Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnönjako avoliitossa

Vierailija
06.03.2015 |

Uusperhe, avoliitto ja talon omistussuhteet 70/30. Puoliso kuolee, jolla on 70 omistus. Tämä osa menee kuolleen lapsille, jotka ovat alaikäisiä. Onko mahdollista että avopuoliso jäisi vielä asumaan taloon, vaan voiko lasten äiti häätää hänet pois sieltä? Mitä muuta seikkoja kannattaa ottaa huomioon avoliitossa, kun yhteisiä lapsia ei ole, mutta molemmilla on lapsia edellisestä liitosta.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoleskellä ei ole lain suomaa turvaa jäädä asumaan asuntoon kuten avioleskellä. Toki se on mahdollista, jos niin sovitaan ja jos toisille omistajille asia on ok. Käytännössä alaikäiselle määrätään tuossa tilanteessa edunvalvoja ja hän tuskin katsoo, että on lasten etu jättää rahat kiinni taloon, jossa asuu kuolleen vanhemman avoleski. Eli käytännössä avolesken on maksettava laspet ulos talosta tai myytävä talo.

Vierailija
2/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuolisolla ei ole mitään oikeutta jäädä vanhaan kotiin, jos yhteisiä lapsia ei ole. Voit tietenkin ostaa tuon 70 % avokkisi lapsilta. Avopuolisosi voi tehdä testamentin hyväksesi (ja sinä hänelle), mutta lapset saavat lakiosansa joka tapauksessa ja sinua verotetaan kuten tuntemattomia eli korkeimman veroluokan mukaan.
Kannattaa ymmärtää, että avioliitto on ennen kaikkea juridinen sopimus, romantiikka vain koristetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi mulle, toi sulle, toi mulle....

Vierailija
4/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on niin, että ap VOI jäädä asumaan taloon, eikä mikään voi pakottaa häntä myymään omaa 30prosenttiaan. Se 70% menee puolison lapsille ja se on heidän lakiosansa - ihan sinällään, ilman myyntiä. Toisaalta, jotta lapset tulevat oikeudenmukaisesti kohdelluiksi, aapeen pitäisi maksaa heille vuokraa 70% asunnon käyvästä vuokrasta.

Vierailija
5/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitoselle: Ne lapset voivat vaatia talon myyntiä tai vaihtoehtoisesti sitä, että ap ostaa heidän osuutensa.Jos ap:lla ei ole varaa ostaa lapsia ulos kämpästä, ainoa vaihtoehto on myydä talo. Avioleskellä on lain suoma oikeus käyttää jatkossakin asuntonaan sitä asuntoa, jossa on siihen asti asunut ja perilliset eivät voi vaatia osuuttaan ulos, mutta avolesken kohdalla he voivat.

Vierailija
6/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:43"]

Itse asiassa on niin, että ap VOI jäädä asumaan taloon, eikä mikään voi pakottaa häntä myymään omaa 30prosenttiaan. Se 70% menee puolison lapsille ja se on heidän lakiosansa - ihan sinällään, ilman myyntiä. Toisaalta, jotta lapset tulevat oikeudenmukaisesti kohdelluiksi, aapeen pitäisi maksaa heille vuokraa 70% asunnon käyvästä vuokrasta.

[/quote]

Yhteisomistus on purettava jos yksikin osakas sitä haluaa (myytävä ja jaettava rahat tai ostettava ulos). Miksi lesken lapset jäisivät asumaan äitipuolen kanssa jos heillä on oma äiti huoltajana? Ja lapsen edun mukaista ei välttämättä ole pitää rahoja kiinni talossa jossa ei itse asu.....

Vierailija
7/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:49"]

[/quote]

Yhteisomistus on purettava jos yksikin osakas sitä haluaa (myytävä ja jaettava rahat tai ostettava ulos). Miksi lesken lapset jäisivät asumaan äitipuolen kanssa jos heillä on oma äiti huoltajana? Ja lapsen edun mukaista ei välttämättä ole pitää rahoja kiinni talossa jossa ei itse asu.....

[/quote]

Ei kun ei. Yhteisomistuksen purkaminen EI tarkoita sitä, että asunto myydään ja rahat jaetaan tai joku ostaa muut ulos, vaan sitä, että papereihin kirjataan täsmällisesti, mitä kukin omistaa. Siis että lapset omistavat, ihan omina itseinään, äksännen osan siitä 70% sen mukaan montako heitä on, ja leski sen 30%. Jos joku haluaa tässä heittäytyä hankalaksi, asunnosta ei päästä koskaan eroon, vaikka se olisi kaikille pelkkiä kuluja.

Vierailija
8/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, juuri tätä mä vähän ajattelinkin. Meillä on siis talonrakennus edessä, ei olla naimisissa eikä mies haluakaan naimisiin. Olen satavarma, että jos mies kuolisi, lasten äiti olisi salamana vaatimassa lasten osuutta talosa, ja mullahan ei olisi siihen varaa.

Joten täytyypä miettiä sittenkin, kannattaako avopuolisona lähteä mitään taloa rakentamaan. Ikinä ei tiedä mitä elämässä voi sattua. Ap

Vierailija
9/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:53"]

Ei kun ei. Yhteisomistuksen purkaminen EI tarkoita sitä, että asunto myydään ja rahat jaetaan tai joku ostaa muut ulos, vaan sitä, että papereihin kirjataan täsmällisesti, mitä kukin omistaa. Siis että lapset omistavat, ihan omina itseinään, äksännen osan siitä 70% sen mukaan montako heitä on, ja leski sen 30%. Jos joku haluaa tässä heittäytyä hankalaksi, asunnosta ei päästä koskaan eroon, vaikka se olisi kaikille pelkkiä kuluja.

[/quote]

"Oikeuden määräämän pesänjakajan tai uskotun miehen pyrkimyksenä on löytää sovinnollinen ratkaisu yhteisomistajien kesken.  Viimeisenä keinona on myyntiluvan hakeminen käräjäoikeudelta. Pesänjakajalla tai uskotulla miehellä on siis viime kädessä oikeus luvan saatuaan myydä yhteisesti omistettu omaisuus elleivät osapuolet muuten pääse yhteisymmärrykseen omaisuuden kohtalosta."

Vai millä nuo lapset meinasivat maksaa perintöverot?

Vierailija
10/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin voi tehdä, jos kaikki osapuolet siihen suostuvat. Aika harvan ala-ikäisen perijän intressissä on tehdä näin, saati heidän edunvalvojan mukaan.

Vierailija
11/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Otappa selvää siitäkin mitä termi 'lakiosa' tarkoittaa ennen kuin tulet asialliseen ketjuun kirjoittelemaan ihan mutulla. t.leskiäiti

Vierailija
12/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siuosittelen avioliittoa, joloin ongelma poistuu. Voihan tehdä avoiehdon, mutta se ei poista lesken asumisoikeutta.

Vierailija
13/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:05"]

Siuosittelen avioliittoa, joloin ongelma poistuu. Voihan tehdä avoiehdon, mutta se ei poista lesken asumisoikeutta.

[/quote] Lapset voivat leskeltäkin vaatia lakiosuuttaan. Kannattaa miehen tehdä henkivakuutus ap:n eduksi, jolla saa ne lakiosudet kuitattua.

Vierailija
14/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:54"]Kiitos, juuri tätä mä vähän ajattelinkin. Meillä on siis talonrakennus edessä, ei olla naimisissa eikä mies haluakaan naimisiin. Olen satavarma, että jos mies kuolisi, lasten äiti olisi salamana vaatimassa lasten osuutta talosa, ja mullahan ei olisi siihen varaa.

Joten täytyypä miettiä sittenkin, kannattaako avopuolisona lähteä mitään taloa rakentamaan. Ikinä ei tiedä mitä elämässä voi sattua. Ap
[/quote]

Oon samaa mieltä ja hyvä kun mietit asiaa etukäteen. Tuossa tilanteessa joko häät ja talo tai ei kumpaakaan.

Vierailija
15/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä sakotetaan!

Vierailija
16/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meette vaan maistraattiin, avioehto, omat sukunimet (jos haluaa).ongelma poistuu ja ei ees muista että olette naimisissa

Vierailija
17/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette mene naimisiin, niin sitten teette keskinäisen testamentin, jossa sovitaan hallintaoikeuden jäämisestä leskelle. Ihminen voi testamentata lakiosan ulkopuolisen määrän omaisuudestaan kenelle vain. Näin ollen voisit jäädä asumaan taloon, lapset saisivat aikanaan osansa ja eksällä ei olisi asiaan mitään sanomista. 

Vierailija
18/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:54"]

Kiitos, juuri tätä mä vähän ajattelinkin. Meillä on siis talonrakennus edessä, ei olla naimisissa eikä mies haluakaan naimisiin. Olen satavarma, että jos mies kuolisi, lasten äiti olisi salamana vaatimassa lasten osuutta talosa, ja mullahan ei olisi siihen varaa.

[/quote]

No teette keskinäisen testamentin, sillä miehen lapsille jää lakiosaa max 35%, jos riitauttavat testamentin, sen ehkä pysyt tilanteen tullessa lunastamaan. Testamentilla voi myös määrätä, kuka saa talossa asua.

Vierailija
19/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:20"]

Jos ette mene naimisiin, niin sitten teette keskinäisen testamentin, jossa sovitaan hallintaoikeuden jäämisestä leskelle. Ihminen voi testamentata lakiosan ulkopuolisen määrän omaisuudestaan kenelle vain. Näin ollen voisit jäädä asumaan taloon, lapset saisivat aikanaan osansa ja eksällä ei olisi asiaan mitään sanomista. 

[/quote]

Tätä ei kannata missään nimessä tehdä, jos toinen omistaa selkeästi enemmän. Lapset joutuvat maksamaan perintöveron, mutta eivät saa vastineeksi mitään => avoleski voi samantien vaikka vuokrata talon, ottaa tulot ja tienata.

Vierailija
20/41 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:20"]

[/quote] Siltikin ap:n pitää lunastaa lakiosuus ja se maksetaan silloin täysin tyhjästä. Omistusosuudet jäävät silti voimaan.