Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100/120 pikkujoulujen juhlijasta sai koronan Oslossa. Onko rokotteen suoja Omikronia vastaan lähellä 0?

Vierailija
04.12.2021 |

Ihan järkyttävä luku. Puolet noista 100 on kuulemma omikronia ja puolet jotain muuta, todennäköisesti deltaa. Mutta melkein jokainen sairastui, vaikka ovat tuplarokotettuja!

Nyt sanotaan, että sairastuneiden oireet ovat lieviä, mutta nuo ovat olleet sairaina vasta max viikon. Saivat tartunnan viikko sitten perjantaina.

Oma koronatautini alkoi lievänä ja paheni päivänä 10, kuten koronan kanssa hyvin usein käy. Alussa oli vain lihaskipua ja 38 kuumetta, mutta voin ihan hyvin. Päivänä 10 iski hengitysvaikeudet.

Itselläni vastustuskyky kuitenkin riitti ja selätin taudin päivänä 14, mutta on todella tyypillistä, että korona kestää useita viikkoja ja pahenee vasta toisella viikolla.

Jännityksellä jään odottamaan, mitä noille pikkujouluvieraille käy ensi viikolla. Joutuuko ihmisiä sairaalaan vai onko omikron rokotetulle todella vain flunssa.

Pelottaako ketään muuta tämä Omikron? Itse deltan sairastettuani olen vähän peloissani. Olen 28-vuotias täysin terve ja urheilullinen nainen ja deltavariantin aiheuttama korona oli aika kamala tauti, en ole siitä vielä näin puolen vuoden jälkeenkään toipunut.

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikea ymmärtää, että ne rokotteet eivät estä saamasta tartuntaa.

On ihminen A ja B.

Ihminen A on ottanut kaksi rokotetta ja ihminen B ei yhtään rokotetta.

Ihminen A ja B menee samaan aikaan samaan tilaan jossa on covid positiivinen ihminen.

Molemmat ihmiset saavat yhtä suurella todennäköisyydellä covid tartunnan mutta Ihminen A sairastaa siitä todennäköisesti vain lievän version ja ihminen B VOI sairastua vakavampaan muotoon siitä todennäköisemmin, kuin ihminen A.

Rokote itsessään ei suojaa koronalta.

Sen, kun saisi ihmiset tajuamaan.

Vierailija
122/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mikään lääke on 100 % turvallinen.

Rokotevastaisten ongelma on, ettei ymmärretä matematiikkaa ja todennäköisyyksiä.

Pyydän, kerro sinä viisaampana, miten minun tulisi ymmärtää sellainen todennäköisyys, että minun ikäryhmässäni koronakuolemia on nolla, mutta rokotteeseen liittyviä useampi? Olisiko Fimea ilmoittanut tarkaksi määräksi viisi. Tämä siis Suomen tilanne.

Mitä todennäköisyyttä minä rokottamaton en tässä osaa ymmärtää oikein?

No sitä long covidin mahdollisuutta et ehkä ole sisäistänyt? Itse sain long covidin ja voin sanoa, että ei ole kivaa.

- ap

Olen kyllä lukenut long covid-tutkimuksia paljonkin, mutta en oikein vakuuttunut, sillä huomattavan monissa niistä long covidin oireeksi riitti mm. itse raportoitu väsymyksen tai masennuksen tunne. Eikö olisi suorastaan todennäköistä, että sellainen voi johtua ihan vaikka tästä maailmanajasta? Eristyksestä, mediasirkuksesta, uhkakuvista?

Long covidiksi laskettiin monessa tutkimuksessa muistaakseni kaikki flunssaoireet, jotka eivät olleet poistuneet ”viikkojen kuluessa” tartunnasta. On ihan perus, että jonkun tymäkän flunssan jälkeen voi olla vähän niiskutusta aika pitkäänkin. Yhdellä ystävälläni yskä kroonistui kuukausiksi. Miksi ennen ei ole meuhkattu LONG FLUsta?

Tilastollinen fakta on, että ikäiseni on tällä hetkellä todennäköisempää kuolla rokotteeseen kuin koronaan.

Mulla taitaa olla long covid ilman sairastettua koronaa. Aika monilla on se tähän aikaan vuodesta. Siis epätavallista väsymystä.

