Mies ei halua ottaa asuntolainaa "periaatesyistä" - miten uskottavaa??
Olen seurustellut ihanan miehen kanssa kohta vuoden ja viime aikoina olemme puhuneet yhteen muutosta, lapsista jne. Minä haluaisin ostaa yhteisen asunnon monestakin syystä... nyt on asuntomarkkinoilla ostajan markkina, korot on alhaalla ja se olisi järkevä sijoitus muutenkin meille molemmille. Asumme vuokralla melko kalliissa asunnossa joten tuntuu tyhmältä maksaa vuokraa, jolla voisi lyhentää lainaa. Miehellä ei ole lainaa ennestään, hän on jo 37v. ja omien sanojensa mukaan hänellä on talous kunnossa. Mikä siis mättää? Mielestäni tämä periaate on todella typerä, kuka nykypäivänä enää pelkää lainan ottoa, jos siis mitään erityistä syytä siihen ei ole... Auttakaa miten saisin miehen päähän taottua järkeä tässä asiassa??
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:08"]Itse olen nelikymppinen hyvätuloinen asiantuntija-ammatissa oleva nainen, ja minulla on myös periaate, etten ota koskaan asuntolainaa. En halua sitoutua mihinkään kiinteään omaisuuteen enkä yleensäkään "sijoittaa". Elän päivä kerrallaan, luotan että elämä kantaa. Ja aina on kantanut. Varmistelemaan en ala, eli ei omistusasuntoa, ei muita sijoituksia, en kuulu ammattiliittoon tai työttömyyskassaan jne. Minulla tietysti vähän eri kuin teillä koska minulla ei ole puolisoa eikä lapsia (eikä tule) joten vastaan vain itsestäni. Mutta ethän sinä tuossa voi muuta kuin kertoa oman näkökulmasi ja perustella sitä, ja mies sitten suhtautuu miten suhtautuu. Jos nyt alkaa ihan lapsiperhettä perustaa niin siinä vaiheessa kyllä aika monet haluavat sen omistusasunnon, jos varaa sellaiseen on. [/quote] Työttömyyskassaan kannattaisi kyllä nykypäivänä kuulua, vaikka haluaisi pysyä "ulkona" kaikesta muusta. Jos jäät työttömäksi, niin saat vain työmarkkinatuen, asumistuen ja sossusta loput. Sillä ei leveää elämää vietetä. Ansiosidonnaisella taas tulee toimeen ilman muita apuja vaikka sen 400-500 päivää, jos töitä ei heti löydy. Nykyään kyka tahansa voi saada kenkää ja jäädä työttömäksi.
[/quote]
Kannattaa huomioida että alle 2400€ bruttotuloilla ei ole järkevä maksaa edes ytk:n kassa jäsenyyttä. Koska ansiosidonnainen on silloin nettona 1000€, eli saman saa työmarkkinatuki+asumistuki+tt
Liittoihin nyt ei ole enää 50 vuoteen työläisen kannattanut kuulua.
[/quote]
Kyllä minä ainakin mieluummin asioin kassan kanssa kuin sossun ja Kelan... Toimeentulotukikun on harkinnanvaraista ja jos on säästöjä vähänkään niin tt:a ei saa ennenkuin ne on käytetty. Aika monella myös on parempi palkka kuin tuo 2400 e/kk.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:06"]
Totta. Yksi ystäväni otti 160 000€ lainaa omakotitaloa varten 2006 ja myi sen viime joulukuussa 125 000€, kun pankki pakotti.
[/quote]
Jos 160 000 oli 100% hinta niin arvonaleneminen 5000e/vuosi. Korot tietysti päälle, mutta olisiko saanut samanlaisen vuokralle edes kymppitonnilla vuodessa?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:54"]
Nykyisessä markkinatalousmallissa lainan ottaminen kannattaa aina. Matalat korot ja inflaatio tekee siitä vaan niin paljon järkevämmän vaihtoehdon kuin säästämisen tai vuokralla asumisen.
