Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä isovanhemmat auttoivat vauva-aikana?

Vierailija
03.12.2021 |

En kaipaa tähän vastauksia "hoida itse lapses, jos oot sellaisen hankkinu." Perheitä on monenlaisia ja jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Kiinnostaa, millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?

Itse siis mietin, kun meillä on vain yhdet isovanhemmat. Isovanhemmat tulevat käymään, isoäiti hoivaa vauvaa ja isoisä avaa telkkarin ja istuu katsomaan sitä. Heille pitää laittaa ruoka/kahvit valmiiksi. Pääsen käymään kaupassa yksin isovanhempien tullessa kylään, mutta siinä se. Ei yhteistä aikaa puolison kanssa tai muutakaan apua. Mietin, onko tavallistakin.

Kommentit (639)

Vierailija
141/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa, ap!

Miehen vanhemmat asuvat 600 km päässä, joten heistä ei ole ollut meille arjessa apua.

Minun vanhempani asuvat tässä samassa kaupungissa ja haluavat kyllä nähdä vauvaa, mutta varsinainen hoitaminen ei heitä kiinnosta. Isäni jaksaa leikkiä vauvan kanssa hetken ja vetäytyy sitten lukemaan kirjaa tai katsomaan telkkaria. Äitini on innokkaampi, jaksaa mm. syöttää vauvan ja on pari kertaa vaihtanut vaipankin. Hän on myös pari kertaa tullut meille hoitamaan vauvaa n. 2 tunniksi, että olen päässyt lääkäriin tai johonkin muuhun pakolliseen menoon (jos miehelläni on ollut silloin töitä tai muu este).

Äitini on myös neulonut vauvalle vaatteita ja isäni halusi maksaa meille puolet lastenvaunujen hinnasta. Heidän luonaan on meille ruokaa tarjolla, kun menemme kylään.

Asiat ovat siis oikein hyvin, mutta kieltämättä sitä olisi vauvavuonna kaivannut esim. yhden kokonaan nukutun yön. Mutta vanhempani sanoivat heti vauvan syntyessä, että mihinkään yövalvomisiin tai yökyläilyihin he eivät ryhdy. Joidenkin tuttujeni vanhemmat ottavat lapsenlapsiaan usein yökylään, heille olen pikkuisen kateellinen.

Vierailija
142/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin pyrin auttamaan tyttäreni perhettä. Kun vauva syntyi, oli hänellä opiskelut kesken ja niin vauva oli minulla kolme päivää ja kaksi yötä viikossa noin vuoden ajan.  Onneksi olin jo eläkkeellä, kun vauva syntyi. Asumme ulkomailla ja täällä äitiysloma on vain pari viikkoa.  Hyvin kaikki meni, tytär valmistui parhain arvosanoin ja lapsenlapsen kanssa on ihanan läheiset välit. Siitä on nyt useampi vuosi ja ehkä saamme pikapuoliin uuden tulokkaan. Enää en pystyisi niin intensiiviseen hoitorumbaan ikäni takia, mutta olen valmis hoitamaan ja auttamaan niin paljon kuin vielä pystyn. Lapseni ja lapsenlapseni ovat minulle tärkein asia maailmassa. Me tapamme perheittäin ainakin kerran viikossa yhteisen illallisen merkeissä ja se joka jaksaa keittää tai muuten tilaamme ruoat. Vietämme myös lomia silloin tällöin yhdessä. Onneksi asumme vain 10 min. päässä toisistamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ennen vanhaan ollut mitään apuja lastenhoidossa. Jos isovanhemmat ovat itsekin tottuneet siihen, että on vaan selviydyttävä lastenhoidon kanssa yksin, niin eivät osaa tarjota apua. Aika monilla perheillä ei ole lähellä ainuttakaan isovanhempaa vaan ovat satojen kilometrien päässä. Konkreettista lastenhoitoapua ei niin ollen ole saatavilla. Jokainen tehköön lapset tietäen, että itse on hoidettava ja järjestettävä hoitamiset. Itse en edes kuvittele, että jos/ kun saan lapsia turvaudun isovanhempien apuun.

Vierailija
144/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin auttoivat? Siis lapsethan ovat nykyään päivät päiväkodissa ja se vähä aika mikä jää, vietetään ilomielin lasten kanssa. Jutellaan heille, luetaan kirjoja yhdessä ja puuhaillaan, ollaan läsnä. Mikään ei ole tärkeämpää eikä kivempaa. Lapset ovat pieniä vain hetken.