Mulla oli long covid jo kuusi vuotta sitten. Kesti yli vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihminen A ja B.

Ihminen A ja B menee samaan aikaan samaan tilaan jossa on covid positiivinen ihminen.

Molemmat ihmiset saavat yhtä suurella todennäköisyydellä covid tartunnan mutta Ihminen A sairastaa siitä todennäköisesti vain lievän version ja ihminen B VOI sairastua vakavampaan muotoon siitä todennäköisemmin, kuin ihminen A.

Ja näin on ollut ihan alusta saakka se tieto. 

Se, että joillekkin on tullut sellainen kuva, että rokote antaisi täydellisen suojan on sen vuoksi, että nämä rokotevastaiset levittävät sellaista tarinaa, kun voivat sitten perustella sitä ottamattomuutta sillä, että onhan näitä rokotettuja sairastunut.

Minua ärsyttää ihan todenteolla ihmisten typeryys.

Vierailija
124/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotevastaisten ongelma on, ettei ymmärretä matematiikkaa ja todennäköisyyksiä.

Pyydän, kerro sinä viisaampana, miten minun tulisi ymmärtää sellainen todennäköisyys, että minun ikäryhmässäni koronakuolemia on nolla, mutta rokotteeseen liittyviä useampi? Olisiko Fimea ilmoittanut tarkaksi määräksi viisi. Tämä siis Suomen tilanne.

No sitä long covidin mahdollisuutta et ehkä ole sisäistänyt? Itse sain long covidin ja voin sanoa, että ei ole kivaa.

- ap

Olen kyllä lukenut long covid-tutkimuksia paljonkin, mutta en oikein vakuuttunut, sillä huomattavan monissa niistä long covidin oireeksi riitti mm. itse raportoitu väsymyksen tai masennuksen tunne. Eikö olisi suorastaan todennäköistä, että sellainen voi johtua ihan vaikka tästä maailmanajasta? Eristyksestä, mediasirkuksesta, uhkakuvista?

Long covidiksi laskettiin monessa tutkimuksessa muistaakseni kaikki flunssaoireet, jotka eivät olleet poistuneet ”viikkojen kuluessa” tartunnasta. On ihan perus, että jonkun tymäkän flunssan jälkeen voi olla vähän niiskutusta aika pitkäänkin. Yhdellä ystävälläni yskä kroonistui kuukausiksi. Miksi ennen ei ole meuhkattu LONG FLUsta?

Tilastollinen fakta on, että ikäiseni on tällä hetkellä todennäköisempää kuolla rokotteeseen kuin koronaan.

Sinun terveytesi ei kosketa minua mitenkään, mutta toivon ettei kenenkään tarvitse kokea mitä itse koin. Luulin siis, etten voisi saada long covidia, koska olin urheilullinen ja täysin terve nuori aikuinen.

Kyse ei ollut omalla kohdallani mistään pitkittyneistä flunssaoireista tai masennuksesta. Kyse on omituisista oireista, joita en ole ikinä mistään flunssasta saanut. Esimerkiksi lihakseni eivät vieläkään ole kunnossa, vaikka en ole missään vaiheessa ollut vuodepotilaana. Kyse ei ole myöskään lihaskunnon heikkenemisestä, koska oireet vaihtelevat päivästä riippuen. Joinain päivinä olo on normaali ja toisina ei.

Lisäksi olin 3 kk taudin jälkeen hengästynyt joinain päivinä, en siis jatkuvasti vaan ajoittain. Normaalin flunssan jälkeen olo paranee pikkuhiljaa, koronan jälkeen huono vointi tulee satunnaisesti aaltoina. Kyse on ehkä autoimmuunireaktiosta.

En usko, että kyse on psykosomaattisista oireista, koska olen onnellinen ja elämäni on kivaa pandemiasta huolimatta.

Oireeni alkoivat viikko koronaoireiden loputtua, joten ajallinen yhteys on aika selvä. On toki teoriassa mahdollista, että sain jonkin mystisen oireyhtymän juuri samaan aikaan.

- ap

Se sun mystinen oireyhtymä on CFS. Voi tulla minkä tahansa virustaudin seurauksena.

Vierailija
125/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihminen A ja B.

Ja näin on ollut ihan alusta saakka se tieto. 