[/quote]
Juuri näin. Miehesi ei taida olla mikään talousguru...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:38"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:08"]Itse olen nelikymppinen hyvätuloinen asiantuntija-ammatissa oleva nainen, ja minulla on myös periaate, etten ota koskaan asuntolainaa. En halua sitoutua mihinkään kiinteään omaisuuteen enkä yleensäkään "sijoittaa". Elän päivä kerrallaan, luotan että elämä kantaa. Ja aina on kantanut. Varmistelemaan en ala, eli ei omistusasuntoa, ei muita sijoituksia, en kuulu ammattiliittoon tai työttömyyskassaan jne. Minulla tietysti vähän eri kuin teillä koska minulla ei ole puolisoa eikä lapsia (eikä tule) joten vastaan vain itsestäni. Mutta ethän sinä tuossa voi muuta kuin kertoa oman näkökulmasi ja perustella sitä, ja mies sitten suhtautuu miten suhtautuu. Jos nyt alkaa ihan lapsiperhettä perustaa niin siinä vaiheessa kyllä aika monet haluavat sen omistusasunnon, jos varaa sellaiseen on. [/quote] Työttömyyskassaan kannattaisi kyllä nykypäivänä kuulua, vaikka haluaisi pysyä "ulkona" kaikesta muusta. Jos jäät työttömäksi, niin saat vain työmarkkinatuen, asumistuen ja sossusta loput. Sillä ei leveää elämää vietetä. Ansiosidonnaisella taas tulee toimeen ilman muita apuja vaikka sen 400-500 päivää, jos töitä ei heti löydy. Nykyään kyka tahansa voi saada kenkää ja jäädä työttömäksi. [/quote] Kannattaa huomioida että alle 2400€ bruttotuloilla ei ole järkevä maksaa edes ytk:n kassa jäsenyyttä. Koska ansiosidonnainen on silloin nettona 1000€, eli saman saa työmarkkinatuki+asumistuki+tt Liittoihin nyt ei ole enää 50 vuoteen työläisen kannattanut kuulua. [/quote] Kyllä minä ainakin mieluummin asioin kassan kanssa kuin sossun ja Kelan... Toimeentulotukikun on harkinnanvaraista ja jos on säästöjä vähänkään niin tt:a ei saa ennenkuin ne on käytetty. Aika monella myös on parempi palkka kuin tuo 2400 e/kk.
[/quote]
Hankalampi kassan kanssa on asioida, kuin sähköisesti kelan ja sossun kanssa. Harvallapa vauva foorumilla päivät pitkät kirjoittelevista on edes 2000€ brutto.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:13"]
Nykyisessä markkinatalousmallissa lainan ottaminen kannattaa aina. Matalat korot ja inflaatio tekee siitä vaan niin paljon järkevämmän vaihtoehdon kuin säästämisen tai vuokralla asumisen.
[/quote]
Juuri näin. Miehesi ei taida olla mikään talousguru...
[/quote]
Tai nimenomaan on sinua suurempi talousoppinut. Ymmärtää ettei homeisesta muovipussi älväristä kannata ottaa puoltamiljoonaa velkaa, vaan sijoittaa rahat yritykseensä/pörssi osakkeisiin.
Idiootit ihmiset ottelevat lainoja. Kyllä ostamiset pitää mitoittaa tuloihin, eikä pyytää muilta yli varojensa elämiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:38"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:08"]Itse olen nelikymppinen hyvätuloinen asiantuntija-ammatissa oleva nainen, ja minulla on myös periaate, etten ota koskaan asuntolainaa. En halua sitoutua mihinkään kiinteään omaisuuteen enkä yleensäkään "sijoittaa". Elän päivä kerrallaan, luotan että elämä kantaa. Ja aina on kantanut. Varmistelemaan en ala, eli ei omistusasuntoa, ei muita sijoituksia, en kuulu ammattiliittoon tai työttömyyskassaan jne. Minulla tietysti vähän eri kuin teillä koska minulla ei ole puolisoa eikä lapsia (eikä tule) joten vastaan vain itsestäni. Mutta ethän sinä tuossa voi muuta kuin kertoa oman näkökulmasi ja perustella sitä, ja mies sitten suhtautuu miten suhtautuu. Jos nyt alkaa ihan lapsiperhettä perustaa niin siinä vaiheessa kyllä aika monet haluavat sen omistusasunnon, jos varaa sellaiseen on. [/quote] Työttömyyskassaan kannattaisi kyllä nykypäivänä kuulua, vaikka haluaisi pysyä "ulkona" kaikesta muusta. Jos jäät työttömäksi, niin saat vain työmarkkinatuen, asumistuen ja sossusta loput. Sillä ei leveää elämää vietetä. Ansiosidonnaisella taas tulee toimeen ilman muita apuja vaikka sen 400-500 päivää, jos töitä ei heti löydy. Nykyään kyka tahansa voi saada kenkää ja jäädä työttömäksi. [/quote] Kannattaa huomioida että alle 2400€ bruttotuloilla ei ole järkevä maksaa edes ytk:n kassa jäsenyyttä. Koska ansiosidonnainen on silloin nettona 1000€, eli saman saa työmarkkinatuki+asumistuki+tt Liittoihin nyt ei ole enää 50 vuoteen työläisen kannattanut kuulua. [/quote] Kyllä minä ainakin mieluummin asioin kassan kanssa kuin sossun ja Kelan... Toimeentulotukikun on harkinnanvaraista ja jos on säästöjä vähänkään niin tt:a ei saa ennenkuin ne on käytetty. Aika monella myös on parempi palkka kuin tuo 2400 e/kk.