Vierailija
145/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi olisi halunnut auttaa mutta hänelle ei lasta voinut jättää koska anoppi nukahti aina heti kun asettui istumaan sohvalle. Nukkui mm kirkossa ja teatterisssa.

Omat vanhempani sanoivat ykskantaan ettå he eivät auta, itse ovat saaneet omansakin hoitaa, että ei sitä heitäkään ole kukaan auttanut. Emme koskaan pyytäneet apua ja nyt myöhemmin tuntuu aivan hullulta että omat terveet vanhemmat asuivat aivan lähellä ja kun olisimme tarvinneet apua niin olimme niinkuin heitä ei olisi olemassakaan. Olen ottanut miehen työmatkan venyessä viikonlopulle lapsen töihin mukaan ja olemme maksaneet ulkopuolisille lastenhoidosta. Vanhempani ovat auttaneet runsaasti kahden sisarukseni perheitä.

Aivan loukkaavaa on nyt se että yksin jäänyt äitini vaatimalla vaatii ja syyllistää minua siitä että häntä pitää auttaa tai siis hänen sanoin kirjaimellisesti palvella häntä. Arvaatkaapas 'palvelenko'? Enpä niin. Muutaman kerran olen auttanut mutta kehoni panee vastaan järkyttävillä migreeneillä ja muilla fyysisillä oireilla. Ne pysyvät pois kun pidän rajani eli en käy äitini luona kuin ihan vain joskus.

Juoppo?

Vierailija
146/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Täällä moni  ilmaisee niin, ettei isovanhemmat osaa hoitaa lasta. Kunka  he ovat osanneet teidät / puolisonne hoitaa aikanaan ? Henkiin olette jääneet ja ilmeisesti ihan terveinäkin 

Niin no, 70-luvulla ei ollut turvaistuimia saati ainakaan takapenkillä turvavöitä. Nykyisin on, mutta papasta ne on turhia joten lapset eivät mene papan kyytiin. Eli jos lapsen terveys ja turvallisuus ei kiinnosta niin ei sitten. Joskus voi tuurilla mennä ihan hyvin, mutta omien lasteni kansa en ajatellut luottaa pelkästään tuuriin.

Vierailija
147/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempia on monenlaisia aivan kuten vanhempiakin. Itsekkäitä ja epäitsekkäitä ja jotain siltä väliltä.

Meitä anoppi on auttanut jonkin verran, mutta ei koskaan kysy missä tarvittaisiin apua, vaan tyrkyttää sellaista apua jota ei tarvita. Ja lastenkin kanssa tekee niitä omia juttujaan, ei koskaan sellaisia asioita joita lapset haluaisivat tehdä. Joten eivät ne lapset kovin mielellään sinne hoitoon edes mene.

Vierailija
148/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että rakkaus ikäänkuin hyppäsi yhden sukupolven yli: vanhempani ovat aina olleet minua kohtaan rakastavia ja huolehtivia, mutta kun sain omia lapsia niin minusta tulikin heidän silmissään vihollinen.

Vain lapsenlapset olivat mummolle ja vaarille tärkeitä, ja minä ja mieheni jonkinlaisia esteitä tai haittoja lastenlasten ja isovanhempien elämässä.

En olisi voinut kuvitellakaan etukäteen, miten minua on haukuttu seläntakana puutteellisista lastenhoitotaidoistani ja miten asiat olisi oikeasti pitänyt hoitaa. Äiti tässä oli pääpiru, jota isäni peesasi. Olemme siis ihan normaali perhe, ei mitään elämänhallinnan ongelmia.

Asiat etenivät siihen pisteeseen, että enää ei olla missään tekemisissä.

Vierailija
149/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ennen vanhaan ollut mitään apuja lastenhoidossa. Jos isovanhemmat ovat itsekin tottuneet siihen, että on vaan selviydyttävä lastenhoidon kanssa yksin, niin eivät osaa tarjota apua. Aika monilla perheillä ei ole lähellä ainuttakaan isovanhempaa vaan ovat satojen kilometrien päässä. Konkreettista lastenhoitoapua ei niin ollen ole saatavilla. Jokainen tehköön lapset tietäen, että itse on hoidettava ja järjestettävä hoitamiset. Itse en edes kuvittele, että jos/ kun saan lapsia turvaudun isovanhempien apuun.

