Peruskoulun luokkani "kovistytöt" on kaikki jo äitejä
Meidän luokalla oli neljän tytön porukka, josta kaikki aloittivat alkoholin käytön ja tupakanpolton jo 11-12-vuotiaina, lintsasivat koulusta, käyttäytyivät huonosti jne. Katselin fb:stä, että heillä on kaikilla jo lapsi/lapsia, ensimmäiset saatu varmaan alle parikymppisinä. Olen huomannut tämän olevan aika yleinen yhtälö. Mistähän johtuu, että niistä koviksista tulee usein vanhempia tosi nuorina?
N22
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:36"]
Hehe, mä tiiän yhen ketä haukkui mua aina koulussa ja se sai lapsen joskus alle 17-vuotiaana ;D Tunsin lievästi vahingoniloa
[/quote]
psst... kuka, ei ketä.. antaa susta itsestäs heikkolahjaisen vaikutelman.
[/quote]psst... arvaa kiinnostaako
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:33"]
Minkä takia kaikkien pitäisi elää elämä jonkun määrätyn kaavan mukaan? Kuka päättää milloin saa hommata lapsia, milloin lähteä opiskelemaan. Työni kautta olen törmännyy moneen nuoreen äitiin, ja he ovat lähes poikkeuksetta aivan täydellisiä vanhempia. Toki siitä osa kiitos kuuluu juuri teidänlaisille huuhkajille, joilla ei ole minkään näköistä omaa elämää vaan järjetön tarve puuttua muiden.
[/quote]
Aivan sama minulle jos joku idiootti pilaa oman elämänsä omalla kustannuksellaan mutta veronmaksajien kukkarolle sitä kuitenkin päädytään.
Siksi se ei todellakaan ole oma asia.
[/quote]
Onko lapsen hankkiminen sinusta elämän pilaamista? Eiköhän se tuilla eläminen ole ainakin suurimmalla osalla vain hetkellistä, nuorilla äideillä on kova hinku päästä opiskelemaan ja töihin, juurikin sen takia että me veronmaksajat tarjotaan niin pientä summaa näille "pummeille" ;-)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:36"]
Hehe, mä tiiän yhen ketä haukkui mua aina koulussa ja se sai lapsen joskus alle 17-vuotiaana ;D Tunsin lievästi vahingoniloa
[/quote]
psst... kuka, ei ketä.. antaa susta itsestäs heikkolahjaisen vaikutelman.
[/quote]
Yhden kuka haukkui?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:30"]
Siis sehän on ihan tutkittua, että köyhemmät ja ei-akateemisesti-koulutetut saa lapsia nuorempina.
[/quote]
Mutta kumpi on syy ja kumpi seuraus?
[/quote]
Hyvä pointti. :D
Kyllä ne on niitä luokan priimuksia ja kilttejä tyttöjä, jotka saa lapset nuorena. Kouluttautuvat yleensä lisääkin. Huono-osaisuus ja nuorena lisääntyminen eivät millään tavalla korreloi. Ei saa yleistää! Naapurin Sirpa sai 16-vuotiaana esikoisensa ja työskentelee lähihoitajana, poikkeus!
Minunkin tuttavapiirissäni näin.
Itse en kyllä välttämättä allekirjoita tuota, että kyse olisi heikosta elämänhallinnasta ja ympäriinsä panemisesta jne. Ennemminkin tuntuu, että noissa porukoissa ollaan kauhean konservatiivisia ja heti 20-vuotiaana aletaan taivastella ja paheksua kaikkia nuoruuden toilailuja (alkoholi, baarit, tupakka, irtoseksi ym) ja halutaan mahdollisimman nopeasti siihen aikuisen elämään eli okt/rivarinpätkä + lapsia. Oman kokemukseni perusteella moni amis on aika tiukka mielipiteissään ja vaikka ajatus siitä, että jollakulla olisi joku yksittäinen ryhmäseksikokeilu takanaan saa heidät aivan tolaltaan. Tai pidetään TOSI outona että joku nelikymppinen käy yökerhossa (Isommissa kaupungeissa ihan normaalia ja kyllä, myös akateemiset nelikymppiset saattavat silloin tällöin käydä yökerhossa).
