miksei pakkoruotsin tilalle voisi tulla pakollinen valinnainen kieli?
Säilyisi se ruotsinkieli sitä opiskella tahtoville ja muille sellainen kieli millä oikeasti hyötyy.
T. itseä lähimmälle ruotsinkieliselle alueelle 60km, enkä kertaakaan ole joutunut käyttämään ruotsia. Venäjää ja saksaa olen jonkin verran joutunut käyttämään.
Kommentit (134)
Mulle on ollut hyötyä kaikista kielistä joita olen lukenut sekä koulussa että huvikseni. Aina sitä jonkun sanan jostain ymmärtää.
Mä olen asunut lapsena ja nuorena ulkomailla ja usein kertoessani kieltenopiskelusta Suomessa ruotsin opiskelu herätti naurua ja kummastusta. Hyvin usein kuulin, miksei joku kieli josta on oikeasti hyötyä ja samaa mieetin itsekin. Riippuu paljon asuinpaikasta, mutta täällä nykyisessä olisin tatvinnut venäjää useimpina arkipäivinä, työssäni ja vapaa-ajalla, ruotsia n.kerran kaksi elämäni aikana!
Myös espanjasta tai portugalista, jopa kiinasta olisi ollut enemmän hyötyä, saksaa ja ranskaa olen tarvinnut ruotsia enemmän, englantia ei kannata edes mainita.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:46"]Mulle on ollut hyötyä kaikista kielistä joita olen lukenut sekä koulussa että huvikseni. Aina sitä jonkun sanan jostain ymmärtää.
[/quote]
Kyllä pakkosomalistakin olisi varmasti monta kertaa hyötyä, mutta antakaamme ihmisten valita haluavatko he opiskella somalia, ruotsia tai vaikka saksaa tai ranskaa. Miksi ei saisi valita?
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="02.03.2015 klo 07:56"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:46"]Mulle on ollut hyötyä kaikista kielistä joita olen lukenut sekä koulussa että huvikseni. Aina sitä jonkun sanan jostain ymmärtää.
[/quote]
Kyllä pakkosomalistakin olisi varmasti monta kertaa hyötyä, mutta antakaamme ihmisten valita haluavatko he opiskella somalia, ruotsia tai vaikka saksaa tai ranskaa. Miksi ei saisi valita?
[/quote]
Ja englantihan ei siis edes ole pakollinen kieli. Vain toinen kotimainen kieli on, lukuunottamatta Ahvenanmaata.
Miksi peruskoulutuksessa ei riittäisi, että tehtäisiin englannista ainoa pakollinen kieli? Sillä kuitenkin pärjää joka paikassa. Jos on kielipäätä ja haluaa hifistellä, niin voisi sitten valinnaisena valita lisää.
Vaatisi aika hyvät etäopetusmahdollisuudet että valinnaisuutta voitaisiin kunnissa lisätä. Jopa isoissa kaupungeissa tuntuu olevan vaikeutta järjestää niinkin yleisiä kieliä kuin Ranska tai saksa. Espanjaa opetetaan jonkin verran mutta oppikirjat ovat puutteellisia. Venäjän opettajia ei myöskään usko löytyvät ihan jokapaikasta. Eli jos valinnaisuutta halutaan lisätä tarvitaan paljon lisää opettajia, oppimateriaalia ja ennenkaikkea rahaa tai tekniikkaa että valinnaisuus voisi oikeasti toteutua.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:26"]mitähän vikaa on suomen toisessa ja yhdestä virallisesta kielestä esim sinulle? helpompi oppia ruotsin rinnalla englantia ja muita kieliä kun saa vähän käsitystä. Harvoin sitä kuulee että sivistys on vahingollista. selitä nyt vielä että äidinkieltä opiskellaan liikaa vain koska osaamme jo puhua sitä. Eli heitä jo trollaamasta. [/quote] Vai helppoa! Anteeksi vain, mutta nykyiselläänhän ruotsi alkaa vasta yläasteella ja parin vuoden päästä kuudennella. Englantia taas aletaan lukea viimeistään neljännellä. Ei ruotsista apua ole, kun se alkaa englannin jälkeen. Itselleni on ollut ranskasta paljon enemmän hyötyä kuin ruotsista viimeisen kymmenen vuoden aikana...
