Mitä asioita sinun kodissasi tehdään erilailla kuin lapsuudenkodissasi?
Tuli mieleen kun olen äidilläni käymässä, ja jääkaappi on täynnä eineksiä. Itse teen ruoan pääsääntöisesti omin käsin, en edes tykkää valmisruuista. En myöskään osta omaan kotiin leipää, jogurttia tai muroja.
Kommentit (56)
Lapsuudenkodissa ei käynyt paljoa kavereita tai vieraita, ja jos kävi, niin piti sopia etukäteen. Siellä oltiin kyllä vieraanvaraisia, tarjottiin pullaa yms istuttiin pyödän ääressä juomassa teetä. Mutta pois piti lähteä viimeistään klo 21.
Meille on kaikki tervetulleita, koska vaan ja meillä kaikki ovat kuin kotonaan. Porukka käy oma-aloitteisesti jääkaapilla, saa tulla kahville ilmoittamatta ja isollakin porukalla. Meillä saa punkata sohvalla niin kauan kuin tahtoo tai on tarvetta. Meille voi jäädä katsomaan leffaa vaikka menisin itse nukkumaan.
-meillä saa laittaa leivän päälle sekä juustoa että leikkelettä
-meillä aikuiset ei matkustele joka vuosi kahta viikkoa kahdestaan ja dumppaa lapsia sille joka suostuu hoitamaan
-meillä lapset eivät ole taloudellinen rasite joka muistetaan sanoa säännöllisin väliajoin lapsille
- olemme ydinperhe
-sohvalla saa syödä
-joka päivä ei ola pakko ulkoilla
Meillä on päivisin verhot auki ja telkkari kiinni, eli päinvastoin kuin porukoilla.
Ei pupelleta leipää joka välissä ja kaiken kanssa. Ei etenkään laiteta leipää pakastimeen! Leipä on tuoretavaraa, jota ostetaan sitä mukaa kun edellinen on syöty.
Ei ole siivouspäivää.
Syödään enemmän kasviksia ja minimaalisesti lihaa.
Perunoita syödään vain kesällä.
Herkkujen syömisestä ei tehdä numeroa ja taivastella kaloreita.
Ikkunoita ei peitellä verhoilla. Ostettiin asunto, jossa on paljon ikkunoita eli valoa ja halutaan myös nauttia siitä.
Auto on kulkuväline eikä pyhä lehmä.
Matkustellaan.
Käydään näyttelyissä ja tapahtumissa lasten kanssa. Ravintolassa syöminen on ruokailua, ei ohjelmanumero.
Viikonloppuisin saa haahuilla yöpuvussa puolillepäivin. Ei pedata sänkyjä, jos ei huvita. Kotona piti heti aamupalan jälkeen pukeutua ja pedata, vaikka olisi vain ollut kotona. Ikinä mulle ei selvinnyt, miksi ne oli niin kamalan tärkeitä asioita.
Vanhentuneet ruuat heitetään roskiin, eikä haudata jääkaapin perälle odottamaan sitä ihmettä että se siitä parantuu ja joku sen innoissaan syö. Ruoka EI OLE syömäkelpoista jos vaan kaapii homeet päältä pois.
Kaupasta ei ole pakko ostaa jogurttia, vaikka se olisikin alennuksessa. Jos haluan rahkaa, ostan rahkaa.
Valkoisia vaatteita saa ostaa. Jos valkoiseen vaatteeseen tulee tahra, siitä ei suututa, vaate pestään. Mikäli tahra ei lähde pesussakaan, ei silti suututa.
Tavaran pois heittäminen ei ole synneistä suurin. Omassa kodissa ei ole pakko säilöä isoisän isän ruosteisia navetan avaimia. Ne eivät antiikkia, eikä niistä kukaan tule milloinkaan maksamaan yhtään mitään. Minun kotini ei ylipäätään ole mikään suvun varasto, jonne dumpataan kaikki se mitä kukaan ei halua omassa kodissaan säilöä.
Lauantai ei ole pyykkipäivä. Pyykkiä voi pestä minä päivänä tahansa. Pyykkiä ei tarvitse kerätä vuoreksi, jota sitten aherretaan monta tuntia koneellinen koneellisen perään ja sitten itketään että minnekäs nämä saakaan kuivumaan...
Asiat HOIDETAAN KUNTOON. Lapsuudenkodissani oli ihan normaalia että keittiössä ei ollut valoja, makuuhuoneen ikkunassa verhoja, pyörän kumi oli rikki pari vuotta... Meillä niitä lamppuja pidetään varalla, ja se lamppu vaihdetaan saman tien.
Puhelimeen ei ole pakko vastata. Jos olen esim. vaihtamassa verhoja, vaihdan verhot vaikka puhelin kuinka soisi. Osaan lopettaa puhelun sen jälkeen kun varsinainen asia on hoidettu enkä suostu jaarittelemaan turhia.
Sanon EI asioille, jotka kysyjä voi hoitaa itsekin. Ihan sama vaikka joku kuinka suuttuisi, olen itsekin suuttunut monta kertaa eikä tämä maailma ole siihen kaatunut.
Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Asioiden suorittamisesta saa maksaa rahaa ammatti-ihmisille, eikä se ole häpeällistä ettei tehnyt itse ja "säästänyt rahaa".
En mieti yhtään mitä ihmiset ajattelevat minusta. En itseasiassa edes usko että kukaan niin kovin minua miettisikään.
Näitä olis vaikka kuinka...
Meillä ei televisio pyöri taustalla koko ajan.
Pidän sipulit jääkaapissa, en huoneenlämmössä.
Juomme teetä, emme kahvia.
Meillä ei juurikaan kuunnella klassista musiikkia. Koira saa olla sohvalla. Pesen pyykkiä useammin korkeammissa lämpötiloissa. Ruuat laitetaan nopeammin jääkaappiin eikä jätetä tuntikausiksi pöydälle lojumaan. Meille ei tule paperista sanomalehteä eikä meillä ole saunavuoroa :)
Radio ja tv eivät ole yhtäaikaa päällä, tällä hetkellä tosin ei löydy meiltä kumpaakaan kun radio meni rikki ja ohjelmat tulee katsottua netistä.
Meillä ei ole alkoholia. En ole absolutisti, en vain ole keksinyt miksi ostaisin alkoholia. Kaakao on paljon parempaa.
Meillä ei ole 8+ erilaista leipää homehtumassa, yksi siivutettu leipä tai ruis(tms.)palapussi pakastimessa riittää meidän leivän syönnillä kuukaudeksi.
Heillä on piha jossa kasvattaa syötävää, itse kerrostalossa asuvana minulla ei ole samanlaista mahdollisuutta.
Ap lisää vielä että olen itse lapseton, mutta jos lapsia olisi niin olisin tiukempi äiti. Oma äitini antoi liikaa meidän lasten päättää, huvittaako pestä hampaat tai ostetaanko karkkia. Mulla oli paljon reikiä tämän takia, ja äitini myös hoiti asioitani niin paljon puolestani että mun oli vaikeaa itsenäistyä.
Ei viedä mattoja ulos. Ei pestä lattiaa kuin joskus ja jouluna.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 04:21"]
Radio ja tv eivät ole yhtäaikaa päällä, tällä hetkellä tosin ei löydy meiltä kumpaakaan kun radio meni rikki ja ohjelmat tulee katsottua netistä.
Meillä ei ole alkoholia. En ole absolutisti, en vain ole keksinyt miksi ostaisin alkoholia. Kaakao on paljon parempaa.
Meillä ei ole 8+ erilaista leipää homehtumassa, yksi siivutettu leipä tai ruis(tms.)palapussi pakastimessa riittää meidän leivän syönnillä kuukaudeksi.
Heillä on piha jossa kasvattaa syötävää, itse kerrostalossa asuvana minulla ei ole samanlaista mahdollisuutta.
[/quote]
hih, meilläkään ei ole leipälaatikkoa, joka pursuaa homeisia leipiä...
Meillä ei ole punaista tupaa eikä perunamaata
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:43"]
Meillä ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua.
[/quote]
Miksi miinuspeukku?
[/quote] No vaikka nukkumaan meneminen, siivoaminen, hampaiden peseminen, television kiinni laittaminen, kyllähän jos vanhempi käskee noin tekemään niin lapsen pitää tehdä niin vaikka ei haluttaisi. Jos siis teillä on lapsia.