miksi neuvolassa kysytään, että mikä ehkäisy on ollut käytössä
ennen raskutta? en halua puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista neuvolassa, puhun niistä vain mieheni kanssa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytössä ollut keskeytetty yhdyntä jo viimeiset 10 vuotta. En varmaan itsekään kehtaisi sitä neuvolantädille myöntää.
Meillä käytössä varmat päivät. Yhdessä yli 15v ja yksi toivottu ja pitkään yritetty lapsi. Jos tulisi toinen "vahingossa" niin saisi todellakin tulla. Nämä on jokaisen henkilökohtaisia valintoja, jotka ei kellekkään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
energy heroin - virtahepo
Piti mennä ketjuun käännetään suomalaisia outoja sanoja englanniksi :DD
Ap, tiesitkö ettei neuvola ole pakollinen. Voit myös mennä yksityiseen neuvolaan tai hoitaa raskaudenaikaisen seurannan yksityisellä gynellä. Sieltä saa myös kaikki tarvittavat todistukset Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin silloin suoraan neuvolan räpsyripselle, että haluan vain fyysiseen terveyteen liittyvät tarkastukset ja mittaukset, en halua mitään lässytystä enkä valmennuksia, enkä ole tänne tullut puhumaan parisuhteestani. Terkkari ei tätä uskonut ja kun lässyttäminen ei loppunut ilmoitin, että käyn sitten jatkossa yksityisellä hakemassa neuvolapalvelut, koska minua ei täällä kuunnella, eikä kunnioiteta sitä mitä minä haluan ja edelleen kuitenkin minä olen se joka päättää kehostani. Alkoi änkyttämään, että hänen pitää esimieheltään kysyä voiko antaa meille luvan olla tulematta neuvolaan...... siinä kohtaa meni viimeinen kuppi nurin ja sanoin, että minähän en ole teidän omaisuutta, eikä neuvola ole pakollinen. Änkytti, että palaa asiaan.
No onneksi oli vaan joku räpsyripsisijainen, oikea terkkari kun tuli niin sanoi heti että juu ehdottomasti sillä tavalla mennään miten sinä haluat, että sopiiko että hän tarjoaa käyntejä ja sinä kerrot tuletko vai et ja hän vielä lisäsi, että missään nimessä ei tarvitse neuvolassa ravata jos kaikki on hyvin ja saa sitä ylimäärisiäkin kertoja tulla jos herää kysymyksiä ja tuntuu että tarvitsee. En myöskään koskaan täyttänyt yhtä ainutta holhouskyselyä, jossa kysellään montako kertaa pieraiset ja tykkäätkö leivälle laittaa yhden vai kaksi siivua juustoa.
Aivan järkyttävän suuri ero pelkästään terkkareissa, millaista kohtelua sitten lopulta saa neuvolassa.
Minulla oli vastavalmistunut terkkari jonka kohdalla oli kyllä mennyt koulutus aivan hukkaan jos oli edes sellaista saanut. Näki tiedoista ptsd-diagnoosin eikä ymmärtänyt ollenkaan miksi en halua puhua asiasta. Väänsin useampaankin kertaan rautalangasta että hain diagnoosin aikoinani päästäkseni terapiaan käsittelemään traumani, en siksi että terveydenhuolto voi kysellä niistä vuosienkin jälkeen. Kerroin myös että se että asian kaivelulla hän pahimmillaan tekee tyhjäksi kaiken sen mitä vuosien terapialla saavutettiin. Seuraava terkka teki lähetteen psykologille joka totesi että minulla on oikeus asioida terveydenhuollossa ilman että minun tarvitsee avata traumojani ja että ei näe tarvetta hoidolle.
