Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi neuvolassa kysytään, että mikä ehkäisy on ollut käytössä

Vierailija
03.12.2021 |

ennen raskutta? en halua puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista neuvolassa, puhun niistä vain mieheni kanssa.

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on herkkua olla neuvolan terkka tänä päivänä kun lueskelee tätä ketjua. Uniikit lumihiutaleet täällä ahdistuu ja loukkaantuu jokaikisestä asiasta.

Vierailija
42/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä ei odottaessa kysytty ehkäisystä, mutta kysyttiin kyllä vauvan syntymän jälkeen. Kun kysyin, että miksi tätä kysytään niin sanottiin että sen takia, että halutaan varmistaa ettei abortti ole ehkäisymuoto. Olin aivan ällistynyt tästä, olimme 35v ekan lapsen syntyessä ja siihen mennessä 15v yhdessä eikä yhtään epätoivottua raskautta meille tullut, eikä minulle ole aborttia tehty ja vaikka olisikin, se ei mitenkään neuvolalle kuulu. Koin tämän hyvin asiattomana, muutenkin koko neuvolasysteemi holhouksineen on kuin tehty joillekkin teiniäideille. 

Laki sanoo, että äitiys(vai vanhempain?)rahan maksamisen edellytyksenä on jälkitarkastuksessa käyminen, ja jälkitarkastuksessa täytyy antaa ehkäisyvalistusta.

Jos ei kestä tällaista yhteiskunnan holhoamista, varmasti luopuu mielellään myös rahallisesta holhoamisesta eli päivärahasta. Vapaaehtoistahan tämä kaikki on.

Isä saa kyllä rahat, äiti ei jos ei suostu tarkastukseen. Mikä logiikka? Ainiin taas, koska nainen niin voi alistaa. Mielestäni on ok, että tarjotaan jälkitarkastusta tai että suositellaan sitä, en usko, että kovin moni sen jättäisi käyttämättä ja vaikka jättäisikin, se on henkilön oma asia. Edelleen äidillä, naisella, on oikeus tehdä kehoaan ja itseään koskevia päätöksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on herkkua olla neuvolan terkka tänä päivänä kun lueskelee tätä ketjua. Uniikit lumihiutaleet täällä ahdistuu ja loukkaantuu jokaikisestä asiasta.

Ei pidä udella yksityisasioita... se käyttääkö joku kondomia, EI KUULU TERKALLE. MIKSI terkka haluaa tietää, vetääkö jonkun mies kortsun vehkeensä päälle? MIKSI?

Vierailija
44/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot vaan se yks ja sama hapan nauris, joka jostain syystä maukuu täällä ihan turhaan. Onko lähipubi kiinni?

Vierailija
45/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisy petti sitten kirjoitti:

Sillai järjen jättiläiset . Toki hoitajat näkee että olet raskaana . Mutta pettikö ehkäisy ja mikä . Kondomit hajoaa ja mikä on ikä vastuu on kenellä . Maksaako mies elatusmaksut . Osaatko hoitaa vauvaa ? Kumpi teistä halusi lapsen onko yhteinen päätös.

öööh...? miksi on oletus, että avioliitossa edes käytettäisiin ehkäisyä? Ehkäisy ei voi pettää, jos sitä ei edes alkuunkaan ole. Ei mies maksa elatusmaksuja, vaan elää avioliitossa ja elättää siten perhettään... Kaikki eivät ajattele noin, että "kuka haluaa vauvan" vaan ajattelee, että raskaus on luonnollinen yhdynnän seuraus. ap

Minusta kuulostaa hirvittävältä vauvaa kohtaan, jos hän on vain ”yhdynnän seuraus” jota kukaan ei ehkä halua.

Vierailija
46/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyvät, niin tiedetään syntyykö vauva kierukka päässä kiinni.

Vierailija
47/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä udella yksityisasioita... se käyttääkö joku kondomia, EI KUULU TERKALLE. MIKSI terkka haluaa tietää, vetääkö jonkun mies kortsun vehkeensä päälle? MIKSI?