[/quote]
haepas sitten suomalaisesta liikkeestä tai asiakaspalvelusta hommia ja osaa vaa sitä ranskaa.. ei sinusta ole silloin hyötyä koko alalla koska suomessa kohta ainoat näkemäni ranskalaiset ovat pakastealtaasta.
Miksei pakkoruotsin tilalle voisi tulla lisää pakkomatematiikkaa, onhan se kuitenkin suomenruotsalaistenkin mielestä sama asia.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:03"]
Miksei pakkoruotsin tilalle voisi tulla lisää pakkomatematiikkaa, onhan se kuitenkin suomenruotsalaistenkin mielestä sama asia.
[/quote]
Minä en nyt ihan ymmärrä mitä tekemistä ruotsin kielellä ja matematiikalla on toistensa kanssa? Onko tämä jotain uutta persulogiikkaa?
t. suomen suomalainen
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:26"]mitähän vikaa on suomen toisessa ja yhdestä virallisesta kielestä esim sinulle? helpompi oppia ruotsin rinnalla englantia ja muita kieliä kun saa vähän käsitystä. Harvoin sitä kuulee että sivistys on vahingollista.
selitä nyt vielä että äidinkieltä opiskellaan liikaa vain koska osaamme jo puhua sitä.
Eli heitä jo trollaamasta.
[/quote]
mulla alkoi vasta yläasteella ruotsi ja englanti ala-asteella. Nykyisin olen unohtanut ruotsin kielen lähes täysin, kun en ole tarvinnut edes asiakaspalvelutilanteissa.
Suomi on epätasa-arvoinen maa. Tämä mahdollisuus on ahvenanmaalaisilla, mutta muilla kansalaisilla ei ole. Tämä on siis ihmisoikeuskysymys ja enemmistön ihmisoikeuksia rikotaan törkeästi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:26"]mitähän vikaa on suomen toisessa ja yhdestä virallisesta kielestä esim sinulle? helpompi oppia ruotsin rinnalla englantia ja muita kieliä kun saa vähän käsitystä. Harvoin sitä kuulee että sivistys on vahingollista.
selitä nyt vielä että äidinkieltä opiskellaan liikaa vain koska osaamme jo puhua sitä.
Eli heitä jo trollaamasta.
[/quote]
Nämä puolustelijat menevät koko ajan vain pimeämmiksi. Millä logiikalla englantia tai muita kieliä olisi helpompi oppia ruotsin kautta :D miksei tämä vallankumouksellisen tehokas oppimismenetelmä ole käytössä missään muussa valtiossa? Ruotsin kieli tuntuu näiden puolustelijoiden mielestä olevan myös ainoa valinta maailmankaikkeudessa, joka ei ole pois mistään muusta valinnasta: "mitä haittaa siitä muka niinku sulle on?" Hmm, esimerkiksi sitä haittaa, että voisin sillä ajalla ja kapasiteetilla tehdä jotain hyödyllistä ja mielekästä? Aivan paskapuhetta väittää, ettei ruotsin opiskelu olisi pois muista kielistä. Todellakin on, aivan niinkuin kaikki muutkin kielet. Monille kieliharrastajille tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa tajuta, ettei kaikilla todellakaan ole motivaatiota tai edes tarvetta lukea kieliä. Useimmat ihmiset pärjäävät erinomaisesti äidinkielellä ja englannilla. Pitäisikö minunkin alkaa vaatia lukion matikan pitkää oppimäärää kaikille pakolliseksi koska itse opiskelen tekniikkaa yliopistossa? En todellakaan vaadi, koska minulla on järkeä päässä ja tajuan, ettei perus parturi-kampaaja tee sillä taidolla yhtään mitään vaikka hän periaatteessa voisikin sen oppia.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:01"]Vaatisi aika hyvät etäopetusmahdollisuudet että valinnaisuutta voitaisiin kunnissa lisätä. Jopa isoissa kaupungeissa tuntuu olevan vaikeutta järjestää niinkin yleisiä kieliä kuin Ranska tai saksa. Espanjaa opetetaan jonkin verran mutta oppikirjat ovat puutteellisia. Venäjän opettajia ei myöskään usko löytyvät ihan jokapaikasta. Eli jos valinnaisuutta halutaan lisätä tarvitaan paljon lisää opettajia, oppimateriaalia ja ennenkaikkea rahaa tai tekniikkaa että valinnaisuus voisi oikeasti toteutua.
