Insinöörien ym. älykköjen lastenkasvatus?
Kasvattaako älykkö-pariskunnat lapsistaan yksikseen viihtyviä lukutoukkia? Tunnen pari insinööri-pariskuntaa (Suuri otanta, tiedän) ja heillä työt menee aina lasten edelle. Vapaa-ajallakin vanhemmat istuvat vain koneella, uusia ohjelmistoja tutkaillen. 4-vuotiaalle lyödään tabletti ja ala-asteen matikankirja kouraan ja jätetään yksikseen. Ruuaksi pelkkää mikromössöä, kun vanhemmilla ei ole sen vertaa aikaa laittaa ruokaa. Muiden lasten kanssa leikkimisestäkään ei tule mitään, kun ei olla totuttu käyttämään mielikuvitusta. Onko tämä yleistä ns. älykköperheissa vai onko nämä minun tuntemat vain tuommoisia, että pikkulapsilla tuskin on lelujakaan huoneessaan.
Ennen kuin joku suuttuu, niin ei siinä ole mitään pahaa, että noinkin nuori lapsi lukee ja oppii laskemaan, mutta eikö alle kouluikäisen pitäisi leikkiä vielä leluilla prinsessaleikkejä, eikä 1+1 -tehtäviä...
Kommentit (32)
En nyt sanois, että insinööriys tekee ihmisestä älykön.
Jaa, kollegat kasvattaa kyllä tietääkseni ihan normaalisti mitä nyt olen keskusteluja sivusta seurannut.
Minä taas en ole lapsia tai edes miestä halunnut koska työ menisi edelle, aina. Parempi näin, olisin varmaan just aloitusviestissä kuvailtu äiti, ei kiitos. Ei olis hyvä lapsillekaan.
Insinöörit on aika usein miehiä, enkä tiedä johtuuko se siitä insinööriydestä vai mieheydestä, mutta kasvatus on johdonmukaista ja loogista.
Aika hyvin osui tuo ap:n kuvaus meidän insinööriperheeseen. Toisesta lapsesta tuli koneella viihtyvä nörtti ja toisesta supersosiaalinen. Kukin kasvattaa lapsensa niin kuin osaa ja lopputulos on sitten jotain, eikä se näköjään pelkästään siitä kasvatustyylistäkään riipu.
insinöörikaveri vaimoineen yrittää kasvattaa jonkinlaista superlasta. ensin tyttö laitettiin kävelykouluun ja opetettiin intensiivisesti puhetta. nyt puolitoistavuotiaana sille opetetaan luistelua ja ensimmäistä vierasta kieltä, ja toukokuussa taapero alkaa saada viulutunteja äidiltään.
epäilemättä tarkoittavat vain hyvää omalla oudolla tavallaan, mutta tämä ei pääty onneen ja auvoon, sanokaa minun sanoneen o.O
Minulla oli kyllä ihan normaali lapsuus, josta nautin todella paljon. Minulla oli paljon kavereita ja leikin myös itsekseni. Vanhempani olivat aina läsnä silloin, kun tarvitsi. Toiveenani on pystyä taata lapsilleni samanlainen, onnellinen lapsuus ja olla mahdollisimman hyvä isä (kuten oli inssi faijani). m20
No meillä ei kyllä tabletti tai televisio lasta kasvata, vaikka äiti joskus kesken päivänkin eksyy Aihe vapaalle. Yksin ei lapsi myöskään juuri touhuile.
Tuo ei ole älykästä kasvattamista, vaan piittaamatonta. Surullista.
Meillä lapsi pidettiin mahdollsimman kauan erossa tietokoneista, ennemmin järjesteli kahvikutsuja nalleille ja muille pehmoille ja leikki kavereiden kanssa. Leluja tuli hankittua ehkä vähän liikaakin, nyt niitä pehmoja on sitten varastossa vino pino.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:47"]
insinöörikaveri vaimoineen yrittää kasvattaa jonkinlaista superlasta. ensin tyttö laitettiin kävelykouluun ja opetettiin intensiivisesti puhetta. nyt puolitoistavuotiaana sille opetetaan luistelua ja ensimmäistä vierasta kieltä, ja toukokuussa taapero alkaa saada viulutunteja äidiltään.
epäilemättä tarkoittavat vain hyvää omalla oudolla tavallaan, mutta tämä ei pääty onneen ja auvoon, sanokaa minun sanoneen o.O
[/quote]
Juu ei hyvältä kuulosta. Lapsesta varmaan kasvaa pakonomainen suoriutuja ja masentuu viimeistään kaksikymppisenä.
Mikä tuossa aloituksesa nyt taas mättää, kun alapeukkuja satelee?
Ap.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:38"]
Kasvattaako älykkö-pariskunnat lapsistaan yksikseen viihtyviä lukutoukkia? Tunnen pari insinööri-pariskuntaa (Suuri otanta, tiedän) ja heillä työt menee aina lasten edelle. Vapaa-ajallakin vanhemmat istuvat vain koneella, uusia ohjelmistoja tutkaillen. 4-vuotiaalle lyödään tabletti ja ala-asteen matikankirja kouraan ja jätetään yksikseen. Ruuaksi pelkkää mikromössöä, kun vanhemmilla ei ole sen vertaa aikaa laittaa ruokaa. Muiden lasten kanssa leikkimisestäkään ei tule mitään, kun ei olla totuttu käyttämään mielikuvitusta. Onko tämä yleistä ns. älykköperheissa vai onko nämä minun tuntemat vain tuommoisia, että pikkulapsilla tuskin on lelujakaan huoneessaan.