Terkka ei oikeasti halua tietää sinun tai miehesi munasta mitään. Hänen on pakko kysyä, koska se on hänen työtään.

Vierailija
48/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siinä pidetään vähän jotain tilastoja? Onhan se hyvä keino kartoittaa hedelmällisyysiässä olevien naisten mieltymyksiä ehkäisyn käyttöön. En näe siinä mitään pahaa. Ei siinä teidän seksiasentoja sentään kysellä 🙄

Mutta jos ei halua keskustella asiasta vaan pitää sitä yksityisasiana? ap

Vastaa näillä sanoilla (opettele ulkoa): "haluan pitää nämä yksityisasiana enkä kerro".

Vierailija
49/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä ei odottaessa kysytty ehkäisystä, mutta kysyttiin kyllä vauvan syntymän jälkeen. Kun kysyin, että miksi tätä kysytään niin sanottiin että sen takia, että halutaan varmistaa ettei abortti ole ehkäisymuoto. Olin aivan ällistynyt tästä, olimme 35v ekan lapsen syntyessä ja siihen mennessä 15v yhdessä eikä yhtään epätoivottua raskautta meille tullut, eikä minulle ole aborttia tehty ja vaikka olisikin, se ei mitenkään neuvolalle kuulu. Koin tämän hyvin asiattomana, muutenkin koko neuvolasysteemi holhouksineen on kuin tehty joillekkin teiniäideille. 

Laki sanoo, että äitiys(vai vanhempain?)rahan maksamisen edellytyksenä on jälkitarkastuksessa käyminen, ja jälkitarkastuksessa täytyy antaa ehkäisyvalistusta.

Jos ei kestä tällaista yhteiskunnan holhoamista, varmasti luopuu mielellään myös rahallisesta holhoamisesta eli päivärahasta. Vapaaehtoistahan tämä kaikki on.

Isä saa kyllä rahat, äiti ei jos ei suostu tarkastukseen. Mikä logiikka? Ainiin taas, koska nainen niin voi alistaa. Mielestäni on ok, että tarjotaan jälkitarkastusta tai että suositellaan sitä, en usko, että kovin moni sen jättäisi käyttämättä ja vaikka jättäisikin, se on henkilön oma asia. Edelleen äidillä, naisella, on oikeus tehdä kehoaan ja itseään koskevia päätöksiä. 

Niin tosiaan, miksi miehelle ei tehdä synnytyksen jälkeen sisätutkimusta? Siksi koska naisia alistetaan. Kyllä olet välkky.

Vierailija
50/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se minusta paljonkin kuuluu neuvolalle, jos kohdussa on vaikka vauvan lisäksi kierukka.

Ymmärtäkää nyt, ihmiset, että asianne eivät ole läheskään niin mielenkiintoisia kuin itse kuvittelette. Prostituoitu ei ole alalla siksi että haluaisi seksiä juuri sinun kanssasi, eikä neuvolassa kysellä asioita siksi että oltaisiin kiinnostuneita juuri sinun seksielämästäsi.

Eikö sitten kannata suoraan kysyä, että onko kohdussa kierukka?

Itsekin koin kyllä neuvolan ehkäisykeskustelut vähän asiattomiksi - en ehkä kysymystä ehkäisystä ennen raskautta, mutta lapsen synnyttyä neuvolalääkäri yritti painostaa minua ottamaan kierukan. Tämä oli asiatonta. Ja en ollut mikään teiniäiti, vaan yli kolmekymppinen, ihan tavallinen esikoisvauvan äiti.

Minäkin olin yli kolmekymppinen kahden lapsen äiti, kun tämä kierukkakeskustelu käytiin. Toki siinä on herkillä synnytyksen jälkeen, mutta itse ainakin ymmärsin, että lääkäri suorittaa hänelle lakiin kirjattua tehtävää. Ihmisenä häntä tuskin voisi sinun tai minun kierukka vähempää kiinnostaa.

