Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi neuvolassa kysytään, että mikä ehkäisy on ollut käytössä

Vierailija
03.12.2021 |

ennen raskutta? en halua puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista neuvolassa, puhun niistä vain mieheni kanssa.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä terveydenhoitajalta, miksi tuota tiedustellaan. Hänen pitäisi tietää

Vierailija
22/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomit suojaa taudeista kirjoitti:

Ei siis ollut ehkäisyä ollenkaan ?? Miksei ?

En ole tuo, jota kauhistelet, mutta itsekään en käyttänyt kumppanin kanssa ehkäisyä. Olimme vakisuhteessa, minä en halunnut hormonaalista ehkäisyä ja kumpikaan ei tykännyt kondomeista. Meillä ei ollut yhdyntäkeskeistä seksiä, koska tykkäsimme kaikenlaisesta muustakin, joten hedelmällisimpinä päivinä harrastimme muunlaista seksiä tai sitten teimme niin, ettei mies lauennut yhdynnässä. Jos "vahinko" olisi tapahtunut, sitten olisi, ja lapsi olisi tullut paljon aiemmin. 

Aika harva vakisuhteessa käyttää ehkäisyä tautien pelossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy petti sitten kirjoitti:

Sillai järjen jättiläiset . Toki hoitajat näkee että olet raskaana . Mutta pettikö ehkäisy ja mikä . Kondomit hajoaa ja mikä on ikä vastuu on kenellä . Maksaako mies elatusmaksut . Osaatko hoitaa vauvaa ? Kumpi teistä halusi lapsen onko yhteinen päätös.

Sori, mutta et ihan kauhean fiksulta vaikuta.

Vierailija
24/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy petti sitten kirjoitti:

Sillai järjen jättiläiset . Toki hoitajat näkee että olet raskaana . Mutta pettikö ehkäisy ja mikä . Kondomit hajoaa ja mikä on ikä vastuu on kenellä . Maksaako mies elatusmaksut . Osaatko hoitaa vauvaa ? Kumpi teistä halusi lapsen onko yhteinen päätös.

öööh...? miksi on oletus, että avioliitossa edes käytettäisiin ehkäisyä? Ehkäisy ei voi pettää, jos sitä ei edes alkuunkaan ole. Ei mies maksa elatusmaksuja, vaan elää avioliitossa ja elättää siten perhettään... Kaikki eivät ajattele noin, että "kuka haluaa vauvan" vaan ajattelee, että raskaus on luonnollinen yhdynnän seuraus. ap

Vierailija
25/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minusta paljonkin kuuluu neuvolalle, jos kohdussa on vaikka vauvan lisäksi kierukka.

Ymmärtäkää nyt, ihmiset, että asianne eivät ole läheskään niin mielenkiintoisia kuin itse kuvittelette. Prostituoitu ei ole alalla siksi että haluaisi seksiä juuri sinun kanssasi, eikä neuvolassa kysellä asioita siksi että oltaisiin kiinnostuneita juuri sinun seksielämästäsi.

Vierailija
26/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Killing us softly.

The global depopulation policy.

Vierailija
27/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se minusta paljonkin kuuluu neuvolalle, jos kohdussa on vaikka vauvan lisäksi kierukka.

Ymmärtäkää nyt, ihmiset, että asianne eivät ole läheskään niin mielenkiintoisia kuin itse kuvittelette. Prostituoitu ei ole alalla siksi että haluaisi seksiä juuri sinun kanssasi, eikä neuvolassa kysellä asioita siksi että oltaisiin kiinnostuneita juuri sinun seksielämästäsi.

Eikö sitten kannata suoraan kysyä, että onko kohdussa kierukka?

Itsekin koin kyllä neuvolan ehkäisykeskustelut vähän asiattomiksi - en ehkä kysymystä ehkäisystä ennen raskautta, mutta lapsen synnyttyä neuvolalääkäri yritti painostaa minua ottamaan kierukan. Tämä oli asiatonta. Ja en ollut mikään teiniäiti, vaan yli kolmekymppinen, ihan tavallinen esikoisvauvan äiti.

Vierailija
28/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota voi kysyä suoraan "onko sinulla kohdussa kierukka / onko hormonaalinen ehkäisy ollut käytössä juuri ennen raskautta?". Sen sijaan se, että käyttääkö miehni kondomia, on yksiselitteisesti yksityisasia. ap

Vierailija
29/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin koin kyllä neuvolan ehkäisykeskustelut vähän asiattomiksi - en ehkä kysymystä ehkäisystä ennen raskautta, mutta lapsen synnyttyä neuvolalääkäri yritti painostaa minua ottamaan kierukan. Tämä oli asiatonta. Ja en ollut mikään teiniäiti, vaan yli kolmekymppinen, ihan tavallinen esikoisvauvan äiti.

Joo, tämä ehkäisypainostus on kyllä outoa. Miksi ihmeessä pitäisi ehkäistä ja toisaalta, voihan pariskunta ehkäistä myös esim kondomilla? ap

Vierailija
30/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ministerikin pihalla kirjoitti:

kysymykset tuli mariinin jälkeen hän kun ei oikein tiä miten woguen pojille antaa. 

Pakkomielteesi paljastaa ketä ajattelet käsitöissäsi.

Vierailija
31/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin yli kolmekymppinen kahden lapsen äiti, kun tämä kierukkakeskustelu käytiin. Toki siinä on herkillä synnytyksen jälkeen, mutta itse ainakin ymmärsin, että lääkäri suorittaa hänelle lakiin kirjattua tehtävää. Ihmisenä häntä tuskin voisi sinun tai minun kierukka vähempää kiinnostaa.