Siksi, että voin arvioida onko raskausviikot suurinpiirtein oikein laskettu. Varmistan myös kierron säännöllisyyden, sekä edellisten vuotoja normaaliuden. Normaaleja lisääntymisterveyteen liittyviä kysymyksiä, ei mitään salaista agendaa (eikä itseä kauheasti kiinnosta kyllä muiden elämät noin yleisesti :D)
Jos taas mennään siihen, että mitä haittaa on raskausviikkojen pieleen arvioinnista, niin esimerkiksi se että trisomiaseulan laboratoriokoe otetaan väärään aikaan eikä sitten saada tuloksia.
Aina en ehkäisyasiaa kummemmin kysele. Kartoitan jos tarvitsee arvioida tarkemmin raskauden kestoon liittyviä asioita. Varmasti ne siellä lomakkeessa kysytään, mutta sekaan ne pikaiseen läpi ja katson onko mitään olennaista.
Kyse on seulontatyöstä ja siinä kysellään välillä hassuja. Mutta tosiaan, aina niillä seuloilla löydetään lääketieteellisesti merkittävää tai avun tarpeessa olevia. Kannattaa suhtautua neutraalisti :)
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin silloin suoraan neuvolan räpsyripselle, että haluan vain fyysiseen terveyteen liittyvät tarkastukset ja mittaukset, en halua mitään lässytystä enkä valmennuksia, enkä ole tänne tullut puhumaan parisuhteestani. Terkkari ei tätä uskonut ja kun lässyttäminen ei loppunut ilmoitin, että käyn sitten jatkossa yksityisellä hakemassa neuvolapalvelut, koska minua ei täällä kuunnella, eikä kunnioiteta sitä mitä minä haluan ja edelleen kuitenkin minä olen se joka päättää kehostani. Alkoi änkyttämään, että hänen pitää esimieheltään kysyä voiko antaa meille luvan olla tulematta neuvolaan...... siinä kohtaa meni viimeinen kuppi nurin ja sanoin, että minähän en ole teidän omaisuutta, eikä neuvola ole pakollinen. Änkytti, että palaa asiaan.
No onneksi oli vaan joku räpsyripsisijainen, oikea terkkari kun tuli niin sanoi heti että juu ehdottomasti sillä tavalla mennään miten sinä haluat, että sopiiko että hän tarjoaa käyntejä ja sinä kerrot tuletko vai et ja hän vielä lisäsi, että missään nimessä ei tarvitse neuvolassa ravata jos kaikki on hyvin ja saa sitä ylimäärisiäkin kertoja tulla jos herää kysymyksiä ja tuntuu että tarvitsee. En myöskään koskaan täyttänyt yhtä ainutta holhouskyselyä, jossa kysellään montako kertaa pieraiset ja tykkäätkö leivälle laittaa yhden vai kaksi siivua juustoa.
Aivan järkyttävän suuri ero pelkästään terkkareissa, millaista kohtelua sitten lopulta saa neuvolassa.
Hieno kokemus epäilemättä myös sille sijaiselle, joka todennäköisesti vasta opettelee tekemään työtään uudessa työpaikassa valmistumisen jälkeen tai opintojen aikana.
Sen sijaan, että ystävällisesti ja asiallisesti vastailee kysymyksiin, menee ns. 'kuppi nurin' ja sille sijaiselle räyhätään maha pitkällä miten "minä äänestän jaloillani jos minua ei kuunnella" ja "minä en vastaile mihinkään ylimääräiseen".
Toisaalta, opettavainen kokemus varmasti sille tulevalle terkkarille, minkälainen hormoonimyllerryksessä oleva, jo muutenkin vähän hapan ja v'ttumainen akka voi olla neuvolassa asioidessaan. Kappa
Olisi kyllä mielenkiintoista jos suomen kehutussa neuvolajärjestelmässä keskityttäisiin joku päivä vain oleellisiin asioihin ja ennen kaikkea asialliseen kohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että voin arvioida onko raskausviikot suurinpiirtein oikein laskettu. Varmistan myös kierron säännöllisyyden, sekä edellisten vuotoja normaaliuden. Normaaleja lisääntymisterveyteen liittyviä kysymyksiä, ei mitään salaista agendaa (eikä itseä kauheasti kiinnosta kyllä muiden elämät noin yleisesti :D)
Jos taas mennään siihen, että mitä haittaa on raskausviikkojen pieleen arvioinnista, niin esimerkiksi se että trisomiaseulan laboratoriokoe otetaan väärään aikaan eikä sitten saada tuloksia.
