Lapset tappelivat koulussa, kuinka tästä eteenpäin?
Lapseni luokkakaveri vei välitunnilla lapseni oppikirjan koska hän luki sanakokeita varten. Lapseni lähti ajamaan takaa kirjan vienyttä. Kirjan vienyt ilkeili ja härnäsi lastani niin että hänellä (muuten todella rauhallisella ja kiltillä) paloi pinna ja hän läppäisi kirjan vienyttä korvan ja ohimon välille avokämmenellä ns litsarin. Kirjan viejän silmälasin sankaan tuli murtuma.
Tähän mennessä molempia koululaisia on puhutettu sekä koulukuraattorin että rehtorin luona. He ovat kertoneet tapahtumien kulun samalla tavalla eli siinä ei ole mitään epäselvyyttä.
Itse odotan tällä hetkellä rehtorin ja/tai koulukuraattorin puhelua ja mietin kuinka tässä pitäisi menetellä. En torunut lastani älyttömästi ja pääsimme yksimielisyyteen siitä että lapseni maksaa omista kuukausirahoistaan silmälasit jos asia niin tulkitaan. Mielestäni on tosin todella epäekologista teettää uusia silmälaseja koska optikolla on olemassa vaihtosankoja meilläpäin. Olen nimittäin joutunut itsekin vaihdattamaan muovikehyksiin laseihini korvan päälle menevän aisan.
Tuleeko tästä lastensuojeluilmoitus? Kuinka te menettelisitte tässä tilanteessa? Sanoin lapselleni että itseään ja omaisuuttaan saa puolustaa kohtuudella (hätävarjelun rajoissa). Kirjan viejä ehti puolestaan repimään lapseni oppikirjasta sivun mutta sen saa teipattua takaisin.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:06"]
Oletko varma etteivät lasit olleet halki jo ennen kuin niihin kohdistui isku?
[/quote]
Siitä en tiedä mitään. Pitää vain luottaa kiusaajan vanhempien sanaan.
[/quote]
En kyllä luottaisi. Kiusaajan vanhemmilla kävi munkki jos ja kun joku toinen maksaa heidän lapsensa silmälasien korjauksen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:06"]
Oletko varma etteivät lasit olleet halki jo ennen kuin niihin kohdistui isku?
[/quote]
Siitä en tiedä mitään. Pitää vain luottaa kiusaajan vanhempien sanaan.
[/quote]
En kyllä luottaisi. Kiusaajan vanhemmilla kävi munkki jos ja kun joku toinen maksaa heidän lapsensa silmälasien korjauksen.
[/quote]
Kyllä minäkin maksettaisin lasien korjauksen sillä pösilöllä joka on läimäissyt lastani vaikka lasit olisivat menneet rikki jo aikaisemmin.
[/quote]
Eli opettaisit lapsillesi että kannattaa ja pitääkin olla epärehellinen? Onko lapsesi kunnia niin suuri ettei hän kestäisi kiusaamassa oppilaan konkreettisesti tuntuvaa palautetta?
Kuinka moni teistä kestäisi sitä, että haukutaan idiootiksi? Minun 7-vuotias poikani sai opettajalta moitteet siitä, kun oli suuttunut nimittelystä ja nimitellyt takaisin hulluksi. Miksi lapsilta vaaditaan kykyä kestää ilkeilyä, vaikka oikeasti aikuisetkaan eivät siihen pysty? Olen 100-prosenttisesti sinun lapsesi puolella, ap. Sinun lapsesi ei aloittanut tätä soppaa.
Tässä näette, etteivät nämä kiusaamis jupakat ole yksinkertaisia selvittää.
T:Ope
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:16"]
Tässä näette, etteivät nämä kiusaamis jupakat ole yksinkertaisia selvittää.
T:Ope
[/quote]
Kuinka sinä suhtautuisit opettaja siihen että joltain oppilaalta olisi viety kirja. Onko sinulla varastossa oppi- ja työkirjojen varakappaleita? Korvaako vakuutus ihan oikeasti oppilaiden repimiä ja hävittämiä kirjoja?
Koulun jälkeen molempien äidit paikalle kattomaan kun pojat vääntää ja jos poikasi jää selälleen alinmaiseksi niin antaa niiden vääntää hetki ja meet väliin ja keskustelette kotona asiasta ja sillä selvän.
