Insinöörien ym. älykköjen lastenkasvatus?
Kasvattaako älykkö-pariskunnat lapsistaan yksikseen viihtyviä lukutoukkia? Tunnen pari insinööri-pariskuntaa (Suuri otanta, tiedän) ja heillä työt menee aina lasten edelle. Vapaa-ajallakin vanhemmat istuvat vain koneella, uusia ohjelmistoja tutkaillen. 4-vuotiaalle lyödään tabletti ja ala-asteen matikankirja kouraan ja jätetään yksikseen. Ruuaksi pelkkää mikromössöä, kun vanhemmilla ei ole sen vertaa aikaa laittaa ruokaa. Muiden lasten kanssa leikkimisestäkään ei tule mitään, kun ei olla totuttu käyttämään mielikuvitusta. Onko tämä yleistä ns. älykköperheissa vai onko nämä minun tuntemat vain tuommoisia, että pikkulapsilla tuskin on lelujakaan huoneessaan.
Ennen kuin joku suuttuu, niin ei siinä ole mitään pahaa, että noinkin nuori lapsi lukee ja oppii laskemaan, mutta eikö alle kouluikäisen pitäisi leikkiä vielä leluilla prinsessaleikkejä, eikä 1+1 -tehtäviä...
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:16"]
Siis mikä tuossa aloituksessa nyt niin loukkasi, kun jo 12 alapeukkua? :D Onko suurimman osan mielestä parempi antaa pikkulapselle matikankirja ja tabletti kouraan ja sulkeutua itse tekemään töitä, vaikka on viikonloppu ja ulkona mukava ulkoilusää? Näin ainakin noissa minun tuntemissa perheissä toimitaan. Minkäänlaisia loruja tai lauluja ei lauleskella, vanhemmat eivät osallistu yhtään leikkeihin, mitä nyt palloa heittävät kuin jollekin koiralle. No, makuja on monenlaisia!
T: Ap
[/quote]
Se, että insinöörien yleistetään kasvattavan lapsia noin. Aika monella suomalaisella on vähintään toinen vanhempi insinööri. T. insinöörin lapsi ja insinööri itsekin
Tämä insinööri teknikko-miehensä kanssa kasvattaa periaatteella kohtuus kaikessa. Nyt tuo tyttö,8v, istuu tabletin kanssa kolmatta tuntia....eilen ladattiin uusi peli ja jo ensi viikolla tulee päiviä ettei tabletti kiinnosta sekuntiakaan.
Koulusta tulee pelkkää kehua ja auton rassaaminen iskän kanssa kiinnostaa, samoin uimakoulu ja voimistelu sekä askartelu ja piirtäminen, videoiden teko kavereiden kanssa....mahdoton vielä sanoa minkä alan tohtori tuosta vois tulla.
Vähän on kyllä introvertti luonteeltaan, kuten vanhempansakin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:16"]
Siis mikä tuossa aloituksessa nyt niin loukkasi, kun jo 12 alapeukkua? :D Onko suurimman osan mielestä parempi antaa pikkulapselle matikankirja ja tabletti kouraan ja sulkeutua itse tekemään töitä, vaikka on viikonloppu ja ulkona mukava ulkoilusää? Näin ainakin noissa minun tuntemissa perheissä toimitaan. Minkäänlaisia loruja tai lauluja ei lauleskella, vanhemmat eivät osallistu yhtään leikkeihin, mitä nyt palloa heittävät kuin jollekin koiralle. No, makuja on monenlaisia!
[/quote]
Se, että insinöörien yleistetään kasvattavan lapsia noin. Aika monella suomalaisella on vähintään toinen vanhempi insinööri. T. insinöörin lapsi ja insinööri itsekin
[/quote]
Kuinka tuon nyt selittää. Nämä minun tuntemat pariskunnat ovat molemmat jotain it-insinöörejä, tietokonenörttejä suomeksi. Äh, en jaksa. Täällä taitaa olla pelkkiä insinöörejä paikalla, kun ei ne tajua tälläisen lapsellisen ihmisen sönkötystä :)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:53"]
Mikä tuossa aloituksesa nyt taas mättää, kun alapeukkuja satelee?
Ap.
[/quote]
liian ilmeinen provo amk-älykköineen.
No meillä älykkö-DI:n (diplomi-insinöörin) ja humanisti-yhteiskuntatieteilijä-äidin (minun) lapset ovat kasvaneet erittäin sosiaalisiksi ja aktiivisiksi nuoriksi. Tyttö opiskelee luokanopettajaksi ja siinä sivussa tienaa opiskelurahoja pitkään harrastamansa joukkuelajin junnuvalmentajana. Poika on vielä lukiossa ja tekniselle alalle aikoo isänsä tavoin. Kavereita on paljon ja harrastaa urheilua myös , eikä todellakaan nyhjötä iltoja koneen ääressä. Tietotekniikka toki on hallussa, mutta niin on nykypäivänä oltava aikoi sitten mille tahansa alalle.
Älyköstä en tiedä mutta akateemisia vanhempani ovat, toinen jopa tohtori. Humanistisilta aloilta että jos nyt puhtaasti insinöörejä ja luonnontieteilijöitä tarkoitit niin en sovi kuvaan.
Meillä ainakin oli todella vapaa kasvatus ja olinkin melkoinen kapinateini lukioaikoina, mutta ihan ihminen minustakin on tullut. Opiskelen juurikin (diplomi)-insinööriksi.
Insinöörit (tai edes DI:t) ovat harvemmin älykköjä, toki heitäkin joukkoon mahtuu. Lisäksi insinöörejä ja heidän perheitään on hyvin monentyyppisiä, joten yleistäminen ei oikein toimi tässä yhteydessä. Huomaa myös, että älykkö (tai intellektuelli) on eri asia kuin älykkyys, vaikka niidenkin välillä voi olla jonkinlainen korrelaatio. Tuo otsikko on todella pahasti kärjistävä, joten sen vuoksi alapeukkuja todennäköisesti satelee. T. Insinööri, joka on toisen insinöörin kanssa naimisissa
Niin ja jos alapeukut ahdistaa, niin kannattaa etsiä joku toinen palsta minne kirjoitella... ;)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:09"]
Insinööri=älykkö! Buahhhhhhaaahhhh. Salli mun nauraaaaaaa......!
[/quote]
Matematiikkaa ja fysiikkaa on oman insinöörini työ. Lisäksi hän on taitava käsistään ja kiinnostunut maailman tapahtumista. Ehkä hän ei ole varsinaisesti älykkö, mutta ei tyhmäkään.
Maailma olisi pulassa ilman insinöörejä. Suututtaa tämä alentava suhtautuminen.
[/quote]Tämä aloitus oli kyllä päivän piristys. Miehen kanssa täällä naureskellaan.
Insinööri on niin taviskoulutus kuin ikinä vaan voi olla. Samoin kuin sairaanhoitaja. Hyviä, tärkeitä ammatteja, mutta en liittäisi älykkö-sanaa niihin.
[/quote]Tämä aloitus oli kyllä päivän piristys. Miehen kanssa täällä naureskellaan.
Insinööri on niin taviskoulutus kuin ikinä vaan voi olla. Samoin kuin sairaanhoitaja. Hyviä, tärkeitä ammatteja, mutta en liittäisi älykkö-sanaa niihin.
Älkää nyt tarrautuko tuohon insinööri -sanaan. Jos teidän mielestä insinöörit on niitä puupäitä, niin kuvitelkaa sanan tilalle, vaikka aivokirurgi tai joku muu vastaava.