[/quote]
Tämän ei pitäisi olla perustelu pakkoruotsille
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:02"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:26"]mitähän vikaa on suomen toisessa ja yhdestä virallisesta kielestä esim sinulle? helpompi oppia ruotsin rinnalla englantia ja muita kieliä kun saa vähän käsitystä. Harvoin sitä kuulee että sivistys on vahingollista. selitä nyt vielä että äidinkieltä opiskellaan liikaa vain koska osaamme jo puhua sitä. Eli heitä jo trollaamasta. [/quote] Vai helppoa! Anteeksi vain, mutta nykyiselläänhän ruotsi alkaa vasta yläasteella ja parin vuoden päästä kuudennella. Englantia taas aletaan lukea viimeistään neljännellä. Ei ruotsista apua ole, kun se alkaa englannin jälkeen. Itselleni on ollut ranskasta paljon enemmän hyötyä kuin ruotsista viimeisen kymmenen vuoden aikana...
[/quote]
haepas sitten suomalaisesta liikkeestä tai asiakaspalvelusta hommia ja osaa vaa sitä ranskaa.. ei sinusta ole silloin hyötyä koko alalla koska suomessa kohta ainoat näkemäni ranskalaiset ovat pakastealtaasta.
[/quote]
Taidat elää ruotsinkielisessä pahvilaatikossa. Ei minulta ainakaan ole missään mainitsemassasi alassa koskaan edes kysytty ruotsin taidosta, englannista kyllä joka kerta ja venäjä olisi iso plussa. Aika tyhmää ja ylimielistä kuvitella ruotsinkielisten olevan jotenkin merkittävä asiakasryhmä useimmilla paikoilla. Sitä paitsi, hehän osaavat suomea! :D vai luulitko muka jokaisen vaatekaupan myyjän puhuvan sujuvaa ruotsia sillä muuten he ovat "hyödyttömiä koko alalle"? Voi apua :D
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:46"]
Sen vuoksi, että ruotsi on rangaistus siitä, että ruotsinkieliset joutuvat joka tapauksessa opettelemaan suomea. Jos suomenkieliset lapset opiskelisivat jotain hyödyllistä kieltä, he saisivat kilpailuedun ruotsalaisiin verrattuna. Koulutuksessa ei etusijalla ole suomalaisten lasten, vaan ruotsalaisten aikuisten etu.
[/quote]
Tässä on se todellinen, ääneen lausumaton syy pakkoruotsille. Oksettavaa!
Itse olen vientialalla toimiva pienyrittäjä ja minulla on todellisia vaikeuksia saada rekrytoitua väkeä, jolla olisi sekä alani koulutus että osaisivat kommunikoida sujuvasti ranskaksi. Tästä on ihan konkreettista haittaa yritykselleni, joka viikko. En todennäköisesti ole ainoa yrittäjä, joka kohtaa vaikeuksia kun suomalaiset eivät osaa niitä kieliä, joita koko muu maailma puhuu kansainvälisissä yhteyksissä (englantia joo, mutta on paljon maita ja massiivisia talousalueita joissa englanti ei riitä). Ja ratkaisu ei ole se, että alan viedä tuotteitani pelkästään Ruotsiin, koska Ruotsi on siihen aivan liian pieni talousalue.