Aina en ehkäisyasiaa kummemmin kysele. Kartoitan jos tarvitsee arvioida tarkemmin raskauden kestoon liittyviä asioita. Varmasti ne siellä lomakkeessa kysytään, mutta sekaan ne pikaiseen läpi ja katson onko mitään olennaista.
Kyse on seulontatyöstä ja siinä kysellään välillä hassuja. Mutta tosiaan, aina niillä seuloilla löydetään lääketieteellisesti merkittävää tai avun tarpeessa olevia. Kannattaa suhtautua neutraalisti :)
Miksi pitää verovaroin hassutella, eikä keskittyä olennaiseen? Vaikka siihen mitä asiakas haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää verovaroin hassutella, eikä keskittyä olennaiseen? Vaikka siihen mitä asiakas haluaa?
Meillä ainakin ne kysytään esitietolomakkeessa, jonka asiakas täyttää ennen neuvolaan tuloa.
Neuvolaan ei ole tosiaan pakko tulla. Itse en ole hakenut muuta kuin rokotukset toiselle lapselleni.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä mielenkiintoista jos suomen kehutussa neuvolajärjestelmässä keskityttäisiin joku päivä vain oleellisiin asioihin ja ennen kaikkea asialliseen kohteluun.
Mietin tätä raskausaikana monesti, että miten paljon tässäkin säästettäisiin kun sellainen turha holhoaminen lopetettaisiin? Kyllä aika selvästi näkee tai sitten on ammattitaidoton, että kuka sitä erityistä tukea tarvitsee ja heille sitä sitten voi tarjota. Neuvolakäynnit pitäisi esittää menun tavoin ja siitä voi valikoida palvelut, jotka haluaa. Säästettäisiin aivan järjettömästi rahaa.
Jo pelkästään sektion saaminen on ihan naurettavaa pelleillyä. Varaat terkalta ajan, joka tekee lähetteen hoitajalle, joka yrittää käännyttää, joka tekee lähetteen lääkärille, joka yrittää käännyttää ja vielä sitten toinen lääkärikäynti ja sama jatkuu. Vasta sitten päästään asiaan ja vielä senkin jälkeen pari käyntiä. Kyllä naisen pitää saada päättää kehostaan, eikä valtio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno kokemus epäilemättä myös sille sijaiselle, joka todennäköisesti vasta opettelee tekemään työtään uudessa työpaikassa valmistumisen jälkeen tai opintojen aikana.
Sen sijaan, että ystävällisesti ja asiallisesti vastailee kysymyksiin, menee ns. 'kuppi nurin' ja sille sijaiselle räyhätään maha pitkällä miten "minä äänestän jaloillani jos minua ei kuunnella" ja "minä en vastaile mihinkään ylimääräiseen".
Toisaalta, opettavainen kokemus varmasti sille tulevalle terkkarille, minkälainen hormoonimyllerryksessä oleva, jo muutenkin vähän hapan ja v'ttumainen akka voi olla neuvolassa asioidessaan. Kappa
Jos toimitaan virassa, silloin ei harjoitella. Ja jos ei ole opintojensa aikana edes sellaista alkeellista asiaa oppinut kuin asiakkaan kuunteleminen ja potilaan kohtaaminen yksilönä niin sietäisi takaisin koulunpenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä raskausaikana monesti, että miten paljon tässäkin säästettäisiin kun sellainen turha holhoaminen lopetettaisiin? Kyllä aika selvästi näkee tai sitten on ammattitaidoton, että kuka sitä erityistä tukea tarvitsee ja heille sitä sitten voi tarjota. Neuvolakäynnit pitäisi esittää menun tavoin ja siitä voi valikoida palvelut, jotka haluaa. Säästettäisiin aivan järjettömästi rahaa.