[/quote]
Hankalampi kassan kanssa on asioida, kuin sähköisesti kelan ja sossun kanssa. Harvallapa vauva foorumilla päivät pitkät kirjoittelevista on edes 2000€ brutto.
[/quote]
Sähköisesti kassan kanssakin asioidaan ja päätös tulee yleensä samana päivänä. Rahat tilillä parin päivän päästä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:13"]
Totta. Yksi ystäväni otti 160 000€ lainaa omakotitaloa varten 2006 ja myi sen viime joulukuussa 125 000€, kun pankki pakotti.
[/quote]
Jos 160 000 oli 100% hinta niin arvonaleneminen 5000e/vuosi. Korot tietysti päälle, mutta olisiko saanut samanlaisen vuokralle edes kymppitonnilla vuodessa?
[/quote]
Eikai tuo arvonlasku ole ainoa kulu omakotitalossa? Kiinteisövero, Korot, jätemaksut, vesi+sähkö, ruohonleikkuri ja leikkaaminen jne... Sillä 1500€/kk mitä käytti talossaan asumiseensa, olisi saanut kampista vuokra-asunnon ja joka aamuisen aamiaisen.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:03"]
Olen seurustellut ihanan miehen kanssa kohta vuoden ja viime aikoina olemme puhuneet yhteen muutosta, lapsista jne. Minä haluaisin ostaa yhteisen asunnon monestakin syystä... nyt on asuntomarkkinoilla ostajan markkina, korot on alhaalla ja se olisi järkevä sijoitus muutenkin meille molemmille. Asumme vuokralla melko kalliissa asunnossa joten tuntuu tyhmältä maksaa vuokraa, jolla voisi lyhentää lainaa. Miehellä ei ole lainaa ennestään, hän on jo 37v. ja omien sanojensa mukaan hänellä on talous kunnossa. Mikä siis mättää? Mielestäni tämä periaate on todella typerä, kuka nykypäivänä enää pelkää lainan ottoa, jos siis mitään erityistä syytä siihen ei ole... Auttakaa miten saisin miehen päähän taottua järkeä tässä asiassa??
[/quote]
Voi ap, miehesi kuulostaa harvinaisen järkevältä.
Mekään emme miehen kanssa halunneet ottaa mitään riskilainaa vaan sovimme, että säästämme ja maksamme sillä aikaa vuokraa mielellämme siitä, että vältämme riskit. Säästimme noin 130 000 ja otimme sitten 50 000 lainan, joka kyllä tuntui kamalan suurelta silloin vuonna 2012. Nyt lainaa on jäljellä 10 000 ja vieläkin päivittäin ahdistus selkäpiissä velkojen vuoksi. Lainahan merkitsee vapauksista luopumista.
[/quote] Suuri osa asuntovelallisista maksaa vähemmän lainaa kuin mitä maksaisi vuokraa. Toisin sanoen lainan korkoja lukuunottamatta sitä maksaa rahaa itselleen sijoitukseksi. Tästä johtuen moni on onnistunut pienilläkin tuloilla vaurastumaan niin, että on ostanut sijoitusasuntoja, jotka sitten maksavat itse itsensä takaisin. Tiedän yhden tällaisen pienituloisen perheen, jolle on näin kertynyt kolme asuntoa eli melko mukava varallisuus, jota palkkatuloilla ei koskaan olisi saanut säästettyä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:25"]
Asuntolaina, mukula ja ero.
[/quote]
Ämmälle jää 50% omaisuudesta + elarit. Äijälle jää vain maksettavaa. En yhtään ihmettele ettei ne fiksuimmat miehet mene näihin pommeihin...
