miksi neuvolassa kysytään, että mikä ehkäisy on ollut käytössä
ennen raskutta? en halua puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista neuvolassa, puhun niistä vain mieheni kanssa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin silloin suoraan neuvolan räpsyripselle, että haluan vain fyysiseen terveyteen liittyvät tarkastukset ja mittaukset, en halua mitään lässytystä enkä valmennuksia, enkä ole tänne tullut puhumaan parisuhteestani. Terkkari ei tätä uskonut ja kun lässyttäminen ei loppunut ilmoitin, että käyn sitten jatkossa yksityisellä hakemassa neuvolapalvelut, koska minua ei täällä kuunnella, eikä kunnioiteta sitä mitä minä haluan ja edelleen kuitenkin minä olen se joka päättää kehostani. Alkoi änkyttämään, että hänen pitää esimieheltään kysyä voiko antaa meille luvan olla tulematta neuvolaan...... siinä kohtaa meni viimeinen kuppi nurin ja sanoin, että minähän en ole teidän omaisuutta, eikä neuvola ole pakollinen. Änkytti, että palaa asiaan.
No onneksi oli vaan joku räpsyripsisijainen, oikea terkkari kun tuli niin sanoi heti että juu ehdottomasti sillä tavalla mennään miten sinä haluat, että sopiiko että hän tarjoaa käyntejä ja sinä kerrot tuletko vai et ja hän vielä lisäsi, että missään nimessä ei tarvitse neuvolassa ravata jos kaikki on hyvin ja saa sitä ylimäärisiäkin kertoja tulla jos herää kysymyksiä ja tuntuu että tarvitsee. En myöskään koskaan täyttänyt yhtä ainutta holhouskyselyä, jossa kysellään montako kertaa pieraiset ja tykkäätkö leivälle laittaa yhden vai kaksi siivua juustoa.
Aivan järkyttävän suuri ero pelkästään terkkareissa, millaista kohtelua sitten lopulta saa neuvolassa.
Kuulostat ihan mt-ongelmaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kondomit suojaa taudeista kirjoitti:
Ei siis ollut ehkäisyä ollenkaan ?? Miksei ?
Mihin ihmeessä sitä taudeilta suojautumista tarvitsee avioliitossa? Ja miksi avioliitossa pitäisi käyttää mitään ehkäisyä? Ja miksi tästä pitäisi jollekin ulkopuoliselle raportoida? Minun ja mieheni asia. ap
No, pidä se sellaisena. Ei ole pyydetty raportti av:lle.
Vierailija kirjoitti:
Miks neuvolan täti luulee että kaikilla paneskelu jatkuu vauvan jälkeen? Joillakin loppuu vuosiksi eli miksi rasittaa kehoa ja lompakkoa. Jos jouluna ja juhannuksena sekstaa nii eiköhän pelkkä kumpikin riitä.
kyllä myös jokapäiväisen seksielämän voi hoitaa kumilla tai kumi + varmat päivät yhdistelmällä. kaikille raskaus ei ole katastrofi.
Aika ohimennen nuo ehkäisyasiat neuvolassa käytiin, eikä mitään seksikyselyitä ollut. Aikaa varatessa kysyttiin mikä ehkäisymenetelmä oli käytössä ennen raskautta, eikä siitä kysytty sen enempää. Raskauden jälkeen kysyttiin haluanko minipillerireseptiä tai kierukkaa. Vastasin kieltävästi ja asia oli sillä selvä. Kukaan tivannut asiasta sen enempää.
Ehkäisy petti sitten kirjoitti:
Sillai järjen jättiläiset . Toki hoitajat näkee että olet raskaana . Mutta pettikö ehkäisy ja mikä . Kondomit hajoaa ja mikä on ikä vastuu on kenellä . Maksaako mies elatusmaksut . Osaatko hoitaa vauvaa ? Kumpi teistä halusi lapsen onko yhteinen päätös.
Ai että neuvola tietää käytetystä ehkäisystä sen osaako nainen hoitaa vauvaa ja maksaako mies elatusmaksut? Miten ihmeessä? Ja kenelle miehen pitäisi maksaa ne elatusmaksut kun se lapsi ei ole kerran vielä edes syntynyt?
Ja vähättelet muita ilmaisulla sillai järjen jättiläiset? Et sitten huomaa katsoa peiliin? Toki siellå tuskin näkyy mitään.
Oikeasti kenenkään joka jauhaa tällä sivustolla ei pidä lisääntyä, mukaan lukien minä. Mitä sillä ehkäisyllä on väliä jos tulee raskaaksi? Siitä lapsesta täytyy pitää huolta ja teidän tyhjän elämän sekoilulla ei ole siinä vaiheessa mitään väliä? Kenen mielestä abortti on vain normaalia ehkäisyä? Onko ihme jos teiltä turhapäiltä joku kysyy neuvolassa jotain?