T. Se jota kommentoit.

Vierailija
32/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä ehkäisypainostus on kyllä outoa. Miksi ihmeessä pitäisi ehkäistä ja toisaalta, voihan pariskunta ehkäistä myös esim kondomilla? ap

Toki voi, mutta pienten lasten äitien aborttiluvuista päätellen näin ei aina tehdä.

Kansanterveystyössä toimitaan tilastojen pohjalta. Jos kuulut ryhmään, jolla tilastollisesti pettää ehkäisy usein, saat valistusta. Jos se tuntuu pahalta, voi miettiä vaikka Afrikan naisten ehkäisyhaasteita.

Vierailija
33/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle terveydenhoitajalle vielä vihjaili ilkeällä äänensävyllä että olenko rehellisesti vastannut kysymyksiin oikein. Mikä ihmeen kolmannen asteen kuulustelulaitos neuvolasta on tullut? Eikö omista asioistaan saa kertoa minkä haluaa. Ei jäänyt neuvolaa ikävä.

Vierailija
34/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä ei odottaessa kysytty ehkäisystä, mutta kysyttiin kyllä vauvan syntymän jälkeen. Kun kysyin, että miksi tätä kysytään niin sanottiin että sen takia, että halutaan varmistaa ettei abortti ole ehkäisymuoto. Olin aivan ällistynyt tästä, olimme 35v ekan lapsen syntyessä ja siihen mennessä 15v yhdessä eikä yhtään epätoivottua raskautta meille tullut, eikä minulle ole aborttia tehty ja vaikka olisikin, se ei mitenkään neuvolalle kuulu. Koin tämän hyvin asiattomana, muutenkin koko neuvolasysteemi holhouksineen on kuin tehty joillekkin teiniäideille. 

Vierailija
35/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan loukkaantui jo peruskoulussa ehkäisyvalistuksesta, koska se ei ollut hänelle juuri silloin ajankohtaista.

Vierailija
36/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi, mutta pienten lasten äitien aborttiluvuista päätellen näin ei aina tehdä.

Kansanterveystyössä toimitaan tilastojen pohjalta. Jos kuulut ryhmään, jolla tilastollisesti pettää ehkäisy usein, saat valistusta. Jos se tuntuu pahalta, voi miettiä vaikka Afrikan naisten ehkäisyhaasteita.

Mutta miten ehkäisy voi pettää usein, jos sitä ei alun alkaenkaan käytä? :D ap

Vierailija
37/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan loukkaantui jo peruskoulussa ehkäisyvalistuksesta, koska se ei ollut hänelle juuri silloin ajankohtaista.

Valistus ok, mutta ei yksityisasioiden utelu tai PAINOSTAMINEN ehkäisyyn. ap

Vierailija
38/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä ei odottaessa kysytty ehkäisystä, mutta kysyttiin kyllä vauvan syntymän jälkeen. Kun kysyin, että miksi tätä kysytään niin sanottiin että sen takia, että halutaan varmistaa ettei abortti ole ehkäisymuoto. Olin aivan ällistynyt tästä, olimme 35v ekan lapsen syntyessä ja siihen mennessä 15v yhdessä eikä yhtään epätoivottua raskautta meille tullut, eikä minulle ole aborttia tehty ja vaikka olisikin, se ei mitenkään neuvolalle kuulu. Koin tämän hyvin asiattomana, muutenkin koko neuvolasysteemi holhouksineen on kuin tehty joillekkin teiniäideille. 

Laki sanoo, että äitiys(vai vanhempain?)rahan maksamisen edellytyksenä on jälkitarkastuksessa käyminen, ja jälkitarkastuksessa täytyy antaa ehkäisyvalistusta.

Jos ei kestä tällaista yhteiskunnan holhoamista, varmasti luopuu mielellään myös rahallisesta holhoamisesta eli päivärahasta. Vapaaehtoistahan tämä kaikki on.

Vierailija
39/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin yli kolmekymppinen kahden lapsen äiti, kun tämä kierukkakeskustelu käytiin. Toki siinä on herkillä synnytyksen jälkeen, mutta itse ainakin ymmärsin, että lääkäri suorittaa hänelle lakiin kirjattua tehtävää. Ihmisenä häntä tuskin voisi sinun tai minun kierukka vähempää kiinnostaa.

T. Se jota kommentoit.

En ollut mitenkään "herkillä". Synnytyksestä oli jo tuossa vaiheessa aikaa, eli kyseessä oli joku jälkitarkastus. Neuvolalääkäri kysyi kierukasta (varmaan jotain tyyliin haluaisinko sellaisen, että olisi nyt kätevä tms), ja vastasin, että en halua. Tähän asti keskustelu oli ihan ok, eikä olisi ollut ongelma, jos tuollainen lauseenvaihto olisi käyty. Mutta sitten hän alkoi kysellä, miksi ei, ja tyrkyttää sitä eri tavoin. Kuulemma todella monella ehkäisy pettää tai unohtuu vauva-aikana, jne. Yritti siis ylipuhua ja jopa painostaa. Lakiin kirjattu tehtävä voi olla, että eri ehköisyvaihtoehdoista voi kertoa, eli oli täysin ok kysyä kierukasta, mutta kun sanoin, etten halua sitä, olisi vastaukseni pitänyt riittää.

Vähän samanlaista koin nuorempana e-pillereiden suhteen, tosin sitä yrittivät tyrkyttää gynekologit, ja aina kyselivät, miksi en halua. He tosin eivät alkaneet noin innokkaasti painostaa. En tosiaan ole halunnut käyttää hormonaalista ehkäisyä monestakin syystä - esim. en halunnut sen vaikuttavan libidoon, en halunnut sen lihottavan, ja en muutenkaan pitänyt ajatuksesta, että söisin hormoneja.

Vierailija
40/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaatko että mies karkaa kuitenkin takaisin afganistaniin