta sanon myös, että varaa ensitilassa aika ihotautilääkärille. Jos tuo tila ihossasi jatkuu, saat kiusaksesi niitä kuoppa-arpia, joista ei oikein pääse eroon kuin laaserilla. Sanoisin myös, että aknesi johtuu hormonaalisista syistä, naisille ei muuten tule noin pahaa aknea.
Itse söin aikanaan hiukan sinua nuorempana kaksi pitkää kuuria isotretinoiinia eli Roaccutania, mutta sen teho ei kovin kauaa kestänyt koska akneni oli myös hormonaalista. Lopulta menin gynekologille (olisi pitänyt mennä heti alunalkaenkin) ja minulla diagnosoitiin PCO eli monirakkulaiset munasarjat. Aiheuttaa naisille mm. aknea, ihon ja hiusten rasvoittumista, liiallista karvankasvua, mahdollisesti taipumuksen kerätä helposti ylipainoa. Minulla ainoa, joka laittoi ihon kuriin, oli ehkäisypillerit. E-pillereistäkin sopii vain tietyt.
Antibiootteja ei missään nimessä kannata pitkällä tähtäimellä syödä, niiden vaikutus kestää vain tasan niin kauan kuin kuurikin, ja muutoin niistä on paljon haittaa. Ulkoisesti käytettävät voiteet myös melkeinpä tehottomia kunnon aknessa.
Sinun ihossasi on selkeästi vielä tulehdusta, eli arpien hoito on sikäli turhaa, kun uusia finnejä on vielä tulossa. Itselleni jäi 13-20 vuotiaaksi kestäneestä aknesta kamalia sinipunaisia länttejä ympäri naamaa (eteenkin leukaperiin, jossa hormonaalinen akne yleensä esiintyykin). Minun ihooni auttoi laserhoidot tosi hyvin, vaikkakin oli kallista :/
[/quote]
Unohdin tuosta PCO:n oireiden listasta vielä epäsäännölliset kuukautiset/ pitkä kuukautiskierto. Jos sinulla sattuisi olemaan sellaista ? Se on hyvin usein taustalla naisten aknessa nimittäin nuo monirakkulaiset munasarjat, joiden ansiosta hormonitoiminta on sekaisin ja usein testosteronin tuotanto liiallista.
Ei tuo minusta ole kauhean pahan näköinen. Mun tytön akne näytti pahemmalta ja hän sai antibiootit ja jonkun voiteen. Nyt hän on syönyt antibioottia n. kuukauden ja iho on selvästi parempi.
Sinä, jolle diagnosoitiin PCO, mitkä e-pillerit tehoavat akneen?
Itse olen 34-vuotias, kokeillut kaikkea, ja edelleen kärsin aknesta lähes koko kehossani!
Antibiooteista tuli niin paha olo, että olen joutunut lopettamaan kuurit kesken. Olen kokeillut suunnilleen kaikki voiteet, mitä apteekista saa. Ei mitään apua. Olen ollut 3 Roa-kuurilla! En huomannut eroa, mutta ihotautilääkärin mukaan iho oli jonkin verran parantunut kuukausien kuluttua. Pysyvää apua en kuitenkaan niistä saanut, ja se on sen verran rankka kuuri, että neljänteen en enää lähde. E-pillereitä olen syönyt vuosia ja nyt ollut pari vuotta ilman. Olen käyttänyt esim. Diane Novaa, mutta ei siitä ollut apua. Lopetettuani iho meni vain entistä huonommaksi.
Olen lukenut hormoni-dieettikirjan ja kokeillut erilaisia ruokavalioita. Ei mitään apua!
Olen epätoivoinen ja luovuttanut. Mikään ei auta!
Mulla räjähti iho, kun lopetin e-pillerien syömisen parin vuoden käytön jälkeen. Aikaisemmin mulla ei edes ole ollut aknea, joten en todellakaan suosittele e-pillerien aloittamista. Ja roa vasta myrkkyä onkin....
Kannattaa kokeilla olisko esimerkiksi maitotuotteiden ja/tai sokerien välttelemisestä apua. Itellä on mennyt iho paljon parempaan suuntaan, kun olen alkanut käyttää Puhdistamon MCM+C -jauhetta. Sitä saa muun muassa Ruohonjuuresta: http://kauppa.ruohonjuuri.fi//msm-c-jauhe/PUHDIS-6430039220270/dp?nosto=bottom-page-top-list-1
Himalajan suolasaippua on edullinen kokeilla ja kookosöljystä voi tehdä kuorintavoidetta sekoittamalla siihen esimerkiksi himalajansuolaa tai merisuolaa. Sinkkivoide tai sinkkitabletit saattaa nopeuttaa arpien paranemista. :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:17"]
Itse söin Roaccuttan kuurin reilu parikymppisenä. Poikani söi saman 14 vuotiaana. Molemmilla auttoi. Suosittelen lämpimästi. Hurjat sivuvaikutukset mutta todella tehokas ja akne on kaukainen ja kamala muisto vain. Hakeudu ihotautilääkärille :).
[/quote]
Kannattaa lukea noista haittavaikutuksista oikeasti sekä googlettaa englanninkielisiä keskusteluita. masentuneisuus on pienin ongelma sivuoireista..eli en suosittele ainakaan lämpimästi. Varauksella.
[/quote]
Masentuneisuus on yleistä nuorilla, jonka naama on kuin pizza. Sen yhteyttä jo. Lääkkeeseen ei ole todettu. Mun masennus kyllä lähti kun sain kuurin ja kasvot oli taas freesit!
Minusta tuo ei nyt vielä kovinkaan pahana ole, mutta ehdottomasti sinne ihotautilääkärille jos yhtään siltä tuntuu. Voin kertoa, että se roa-kuuri ei ole 100% varma, koska itseltäni se hävitti näpyt hetkeksi, noin 6kk ajaksi, mutta sitten ne näpyt siirtyivät pääni yläosaan kun ennen niitä oli lähinnä leuassa ja suun ympärillä. Nyt niitä tulee lähinnä otsaan, mutta naama on edelleen punaisena noista arvista. Ihotautilääkärini sanoi, että arvet katoavat 6kk aikana, mutta eivätpä ole hävinneet mihinkään viidessä vuodessakaan. Olen myöntänyt itselleni sen, että en varmaan ikinä pääse niistä eroon, mutta sen asian hyväksyminen on vaikeaa.
Miten kun sanotaan että e-pillerit auttaa hormonaaliseen akneen, niin miten tuo ehkäisykapseli? Mulle sellainen laitettiin syksyllä, ja aloin nyt miettiin, valitsinko väärän ehkäisyn, kun edelleen tulee isoja ja kipeitä paiseita.. Ikää 24v.
Basiron AC-voide ja pesuneste auttoivat minua, tosin akneni ei ollut noin paha. Jos Roaccutan epäilyttää sivuvaikutusten takia niin kannattaa kokeilla tuota Basironia, sitä saa ilman reseptiä apteekista :)
Nuo punaiset arvet haalistuvat ajan myötä, ihan oikeasti. Mulla oli posket täynnä tuollaista noin 17-vuotiaana ja nyt 10 vuotta myöhemmin iho on niiltä kohdin tasaisen värinen. Jos tarkkaan ja läheltä jossain kirkkaassa valossa katsoo, niin sellaista pientä epätasaisuutta näkyy, mutta se ei todellakaan pomppaa mitenkään silmille. Ja mun iho oli siis paljon huonommassa kunnossa kuin sun. Ihotautilääkäriä kuitenkin suosittelisin myös, parhaat aineet saa reseptillä.
Jos englanti sujuu, niin täältä löytyy hyviä perusvinkkejä akneihon hoitoon: http://www.skincare-addiction.com/routine/acne_prone_skin
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:45"]
Oon 17v. Finnejä alkoi tulla 12 vuotiaana. Oon kyllästynyt tähän ihoon. En vaan jaksa. En oo käyny ihotautilääkärissä, mutta varmaan pitäis. Vai mitä mieltä ootte? Naaman oon saanu joten kuten kuriin basironilla ja muilla kaupan tököteillä. Muutama finni ei haittaa, lähinnä noi arvet. http://aijaa.com/dK7szx
[/quote]
Lue kirja Eroon vehnästä. Se perkeleen myrkky, gluteeni, aiheuttaa tuon sun naaman kurkkimisen.
[/quote]
No kerropa, että miikä minun naamani kukkimisen aiheuttaa kun en syö lainkaan gluteenia enkä maitotuotteita (enkä soijaa)? (Vegaaninen ruokavalio).