Olen kuullut että neuvolassa terveydenhoitajat haukkuvat äitejä, jotka eivät halua ehkäisyä käyttää. Itkuissaan lähtevät äidit kotiin. Kyllä tämä on pariskunnan välinen asia ihan kokonaan, ei neuvolan. Vielä kehutaan olevinaan hienoa neuvolajärjestelmää maailmalla. Niin pahaa ovat neuvolan työntekijät saaneet aikaan Suomessa. Monen äidin mielen ovat pahoittaneet. Minua haukuttiin siksi kun olen uusperheen äiti. Sellainen äiti ei ole neuvolaan tervetullut. Vain kahden lapsen perheet ovat tervetulleita. Uskallapas lisääntyä enemmän, niin tulee terveydenhoitajalta haukut. Ei ihme, ettei väki halua lisääntyä Suomessa, kun neuvolat ovat kamalia. Ei kannustusta tule! Työntekijät pitäisi laittaa useimmat uudelleenkoulutukseen ja siellä antaa asennekoulutusta. Koko neuvolajärjestelmä laittaa uusiksi. Me äidit halutaan toisenlaisen neuvolan, minne olisi jokaisella äidillä turvallinen ja hyvä tulla.
Voisiko olla, että ulkopuolinen kuitenkin näkee elämästänne jotakin mitä te itse ette näe, ap, ja muut, joiden mielestä on ”vain luonnollista että yhdynnöistä tulee lapsia”. Välillä ehkä omia henkisiä tai aineellisia resursseja olisi hyvä pohtia.
Jaa kun äitiysneuvolassa kysytään? Villi veikkaus: ehkäisyä ei ole ollut, koska on haluttu lapsi?
Kysymys voi liittyä myös tarpeeseen kartoittaa, onko kierukkaa tai kapselia, joka pitäisi poistaa?
Ihan olennaista on kysyä ehkäisystä, jos on raskaaksi tullut. Saattavat kirjata ylös tietoja, kuinka moni on tullut raskaaksi esim. pillereitä tai kondomia käytettyään.
No, neuvolan kysymyksiin ei tarvitse vastata ellei itse halua.
Lapsen syntymän jälkeen tuli olo, että olin tehnyt jotain pahaa kun menin ja raskauduin. Hirveä kiire kyselemään seksielämästä ja ehkäisystä ja oltiin varaamassa aikaa ehkäisyneuvontaan.
Sanoin ei kiitos asia ei kuulu sinulle/neuvolalle tämä keskustelu oli tässä.
Olin miehen kanssa ollut tällöin 7v aviossa vakityöt, omakotitalo yms. Lapsi oli toivottu ja harkittu. Meidän ensimmäinen yhteinen lapsi. Neuvolasta jäi tulloin paskan maku suuhun.
Vierailija kirjoitti:
No, neuvolan kysymyksiin ei tarvitse vastata ellei itse halua.
No, ellet vastaa terveydenhoitajalle, terveydenhoitaja muuttuu töykeäksi ja ilkeäksi. Kokemusta on.
Olen raskaana neljättä kertaa. Muistan aina tämän kysymyksen olleen itselleni jotenkin ahdistava. Miksi heidän täytyy tietää mikä ehkäisy ollut käytössä ja milloin se jätettiin pois? Kolme edellistä raskautta on olleet suunniteltuja, mutta nyt tämä neljäs ilmoitti tulostaan. Emme halua kutsua tätä vahingoksi, koska itsepähän olimme ilman ehkäisyä tuon yhden kerran tietoisesti, että vauva saattaa tulla. Olen pääni puhki miettinyt, mitä sanon neuvolassa kun taas kysytään ehkäisyä. Kerronko, että yhden kerran kondomi jäi yöpöydän laatikkoon. Mitä he sillä tiedolla tekevät?
Voisiko joku kertoa syyn tähän?
Aiotko synnyttää myös kierukan?
Huomenna neuvola ja tahtoisin myös tietää miksi tälläsiä kysytään?
Tilastoinnin vuoksi. Minulta kun aikoinaan kysyttiin ja vastasin että kondomi, niin kirjattiin että ei ehkäisyä.
Mielestäni melko törkeää, koska tottakai 19-vuotiaana yritettiin ehkäistä raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeessä sitä taudeilta suojautumista tarvitsee avioliitossa? Ja miksi avioliitossa pitäisi käyttää mitään ehkäisyä? Ja miksi tästä pitäisi jollekin ulkopuoliselle raportoida? Minun ja mieheni asia. ap
Ei se avioliitto suojaa yksistään.
Sit taas jos ollut vaikka kierukka käytössä ja pettänyt niin varmaan hyvä tietää.
Mitä jos vaan vastailisi niihin kysymyksiin. Jos ei halua vastata niin sanoo että ei halua vastata tai että ei ehkäisyä tai kysyy anteeksi miksi kysyt. Miksi joka asiasta pitää tehdä ongelma.
Joo. Ei ole.