Jo pelkästään sektion saaminen on ihan naurettavaa pelleillyä. Varaat terkalta ajan, joka tekee lähetteen hoitajalle, joka yrittää käännyttää, joka tekee lähetteen lääkärille, joka yrittää käännyttää ja vielä sitten toinen lääkärikäynti ja sama jatkuu. Vasta sitten päästään asiaan ja vielä senkin jälkeen pari käyntiä. Kyllä naisen pitää saada päättää kehostaan, eikä valtio.
Ohis, mutta voit päättää kehostasi sektion suhteen siinä kohtaa kun olet sen maksaja sekä mahdollisten komplikaatioiden maksaja. Yhteiskunta sen taitaa maksaa joten aika isoa säästöä ettei sektioita voi vaan varailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta voit päättää kehostasi sektion suhteen siinä kohtaa kun olet sen maksaja sekä mahdollisten komplikaatioiden maksaja. Yhteiskunta sen taitaa maksaa joten aika isoa säästöä ettei sektioita voi vaan varailla.
Tämä x1000
Niin kauan kun kyse on veronmaksajien rahoista, valtiolla on sanomista asiaan.
Jos haluat jonon ohi kuuntelematta vastalauseita, maksa yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni olisin sen maksanut itse ja ottanut yksityiseltä, mutta kun se ei ole mahdollista. Nämä komplikaatiopelottelut on sitten niin huuhaata kuin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se minusta paljonkin kuuluu neuvolalle, jos kohdussa on vaikka vauvan lisäksi kierukka.
Ymmärtäkää nyt, ihmiset, että asianne eivät ole läheskään niin mielenkiintoisia kuin itse kuvittelette. Prostituoitu ei ole alalla siksi että haluaisi seksiä juuri sinun kanssasi, eikä neuvolassa kysellä asioita siksi että oltaisiin kiinnostuneita juuri sinun seksielämästäsi.
Eikö sitten kannata suoraan kysyä, että onko kohdussa kierukka?
Itsekin koin kyllä neuvolan ehkäisykeskustelut vähän asiattomiksi - en ehkä kysymystä ehkäisystä ennen raskautta, mutta lapsen synnyttyä neuvolalääkäri yritti painostaa minua ottamaan kierukan. Tämä oli asiatonta. Ja en ollut mikään teiniäiti, vaan yli kolmekymppinen, ihan tavallinen esikoisvauvan äiti.
Joo, tämä ehkäisypainostus on kyllä outoa. Miksi ihmeessä pitäisi ehkäistä ja toisaalta, voihan pariskunta ehkäistä myös esim kondomilla? ap
Pelkkää kondomia vierastetaan, koska kortsu pettää 20% pareista vuoden aikana. Eli pelkkää kondomiehkäisyä käyttäneistä naisista 20% on aborttijonossa vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä komplikaatiopelottelut on sitten niin huuhaata kuin voi olla.
Oletko lääketieteen lisensiaatti tai muu lääketieteen asiantuntija, jolla on riittävä kompetenssi osoittaa väitteen tueksi ajankohtaista tilastotietoa taikka käytännön kokemusta?
Jos et ole, suu kiinni äläkä levitä perätöntä paskaa netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä kai just on, että kun näitä ei aina näe päällepäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä kai just on, että kun näitä ei aina näe päällepäin...
Joten lähdetään siitä, että kaikilla on ongelmia? Fiksua verorahojen käyttöä.
Meillä on käytössä ollut keskeytetty yhdyntä jo viimeiset 10 vuotta. En varmaan itsekään kehtaisi sitä neuvolantädille myöntää.