Ennen kuin joku suuttuu, niin ei siinä ole mitään pahaa, että noinkin nuori lapsi lukee ja oppii laskemaan, mutta eikö alle kouluikäisen pitäisi leikkiä vielä leluilla prinsessaleikkejä, eikä 1+1 -tehtäviä...
[/quote] leikki on lapselle tärkeää, pelit sun muut härpäkkeet pois, aikaa ja läsnäoloa lapselle
En ota kantaa siihen antavatko insinöörit usein lastensa kasvaa pädien kasvattamana, mutta että insinööri ja "älykkö" samassa lauseessa. :D :D
Siis oikeesti, anna mun kaikki kestää. Insinööri voi olla toki älykkö, mutta vähintään yhtä usein ei ollenkaan. Insinööri = ainakin jollain tavalla tekniikasta kiinnostunut henkilö, useimmiten ainakin. Mitään muuta yhteistä nimittäjää ei taida olla.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:48"]
Meillä lapsi pidettiin mahdollsimman kauan erossa tietokoneista, ennemmin järjesteli kahvikutsuja nalleille ja muille pehmoille ja leikki kavereiden kanssa. Leluja tuli hankittua ehkä vähän liikaakin, nyt niitä pehmoja on sitten varastossa vino pino.
[/quote]
Eli halusitte elää menneessä maailmassa :) Minusta on piittaamatonta olla antamatta lapsille mahdollisuutta opetella käyttämään tietotekniikkaa heti kun he siihen kykenevät. On hienoa nähdä, kuinka nopeasti he oppivat ja pian jo käyttävät noita laitteita näppärämmin kuin vanhempansa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:00"]
En ota kantaa siihen antavatko insinöörit usein lastensa kasvaa pädien kasvattamana, mutta että insinööri ja "älykkö" samassa lauseessa. :D :D Siis oikeesti, anna mun kaikki kestää. Insinööri voi olla toki älykkö, mutta vähintään yhtä usein ei ollenkaan. Insinööri = ainakin jollain tavalla tekniikasta kiinnostunut henkilö, useimmiten ainakin. Mitään muuta yhteistä nimittäjää ei taida olla.
[/quote]
No harvoin täysin puupää päätyy insinööriksi. Ja otsikossa on ym. ei siis tarkoita pelkästään insinöörejä, jos nyt pilkkua halutaan oikein kunnolla höylätä.
Insinööri=älykkö! Buahhhhhhaaahhhh. Salli mun nauraaaaaaa......!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:38"]
[/quote]
Kasvattavat varmaan niin, että pärjäävät tässä maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:00"]
En ota kantaa siihen antavatko insinöörit usein lastensa kasvaa pädien kasvattamana, mutta että insinööri ja "älykkö" samassa lauseessa. :D :D Siis oikeesti, anna mun kaikki kestää. Insinööri voi olla toki älykkö, mutta vähintään yhtä usein ei ollenkaan. Insinööri = ainakin jollain tavalla tekniikasta kiinnostunut henkilö, useimmiten ainakin. Mitään muuta yhteistä nimittäjää ei taida olla.
[/quote]
No harvoin täysin puupää päätyy insinööriksi. Ja otsikossa on ym. ei siis tarkoita pelkästään insinöörejä, jos nyt pilkkua halutaan oikein kunnolla höylätä.
[/quote]Se on aina mihin vertaa.
Siis mikä tuossa aloituksessa nyt niin loukkasi, kun jo 12 alapeukkua? :D Onko suurimman osan mielestä parempi antaa pikkulapselle matikankirja ja tabletti kouraan ja sulkeutua itse tekemään töitä, vaikka on viikonloppu ja ulkona mukava ulkoilusää? Näin ainakin noissa minun tuntemissa perheissä toimitaan. Minkäänlaisia loruja tai lauluja ei lauleskella, vanhemmat eivät osallistu yhtään leikkeihin, mitä nyt palloa heittävät kuin jollekin koiralle. No, makuja on monenlaisia!
T: Ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:48"]
[/quote]
Eli halusitte elää menneessä maailmassa :) Minusta on piittaamatonta olla antamatta lapsille mahdollisuutta opetella käyttämään tietotekniikkaa heti kun he siihen kykenevät. On hienoa nähdä, kuinka nopeasti he oppivat ja pian jo käyttävät noita laitteita näppärämmin kuin vanhempansa.
[/quote] oppivat myöhemminkin, yläasteen painotus mm tietotekniikka joka oli 10 ja vaikutti myös enkun kieleen josta tuli L. Toki sai pelata pelejä mutta ei ihan pienenä.
Nojaa, ihan normaalisti ovat kasvattaneet. T. Kahden insinöörin lapsi