En jaksa työelämää
Pakko myöntää että olen taas ihan loppu loman jälkeen. Haluisin vaan olla itsekseni ja rauhassa. Nyt töissä koko ajan kiireistä ja hankalaa. Oon tosi uupunut. En voi ottaa sairaslomaakaan kun viimeksi olin joulua ennen. Mitä tehdä? Vinkkejä?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:18"]
Pakko myöntää että olen taas ihan loppu loman jälkeen. Haluisin vaan olla itsekseni ja rauhassa. Nyt töissä koko ajan kiireistä ja hankalaa. Oon tosi uupunut. En voi ottaa sairaslomaakaan kun viimeksi olin joulua ennen. Mitä tehdä? Vinkkejä?
[/quote]
Ota loparit ja ryhdy työttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:22"]
Pöh tolle sossupummiehdotukselle: Eihän sitä tarvitse olla kuin pikkuisen omaisuutta tai yrittäjä perheessä niin mitään et saa sossusta. Työelämä voi vaan olla liian rankkaa, mutta keinoja voi löytää selviytyä, mitään yleispätevää keinoa (esim tuo käveleminen töihin) ei vaan ole
[/quote]
Juuri näin. Meillä on velaton kerrostaloasunto, melko arvokas. Olen työtön ja saan sen hikisen 500 eurosen. Mies tienaa noin 1800 euroa nettona tilille. Mitään muita tukia ei todellakaan tipu. Lapsetkin elätettävänä. Ja emme todellakaan myy tätä hiellä ja vaivalla saavuttamaamme omaisuutta ja tuhlaa sitä taivaan tuuliin! Mieluummin kituutellaan näin.
Jos sulla on diagnosoituna masennus, ahdistushäiriä ja paniikkihäiriö, mene ihmeessä työterveyshuoltoon puhumaan tilanteesta ja siitä, miten työpaikalla voitaisiin huomioida nämä asiat. Saatat myös olla oikeasti sairasloman tarpeessa ja jos näin on, sinun ei tarvitse miettiä sitä, että ennen jouluakin olit saikulla.
Jooga, Mindfullness, Rukoilu tai muu meditaatio voivat yllättäen auttaa. MInulla on arki helpottanut mindfullnesin avulla kovasti.
Kokeile!! Jos ei auta, niin eipä paljon vie aikaa tai rahaakaan.
Tarkista, että perusasiat ovat kunnossa:
LEPO, LIIKUNTA ja RAVITSEMUS
Jos näistä joku on retuperällä, niin tee korjausliike. Pitäisi olon helpottaa jo parin päivän/viikon kuluessa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:22"]Vaida työpaikkaa, alaa tai asennettasi.
[/quote]
Tämä on ihan hyvä neuvo. Jos olet ap ollut tunnollinen työntekijä, niin ala tehdä hommat ns. vasemmalla kädellä, niin jaksat taas paremmin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:22"]Vaida työpaikkaa, alaa tai asennettasi. [/quote] Tämä on ihan hyvä neuvo. Jos olet ap ollut tunnollinen työntekijä, niin ala tehdä hommat ns. vasemmalla kädellä, niin jaksat taas paremmin.
[/quote]
Tai sitten ne huonosti tehdyt työt alkaa stressaa ja rasittaa kahta kauheammin, mulle voisi käydä just niin.
Työterveydestä ei apua. Syksyllä valitin uupumusta. Ei perusteita sairaslomalle tai eläkkeelle. Mtt:n kautta sain sairaslomaa. Tietääkseni eläkkeellä eu pärjää. On lapset elätettävänä ja asuntolainaa. Mies ei hyvällä katsoisi jos irtisanoutuisin tai jäisin eläkkeelle. Ei ole vaihtoehtoja kuin yrittää jaksaa. Ruokavaliosta että stressi lisää epäterveellisen syömistä kun haluaa jotain nopeaa helpotusta.
Ap
Sama homma. Olen tehnyt sijaisuuksia epäsäännöllisessä työssä 5 vuotta, tyypillistä hoitoalalla. Iltavuoron jälkeen olen kotona puoli10, aamulla herätys taaperoiden kanssa 5.30 jotta ehdin seitsemäksi töihin. En saa unta kuin 6h, koska on mahdotonta nukahtaa heti säpäkän työillan jälkeen. Olen yh joten olen vastuussa kaikesta kotonakin. Työn kuormittavuus on järkyttävää, ja työvuorot pistää todellakin ison haasteen jaksamiselle. Työnantajaa ei kiinnosta. Olen melko varma että vedän kohta jojoon itseni.