Se, että joillekkin on tullut sellainen kuva, että rokote antaisi täydellisen suojan on sen vuoksi, että nämä rokotevastaiset levittävät sellaista tarinaa, kun voivat sitten perustella sitä ottamattomuutta sillä, että onhan näitä rokotettuja sairastunut.

Minua ärsyttää ihan todenteolla ihmisten typeryys.

Onko tuo nyt jotenkin yllättävää? Suuri osa ihmisistä selvästikin luulee myös että maskin on tarkoitus suojata itseä eikä muita.

Vierailija
126/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pikkujouluista muodostui omikron­linko Norjassa – lääkäriltä helpottava tieto oireista

Oslossa firman pikkujouluista omikrontartunnan saaneet eivät ole joutuneet sairaalahoitoon."

Kuinkahan olisikaan käynyt, jos juhlijat olisivat olleet passittomia ja rokottamattomia? Helppo on arvata, helppo...

Äkkiähän se selviää. Näillä passillisilla rokotetuilla kulkutautimyönteisillä on varmasti rokottamattomia perheenjäseniä ja läheisiä, jotka nyt tartuttavat ja nähdään miten heille käy.

Vierailija
127/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustan kansanedustaja sairastunut koronaan. Tosin ei kai mitään vakavaa, positiivista testiä vain pukkaa. Kaksi kertaa rokotettu juippi uutisten mukaan. Kumma ettei passi suojannut valtiomiestä, varmaan yksittäinen tapaus tämä.

Miten ihmeessä hän pääsi testiin? Olen muutamankin kerran törmännyt tapauksiin, missä koronatestiin ei pääse vaikka olisi oireita ja vaikka olisi altistunut, mikäli on rokotettu. Ehkä häntä ei oltu rokotettu? Vai pääsikö hän ammatin puolesta helpommin testiin, kukapa sen tietää.

Niinpä. Ei rokotetut saa mennä testiin, vaikka tiedän kivuloisia flunssapotilaita. Eivät pääse. Onko siis Mari nkin rokottamaton, kun nuhassa pääsi testiin js palaili sitten istumaan kyllästyneen näköisenä aitioon.

Vierailija
128/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko esim pohjoismaissa yhtään rokottamatonta kenellä on todettu omikroni?

Mutta siis joo nyt kaikkien pitäisi omatoimisesti tajuta se että omikroni voi olla suuri riski joten kannattaa käyttää maskia,pestä käsiä,pitää turvavälit sekä välttelee kokoontumisia siihen asti kunnes saamme dataa ja tietoa lisää omikronista.

Mietin juuri samaa?!

Kovast toitotetaan että sairastettu tauti ei anna suojaa omikronia vastaan mutta mistä ne sen tietävät?

Juuri julkaistu tutkimus Etelä-Afrikassa.

Vierailija
129/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore uutinen joka on virallisesti kerrottu tänään: Islannin ensimmäinen omikrontartunta on kolmesti rokotetulla miehellä, joka ei ole käynyt missään: Mielenkiintoinen uutinen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että kaikki koronarokotetut täytyy laittaa eristykseen jotta he eivät tartuta uusia variantteja muihin ihmisiin. Eli koronapassi menee tällä faktatiedolla aivan uusiksi - jos olet saanut koronarokotteita niin passissasi lukee että et voi käydä missään julkisilla paikoilla levittämässä varianttia.

Vierailija
130/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä kämies jaksaa jauhaa koronapassista työpaikoille. Onko nukkunut viine päivät? Onko jäänyt kuulematta että passi on turha? "Passi takaa työpaikan terveysturvallisuuden" Joopa joo, hä kä mies.

Vierailija
131/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuore uutinen joka on virallisesti kerrottu tänään: Islannin ensimmäinen omikrontartunta on kolmesti rokotetulla miehellä, joka ei ole käynyt missään: Mielenkiintoinen uutinen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että kaikki koronarokotetut täytyy laittaa eristykseen jotta he eivät tartuta uusia variantteja muihin ihmisiin. Eli koronapassi menee tällä faktatiedolla aivan uusiksi - jos olet saanut koronarokotteita niin passissasi lukee että et voi käydä missään julkisilla paikoilla levittämässä varianttia.

Koronapassi on ollut ihan höpöjuttu alusta asti

Vierailija
132/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Turun yliopistollinen keskussairaala painii koronapotilaiden aiheuttamien ongelmien kanssa.