T. Se jota kommentoit.

En ollut mitenkään "herkillä". Synnytyksestä oli jo tuossa vaiheessa aikaa, eli kyseessä oli joku jälkitarkastus. Neuvolalääkäri kysyi kierukasta (varmaan jotain tyyliin haluaisinko sellaisen, että olisi nyt kätevä tms), ja vastasin, että en halua. Tähän asti keskustelu oli ihan ok, eikä olisi ollut ongelma, jos tuollainen lauseenvaihto olisi käyty. Mutta sitten hän alkoi kysellä, miksi ei, ja tyrkyttää sitä eri tavoin. Kuulemma todella monella ehkäisy pettää tai unohtuu vauva-aikana, jne. Yritti siis ylipuhua ja jopa painostaa. Lakiin kirjattu tehtävä voi olla, että eri ehköisyvaihtoehdoista voi kertoa, eli oli täysin ok kysyä kierukasta, mutta kun sanoin, etten halua sitä, olisi vastaukseni pitänyt riittää.

Vähän samanlaista koin nuorempana e-pillereiden suhteen, tosin sitä yrittivät tyrkyttää gynekologit, ja aina kyselivät, miksi en halua. He tosin eivät alkaneet noin innokkaasti painostaa. En tosiaan ole halunnut käyttää hormonaalista ehkäisyä monestakin syystä - esim. en halunnut sen vaikuttavan libidoon, en halunnut sen lihottavan, ja en muutenkaan pitänyt ajatuksesta, että söisin hormoneja.

Itse kieltäydyin jälkitarkastuksessa sisätutkimuksesta, koska sektiosynnytys, enkä kokenut sitä tarpeelliseksi ja hoitaja/lääkäri oli tästä hyvin hämmentynyt. Kysyi että miksei, niin sanoin vaan että koska mä sanon niin. Onneksi tajusi lopettaa ja olla hiljaa. Edelleen, keho on minun, minä päätän kuka siihen saa koskea ja miten. On aivan kummallista, miksei aikuisen ihmisen EI kelpaa, eikä sitä kunnioiteta sellaisenaan. 

Vierailija
51/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksestä lähes 10v. aikaa, mutta muistan miten jossain vaiheessa raskautta tuli pitkä lappunivaska kotiin kaikenmaailman kysymyksiä, hyvin yksityiskohtaisesti niissä kysyttiin. Ymmärrän toki, että on tapauksia joilta näitä tulee kysyä ja ohjata, mutta me tavalliset järkipäiset ihmiset joudumme sitten näiden "tapausten" vuoksi myös vastailemaan kaikenlaisiin kyselyihin. Toki olisi voinut vain jättää vastaamatta tähän lappunivaskaan ja tässä iässä olisin varmasti tehnytkin niin, mutta nuorena sitä oli sen verran arka. Lopulta lapun täytettyäni mieheni kanssa tajusimme ettei meillä ollut mitään siinä kysyttyjä ongelmia/haasteita jne. ja terveydenhoitaja sitten ihmettelevään sävyyn kysyi, että eikö tosiaan missään alueella ole mitään haastetta :D

Tämä terkkari oli vielä sellainen tapaus ettemme olisi hänelle lähteneet elämää avaamaan ja jos tarvitsee avautua osaamme hakeutua asiaan vihkiytyneiden asiantuntijoiden pakeille. 

Terkkari hoitakoon vauvaan ja minun raskauteen littyvät oleelliset terveysasiat ja se riitti kun muuta en sieltä tarvinnut/kaivannut.

Jäänyt ikuisesti mieleen miten terkkari oli raskauden viimeisen kolmanneksen aikana huolissaan kun painoni alkoi nousemaan nopeampaan tahtiin kuin 2/3 aikana, vaikka olin edelleen kaukana ylipainosta. Tivasi miten paino on noussut näin ja kun sanoin etten osaa sanoa niin alkoi kyselemään "no, mitä olet syönyt tänään aamupalaksi ja mitä lounaaksi". Kyllä näissä neuvolatäteissäkin on välillä tapauksia, jotka sekoittavat oman henkilökohtaisen elämän ongelmat työhönsä. Osa lienee käyttää myös hyväkseen tilanteita, jossa nuoret/nuorehkot ihmiset ovat uuden, jännittävän, koko elämän mullistavan asian äärellä.

Vierailija
52/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin suoraan terkkarille että sinulle ei meidän ehkäisyasiat kuulu. Taisi terkkari vähän ottaa nokkiinsa.

Vierailija
53/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksestä lähes 10v. aikaa, mutta muistan miten jossain vaiheessa raskautta tuli pitkä lappunivaska kotiin kaikenmaailman kysymyksiä, hyvin yksityiskohtaisesti niissä kysyttiin. Ymmärrän toki, että on tapauksia joilta näitä tulee kysyä ja ohjata, mutta me tavalliset järkipäiset ihmiset joudumme sitten näiden "tapausten" vuoksi myös vastailemaan kaikenlaisiin kyselyihin. Toki olisi voinut vain jättää vastaamatta tähän lappunivaskaan ja tässä iässä olisin varmasti tehnytkin niin, mutta nuorena sitä oli sen verran arka. Lopulta lapun täytettyäni mieheni kanssa tajusimme ettei meillä ollut mitään siinä kysyttyjä ongelmia/haasteita jne. ja terveydenhoitaja sitten ihmettelevään sävyyn kysyi, että eikö tosiaan missään alueella ole mitään haastetta :D

Tämä terkkari oli vielä sellainen tapaus ettemme olisi hänelle lähteneet elämää avaamaan ja jos tarvitsee avautua osaamme hakeutua asiaan vihkiytyneiden asiantuntijoiden pakeille. 

Terkkari hoitakoon vauvaan ja minun raskauteen littyvät oleelliset terveysasiat ja se riitti kun muuta en sieltä tarvinnut/kaivannut.

Jäänyt ikuisesti mieleen miten terkkari oli raskauden viimeisen kolmanneksen aikana huolissaan kun painoni alkoi nousemaan nopeampaan tahtiin kuin 2/3 aikana, vaikka olin edelleen kaukana ylipainosta. Tivasi miten paino on noussut näin ja kun sanoin etten osaa sanoa niin alkoi kyselemään "no, mitä olet syönyt tänään aamupalaksi ja mitä lounaaksi". Kyllä näissä neuvolatäteissäkin on välillä tapauksia, jotka sekoittavat oman henkilökohtaisen elämän ongelmat työhönsä. Osa lienee käyttää myös hyväkseen tilanteita, jossa nuoret/nuorehkot ihmiset ovat uuden, jännittävän, koko elämän mullistavan asian äärellä.

Minullakin oli tuollainen kokemus raskauden aikaisesta painonnoususta! Olin ennen raskautta hoikka, pikemmin jopa alipainon rajoilla, ja raskauden alkupuolella paino nousi tosi maltillisesti. Sitten loppupuolella se nousi nopeampaan tahtiin, mutta painoni oli silti niissä rajoissa, mikä oli normaalia raskaudenaikaista painonnousua, ja vatsaa lukuunottamatta olin silti hoikka. Tuntui, että välillä neuvolan terkkarit ajattelivat kovin kaavamaisesti ja kokonaisuutta huomioimatta.

Vierailija
54/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalatyö on johdettu omituisesti. Siinä ei paljon herkkyyttä ole kohdata ihmisiä, kunnioiteta heidän kehoaan. Sairaalahenkilökunta yliyöllistettyä, kuormittuneita ihmisiä. Tästä nämä kaikki johtuu ja ihmiset eivät pysty luottamaa. Tästä syystä tämä pieni lapsiluku määrä Suomessakin.

Perhearvot vedetty alas. Ei saa rauhassa kasvattaa lapsiaan, vaan heti pitää olla työelämässä into pinkeänä luomassa sitä uraa.