Välillä mietin mistä tämä vihamielinen asenne kumpuaa. "Ennen vanhaa" oli myös ihan tavallista jättää vauva kehtoon huutamaan tai sitoa taapero pöydänjalkaan kiinni, kun äiti lähti navettaan. Kannattaa siis miettiä mihin vertaa nykyelämää. Nykyiset isovanhemmat ovan syntyneet 1960-luvulla eivät 1800-luvulla.

Vierailija
150/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon täysin vinksahtaneita perheitä ja sukuja… Ja totaalista tunnekylmyyttä!!

Vierailija
151/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät auttaneet. Sisarusten lapsia auttoivat. Täysiä k.sipäitä.

Vierailija
152/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanhemmat asuu tunnin matkan päässä. On pyydetty apua tyyliin, että tulisivat vahtimaan lasta, jotta saamme siivottua kodin ja laitettua vauvaturvalliseksi eli lukittua kaapit yms. Sanovat joo joo, mutta eivät lopulta tule avuksi.

Siis teillä ei kaksi aikuista kykene siivoamaan kotia, jossa on lapsi? Kerro ihmeessä,mitä teet työksesi eli missä noin avuttomat pärjäävät ja saavat siitä vielä palkkaakin.

Siivouksessa on paljon tuötehtäviä johon tarvitsan kaksi yhtä aikaa.

Tietäisit jos koskaan siivoaisit.

Voisitko kertoa vaikka 5 sellaista siivoustyötehtävää, joihin tarvitaan 2 yhtä aikaa. Silloin saisin selville, mitä kaikkea olen jättänyt siivoamatta asuessani yksin. Jääkaapin ja lieden saa siirrettyä yksin, sohvan voi siirtää yksin, lattiakaivon siivoaa yksin... mitä ihmettä teillä siivoaa kaksi?

No ihan kuule lakanoiden kunnollinen viikkaaminen, isojen mattojen puistelu, kirjahyllyn pölyjen pyyhkiminen.

Ylipäätään jonkin tilan järjestäminen. Jos yksin jörjestää vaikka vaatehuonetta ja purkaa tavaraa ylähyllyiltä, on huomattavan paljon helpompaa jos on toinen alhalla jolle ojentaa. Sen sijaan että kiipeää itsekseen edestakaisin yksi tavara kerrallaan edestakaisin.

Ja jos korjaa jotain ja pitää kiivetä tikkaille, on paljon parempi että paikalla on joku joka pitelee tikkaita.

Rännien putsausta en saanut esim tehtyä yksin.

Eli siis ei mikään paitsi pari kertaa vuodessa tehtävä rännien putsaaminen. Se että siivoaminen on mukavampaa ja nopeampaa kaksistaan kuin yksin ei tarkoita ettei niitä saisi yksin tehtyä.

Vierailija
153/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanhemmat asuu tunnin matkan päässä. On pyydetty apua tyyliin, että tulisivat vahtimaan lasta, jotta saamme siivottua kodin ja laitettua vauvaturvalliseksi eli lukittua kaapit yms. Sanovat joo joo, mutta eivät lopulta tule avuksi.

Siis teillä ei kaksi aikuista kykene siivoamaan kotia, jossa on lapsi? Kerro ihmeessä,mitä teet työksesi eli missä noin avuttomat pärjäävät ja saavat siitä vielä palkkaakin.

Voisitko kertoa vaikka 5 sellaista siivoustyötehtävää, joihin tarvitaan 2 yhtä aikaa. Silloin saisin selville, mitä kaikkea olen jättänyt siivoamatta asuessani yksin. Jääkaapin ja lieden saa siirrettyä yksin, sohvan voi siirtää yksin, lattiakaivon siivoaa yksin... mitä ihmettä teillä siivoaa kaksi?

No ihan kuule lakanoiden kunnollinen viikkaaminen, isojen mattojen puistelu, kirjahyllyn pölyjen pyyhkiminen.

Ylipäätään jonkin tilan järjestäminen. Jos yksin jörjestää vaikka vaatehuonetta ja purkaa tavaraa ylähyllyiltä, on huomattavan paljon helpompaa jos on toinen alhalla jolle ojentaa. Sen sijaan että kiipeää itsekseen edestakaisin yksi tavara kerrallaan edestakaisin.

Ja jos korjaa jotain ja pitää kiivetä tikkaille, on paljon parempi että paikalla on joku joka pitelee tikkaita.

Eli siis ei mikään paitsi pari kertaa vuodessa tehtävä rännien putsaaminen. Se että siivoaminen on mukavampaa ja nopeampaa kaksistaan kuin yksin ei tarkoita ettei niitä saisi yksin tehtyä.

