100/120 pikkujoulujen juhlijasta sai koronan Oslossa. Onko rokotteen suoja Omikronia vastaan lähellä 0?
Ihan järkyttävä luku. Puolet noista 100 on kuulemma omikronia ja puolet jotain muuta, todennäköisesti deltaa. Mutta melkein jokainen sairastui, vaikka ovat tuplarokotettuja!
Nyt sanotaan, että sairastuneiden oireet ovat lieviä, mutta nuo ovat olleet sairaina vasta max viikon. Saivat tartunnan viikko sitten perjantaina.
Oma koronatautini alkoi lievänä ja paheni päivänä 10, kuten koronan kanssa hyvin usein käy. Alussa oli vain lihaskipua ja 38 kuumetta, mutta voin ihan hyvin. Päivänä 10 iski hengitysvaikeudet.
Itselläni vastustuskyky kuitenkin riitti ja selätin taudin päivänä 14, mutta on todella tyypillistä, että korona kestää useita viikkoja ja pahenee vasta toisella viikolla.
Jännityksellä jään odottamaan, mitä noille pikkujouluvieraille käy ensi viikolla. Joutuuko ihmisiä sairaalaan vai onko omikron rokotetulle todella vain flunssa.
Pelottaako ketään muuta tämä Omikron? Itse deltan sairastettuani olen vähän peloissani. Olen 28-vuotias täysin terve ja urheilullinen nainen ja deltavariantin aiheuttama korona oli aika kamala tauti, en ole siitä vielä näin puolen vuoden jälkeenkään toipunut.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mikään lääke on 100 % turvallinen.
Rokotevastaisten ongelma on, ettei ymmärretä matematiikkaa ja todennäköisyyksiä.
Pyydän, kerro sinä viisaampana, miten minun tulisi ymmärtää sellainen todennäköisyys, että minun ikäryhmässäni koronakuolemia on nolla, mutta rokotteeseen liittyviä useampi? Olisiko Fimea ilmoittanut tarkaksi määräksi viisi. Tämä siis Suomen tilanne.
Mitä todennäköisyyttä minä rokottamaton en tässä osaa ymmärtää oikein?
No sitä long covidin mahdollisuutta et ehkä ole sisäistänyt? Itse sain long covidin ja voin sanoa, että ei ole kivaa.
- ap
Olen kyllä lukenut long covid-tutkimuksia paljonkin, mutta en oikein vakuuttunut, sillä huomattavan monissa niistä long covidin oireeksi riitti mm. itse raportoitu väsymyksen tai masennuksen tunne. Eikö olisi suorastaan todennäköistä, että sellainen voi johtua ihan vaikka tästä maailmanajasta? Eristyksestä, mediasirkuksesta, uhkakuvista?
Long covidiksi laskettiin monessa tutkimuksessa muistaakseni kaikki flunssaoireet, jotka eivät olleet poistuneet ”viikkojen kuluessa” tartunnasta. On ihan perus, että jonkun tymäkän flunssan jälkeen voi olla vähän niiskutusta aika pitkäänkin. Yhdellä ystävälläni yskä kroonistui kuukausiksi. Miksi ennen ei ole meuhkattu LONG FLUsta?
Tilastollinen fakta on, että ikäiseni on tällä hetkellä todennäköisempää kuolla rokotteeseen kuin koronaan.
HA-HA-HAAA!!! ONPA HAUSKAA, kun ROKOTEVASTAINEN PITÄÄKIN NYT ITSETEHTYÄ ILMOITUSTA EPÄLUOTETTAVANA, kun se tässä tapauksessa olisi hänen narratiiviinsa vastaista. - Sama rokotevastainen jankuttaa rokotteiden haittavaikutusilmoitusten kohdalla kuitenkin, että ne ihan ite ilmoitetut ei mihinkään perustuvat omat ilmoitukset ovat ihan kauhean luotettavia ja oikeita.
Rokotevastaiset ovat todella sairasta porukkaa! Ja tyhmää!
Long covid on ihan oikeasti totta ja se on erityisesti rokottamattomien jälkitauti.