Perjantaina aamulla (25.11) TYKSissä oli viisi koronapotilasta tehohoidossa.

THL:n mukaan rokottamattomilla on 19 kertaa suurempi riski joutua sairaalahoitoon kuin rokotetuilla. Tehohoitoon joutumisen vaara on rokottamattomalla 33-kertainen.

– Se on ihan selvä, että kaikilla rokotteilla voi olla jotain sivuvaikutuksia, mutta niiden riski on ihan eri luokkaa kuin vakavan koronataudin uhka, sanoo Tyksin teho-osaston ylilääkäri Mika Valtonen.

11 prosenttia kuolee

Tyksissä teholle joutuneiden koronapotilaiden kuolleisuus on lähes kolminkertainen verrattuna muihin tehohoitoon joutuneisiin.

11 prosenttia, eli yksi yhdeksästä teholla olleista koronapotilasta on kuollut Tyksissä. Vuodeosastoillakin lukema on 2,5 prosenttia, kun koko tehohoidon kuolleisuus kaikista potilaista oli viime vuonna Tyksissä 3,3 prosenttia.

Suurin riski joutua koronan vuoksi teholle on rokottamattomuus. Tyksissä syys-marraskuun aikana teholle on joutunut 35 potilasta, joista neljällä on ollut kaksi rokoteannosta.

Näistä neljästä kolme on ollut lähemmäs 70-vuotiaita ja jokaisella heistä on ollut vakavia perussairauksia.

– Toisin sanoen 89 prosenttia tehohoidon koronapotilaista on ollut rokottamattomia nyt syyskuusta tähän päivään asti, Valtonen sanoo.

Vierailija
133/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Rokotteen” eli tämän testivaiheessa olevan geeniterapiainjektion vaikutus koronavirusta vastaan on nolla.

Te olette testiryhmää. Ihmiskoe.

Vierailija
134/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustan kansanedustaja sairastunut koronaan. Tosin ei kai mitään vakavaa, positiivista testiä vain pukkaa. Kaksi kertaa rokotettu juippi uutisten mukaan. Kumma ettei passi suojannut valtiomiestä, varmaan yksittäinen tapaus tämä.

Miten ihmeessä hän pääsi testiin? Olen muutamankin kerran törmännyt tapauksiin, missä koronatestiin ei pääse vaikka olisi oireita ja vaikka olisi altistunut, mikäli on rokotettu. Ehkä häntä ei oltu rokotettu? Vai pääsikö hän ammatin puolesta helpommin testiin, kukapa sen tietää.

Niinpä. Ei rokotetut saa mennä testiin, vaikka tiedän kivuloisia flunssapotilaita. Eivät pääse. Onko siis Mari nkin rokottamaton, kun nuhassa pääsi testiin js palaili sitten istumaan kyllästyneen näköisenä aitioon.

Altistuneet flunssaiset kyllä pitäisi testata ja eiköhän nuo osaa mennä yksityiselle testiin, sinne pääsee vaikka joka päivä, mutta tokihan se maksaa. Toki testauskapasiteettia pitäisi lisätä, mutta ei se nyt oikeasti ole mitenkään mahdotonta saada testiä nytkään. Ja pikatestin voi tehdä itsekin, mutta toki sekin on joillekin ihan käsittämätön ajatus.

Vierailija
135/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tämä tauti on ollut alusta asti arvaamaton. Potilaan voinnin etenemisestä tai selviämisestä on vaikeaa tehdä päätelmiä. Esimerkiksi hengitysvajauksen kliininen kuva poikkeaa normaalista, Laine sanoo.

VAIKKA tilastot puhuvat karua kieltä siitä, että teholle päätyvät nimenomaan rokottamattomat, jokainen Tyksin ammattilainen painottaa vuorollaan potilaiden tasa-arvoisuutta. Henkilön tausta ei vaikuta hänen saamaansa hoitoon.

– Emme arvota ketään sen mukaan, onko hän rokotettu vai ei. Potilaiden määrä tuo kuitenkin surullisuutta omaan työhön: Kaikkien ei välttämättä tarvitsisi olla täällä, Hirvioja sanoo.

