Peruskoulun luokkani "kovistytöt" on kaikki jo äitejä
Meidän luokalla oli neljän tytön porukka, josta kaikki aloittivat alkoholin käytön ja tupakanpolton jo 11-12-vuotiaina, lintsasivat koulusta, käyttäytyivät huonosti jne. Katselin fb:stä, että heillä on kaikilla jo lapsi/lapsia, ensimmäiset saatu varmaan alle parikymppisinä. Olen huomannut tämän olevan aika yleinen yhtälö. Mistähän johtuu, että niistä koviksista tulee usein vanhempia tosi nuorina?
N22
Kommentit (137)
Ai, mä oon oikikses vaikka olin tälläinen kovisneito. Eikä ole lapsia :)
Nyt kiusaajat täällä. Elämä antaa, elämä ottaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:30"]
Sama juttu täällä! Yhdellä on jo kolme lasta. - N23
[/quote]
Ootko Keski-Suomesta? :D
Mäkin taisin olla sellainen kovis, ei paljon kavereita, poltin tupakkaa jo yläasteella ja ramppasin juomassa aina kun jostain rahaa sai. Lapsen sain 21vuotiaana, avioliitossa, ammatin lukeneena. Jotenkin tuntui että oli jo nähnyt tarpeeksi ja voi asettua, mutta mun kohdalla näin ei kyllä ollut. Siinä kun pari vuotta vielä kasvoi niin erohan siitä tuli. Nyt miltei kolmikymppisenä edelleen vain yksi lapsi, korkeakouluopinnot loppusuoralla ja into päästä töihin kova.
Ja joo, lapsella todennäköisesti adhd, mistä tietää vaikka minullakin. Adhd ei kuitenkaan ole mikään aivovamma, joka tekisi ihmisestä automaattisesti tyhmän.. Viitaten tuohon älyllisesti jälkeenjääneisiin moniongelmaisiin opettajien riesoihin oppimisvaikeuksineen...
Oli syy teini-iän vaikeuksiin adhd tai kotiolot, niin silti itse voi vaikuttaa tosi paljon sitten myöhemminkin.
Joo näin meillä päin myös. Ensin lähärikoulu ja sit kun ei pyllyjen pyyhkiminen oikein nappakaan, niin eikun kotimammaksi yhteiskunnan tukien varaan. Ja yh:na tietenkin!
Samoin täällä! White trashit hankkineet lapsen teini-ikäisinä, vetävät edelleen röökiä kuin korsteenit. Ei käy kateeksi. Onneksi en pysynyt siinä porukassa :)
-22v tyttö
Ja lapsi oli suunniteltu, en ole polttanut enää moniin vuosiin enkä päivittele kännäysjuttuja faceen :D
-48-
Mä olin myös kovis yläasteella ja amiksessa, nyt ikää 20 ja lapsia ei vielä suunnitelmissa, ihana mies löytyy ja yhdessä oltu yli 4 vuotta joista 2 kihloissa :) Mulle se koviksen rooli oli pakokeinoa suojautua ja välttyä kiusaamiselta.
Siis sehän on ihan tutkittua, että köyhemmät ja ei-akateemisesti-koulutetut saa lapsia nuorempina.
Myös näiden kovistyttöjen perheet ovat aika rikkonaisia.
Äidit ostavat lapsilleen ne viinat ja tupakat, eikä lintsaamiset ja kaupungilla pyöriminen haittaa.
Omassa peruskoulussa Espoossa, ensimmäiset saivat lapset heti yläasteen jälkeen.
Isästä ei useimmilla ollut mitään tietoa. Ei omasta eikä oman lapsen isästä.
Minkä takia kaikkien pitäisi elää elämä jonkun määrätyn kaavan mukaan? Kuka päättää milloin saa hommata lapsia, milloin lähteä opiskelemaan. Työni kautta olen törmännyy moneen nuoreen äitiin, ja he ovat lähes poikkeuksetta aivan täydellisiä vanhempia. Toki siitä osa kiitos kuuluu juuri teidänlaisille huuhkajille, joilla ei ole minkään näköistä omaa elämää vaan järjetön tarve puuttua muiden.
[quote author="Mies 29v" time="06.03.2015 klo 18:48"]Tavallaan ovat tyhmempiä ja tavallaan viisaampia...nuori äiti pääsee olemaan nuori vielä silloinkin, kun oma lapsi on jo aikuinen. Elämä on valintoja ja eri valinnoissa hyvät ja huonot puolensa. Kaikki eivät myöskään halua samanlaista urakehitystä.
-Mies 29v-
[/quote]
Joo kun näillä se urakehitys on aika olematon yleensä. Kun ikää 25 eikä kouluja käyty ku pyöräytetty lapsia niin eipä ne usein jaksa ja osaa muuta tehäkään ku lisää lapsia. No, urakehitystä sekin.
Hehe, mä tiiän yhen ketä haukkui mua aina koulussa ja se sai lapsen joskus alle 17-vuotiaana ;D Tunsin lievästi vahingoniloa
Ai kauhee, mä olin varmaan sellainen semi-kovis, kasin keskiarvo, poltin tupakkaa, olin poikien suosiossa, kärsin huonoista kotioloista. Sain lapseni ikähaarukassa 19 v-25 v, nyt olen 39 v akateemisen tutkinnon suorittanut, esimiesasemassa oleva, en juo, en polta, myöskään mies tai lapset eivät juo tai polta. :)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:30"]
Siis sehän on ihan tutkittua, että köyhemmät ja ei-akateemisesti-koulutetut saa lapsia nuorempina.
[/quote]
Mutta kumpi on syy ja kumpi seuraus?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:36"]
Hehe, mä tiiän yhen ketä haukkui mua aina koulussa ja se sai lapsen joskus alle 17-vuotiaana ;D Tunsin lievästi vahingoniloa
[/quote]
psst... kuka, ei ketä.. antaa susta itsestäs heikkolahjaisen vaikutelman.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:33"]
Minkä takia kaikkien pitäisi elää elämä jonkun määrätyn kaavan mukaan? Kuka päättää milloin saa hommata lapsia, milloin lähteä opiskelemaan. Työni kautta olen törmännyy moneen nuoreen äitiin, ja he ovat lähes poikkeuksetta aivan täydellisiä vanhempia. Toki siitä osa kiitos kuuluu juuri teidänlaisille huuhkajille, joilla ei ole minkään näköistä omaa elämää vaan järjetön tarve puuttua muiden.
[/quote]
Aivan sama minulle jos joku idiootti pilaa oman elämänsä omalla kustannuksellaan mutta veronmaksajien kukkarolle sitä kuitenkin päädytään.
Siksi se ei todellakaan ole oma asia.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo
Harkitsevaisemmat ihmiset eivät päädy ryyppääviksi ja nuorena sänkyyn meneviksi koviksiksi, vaan he opiskelevat ja harrastavat sekä miettivät tulevaisuutta pidemmälle ja suunnittelevat muuta tekemistä. Siinä kuviossa lapsia voidaan saada sitten lähempänä kolmeakymppiä tai reilustikin 30 ikävuoden jälkeen.
[/quote]
Oletpa mustavalkoinen. Kuulun tähän mainitsemaasi ryhmään muuten, mutta siinä kuviossa sain ensimmäisen lapseni 20-vuotiaana. Olen vain enemmän perhe- kuin urakeskeinen.
Johtuu varmaan siitä, että kun siideripäissään tulee reisiä leviteltyä joka toiselle miehelle, niin jossain vaiheessa sitten sieltä reisien välistä tulla putkahtaa ulos vauva.