Fiksu mies. Osta sinä asunto ja maksa lainat. Silloin erossa ei miehelle koidu ylimääräisiä kuluja kuten tulisi, jos ostaa kanssasi kämpän. Silloin joutuu vain maksajaksi-
no, minusta se vaan on tyhmää asua vuokralla. Mitäs sanotte tästä: ostimme rivitalokolmion täysin velaksi, aikomattakaan maksaa lainaa takaisin. Ai miksikö? No, kun rakensimme omakotitaloa (entinen talo myyty ja uutta rakentaman) tarvitsimme väliajaksi asunnon. Olisi ollut mahdotonta löytää halualtamme alueelta toivomamme väliaikaisasunto ja sen vuokra olisi ollut tosi iso. Niinpä ostimme sen. Asuimme kolme vuotta asunnossa käytännössä ilmaiseksi, koska lainankorot olivat tosi matalalla ja vastike pieni. Saimme vielä merkittävän myyntivoiton asunnosta. ja ps. myimme asunnon itse, ei ole kovin vaikeaa nykyään kun on oikotie ja etuovi.
Kaikki osaavat halvalla myydä. Vaikeus tuleekin vasta kun pitäisi voittoa tehdä.
Itse en myöskään sijoita omaan asuntooni, ennen kuin olen saanut sijoitusvarallisuuteni yli 1 miljoonan euron.
Ideaparkin omistaja sukari (omaisuus 100miljoona€) asuu 50 neliön kaksiossa. Sanoi että ei ne tyhjät kartanot niin hääppösiä ole.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:41"]
Kaikki osaavat halvalla myydä. Vaikeus tuleekin vasta kun pitäisi voittoa tehdä.
Itse en myöskään sijoita omaan asuntooni, ennen kuin olen saanut sijoitusvarallisuuteni yli 1 miljoonan euron.
Ideaparkin omistaja sukari (omaisuus 100miljoona€) asuu 50 neliön kaksiossa. Sanoi että ei ne tyhjät kartanot niin hääppösiä ole.
[/quote]
Toivo Sukari on fiksu mies!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:48"]
[/quote]
Toivo Sukari on fiksu mies!
[/quote]
Ei voi olla kun asuu 50 neliön kerrostalo kaksiossa ja s mersu on kerrostalon parkkipaikalla lumihangessa.
Eihän se ole mies eikä mikään ellei ole 500 000€ velkaa. Sen verranhan on jo jokaisella persaukiselle duunarilla.
[/quote]
Et poissulkenut asuntovarallisuutta, eli ilmeisesti sekin sopii?
Jos riittää 50 neliön kaksio missä tahansa yliopistokaupungissa niin onhan se ihan ok strategia ostaa niitä niin monta kuin oma pääoma antaa periksi ja antaa vuokralaisten hoitaa lyhennys+korot, mutta miksi samalla ei lyhentäisi myös samanlaista itselleen eikä vieraalle? Harvinaisen turvallista kun voi vielä itse tarvittaessa asuttaa aina heikoiten tuottavan. Tuollaisilla komeroilla on kuitenkin kysyntää niin vuokra- kuin osakemarkkinoillakin niin pitkälle kuin nyt kukaan pystyy ennustamaan. Ei ole taidosta vaan ajankohdasta kiinni kauanko menee että ne on velattomia ja paljonko mahdollinen myyntivoitto tai -tappio on.
Harvemminpa kukaan tuolla rikastuu että saa jonkun 5000€ nousun omakotitalosta viidessä vuodessa. Ei se paljoa ole kun kuukausipalkaksi jakaa.
Asunnoilla rikastumisen aikakausi oli ja meni.
Nuoretkin rakentavat mielummin 100 000€ uuden älvsbyhuussin kuin ostaisivat vanhoja hometaloja.
Onhan se tyhmää maksaa korkeaa vuokraa ja varsinkaan jos ei saa edes asumistukea. E¤n voisi seukata miehen kanssa joka ei suostu ottamaan yhteislainaa ja maksamaan yhteisesti asumislainaa. Onko luottotiedot menneet??? Kannattaa kysyä ja tehdä sitten johtopäätös jos ovat menneet että kannattaako edes sellaisen kanssa olla enää missään tekemisissä.
[/quote]
Toinen osti merenranta rivari kolmion 2009, 220 000€, ja vieläkin on ollut vuoden samaan hintaan myynnissä kun meni miehen kanssa sukset ristiin. Ei paljoa ostajia ole kuulemma näkynyt. Ei edes tarjouksia.
Onko tämä sitä "aina kannattaa ottaa lainaa" voittamista?