Miten sinä vedät lakanat yksin? Miten puistelet ison maton tai päiväpeiton yksin?

Vierailija
154/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi niin, että rakkaus ikäänkuin hyppäsi yhden sukupolven yli: vanhempani ovat aina olleet minua kohtaan rakastavia ja huolehtivia, mutta kun sain omia lapsia niin minusta tulikin heidän silmissään vihollinen.

Vain lapsenlapset olivat mummolle ja vaarille tärkeitä, ja minä ja mieheni jonkinlaisia esteitä tai haittoja lastenlasten ja isovanhempien elämässä.

En olisi voinut kuvitellakaan etukäteen, miten minua on haukuttu seläntakana puutteellisista lastenhoitotaidoistani ja miten asiat olisi oikeasti pitänyt hoitaa. Äiti tässä oli pääpiru, jota isäni peesasi. Olemme siis ihan normaali perhe, ei mitään elämänhallinnan ongelmia.

Asiat etenivät siihen pisteeseen, että enää ei olla missään tekemisissä.

Meillä myös tismalleen näin. Lyläänkin tultiin niin ettei edes tervehditty vanhempia vaan aggressiivisesti rynnittiin lasten luo. Haukkuminen oli ihan tauotonta. On vieläkin mutta me olemme blokanneet heidät puhelimistakin.

Vierailija
155/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki asuivat aika kaukana. Eipä juuri apua tullut mistään. Olin totaalisen yksin, kun isukkia vei viinanhimo. Äiti sentään lahjoitti tai lainasiko rahat talvivaatteisiin, kun tuli pakkaset ja lapsella vain ohuet housut ja takki. Minäkin sain alennusmyynnistä sitten takin. Olen näin vanhoilla päivilläni muistellut noita lapsen vauva- ja pikkulapsiaikoja. Suoranaista köyhyyttä (koska viinaan meni äijän rahat, jos se nyt jaksoi joskus tehdä töitä). Kuitenkin, edelleen köyhänä olin ehkä onnellisin kun viimein saimme olla lapsen kanssa kahdestaan.

Onnea on jo sekin, ettei tarvitse pelätä lapsen ja itsensä puolesta kotona!

Vierailija
156/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme sektiota takana. Mitään apua en ole koskaan saanut isovanhemmilta toipilasaikana, vaikka kaikki lapset olleet kotihoidossa. En edes tajunnut silloin väsyneenä ja kipeänä pyytää/vaatia. Eivätpä kyllä tarjonneetkaan apua, vaikka mies palannut töihin aina 1-2 viikon isyysloman jälkeen.

Vierailija
157/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä vedät lakanat yksin? Miten puistelet ison maton tai päiväpeiton yksin?

Lakanoiden vetäminen ei ole pakollista. Jos nyt jostain syystä olisi, niin riittävä paino toiseen päähän. Päiväpeiton puistelu onnistuu ihan sillä että ottaa kulmista kiinni ja kiipeää tuolille ravistamaan. Jos on parveke, niin peitto kaiteen yli ja siitä (näin teen itse). Samalla tavalla saa puisteltua matot. Ellei nyt mitään useiden neliöiden kokoista mattoa ole, mutta harvalla on.

Vierailija
158/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vetäminen ei ole pakollista. Jos nyt jostain syystä olisi, niin riittävä paino toiseen päähän. Päiväpeiton puistelu onnistuu ihan sillä että ottaa kulmista kiinni ja kiipeää tuolille ravistamaan. Jos on parveke, niin peitto kaiteen yli ja siitä (näin teen itse). Samalla tavalla saa puisteltua matot. Ellei nyt mitään useiden neliöiden kokoista mattoa ole, mutta harvalla on.

Miten?

Ja kaikki ei asu kerrostaloissa.

Vierailija
159/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ihan kiipeämällä ja puistelemalla. Onnistuu sekä omakotitalossa että kerrostalossa. Olen molemmissa kokeillut. Toisaalta olen 170cm pitkä, että jos sattuu olemaan paljon pienempi niin sitten ehkä tuolille kiipeäminen ei auta.

Vierailija
160/639 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ihan kiipeämällä ja puistelemalla. Onnistuu sekä omakotitalossa että kerrostalossa. Olen molemmissa kokeillut. Toisaalta olen 170cm pitkä, että jos sattuu olemaan paljon pienempi niin sitten ehkä tuolille kiipeäminen ei auta.

Jeesus mikä ääliö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän