Mitä asioita sinun kodissasi tehdään erilailla kuin lapsuudenkodissasi?
Tuli mieleen kun olen äidilläni käymässä, ja jääkaappi on täynnä eineksiä. Itse teen ruoan pääsääntöisesti omin käsin, en edes tykkää valmisruuista. En myöskään osta omaan kotiin leipää, jogurttia tai muroja.
Kommentit (56)
Voin luopua liiasta tavarasta aika helposti - ja silti tavaraa on liikaa. Kotona kaikki säästettiin, jokaista lasipurkkia ja jugurttipurkkia myöten, kaapeista löytyy vieläkin 40-50 v. vanhoja vaatteita, joita kukaan ei todellakaan tule koskaan pitämään ja niihin ei olla mahduttu sitten nuoruuspäivien - " jos niitä vielä joku tarvitsisi".
Niin ja ruokaa saa jättää lautaselle ja heittää surutta pois vähän epäilyttäviä tai vanhaksi meneviä. Kaikkea ei tarvitse säästää päiviksi jääkaappiin, jos joku vielä söisi (ja heitetään sitten kuitenkin pois).
En ikinä tee makaronivelliä enkä helmipuuroa.... (oksennus)
1) lasta kohdellaan kunnioittaen, häntä ei lyödä tai uhkailla muutenkaan väkivallalla. Lapsen itsetuntoa ei latisteta vaan häntä kannustetaan löytämään itsestän parhaat puolet ja arvostamaan itseään. Sanotaan joka päivä miten paljon lasta rakastetaan ja miten tärkeä hän meille on.
2) syödään monipuolista ruokaa, myös salaatteja ja kasviksia sekä erikoisempiakin ruokalajeja.
3) meillä peseydytään aina urheilusuorituksen jälkeen
4) meillä harrastetaan lukemista ja siihen kannustetaan, lapsuudenkodissa äiti piilotti kirjani koska kuvitteli niiden olevan "haitallisia"
5) lasta kannustetaan ystävyyssuhteisiin
6) matkustellaan paljon, myös ulkomailla
Siinä muutama!
Meillä ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua.
Oikeestaan melkein kaikki. Mutta sille on ihan luonnollinen syynsäkin. Lapsuuden koti oli kolmen sukupolven maatila, jossa lapsia hoidettiin aika paljon isovanhempien toimesta. Ruoka tuli omalta pellolta, navetasta ja metsästä. Puhtauden kanssa ei ollut ihan niin justiinsa, telkkarissa oli kaksi kanavaa ja puhelinlangat laulaa soi radiossa jne. Nyt sitten asun kahden aikuisen akateemisen kaupunkiasunnossa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 04:00"]_kaikki_
[/quote]
Sama!
OT: moni on maininnut vanhempien leipäarsenaalit ja ettei itsellä ole samanlaisia määriä. Onkohan Suomessa tapahtunut joku laajempikin "leipäkulttuurin" muutos? Vai onko kyse vaan sattumasta?
kaikilla lapsilla samat säännöt, siivotaan useammin, tehdään itse ruokaa joka päivä, lapset saavat auttaa kotitöissä, ostetaan uusia vaatteita ym kun tarvitsee
Meillä käydään saunassa silloin kun huvittaa. Lapsuudenkodissani saunapäivät olivat aina keskiviikko ja lauantai, vaikka okt:ssa asuttiin ja olis voinu saunoa milloin vain. Ja muulloin ei suihkussa käyty. YÖK. Vaatteita ei saanut vaihtaa kuin saunapäivinä, tuli liikaa pyykkiä HYI. Lakanat ja pyyhkeetkin vaihdettiin tosi harvoin. Meillä käydään pesulla ja vaihdetan puhtaat vaatteet päivittäin, lakanat vaihdan väh. kahden viikon välein. Hampaat pestiin vain iltaisin, meitä ei koskaaan opetettu pesemään hampaita aamuisin ja purkkaa ei ollut koskaan. Itse opin tavan joskus teini-iässä. Itse olen opettanut omille lapsille oikean hampaidenhoidon. Meillä tehdään muutakin ruokaa kuin keitettyjä perunoita. Meillä syödään enemmän salaatteja ja kasviksia. Meillä ei kerätä nurkkiin turhia tavaroita. Me kyläillään ja harrastetaan enemmän eikä vain möllötetä kotona. Matkustellaan enemmän ja käydään erilaisissa tapahtumissa. Meitä ei lapsena käytetty missään. En muista käyneeni äidin kanssa edes uimahallissa tai luistelemassa, meille tuollaiset on ihan arkipäivää. Meillä on kotona rennompi ilmapiiri, ei huudeta ja meillä kehutaan lapsia, kun on sen ansainnut. Haluan lapsilleni hyvän itsetunnon. Halataan, suukotellaan jutellaan. Me jutellaan lasten kanssa kaiken maailmana asioista eikä vielä ole tullut asioita eteen, joista ei voisi puhua. Lapsuudenkodissani ei puhuttu asioista, oli olemassa paljon sellaisia asioita, joista vai tiedostin, että tämä kuuluu taas niihin joista ei puhuta. Veljelläni on jonkin asteinen kehityshäiriö, mutta siiitä ei koskaan ole puhuttu sen tarkemmin. Äitini ei myöskään esim. koskaan puhunut minulle sanallakaan mistään kuukautisiin, seksiin, tai ylipäätään mihinkään parisúhteeseen tai naiseksi kasvamiseen liittyviin asioihin. Äiti ei halallut kuin lapsena enkä muista koskaan kuulleeni hänen sanovan, että rakastaisi minua. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka aion tehdä omien tyttärieni kanssa täysin toisin.
Meillä ei käy siivoojaa, eikä kotiin osteta koskaan alkoholia. Meillä lapset saa uusia vaatteita ja leluja useammin kuin kerran vuodessa.
En vuodata raha-asioita ja huoliani lapsille.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:43"]
Meillä ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua.
[/quote]
Miksi miinuspeukku?
Käymme lomamatkoilla ulkomailla. Syömme joskus ravintolassa. Pesen lattiat nihkeällä liinalla, en läpimärällä mopilla tai käsin rätillä. Meillä lapsillekin opetetaan kotitöitä ja niiden tekemiseen pitää osallistua. Harrastamme yhdessä lasten kanssa. Vanhemmat halailevat ja suukottavat lasten nähden ja välillä makailemme vierekkäin sohvalla. Olisin pyörtynyt, jos äiti olisi kellahtanut sohvalle isäni kainaloon. Koko perhe saunoo meillä yhdessä, ei miesten ja naisten vuoroilla. Meillä isäkin laittaa ruokaa.
Isä ei hakkaa äitiä sairaalakuntoon säännöllisesti, äiti ei vedä päätä täyteen joka päivä, äiti käy töissä, kumpikaan ei tupakoi, ei olla yh-perhe. Tossa nyt muutamam alkupalaksi. Toisaalta sitten ei ole pakonomaista viikkosiivousta JOKA torstai, voidaan syödä välillä eineksiäkin. Pussaan ja halaan lapsia joka päivä monta kertaa päivässä ja niin tekee lasten isäkin.
Keittiövälineitä on riittävästi ja ne on hyvässä kunnossa, veitset teräviä jne. Lapsuuden kodissa oli joku kälynen astiasto minkä vanhemmat olivat varmaan saaneet häälahjaksi. Keittiöveitsiä oli tasan yksi ja sekin aina tylsä, koska äiti leikkasi heti haavan sormeen, jos sen veitsen terotti.
Kyllä meidän kodissa on varmaan ihan kaikki asiat paremmin kuin lapsuudenkodissani.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 04:08"]
Pidän sipulit jääkaapissa, en huoneenlämmössä.
Juomme teetä, emme kahvia.
[/quote]
Miksi sipulit pitäisi olla jääkaapissa? Meillä ne on keittiön tasolla. Miten kahvin juonti tekee ihmisestä teen juojaa paremman?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:50"]
OT: moni on maininnut vanhempien leipäarsenaalit ja ettei itsellä ole samanlaisia määriä. Onkohan Suomessa tapahtunut joku laajempikin "leipäkulttuurin" muutos? Vai onko kyse vaan sattumasta?
[/quote]
Kyllä meillä syödään leipää ja syötiin myös lapsuudenkodissani. Mutta sittemmin vanhempani ovat hurahtaneet laardaamiseen eli karppaamiseen, eikä siitä talosta enää leipää löydy.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:50"]OT: moni on maininnut vanhempien leipäarsenaalit ja ettei itsellä ole samanlaisia määriä. Onkohan Suomessa tapahtunut joku laajempikin "leipäkulttuurin" muutos? Vai onko kyse vaan sattumasta?
[/quote] Meillä taas on päinvastoin, äiti osti vain ja ainoastaan Ruispalaa kaappiin ja minä ostan 100% ruisleipää, kauraviipaleita, tummaa limppua, moniviljasämpylöitä, ohrarievää jne. mutta ei ikinä vehnää tai Ruispalaa.
Tosi paljon samoja juttuja minullakin. Esimerkiksi tuo hampaidenhoito yms.
En huomannut tuliko mainittua, mutta annan lasteni enemmän yrittää ja tehdä itse, esimerkiksi 6-vuotias poikani saa jo kokeilla lattian moppaamista jos haluaa. Meillä siivotaan paljon vähemmän kuin lapsuudenkodissa joten eipä tuon 6-vuotiaan siivousjäljenkään tarvitse niin viimeisen päälle olla. Pääasia että lapselle jää siivoamisesta hyvä mieli eikä sellainen, ettei osaa kuitenkaan.