älkää ottako ystäväksi mt-ongelmaisia
Vaikeuksia voi tulla. Ei välttämättä mutta erityisesti silloin jos tällä toisella ei ole ketään muuta ystävää!
Tämä ystäväni vääntää ja vääntää asioita ja nyt en ihmettele sitä että sukulaiset välttää sitä!
Kommentit (31)
Se nyt ainakin on varmaan melko selvä että kukaan ei puolisokseen ota ja valmiiksi mielenterveysongelmaista miestä tai naista, hyvässä lykyssä pilaa oman ja tulevien lastensakin elämän, kun alttius tuppaa vielä usein periytyä. Sairastuahan voi kuka vaan mutta jos on jo valmiiksi ongelmainen ihminen niin kannattaa pysyä kaukana.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:07"]
Se nyt ainakin on varmaan melko selvä että kukaan ei puolisokseen ota ja valmiiksi mielenterveysongelmaista miestä tai naista, hyvässä lykyssä pilaa oman ja tulevien lastensakin elämän, kun alttius tuppaa vielä usein periytyä. Sairastuahan voi kuka vaan mutta jos on jo valmiiksi ongelmainen ihminen niin kannattaa pysyä kaukana.
[/quote]
Määrittele mielenterveysongelma? Kuka on ongelmainen ja kuka ei? Harva elämästä selviää ilman mitään kolhuja, traumoja tai ylipäätään ongelmia. Vastoinkäymisiä on kaikilla ja kenen tahansa mielenterveys voi olla toisinaan koetuksella. Ei "mielenterveysongelma" tarkoita sitä, että henkilö on psykoosissa tai maniassa tai skitsofreenikko. Sitä paitsi psykoottiset, bipolaariset sekä skitsofreenikot voivat olla hyvällä hoidolla oireettomia. Oletteko 50-luvulta? Ei ole enää nykyaikaa tuollainen typerän yksinkertainen ajattelutapa.
Toisaalta ymmärrän mitä ajetaan takaa mutta toisaalta melko karusti sanottu. Olen itse ollut tekemisissä esim lähesriippuvaisen kanssa eikä sitä todella kestä erkkikään. Jotkut mt-ongelmat ovat luonteeltaan sellaisia että mennään (räikeästi) muidenkin ihmisten kustannuksella. Itse kartan juurikin ns. energiavarkaita, riippuvaisia ja takertuvia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:25"]Ap taitaa itse selvä narsisti tai hänellä on ainakin narsistisia piirteitä: Narsistit nimenomaan syyttävät helposti toisia ihmisiä mt-ongelmaisiksi...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:03"]
Vaikeuksia voi tulla. Ei välttämättä mutta erityisesti silloin jos tällä toisella ei ole ketään muuta ystävää! Tämä ystäväni vääntää ja vääntää asioita ja nyt en ihmettele sitä että sukulaiset välttää sitä!
[/quote]
[/quote
En syytä koska tämä on itse kertonut niistä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:39"]
Jos omat voimavarat riittää, niin mikäs siinä, ystävystykää vaan. Itse en vaan jaksa. Mikä velvollisuus minulla on kestää vuodatusta ja veivaamista. Muussa elämässä kuormaa ihan tarpeeksi. Kaikkein läheimmät ihmiset toki erikseen.
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse olla ystävä kenenkään kanssa, jos ei tahdo tai kykene. Mutta ap kehottaa välttämään kaikkia ihmisiä, joilla on mielenterveysongelmia, jättämään heidät yksin ja karttamaan heitä pelkästään sen vuoksi. Ja kun mielenterveysongelmia on niin paljon erilaisia, suurinta osaa ei ulospäin edes voi havaita.
[/quote]
Painotin sitä seikkaa että jos tällä ihmisellä ei ole ketään muuta ystävää. Tämä ystäväni on alkanut todella erikoisesti käyttäytymään ja hiillostamaan.
On totta, että mt-häiriön omaavissa ihmisissä on todellisia ankeuttajia, jotka imevät lähimmäisistä kaikki mehut. Ja jotta ei itse romahtaisi niin on joskus parempi ottaa etäisyyttä.
Se hassu juttu piilee siinä, että niitä ankeuttajia on yhtälailla myös tässä terveessä väestössä..
Oli se ohjenuora voisi mennä ennemmin niin, että älä ystävysty mahdottoman persoonan kanssa.
Todennäköistähän on, että ihan meidän jokaisen lähipiiriin kuuluu vähintään yksi mt-ongelmainen, emme välttämättä edes tiedä sitä, koska ulospäinhän se ei näy.
Meillä ihan jokaisella voisi myös diagnisoida mt-ongelman, jos oikein tutkittaisiin. Niitä kun on aivan jokalähtöön.
Eli ap nyt teoriassa sanoo, että älä ota ystäväksi ketään.
Mistä niitä ystäviä muuten voi ottaa?. Onko joku jakelupiste?.
Nämä ovat niin vaikeita asioita. Itselläni ei suvussa ole mielenterveyongelmia mikä on hieno juttu. Mutta kahdella ystävälläni on. Melko samanlaiset tarinat, kerron toisen. Hänen äitinsä ja sisarensa olivat ongelmaisia, molemmat tekivät lopulta itsemurhan. No tämä ystävä meni naimisiin kivan terveen miehen kanssa, saivat kaksi tytärtä. Mies jaksoi lasten tein-ikään asti, lapset isälle ja äiti paini mielenterveytensä kanssa, itsemurhayrityksiä ym, myös toisen tyttären mieli järkkyi. No tämä tytär kuitenkin valmistui hyvään ammattiin ja sai hyvän työn, tapasin mahtavan ja varakkaan miehen. Pystyi salaamaan sairautensa, syntyi lapsi ja pahat ongelmat tuli. Ei pystynyt viikkokausiin hoitamaan vauvaa, sairaalajaksoja..lasta hoiti ja hoitaa viikkoja miekenterveysongelmainen mummo, raskasta. No kaiken huipuksi tytär sanoutui irti työstään, uutta ei tule saamaan. On täysin tuloton, mies rahoittaa kaiken että nainen voi shoppailla milloin on paremmassa kunnossa. Nyt sitten pamahti pommi, syntyi uusi vauva..kun ei entistäkään pysty hoitamaan..ei mitään järkeä lisääntyä tuossa tilanteessa, sekin on joku pakkomielle. Äiti on kotona ja ensimmäinen lapsi päiväkodissa ja niin on kohta seuraavakin ja sukulaisten huollettavana. Minäkin olen yrittänyt auttaa mutta käynyt liian raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:03"]
Vaikeuksia voi tulla. Ei välttämättä mutta erityisesti silloin jos tällä toisella ei ole ketään muuta ystävää! Tämä ystäväni vääntää ja vääntää asioita ja nyt en ihmettele sitä että sukulaiset välttää sitä!
[/quote]
Ai että yhden huonon kokemuksen takia kehotat kaikkia välttelemään mt-ongelmaisia. Todistit juuri, että muumit ovat tehneet joukkopaon laaksostaan.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:39"] Jos omat voimavarat riittää, niin mikäs siinä, ystävystykää vaan. Itse en vaan jaksa. Mikä velvollisuus minulla on kestää vuodatusta ja veivaamista. Muussa elämässä kuormaa ihan tarpeeksi. Kaikkein läheimmät ihmiset toki erikseen. [/quote] Ei tietenkään tarvitse olla ystävä kenenkään kanssa, jos ei tahdo tai kykene. Mutta ap kehottaa välttämään kaikkia ihmisiä, joilla on mielenterveysongelmia, jättämään heidät yksin ja karttamaan heitä pelkästään sen vuoksi. Ja kun mielenterveysongelmia on niin paljon erilaisia, suurinta osaa ei ulospäin edes voi havaita. [/quote] Painotin sitä seikkaa että jos tällä ihmisellä ei ole ketään muuta ystävää. Tämä ystäväni on alkanut todella erikoisesti käyttäytymään ja hiillostamaan.
[/quote]
No se on sitten tämä ihminen yksilönä. Ei kaikki meistä suhtaudu lapsellisesti omiin ongelmiinsa(riippuen mt-ongelmasta). Tuohon sinun lauseeseesi sisältyy aikamoinen noidankehä mt-ongelmaisen kannalta - ei yhtää ystävää, jolloin ei kannata olla ystävä, mutta miten saada edes sitä ensimmäistä ystävää, jos täysi ystävättömyys käännyttää kaikki pois. Vakka kantensa valitsee, muuten. Taisit tulla tännen vain valittamaan omista huonoista valinnoista.
Hienosti tässä on niputettu kaikki mt-ongelmaiset yhteen. Koska tottakai kaikki mt-ongelmaiset ovat samanlaisia ja eivät tee muuta kuin kuormittavat läheisiään.
Haloo nyt. Kuka tahansa voi sairastua vaikka masennukseen. Jos terve ja huolella valikoitu ystäväsi yhtenä päivänä kertookin, että hän ei pääse enää aamuisin ylös sängystä koska on niin masentunut, mitä teet? Lopetat ystävyyden siihen?
Ja joo, itse en terveenä enkä sairaana haluaisi ikinä ystäväkseni ihmistä, joka jakaa ap:n ajatusmaailman. Joten sellaisten ihmisten ei tosiaan kannattaisi ottaa ystäväksi mt-ongelmaisia eikä mielellään ketään muutakaan.