Joissain isommissa paikoissa on jopa maailmalla long covid -klinikoita, joihin kootaan eri alojen osaamista monimuotoisuudesta johtuen.
Aloittajan on turha korvaansa lotkauttaa rokotusvastaisille, kuten yllä oleva osoittaa. Ja johan sen aloittajakin tajuaa oman kokemuksensa pohjalta, joka on totta, mutta rokotevastainen hörhö väitää toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotevastaisten ongelma on, ettei ymmärretä matematiikkaa ja todennäköisyyksiä.
Pyydän, kerro sinä viisaampana, miten minun tulisi ymmärtää sellainen todennäköisyys, että minun ikäryhmässäni koronakuolemia on nolla, mutta rokotteeseen liittyviä useampi? Olisiko Fimea ilmoittanut tarkaksi määräksi viisi. Tämä siis Suomen tilanne.
No sitä long covidin mahdollisuutta et ehkä ole sisäistänyt? Itse sain long covidin ja voin sanoa, että ei ole kivaa.
- ap
Olen kyllä lukenut long covid-tutkimuksia paljonkin, mutta en oikein vakuuttunut, sillä huomattavan monissa niistä long covidin oireeksi riitti mm. itse raportoitu väsymyksen tai masennuksen tunne. Eikö olisi suorastaan todennäköistä, että sellainen voi johtua ihan vaikka tästä maailmanajasta? Eristyksestä, mediasirkuksesta, uhkakuvista?
Long covidiksi laskettiin monessa tutkimuksessa muistaakseni kaikki flunssaoireet, jotka eivät olleet poistuneet ”viikkojen kuluessa” tartunnasta. On ihan perus, että jonkun tymäkän flunssan jälkeen voi olla vähän niiskutusta aika pitkäänkin. Yhdellä ystävälläni yskä kroonistui kuukausiksi. Miksi ennen ei ole meuhkattu LONG FLUsta?
Tilastollinen fakta on, että ikäiseni on tällä hetkellä todennäköisempää kuolla rokotteeseen kuin koronaan.
Sinun terveytesi ei kosketa minua mitenkään, mutta toivon ettei kenenkään tarvitse kokea mitä itse koin. Luulin siis, etten voisi saada long covidia, koska olin urheilullinen ja täysin terve nuori aikuinen.
Kyse ei ollut omalla kohdallani mistään pitkittyneistä flunssaoireista tai masennuksesta. Kyse on omituisista oireista, joita en ole ikinä mistään flunssasta saanut. Esimerkiksi lihakseni eivät vieläkään ole kunnossa, vaikka en ole missään vaiheessa ollut vuodepotilaana. Kyse ei ole myöskään lihaskunnon heikkenemisestä, koska oireet vaihtelevat päivästä riippuen. Joinain päivinä olo on normaali ja toisina ei.
Lisäksi olin 3 kk taudin jälkeen hengästynyt joinain päivinä, en siis jatkuvasti vaan ajoittain. Normaalin flunssan jälkeen olo paranee pikkuhiljaa, koronan jälkeen huono vointi tulee satunnaisesti aaltoina. Kyse on ehkä autoimmuunireaktiosta.
En usko, että kyse on psykosomaattisista oireista, koska olen onnellinen ja elämäni on kivaa pandemiasta huolimatta.
Oireeni alkoivat viikko koronaoireiden loputtua, joten ajallinen yhteys on aika selvä. On toki teoriassa mahdollista, että sain jonkin mystisen oireyhtymän juuri samaan aikaan.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pikkujouluista muodostui omikronlinko Norjassa – lääkäriltä helpottava tieto oireista
Oslossa firman pikkujouluista omikrontartunnan saaneet eivät ole joutuneet sairaalahoitoon."
Kuinkahan olisikaan käynyt, jos juhlijat olisivat olleet passittomia ja rokottamattomia? Helppo on arvata, helppo...
Hyvä että uskot yhä rokotteeseen, vaikka 100/120 tuplarokotettua sairastui yksissä juhlissa. Vaikeaahan se onkin itselleen myöntää, ettei rokote ole ihan sitä mitä toivottiin.
Jos nyt haluat uskoa, että ei sen tartunnalta kuulukaan suojata vaan vakavalta taudilta, niin omikron on ensitietojen mukaan yhtä lailla rokottamattomille lievä. Niin mitä hyötyä tästä rokotteesta on? Ja miten passi suojasi tuolla ketään?-
Ja kun hiukan avarrat ajatustasi, niin voisit tulla tietoiseksi sille, että alkuperäistä varianttia, sitä jota vastaan nykyrokotteet suunniteltiin, toimi myös suoja limakalvoinfektiota vastaan loistavasti.
-Kuusi kertaa alkuperäistä herkemmin tarttuva Deltavariantti muutti koko pelikentän. Lähinnä siten, että suoja limakalvoinfektiota vastaan hiipui nopeammin. Mikä parasta, se rokotteen tärkein ominaisuus eli kyky suojata taudin vakavalta muodolta ja jopa kuolemalta on edelleen kotimaisten ja ulkomaisten tutkimusten ja kokemusten perusteella hyvä. Se miten omikron tulee vaikuttamaan, ei ole vielä tiedossa. WHO:n pääjohtajan mukaan "paniikkiin ei ole syytä"
https://stm.fi/documents/1271139/98767979/STM+THL+koronainfo+181121.pdf…
Taas ristiriitaista tietoa. Mrna rokote ei anna lainkaan limakalvo immuniteettiä.
Ainoastaan nenäsumute rokote antaa limakalvoimmuniteetin. Samoin tekee sairastettu tauti.
Kuule, etelä.afrikkalainen tutkija totesi, että näyttäisi tällä hetkellä siltä, että sairastettu tauti ei antaisi mitään immuniteettia uutta varianttia vastaan. Näin nykynäytöillä, mutta tekevät tästä vielä tutkimusta.
Ja lopeta tuo nenäsumute lässytyksesi. Alkaa jo kyllästyttää.
Hanki edes perustiedot ja palaa sitten asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
HA-HA-HAAA!!! ONPA HAUSKAA, kun ROKOTEVASTAINEN PITÄÄKIN NYT ITSETEHTYÄ ILMOITUSTA EPÄLUOTETTAVANA, kun se tässä tapauksessa olisi hänen narratiiviinsa vastaista. - Sama rokotevastainen jankuttaa rokotteiden haittavaikutusilmoitusten kohdalla kuitenkin, että ne ihan ite ilmoitetut ei mihinkään perustuvat omat ilmoitukset ovat ihan kauhean luotettavia ja oikeita.
Rokotevastaiset ovat todella sairasta porukkaa! Ja tyhmää!
Long covid on ihan oikeasti totta ja se on erityisesti rokottamattomien jälkitauti.
Joissain isommissa paikoissa on jopa maailmalla long covid -klinikoita, joihin kootaan eri alojen osaamista monimuotoisuudesta johtuen.
Aloittajan on turha korvaansa lotkauttaa rokotusvastaisille, kuten yllä oleva osoittaa. Ja johan sen aloittajakin tajuaa oman kokemuksensa pohjalta, joka on totta, mutta rokotevastainen hörhö väitää toista.
Oletko sinä henkisesti ihan kunnossa? Ei siltä vaikuta.
Uskon kyllä, että joillekin korona voi olla hyvinkin vakava tauti - pääasiassa vanhoille ja sairaille, kuten kaikki muutkin taudit. Pitkäaikaisoireitakin varmasti voi tulla huono-onnisille. Mutta jos ”long covid” olisi nuorille ja terveille oikeasti varteenotettava ja todennäköinen uhka, siitä olisi Suomessakin ihan kouriintuntuvaa dataa eikä vain epämääräisiä pelottelu-uutisia joissa kriteeriksi kelpaa milloin mikäkin.
Vierailija kirjoitti:
"Pikkujouluista muodostui omikronlinko Norjassa – lääkäriltä helpottava tieto oireista
Oslossa firman pikkujouluista omikrontartunnan saaneet eivät ole joutuneet sairaalahoitoon."
Kuinkahan olisikaan käynyt, jos juhlijat olisivat olleet passittomia ja rokottamattomia? Helppo on arvata, helppo...
Totta. Helppo arvata. Otsikot olisivat kirkuneet, miten ROKOTTAMATTOMAT tartuttavat toisiaan, pitävät kaikkia ressukka-rokotettuja panttivankeina ja pilaavat nyt KOKO pikkujoulukauden ja vähintään 107 seuraavaa. He myös aiheuttavat rokottamattomille sellaista raivoa, joka oikeuttaa sanomaan mitä tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa...
Tämän pandemian aikana luottamus suomalaisten lehtien uutisointiin on mennyt täysin. Ei moraalia eikä taitoa kertoa asioita oikein. Valehtelua, peittelyä ja sensurointia. Oikein ällöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pitää saada peloteltua sille kolmannelle ja neljännelle rokotteelle. Mistään muusta ei nyt ole kyse.
Moderna tekee omikroniin sopivan rokotteen. Siihen menee 4 kuukautta. Sitten otatte taas rokotteen. Eulla on jo ostosopimus modernan kanssa.
-
Miksi käytät termiä "peloteltua"? Asiahan on niin, ettei käytännössä juuri kukaan ole kyennyt järkisyytä kertomaan rokotteesta kieltäytymiselleen. Eli rokotteen ottaminen jos mikä on loogin ja faktoihin perustuva järkiratkaisu. Ja kun tiedetään virusten ihan luonnostaan muuntuvan niin luonnollisesti uusia variantteja vastaan pitää kehittää uusi rokote; silloin kun tilanne sitä vaatii.
-Mitä ongelmaa yrität tuossa lisärokotuksien päälle maalailla?
Niin kun ne järkisyyt lähteineen sensuroidaan pois ja sitten joku tulee öyhöttämään mikrosiruista, liskoihmisistä ja foliohatuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olikos siitä koronapassista nyt sitten hyötyä? Kaikki kuitenkin rokotettuja.
Koronapassin päätarkoitus on saada loputkin aikuiset hakemaan rokotus.
Olisi paljon parempi jos 100% aikuisista rokottautuisi kuin että joutuisimme rokottamaan lapsia vain laumaimmuniteetin takia, sillä korona ei ainakaan tähän asti ole ollut vaarallinen lapsille.
Rokote on toiminut ihan suht hyvin aiempia variantteja vastaan. Tehoa omikronia vastaan ei vielä tiedetä.
Voi olla, että rokote ehkäisee vakavaa tautia omikroninkin kohdalla, vaikka se ei estäisi tartuntoja.
Emme vielä tiedä.
-Ap
Haista kukkanen. Mun 10v vieläkin pahoja jälkioireita koronasta. Ota kuule ite piikkisi, mun lapsia ei rokoteta tollasen idioottisen elämänkoululaisen takia. Ota asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Sinun terveytesi ei kosketa minua mitenkään, mutta toivon ettei kenenkään tarvitse kokea mitä itse koin. Luulin siis, etten voisi saada long covidia, koska olin urheilullinen ja täysin terve nuori aikuinen.
Kyse ei ollut omalla kohdallani mistään pitkittyneistä flunssaoireista tai masennuksesta. Kyse on omituisista oireista, joita en ole ikinä mistään flunssasta saanut. Esimerkiksi lihakseni eivät vieläkään ole kunnossa, vaikka en ole missään vaiheessa ollut vuodepotilaana. Kyse ei ole myöskään lihaskunnon heikkenemisestä, koska oireet vaihtelevat päivästä riippuen. Joinain päivinä olo on normaali ja toisina ei.
Lisäksi olin 3 kk taudin jälkeen hengästynyt joinain päivinä, en siis jatkuvasti vaan ajoittain. Normaalin flunssan jälkeen olo paranee pikkuhiljaa, koronan jälkeen huono vointi tulee satunnaisesti aaltoina. Kyse on ehkä autoimmuunireaktiosta.
En usko, että kyse on psykosomaattisista oireista, koska olen onnellinen ja elämäni on kivaa pandemiasta huolimatta.
Oireeni alkoivat viikko koronaoireiden loputtua, joten ajallinen yhteys on aika selvä. On toki teoriassa mahdollista, että sain jonkin mystisen oireyhtymän juuri samaan aikaan.