Vierailija
55/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Itse käskin lukea koneeltaan sieltä tiedoista joista hän oli kaivellut ennen käyntiäni muutkin tietonsa. Jos kyylää muutkin diagnoosini ja lääkitykseni yms. voi kyylätä sieltä myös käytössä olleen ehkäisyn minun osaltani.

Vierailija
56/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin kun olisin mennyt sukupuolitautiepäilyn vuoksi ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolaan. "Mikä ehkäisy käytössä?" Vastasin kondomi, ja sanoivat että en pääse heidän asiakkaaksi kun ei ollut hormonaalista ehkäisyä. Wtf. Piti mennä yleislääkärille ja maksaa käyntimaksu. Neuvolapalvelut ilmaisia ja ihan kaupungin sivuillakin lukee, että on tarkoitettu myös sukupuolitautien hoitoon ja ehkäisyyn.

Vierailija
57/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoitin silloin suoraan neuvolan räpsyripselle, että haluan vain fyysiseen terveyteen liittyvät tarkastukset ja mittaukset, en halua mitään lässytystä enkä valmennuksia, enkä ole tänne tullut puhumaan parisuhteestani.  Terkkari ei tätä uskonut ja kun lässyttäminen ei loppunut ilmoitin, että käyn sitten jatkossa yksityisellä hakemassa neuvolapalvelut, koska minua ei täällä kuunnella, eikä kunnioiteta sitä mitä minä haluan ja edelleen kuitenkin minä olen se joka päättää kehostani. Alkoi änkyttämään, että hänen pitää esimieheltään kysyä voiko antaa meille luvan olla tulematta neuvolaan...... siinä kohtaa meni viimeinen kuppi nurin ja sanoin, että minähän en ole teidän omaisuutta, eikä neuvola ole pakollinen. Änkytti, että palaa asiaan. 

No onneksi oli vaan joku räpsyripsisijainen, oikea terkkari kun tuli niin sanoi heti että juu ehdottomasti sillä tavalla mennään miten sinä haluat, että sopiiko että hän tarjoaa käyntejä ja sinä kerrot tuletko vai et ja hän vielä lisäsi, että missään nimessä ei tarvitse neuvolassa ravata jos kaikki on hyvin ja saa sitä ylimäärisiäkin kertoja tulla jos herää kysymyksiä ja tuntuu että tarvitsee. En myöskään koskaan täyttänyt yhtä ainutta holhouskyselyä, jossa kysellään montako kertaa pieraiset ja tykkäätkö leivälle laittaa yhden vai kaksi siivua juustoa. 

Aivan järkyttävän suuri ero pelkästään terkkareissa, millaista kohtelua sitten lopulta saa neuvolassa. 

Vierailija
58/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa kysyttiin kun olisin mennyt sukupuolitautiepäilyn vuoksi ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolaan. "Mikä ehkäisy käytössä?" Vastasin kondomi, ja sanoivat että en pääse heidän asiakkaaksi kun ei ollut hormonaalista ehkäisyä. Wtf. Piti mennä yleislääkärille ja maksaa käyntimaksu. Neuvolapalvelut ilmaisia ja ihan kaupungin sivuillakin lukee, että on tarkoitettu myös sukupuolitautien hoitoon ja ehkäisyyn.

Olipa typerää heiltä! Suuseksissäkin kun voi taudit tarttua.

Vierailija
59/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin suoraan terkkarille että sinulle ei meidän ehkäisyasiat kuulu. Taisi terkkari vähän ottaa nokkiinsa.

Ihan kun sitä terkkaria kiinnostaa jonkun ehkäisyt, ne asiat pitää vaan kysyä.

Vierailija
60/124 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerää heiltä! Suuseksissäkin kun voi taudit tarttua.

Ei se ollut tuossa heillä pointtina, vaan se että vain hormoniehkäisyä käyttävät voivat olla ehkäisyneuvolan asiakkaina. Mikä on kyllä aika syrjivä linjaus mielestäni. -edellinen