Ei aikaisempia mtt-ongelmia, en vaan jaksa kun elämä on niin vaativaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:01"]Sama homma. Olen tehnyt sijaisuuksia epäsäännöllisessä työssä 5 vuotta, tyypillistä hoitoalalla. Iltavuoron jälkeen olen kotona puoli10, aamulla herätys taaperoiden kanssa 5.30 jotta ehdin seitsemäksi töihin. En saa unta kuin 6h, koska on mahdotonta nukahtaa heti säpäkän työillan jälkeen. Olen yh joten olen vastuussa kaikesta kotonakin. Työn kuormittavuus on järkyttävää, ja työvuorot pistää todellakin ison haasteen jaksamiselle. Työnantajaa ei kiinnosta. Olen melko varma että vedän kohta jojoon itseni.
Ei aikaisempia mtt-ongelmia, en vaan jaksa kun elämä on niin vaativaa.
[/quote]Suomessa voi valita mutta sitten pitää myös hyväksyä se mahdollisuus että tulot pienenee. Tässähän nyt nämä kaikki väsymystä valittavat selvästi kokevat että heidän pitäisi saada olla tekemättä mitään ja silti palkan pitäisi juosta tai ainakin olisi saatava jostain taikaluukusta yhtä paljon tukua kuin palkkaa
Kysytään nyt vielä kerran että maksaako työnantaja jotain korvauksia siitä että työ on aiheuttanut kroonisen väsymystilan?
Musta tuntuu että lomalla et ole levänny niin kuin olisi kuulunut. Eli olet rasittunut lomailusta et työstä. Syö hyvin ja monipuolisesti. Yritä ulkoilla joka päivä vähintään 0,5h. Pyri menemään nukkumaan tarpeeksi ajoissa.
Pyri järjestämään niin että viikonlopulla ei ole mitään ylimääräistä menoa vaan noudatat samaa leppoista linjaa myös silloin. Jos tuo ei auta niin pyydä työterveydenhuoltoa tarkistamaan veriarvot. Ehkä sulla on jokin vitamiinin puutos.
Väsymys ei sairauslomalla parane, täytyy löytää syy miksi olet väsyny ja puuttua siihen syyhyn.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:12"]Kysytään nyt vielä kerran että maksaako työnantaja jotain korvauksia siitä että työ on aiheuttanut kroonisen väsymystilan?
[/quote]
Tuskinpa vaan. Olet varmaan ollut vapaa lähtemään siitä työstä muttet ole sitä tehnyt. Oma syy.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:42"]Voih, mulla sama edessä ensi viikolla ja nyt jo ahdistaa se töihin meno. :( Onneksi mulla on vain lyhyt soppari ja se päättyy jo toukokuussa, niin ei enää kovin paljoa jäljellä.
[/quote]
Onneksi vain lyhyesti työtä? Sitten muiden elätiksi! Ihanaa!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:39"]
Mitä tarkoitat uupumisella? Onko sinulla masennusta vai väsyttääkö vain jatkuva kiire? Onko työ ainoa asia, joka väsymystä aiheuttaa? Olisiko työpaikan vaihto ratkaisu? Voitko puhua työpaikalla siitä, mikä uupumusta aiheuttaa? Onko sinulla liikaa töitä? Ovatko työt sinulle liian vaikeita? Onko työpaikalla ihmissuhdeongelmia?
[/quote]
Vtaidan olla jotenkin vanhan kansan mies mutta minusta tuollaisista puhuminen työpaikalla tuntuu vaikealta. En siis ole ap. Jotenkin ajattelen, että töissä tehdään töitä ja ellei jakseta niin lähdetään pois. Tiedän että on saatavissa tukea ja ennalta-ehkäisevää tukea on työterveydestä tarjolla. Itse vain en käsitä. Ja joo. Olen itsekin ollut uupunut mutta jäin vuorotteluvapaalle ja jos en kohta enää jaksa niin lopetan tai vaihdan työtä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:12"]Kysytään nyt vielä kerran että maksaako työnantaja jotain korvauksia siitä että työ on aiheuttanut kroonisen väsymystilan?
[/quote]
Tuskinpa vaan. Olet varmaan ollut vapaa lähtemään siitä työstä muttet ole sitä tehnyt. Oma syy.
[/quote]
Ootpas sä pahvi ja tyhmä. Noin vain lähdetään työstä ja ei tule karenssia. Myös työttömänä on ok olla ja kukaan ei halveksu. Kaikki ei kestä työelämän paineita samalla tavalla. Mutta näitä ihmisiä voi potkia päähän henkisesti ja syyllistää. Onko työ sun elämän tärkein asia? Mitä jos muu elämä jää työstressin takia elämättä kun ei jaksa muuta kuin työssäkäyntiä?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:34"]
Lyhennä työaikaa.
[/quote]
Työajan lyhennys ei auta, jos työmäärä ei vastaavasti vähene. Jos samat hommat pitää tehdä lyhyemmässä ajassa, siitä tulee vain entistä enemmän stressiä. T. Kokemusta on.
Heittäydytään kaikki lomille. Kellä työnteko kiinnostaa oikeasti, lomalla paljon mukavempaa. Ongelma vain että kuka meidät elättää jos kaikki lomaillaan kun ei työssä käyminen jaksata.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:18"]
[/quote] Jos et viihdy töissä, Vaihda alaa.