- ap
Et taida ihan ymmärtää, että korrelaatio ei kerro kausaliteettia? Se, että hukkumiskuolemat ja jäätelönsyönti korreloivat voimakkaasti, ei tarkoita, että toinen aiheuttaisi toisen. Ei, vaikka korrelaatio on niin vahva, että tuntuisi kovin epäloogiselta ajatella, että mikään muu kuin jäätelö voisi olla aiheuttajana.
Toisekseen, anekdootit eivät todista yhtään mitään. Vaikka sata ihmistä kertoisi omista kokemuksistaan, se ei todista mitään, onpahan ajankulua. Tarvitaan tutkimusdataa, sellaista, missä on oikeasti lääketieteellisesti seurattu ihmisten tilaa. Ei mitään "mustatuntuu" -fiilistelyä, vaan mitattavia tosiasioita siitä terveydentilasta ja voinnista.
Keskustan kansanedustaja sairastunut koronaan. Tosin ei kai mitään vakavaa, positiivista testiä vain pukkaa. Kaksi kertaa rokotettu juippi uutisten mukaan. Kumma ettei passi suojannut valtiomiestä, varmaan yksittäinen tapaus tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rokotteita jaetaan vielä kun ei ole mitään tietoa edes antaako nykyrokotteet suojaa omikronia vastaan? Omikroni leviää herkästi joten se syrjäyttää deltavariantin muutamassa viikossa.
Miksi siis nykyrokotteita jaetaan yhä ja miksi nyt jaetaan jo kolmansia nykyrokotteita kun ei ole mitään tietoa onko nykyrokotteista hyötyä omikronia vastaan?Eikö se nyt näytä jo aivan selvältä, ettei nykyrokote suojaa lainkaan omikronilta.
Vielä vähemmän suojaa antaa passi, joka tuo perusteettoman turvallisuuden tunteen.
Voisi kuvitella, että suurtapahtumat joissa kaikki osallistujat testattuja, olisivat eniten ok, mutta en nyt siitäkään tiedä enää, kun Norjan bileiden osallistujat olivat rokotusten lisäksi myös testattuja.Paljostako vetoa, niin kohta pitää tehdä erityinen, tietyn firman testi, joka ainoana osaa erottaa tämän "omicronin"? Eräs herra Pilli Portti taisi ostaa jonkin brittiläisen testifirman, johon oli ensin pumpannut rahaa testin kehittämiseen. Veikkaanpa, että se on kohta ainoa kelvollinen testi...
https://www.rt.com/usa/488589-gates-scan-coronavirus-testing-fda/
FDA orders Bill Gates-funded program to HALT at-home Covid-19 self-testing
Hei te joilla on noita kotitestejä... Voisiko joku testata sillä hanaveden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Mulla taitaa olla long covid ilman sairastettua koronaa. Aika monilla on se tähän aikaan vuodesta. Siis epätavallista väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustan kansanedustaja sairastunut koronaan. Tosin ei kai mitään vakavaa, positiivista testiä vain pukkaa. Kaksi kertaa rokotettu juippi uutisten mukaan. Kumma ettei passi suojannut valtiomiestä, varmaan yksittäinen tapaus tämä.
Miten ihmeessä hän pääsi testiin? Olen muutamankin kerran törmännyt tapauksiin, missä koronatestiin ei pääse vaikka olisi oireita ja vaikka olisi altistunut, mikäli on rokotettu. Ehkä häntä ei oltu rokotettu? Vai pääsikö hän ammatin puolesta helpommin testiin, kukapa sen tietää.
On kaksi eri asiaa; saadaa koronatartuna ja sitten vielä sairastua siihen vakavasti.
Tai jopa kuolla siihen.
Kaikki tartunnan saaneet eivät sairastu vakavasti, vaan sairastavat koronan täysin kotona, flunssana.
Vain pahiten sairastuneet joutuvat sairaalaan, ja heistäkin vain osa joutuu tehohoitoon.
Joten en huutaisi ja huutelisi niin helvetisti noista pelkistä tartunnoista.
Jos omkroni kerran tarttuu tosi herkästi, niin niitä tartuntoja alkaa olla jouluun mennessä jo tosi suuria määriä.
Eri asia sitten täyttyvätkö sairaalat?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nämä luvut todistavat, että koronarokotteesta ei ole mitään hyötyä. Eihän se ole tehonnut deltaankaan, mutta nyt tietysti omikronilla yritetään selitellä ja peitellä tätä, ihan kuin tehottomuus olisi muka uusi juttu.
Joku tietysti tässä vetoaisi siihen, että lähes kaikki rokotetut sairastuneet saavat lievän taudin, Breaking News: myös rokottamattomille tauti on lähes aina lievä.
Perinteisesti rokotteen on aina ennen pitänyt estää tautiin sairastuminen, mutta jostain syystä tämä ei päde koronarokotteen kohdalla.
Kehittelevätkö lääkefirmat yhtään parempia rokotteita vai onko tarkoitus jatkaa näillä, jotka tulivat markkinoille tänä vuonna? Tässä on mennyt niin monta kuukautta, että luulisi, että kolmas rokote olisi jo paranneltu versio aikaisemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nämä luvut todistavat, että koronarokotteesta ei ole mitään hyötyä. Eihän se ole tehonnut deltaankaan, mutta nyt tietysti omikronilla yritetään selitellä ja peitellä tätä, ihan kuin tehottomuus olisi muka uusi juttu.
Joku tietysti tässä vetoaisi siihen, että lähes kaikki rokotetut sairastuneet saavat lievän taudin, Breaking News: myös rokottamattomille tauti on lähes aina lievä.
Perinteisesti rokotteen on aina ennen pitänyt estää tautiin sairastuminen, mutta jostain syystä tämä ei päde koronarokotteen kohdalla.
Kehittelevätkö lääkefirmat yhtään parempia rokotteita vai onko tarkoitus jatkaa näillä, jotka tulivat markkinoille tänä vuonna? Tässä on mennyt niin monta kuukautta, että luulisi, että kolmas rokote olisi jo paranneltu versio aikaisemmista.
Ei niillä ole mitään syytä enää kehitellä toimivaa rokotetta, koska nämä humpuuki-piikit viedään käsistä. Niille olisi katastrofi, jos joku kehittäisi toimivan rokotteen jolla korona-tauti häviäisi maailmasta. Näissä rokotteissa se raha liikkuu, kaksi rokotetta joka jannulle vuodessa hamaan tappiin asti.
https://www.forbes.com/sites/giacomotognini/2020/05/04/these-healthcare…
"A surge in the stock prices of companies developing COVID-19 vaccines, treatments and testing kits has minted at least one new billionaire and boosted the fortunes of nine members of the three-comma-club."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni sellaista ei ole luvattu että estäisi tautiin sairastumisen, mutta on puhuttu että estää vakavan tautimuodon.
Eikö alkujaan luvattu, että rokote toimii kuin perinteisesti ymmärrettt rokotteet?
Vasta jälkikäteen maalitolppia on siirretty ja perusteltu, että rokote estää vakavan tautimuodon. Ja onneksi se estää edes sen.
Jos jonain päivänä selviäisi, että nämä rokotteet ovatkin oikeasti olleet tarpeettomia (ts. heikko hyöty-haitta -suhde), niin rokotettuna olisin asiasta todella katkera. Toisaalta sen johdosta isot johtajat eivät sitä totuutta tulisi ikinä myöntämään.
2 rokotettu, M36
Niin, estää jos estää vakavan tautimuodon. Mulla on tuttavapiirissä 2 tuplarokotettua joutunut ambulanssikyydillä sairaalaan kohdattuaan koronan. Toinen on vieläkin sairaana, mutta hengissä taitaa selvitä. Ja noin nelikymppinen
En ole tuo kenelle kommentoit, mutta onhan se järkisyy, että uudenlaisen rokotteen mahdollisista haittavaikutuksista pidemmällä aikavälillä ei vielä ole saatavilla tietoa. Jopa THL:n asiantuntijat ovat tämän myöntäneet.
Jokainen joutuu mm. omaa terveyshistoriaansa ajatellen punnitsemaan hyödyt / riskit sekä koronan että rokotteen kohdalla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/