Monet akateemiset (eivät tietenkään kaikki, on varmaan pakko huomauttaa, koska muuten joku tulee huutamaan että emminäainakaan..) kuitenkin elävät niitä villejä nuoruusvuosia hyvinkin pitkälle yli parikymppiseksi ja monella mahtuu kaikenmaailman panokokeiluja ja villejä baari-iltoja niihin vuosiin aika tavalla. Siinä kun 24v amis käy töissä, asuu siellä rivarissa ja on 2-3 lasta niin moni 24-vuotias akateeminen dokaa 1-3 päivänä per viikko, asuu 20m2 opiskelijaboksissa ja viettää hyvin teinimäistä elämää.
Itse kuulun siihen porukkaan, joka ei todellakaan ollut koviksia, mutta aloitimme kuitenkin alkoholikokeilut ja tupakanpolton siinä yläasteen ja lukion taitteessa. Olemme kaikki akateemisia ja ensimmäiset muuttivat opiskelijakämpistä pois juuri siinä 25-26v iässä ja ekat lapset ilmaantuivat siinä vaiheessa kun olimme 28 (nyt yli 30 ja puolet ainakin vielä ilman lapsia).
Ei kai nuorena lapsen saaminen ole välttämättä mikään huono asia. Tärkeintä näiden nuorien vanhempien kohdalla on mun mielestä, että on olemassa riittävät tukiverkostot. Isovanhempien tukea tarvitaan ja paljon.
Itse huomaan törmänneeni samaan ilmiöön. Ja lukeudun siis itse yhdeksi heistä. Sain ensimmäisen lapsen 19 vuotiaana ja nyt heitä kolme. Olen 27. Sama mies ja kaikki kyllä elämässä kunnossa. Ammattiin valmistuin lapsista huolimatta ajallaan. Sittemmin olen opiskellut lisää. Itselläni lapsen kaipuu johtui varmaan turvattomasta ja hirvittävästä lapsuudestani. En erittele tarkemmin mutta siskoni tappoi itsensä lopulta ja veljeni on vahvasti mielenterveysongelmainen, ei kykene normaaliin elämään. Tämä perhe ja nämä lapset ja mieheni loi ympärilleni turvaa ja vakautta. Olen heistä kovin kiitollinen. Vaikea selittää. Alkoholi ja tupakka jäivät jo nuoruudessa ja kiusaaja en koskaan ollut, mutta vauhdikas, äänekäs ja vaikea silloin kylläkin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:29"]Mä olin myös kovis yläasteella ja amiksessa, nyt ikää 20 ja lapsia ei vielä suunnitelmissa, ihana mies löytyy ja yhdessä oltu yli 4 vuotta joista 2 kihloissa :) Mulle se koviksen rooli oli pakokeinoa suojautua ja välttyä kiusaamiselta.
[/quote]
Mä haluaisin ihan tosissani tietää alapeukuttajien mielipiteet? :o vaikka olin silloin kovis niin en silti kiusannut ketään
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:29"]Meidän luokalla oli neljän tytön porukka, josta kaikki aloittivat alkoholin käytön ja tupakanpolton jo 11-12-vuotiaina, lintsasivat koulusta, käyttäytyivät huonosti jne. Katselin fb:stä, että heillä on kaikilla jo lapsi/lapsia, ensimmäiset saatu varmaan alle parikymppisinä. Olen huomannut tämän olevan aika yleinen yhtälö. Mistähän johtuu, että niistä koviksista tulee usein vanhempia tosi nuorina?
N22
[/quote]
OVAT äitejä, ei ON äitejä. Monikkomuoto, koska kyse ÄIDEISTÄ.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:46"]
Juuri näin myös tällaisen kolmekymppisen näkökulmasta. Luokan ns. kovistytöt ja muiden kiusaajat ovat poikkeuksetta tulleet äideiksi ensimmäistä kertaa alle kaksikymppisenä, ja nykyään näillä elämäm koululaisilla on jo ties kuin monen miehen kanssa jälkikasvua, ja silti ovat yksinhuoltajia, yleensä työttömiä ja/tai kouluttamattomia, yhteiskunnan tukien varassa eläviä ihmisiä. Kumma juttu!
[/quote] Ja nämä vanhemmat alkoholisoituneita moniongelmaisia myös. Ja SE ON PERITYTYVÄÄ... :( Arvatkaapa ketkä maksavat laskun?
[/quote]
Kerroppa, miten se on periytyvää? Kyllä näistä lapsista tulee luultavammin ahkeria veronmaksajia yhteiskunnalle. Sen sijaan esimerkiksi monet koulutetut, jotka jättävät lapset tekemättä kokonaan, eivät tuota veronmaksajia tälle yhteiskunnalle.
Olen aina ihmetellyt, eikö näillä kovistytöillä ole koskaan lapsettomuusongelmia? Miten paljon ne oikein nussivat, kun nainenhan ei aina raskaaksi tule? Ja ainako ilman ehkäisyä? Ottaisivat vaikka naamalle tai peppuun.
Millaiset ihmiset suoltavat tälläistä perseoksennusta? Keitä te olette? Onko ihmisten ilkeydellä enää mitään rajoja? Olen pöyristynyt lukemastasi. Hävetkää jos edes osaatte. Pthyi!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:29"]Meidän luokalla oli neljän tytön porukka, josta kaikki aloittivat alkoholin käytön ja tupakanpolton jo 11-12-vuotiaina, lintsasivat koulusta, käyttäytyivät huonosti jne. Katselin fb:stä, että heillä on kaikilla jo lapsi/lapsia, ensimmäiset saatu varmaan alle parikymppisinä. Olen huomannut tämän olevan aika yleinen yhtälö. Mistähän johtuu, että niistä koviksista tulee usein vanhempia tosi nuorina? N22 [/quote] OVAT äitejä, ei ON äitejä. Monikkomuoto, koska kyse ÄIDEISTÄ.
[/quote]Ihme kielipoliisi
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:26"]
Samoin täällä! White trashit hankkineet lapsen teini-ikäisinä, vetävät edelleen röökiä kuin korsteenit. Ei käy kateeksi. Onneksi en pysynyt siinä porukassa :) -22v tyttö
[/quote]
Pakko takertua nimimerkkiin. 22 v tyttö? Olet ollut äänioikeutettu viimeiset 4 vuotta ja et kykene lukemaan itseäsi aikuiseksi?
No kun puhutaan siitä sosioekonomisesta asemasta, omasta ja lapsuudenkodin (siis nämä wt-ilmaisut), niin kerrottakoon, että sekä isälläni että äidilläni oli ylempi korkeakoulututkinto ja erittäin hyvät virat ja tulotaso. Itse sain lapseni aika pian täytettyäni 20-vuotta. Tein myös kaksi ylempää korkeakoulututkintoa, toiselta näistä aloista aion myös tohtoriksi väitellä.
Mutta joo, jonkun mielestä mä ehkä olin jollain lailla kovis.
Niin ja mainittakoon vielä, että ollaan lasten isän kanssa edelleen onnellisesti yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:02"]En lukenut kuin ensimmäisen sivun, joten on voinut tulla jo, mutta enemmän kuin sosiaalinen tausta lapsen saanti-ikään tuntuisi vaikuttavan se, minkäikäisenä tytön oma äiti on tullut raskaaksi. Teiniäitiys "periytyy" hyvin voimakkaasti.
[/quote]
Ja on yleisempää toisissa sosiaalisissa taustoissa
Meidän luokan vittumaisimmista kiusaaja-pissiksistä tuli opettajia, kauppakorkean käyneitä ja yksi taitaa olla psykologi... että ei se aina ihan niin mene, että niistä tulisi "elämänkoululaisia", joita kohtaan entiset kiusatut ja nykyisin akateemiset menestyneet voisivat tuntea ylemmyyttä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:58"]
Ja tästä tulee taas "horot vs. hissukat"-taistelu :)
[/quote]
Totta. Mieluummin hissukka, kuin yleinen jakorasia