Milloin tämä hemmetin typerä pelleily oikein saadaan loppumaan?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:01"]
Vaatisi aika hyvät etäopetusmahdollisuudet että valinnaisuutta voitaisiin kunnissa lisätä. Jopa isoissa kaupungeissa tuntuu olevan vaikeutta järjestää niinkin yleisiä kieliä kuin Ranska tai saksa. Espanjaa opetetaan jonkin verran mutta oppikirjat ovat puutteellisia. Venäjän opettajia ei myöskään usko löytyvät ihan jokapaikasta. Eli jos valinnaisuutta halutaan lisätä tarvitaan paljon lisää opettajia, oppimateriaalia ja ennenkaikkea rahaa tai tekniikkaa että valinnaisuus voisi oikeasti toteutua.
[/quote]
Kumma kun tämä sitten onnistuu Ahvenanmaalla! Eihän koko saarella ole kuin jotain 30 tuhatta henkeä ja silti siellä voidaan opettaa maailmankieliä. Sitä paitsi ainakin minun koulussa pystyi valitsemaan kasilla saksan tai ranskan, miksei sitä voisi valita jo seiskalla? Alakouluissa ei ole ruotsin opettajia ja silti se piti sinnekin tunkea.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:01"]
[/quote]
Kumma kun tämä sitten onnistuu Ahvenanmaalla! Eihän koko saarella ole kuin jotain 30 tuhatta henkeä ja silti siellä voidaan opettaa maailmankieliä. Sitä paitsi ainakin minun koulussa pystyi valitsemaan kasilla saksan tai ranskan, miksei sitä voisi valita jo seiskalla? Alakouluissa ei ole ruotsin opettajia ja silti se piti sinnekin tunkea.
[/quote]
Aivan, ja lisäksi harva ruotsin opettaja on sellainen joka ei opeta mitään muita kieliä. Oma lukion ruotsin opettajani opetti myös saksaa, ja toinen saksan opettaja taas opetti toisena kielenä ranskaa.
JOS kerran pakkoruotsi Suomessa on ja pysyy, pitäisi sen opiskelu alkaa jo eskarissa. Siinä ei ole mitään järkeä että kieli mitä sun on "osattava" alkaa vasta seiskalla. Mua ei ärsytä pakkoruotsi sinänsä vaan se että sen opetus on niin alkeellista että sitä ei juurikaan kukaan osaa, varsinkaan seuduilla missä se ei ole jokapäiväisessä käytössä. Alkaako pakkosuomikin vasta yläasteella?
23 tai joku muu: voisitteko kertoa ne seudut, joissa suomi ja ruotsi ovat tasavertaisina jokapäiväisessä käytössä? Its en tällaisia seutuja tiedä. Suomi on maantieteellisesti tarkastellen vähintään 99%:sti täysin suomenkielinen maa, vaikka sen väestöstä noin 5% onkin ruotsinkielisiä.
Tavalllisten suomalaisten ruotsinkielen tarve on taatusti todella vähäinen. Tämän todistaa mielestäni omalla tavallaan jo se, ettei ruotsinkielen käyttötarpeesta ole tehty edes kunnollista tutkimusta tai sellaista sei ole ainakaan julkaistu.
Sen vuoksi, että ruotsi on rangaistus siitä, että ruotsinkieliset joutuvat joka tapauksessa opettelemaan suomea. Jos suomenkieliset lapset opiskelisivat jotain hyödyllistä kieltä, he saisivat kilpailuedun ruotsalaisiin verrattuna. Koulutuksessa ei etusijalla ole suomalaisten lasten, vaan ruotsalaisten aikuisten etu.