– Ehkä tietyllä tavalla näihin potilaisiin on liittynyt avuttomuuden tunne. Olemme tottuneet siihen, että tiedämme, mitä tapahtuu seuraavaksi. Näiden potilaiden kanssa ei aina tiedetä. Välillä olemme joutuneet levittämään kädet ja tarjoamaan potilaalle arvokkaan kuoleman. Tietenkin se tuntuu. Ehkä on normaalia enemmän se tunne, että nämä kuolemat ovat turhia, Laine sanoo.

Sairaanhoidon ammattilainen kertoo, että lähes poikkeuksetta jokainen teho-osastolta selvinnyt rokottamaton on muuttanut mieltään rokotuksen tarpeellisuudesta.

– Tuorein esimerkki on eiliseltä. Potilas totesi monta kertaa, että olinpa hölmö. Hän ei ollut ymmärtänyt, mistä tässä on oikeasti kyse. Monelle on tullut se ajatus, että antakaa rokote ja mielellään heti, Laine sanoo.

Siihen, riittääkö hoitajilla ymmärrystä vielä rokottamattomille, on vaikeaa saada yksiselitteistä vastausta.

– Se on asia, jota meidän ei kuulu arvioida. Hoidamme kaikki potilaat taustasta huolimatta, Laine sanoo.

Yhteen kysymykseen vastaus on sen sijaan hyvin yksinkertainen.

Onko rokottaminen ainoa tie ulos tästä tilanteesta?

– On, johtajaylilääkäri Mikko Pietilä sanoo.

Vierailija
136/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Tämä tauti on ollut alusta asti arvaamaton. Potilaan voinnin etenemisestä tai selviämisestä on vaikeaa tehdä päätelmiä. Esimerkiksi hengitysvajauksen kliininen kuva poikkeaa normaalista, Laine sanoo.

VAIKKA tilastot puhuvat karua kieltä siitä, että teholle päätyvät nimenomaan rokottamattomat, jokainen Tyksin ammattilainen painottaa vuorollaan potilaiden tasa-arvoisuutta. Henkilön tausta ei vaikuta hänen saamaansa hoitoon.

– Emme arvota ketään sen mukaan, onko hän rokotettu vai ei. Potilaiden määrä tuo kuitenkin surullisuutta omaan työhön: Kaikkien ei välttämättä tarvitsisi olla täällä, Hirvioja sanoo.

– Ehkä tietyllä tavalla näihin potilaisiin on liittynyt avuttomuuden tunne. Olemme tottuneet siihen, että tiedämme, mitä tapahtuu seuraavaksi. Näiden potilaiden kanssa ei aina tiedetä. Välillä olemme joutuneet levittämään kädet ja tarjoamaan potilaalle arvokkaan kuoleman. Tietenkin se tuntuu. Ehkä on normaalia enemmän se tunne, että nämä kuolemat ovat turhia, Laine sanoo.

Sairaanhoidon ammattilainen kertoo, että lähes poikkeuksetta jokainen teho-osastolta selvinnyt rokottamaton on muuttanut mieltään rokotuksen tarpeellisuudesta.

– Tuorein esimerkki on eiliseltä. Potilas totesi monta kertaa, että olinpa hölmö. Hän ei ollut ymmärtänyt, mistä tässä on oikeasti kyse. Monelle on tullut se ajatus, että antakaa rokote ja mielellään heti, Laine sanoo.

Siihen, riittääkö hoitajilla ymmärrystä vielä rokottamattomille, on vaikeaa saada yksiselitteistä vastausta.

– Se on asia, jota meidän ei kuulu arvioida. Hoidamme kaikki potilaat taustasta huolimatta, Laine sanoo.

Yhteen kysymykseen vastaus on sen sijaan hyvin yksinkertainen.

Onko rokottaminen ainoa tie ulos tästä tilanteesta?

– On, johtajaylilääkäri Mikko Pietilä sanoo.

Sama kertoja sama vastaus uudelleen: Vähän myöhäistä enää näille tarinoille kun hyvin eristetyn maan Islannin ensimmäinen omikron tartunnan levittäjä on kolme rokotetta saanut henkilö joka ei ole käynyt missään, tällöin on enää ainoa vaihtoehto se että nimenomaan koronarokotetut levittävät uusia variantteja jatkuvasti ympärilleen jolloin kaikki koronarokotetut on nyt nopeasti eristettävä yhteiskunnasta...  Koronarokotettujen eristyspassi käyttöön. Ja tämä Islannin uutinen on faktaa ja samaan aikaan kerrottiin että myös Suomessa pieniä lapsiamme aletaan rokottaa näillä koronarokotteilla jotka tuovat faktan mukaan mukanaan yhä uusia koronan variantteja ja nyt ne halutaan levittää myös lapsille... nyt on aika suojella pieniä lapsia tältä hulluudelta...