Perus koulu "kina" lapsesi ei tehnyt mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:46"]
Mun mielestä vanhempien pitäisi tässä tilanteessa kohdata ja keskustella. Mulla oli lapsena sellainen tilanne, että löin itseäni tönäissyttä poikaa niin että sillä meni huuli halki. Äiti pakotti menemään näiden kotiovelle ja soittamaan ovikelloa ja keskustelemaan kys. pojan äidin kanssa. Pelotti helvetisti, mutta itseasiassa pojan äiti oli todella ymmärtäväinen ja saimme kys. kaverin kanssa asian sovittua. Lisäksi edelleen kunnioitan tuota perheen äitiä hänen rakentavasta suhtautumisestaan ongelman ratkaisuun. Voin kertoa ettei ollut mukava tilanne, mutta kasvattava. Kaveri myös pyysi anteeksi tönimistään. Molemmat meistä riitapukareista ollaan nykyisin hyvin toimeentulevia ja kunnollisia kansalaisia.
Kaikkinensa, kannattaisi keskustella aikuisten tasolla ja laittaa lapset kohtaamaan se tilanne keskustelun kautta. (ymmärrän ettei kaikista ole tähän, olin onnekas aikanaan)
Tästähän on tulossa ryhmäkeskustelu jossa ovat molemmat oppilaat, heidän vanhempansa, rehtori ja koulukuraattori. En tiedä kuinka saan lapsen isän koululle.
En pidä sitäkään oikeana että lapseni koulukirjaa saa tulla repimään käsistä ja riepotella pitkin käytäviä. Sen lisäksi kirjan viejä haukkui lastani todella ilkeästi. Sen vuoksi olen sitä mieltä että silmälasien korjaaminen pitäisi maksaa fifty-fifty. Olisi kohtuutonta laittaa kiusattu maksamaan koko lystin. Sehän antaisi signaalin muillekin että lastani saa kiusata kuinka paljon huvittaa.
Kai ymmärrät, että litsari voi pahimmillaan aiheuttaa pysyvän aivovamman? Ei, kirjan vienyt lapsi ei toiminut oikein eikä pilkkaaminen ole oikein sekään, mutta väkivallalle pitää olla aina nollatoleranssi.
Kiusaaminen on henkistä väkivaltaa ja aiheuttaa elinikäiset vammat.
Nuuskasäkki kirjoitti:
Perus koulu "kina" lapsesi ei tehnyt mitään väärää.
Meinaat että ap vuodelta 2015 on lukemassa kommenttiasi? Vai mikä oli ideasi nostaa ikivanha ketju?
Hyvä ketju. Täytyypä rohkaista omaa tytärtä, että vetää turpiin kiusaajiaan. Ei se muuten lopu.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:51"]No, molemmat jampat ovat toimineet väärin, lyöjä pahemmin. Seuraamukset tuskin ovat pahat, korvaatte ne rillit. Lasua tuskin kukaan taho tekee tästä, jos tekee, ei silläkään ole muuta vaikutusta kuin, että joudutte kerran tai kaksi tavata heitä. [/quote] Kun kiusattu lopulta puolustautuu on se pahempi teko kuin vuosien kiusaaminen??? MITÄ HELVETTIÄ
[/quote]Tää on musta myös todella iso epäkohta, että katsotaan yksittäistä tekoa, ei koko tapahtumaketjua. Mieluusti olisin laittanut joitakin koulukiusaajistani mullan alle ja silloisella viitekehyksellä olen sitä mieltä että olisi ollut ihan oikein niille paskiaisille. Onneksi pääsin pois yläasteelta. Se on paljon helpompi paikka kuin esim. avovankila.
[/quote]
Mäkään en vaan voi käsittää. Kiusaaja sen kolme vuotta haukkuu, piilottaa tavaroita, tönii, työntää ojaan yms. Sitten kiusatulla menee hermo ja päättää puolustautua: antaa nyrkistä=pahoinpitely syyte ja kiusaaja on olevinaan viaton. Ja miksi ne kiusatut joutuu aina vaihtamaan koulua? Miksi kiusaajia paapotaan?