Vierailija
137/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevää löytää uusi variantti, kun rokote on paska, niin voidaan laittaa sen syyksi ettei toimi. Sehän ei tietenkään ole oleellista että varianttia sattuu olemaan ympäri maailman jo kuukausia

-

Niin mitä ihmettä oikein odotat koronarokotteelta, kuolemattomuutta mukaan lukien pienempien rekkojen yliajot??

Rokotteiden yleisessä kontekstissa nykyiset koronarokotteet ovat erinomaisia.

Pelkoja lieventämään plasebokin on varsin hyvä rokote.

-

Hyvän rokotteen yksi ominaisuus on todella pienentää pelkoja ja sitä myötä parantaa elämänlaatua. Sen nykyrokotteet todella tekevät ja usko ja luottamus perustuu siihen faktatietoon, että nykyrokotteilla on erinomainen kyky antaa suojaa taudin vakavaa muotoa ja jopa kuolemaan vastaan.

-

Vastaavasti rokottamattomilla asiat ovat varsin kehnosti, sen THL:n tuore selvitys osoittaa:

https://stm.fi/documents/1271139/98767979/STM+THL+koronainfo+181121.pdf…

-

Olikos edellisellä kirjoittajalla esittää muuta kuin halpahintaista puskahuutelua?

Vierailija
138/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

-

"Pyydän, kerro sinä viisaampana, miten minun tulisi ymmärtää sellainen todennäköisyys, että minun ikäryhmässäni koronakuolemia on nolla, mutta rokotteeseen liittyviä useampi?"

-

Kuten on yleisesti tiedossa, Suomessa on yksi varmennettu rokotekuolema. Mistä maasta mahdat puhua ja varmaan voit todentaa väitteesi jotenkin?

-

Vierailija
139/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Sinun terveytesi ei kosketa minua mitenkään, mutta toivon ettei kenenkään tarvitse kokea mitä itse koin. Luulin siis, etten voisi saada long covidia, koska olin urheilullinen ja täysin terve nuori aikuinen.

Kyse ei ollut omalla kohdallani mistään pitkittyneistä flunssaoireista tai masennuksesta. Kyse on omituisista oireista, joita en ole ikinä mistään flunssasta saanut. Esimerkiksi lihakseni eivät vieläkään ole kunnossa, vaikka en ole missään vaiheessa ollut vuodepotilaana. Kyse ei ole myöskään lihaskunnon heikkenemisestä, koska oireet vaihtelevat päivästä riippuen. Joinain päivinä olo on normaali ja toisina ei.

Lisäksi olin 3 kk taudin jälkeen hengästynyt joinain päivinä, en siis jatkuvasti vaan ajoittain. Normaalin flunssan jälkeen olo paranee pikkuhiljaa, koronan jälkeen huono vointi tulee satunnaisesti aaltoina. Kyse on ehkä autoimmuunireaktiosta.

En usko, että kyse on psykosomaattisista oireista, koska olen onnellinen ja elämäni on kivaa pandemiasta huolimatta.

Oireeni alkoivat viikko koronaoireiden loputtua, joten ajallinen yhteys on aika selvä. On toki teoriassa mahdollista, että sain jonkin mystisen oireyhtymän juuri samaan aikaan.

- ap

Minulla jäi influenssasta "long covid" - oireet. Jostain syystä nämä julkisuudessa liitetään vain covidiin vaikka ovat yleisiä monen muunkin tartuntataudin mahdollisina jälkioireina. Itselläni esimerkiksi oli kognitiivisten kykyjen heikentymistä ja yhtäkkiä ilmestyvää kovaa väsymystä. Nämä oireet eivät ole oikeastaan helpottaneet vaikka sairastamisesta on jo pitkä aika.

Vierailija
140/204 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omikron ei ole vaarallinen. Se ja sama vaikka leviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä