Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa että nollasopimukset kielletään

Vierailija
01.03.2015 |

Teen tällä hetkellä 15h viikossa töitä ja sekin tuntuu liian paljolta. Yritän koko ajan vähentää kulujani, jotta voisin tehdä vieläkin vähemmän töitä. Nyt vain on alkanut pelottaa että kohta on laitonta tehdä osapäiväistä työtä tai satunnaista keikkaa esimerkiksi opiskelun, päätyön tai kotiäityiden rinnalla, tai ihan vain siksi että voimat eivät riitä enempään. Tai että pelkkä työntakijan ilmoittama halu tehdä osa-aikaista / keikkaa ei riitä, vaan tarvitaan jokin ennalta määritelty, "hyväksyttävä" syy.

Ymmärrän että nollasopimus on hankala sellaiselle joka on mieluummin työtön kuin osa-aikainen. Mutta mites me muut? Ahdistaa kun mietin tätä.

Kommentit (203)

Vierailija
161/203 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdytään KAIKKI yrittäjiksi. Jokainen yrittäjä voi tarjota työpanostaan haluamallaan euromääräisellä korvauksella haluamillaan ehdoillaan ja vaik kuinka monelle talolle.

Vierailija
162/203 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:38"]

Teen tällä hetkellä 15h viikossa töitä ja sekin tuntuu liian paljolta. Yritän koko ajan vähentää kulujani, jotta voisin tehdä vieläkin vähemmän töitä. Nyt vain on alkanut pelottaa että kohta on laitonta tehdä osapäiväistä työtä tai satunnaista keikkaa esimerkiksi opiskelun, päätyön tai kotiäityiden rinnalla, tai ihan vain siksi että voimat eivät riitä enempään. Tai että pelkkä työntakijan ilmoittama halu tehdä osa-aikaista / keikkaa ei riitä, vaan tarvitaan jokin ennalta määritelty, "hyväksyttävä" syy.

Ymmärrän että nollasopimus on hankala sellaiselle joka on mieluummin työtön kuin osa-aikainen. Mutta mites me muut? Ahdistaa kun mietin tätä.

[/quote]minua ei pelota, kun luin tämän uutisen >> http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032119397747_uu.shtml päätin kannattaa  tätä aloitetta >> https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065 kyllä työnantajan pitää antaa työtunteja työntekijälle! jos ei ole antaa, niin siinä tapauksessa ei kannata palkata ketään, firman maine leviää nopeasti ja pian saakin ihmetellä miksei kukaan ole kiinnostunut tulemaan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan ei tajua, että nollasopimus ei tarkoita nollaa tuntia, vaan se vapauttaa työnantajan palkkaamaan työntekijän vaikka tulevaisuus olisi epävarma.

Nollasopimuskielto veisi työpaikan jokaiselta, jonka työnantaja ei pysty takaamaan tunteja, eli opiskelijoilta, viikonlopputyötä tekijöiltä, puolipäiväisesti jne. Sitäkö halutaan?

Vierailija
164/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just tykkxään nollasopimuksesta. Silloin saa tehdä töitä, kun huvittaa ja jos tarvitsee enemmän rahaa, niin ottaa vähän enemmän vuoroja. Opiskelijalle täydellinen vaihtoehto.

Vierailija
165/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkaisitteko muuten sen aloitteen, mistä puhutaan?

Vierailija
166/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaispalkka + irtisanomisen helpottaminen olisi paras malli niin jokaisella olisi minimitoimeentulo ja voisi palkata työhaluisia ja potkia laiskat pellolle

Vierailija
167/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
168/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:44"]

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065

[/quote]

Kiitos. Aika pelottava määrä nimiä jo tässä vaiheessa. Toivotaan, ettei tuo mene läpi. Suurempi osa nuoria syrjäytyisi ja moni ei voisi opiskella haluamaansa alaa. Harmi, ettei tuota voinut kommentoida. Yleensähän niissä on kommentointimahdollisuus

Vierailija
169/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopimus ja osa-ainen eivät tarkoita samaa. Nollatuntisopimuksessa työnantaja voi olla antamatta tunteja ollenkaan ja olla samalla myös irtisanomatta - silloin et saa työttömyyskorvaustakaan. Osa-aikasessa sopimuksessa työntekijällä on edes jonkinlainen varmuus siitä että ensi kuussakin tulee palkkaa.

Vierailija
170/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Mä ainakin rakastan omaa 0tuntisoppariani, jos lähden vaikka matkalle ei tarvitse vaihdella vuoroja ja pyydellä lomia kauheasti etukäteen. Jos koulussa rankkaa voin pyytää päiviä vapaaksi ja kun on aikaa tehdä töitä voin tehdä vaikka 30h/vko. Mulla ei ole koskaan tämän nollasopparin kanssa ollut ongelmia. t. opiskelija

Vierailija
171/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas idiootit ei tajua että noissa sopimuksissa on se huonokin puoli. Eli juuri se että töitä ei välttämättä ikinä ole mutta ei voi katkaistakaan sopimusta karenssin takia. Toivottavasti menee läpi.

Vierailija
172/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuon aloitteen vaan viitsii lukaista läpi (kestää noin minuutin), niin huomaa, että työntekijän toivomuksesta minimitunnit saa alittaa.

Ihme mustamaalausta taas, aloittaja varmaan arvelee ettei kukaan kuitenkaan viitsi selvittää totuutta?

Vierailija
173/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:35"]

Mä just tykkxään nollasopimuksesta. Silloin saa tehdä töitä, kun huvittaa ja jos tarvitsee enemmän rahaa, niin ottaa vähän enemmän vuoroja. Opiskelijalle täydellinen vaihtoehto.

[/quote]

Silloin toi toimii jos työntekijä on vaikkapa opiskelija ja saa tosiaan itse valita milloin tekee töitä ja miten paljon. Nyt valitettavan moni tekee pääasiallista työtään  nollatuntisopimuksella, vajailla tunneilla ja yrittää elättää sillä perhettään. Koko ajan epävarmana siitä minkä verran tunteja seuraavassa kuussa saa - vai saako tunteja ollenkaan.

Vierailija
174/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nollasopomuksen kieltäminen tuo lisää töitä?? Porukka ryhtyy Tmi ksi tai eezyn kautta kohta kaupan kassallekin..

Vierailija
175/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:56"]

Jahas idiootit ei tajua että noissa sopimuksissa on se huonokin puoli. Eli juuri se että töitä ei välttämättä ikinä ole mutta ei voi katkaistakaan sopimusta karenssin takia. Toivottavasti menee läpi.

[/quote]

Niin no miksei vain voida tehdä niin, ettei karenssia tule jos irtisanoutuu nollasopparista? Tosi kiva kun meiltä muilta viedään työpaikka sen takia, kun joillain ei toi juttu toimi. "Kun minä en pysty kävelemään, pitäisi kaikilta ihmisisltä katkaista jalat."

Vierailija
176/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:55"]

Hyi. Mä ainakin rakastan omaa 0tuntisoppariani, jos lähden vaikka matkalle ei tarvitse vaihdella vuoroja ja pyydellä lomia kauheasti etukäteen. Jos koulussa rankkaa voin pyytää päiviä vapaaksi ja kun on aikaa tehdä töitä voin tehdä vaikka 30h/vko. Mulla ei ole koskaan tämän nollasopparin kanssa ollut ongelmia. t. opiskelija

[/quote]

Niin, opiskelijalle nollatuntisopimus voi olla ihan hyvä vaihtoehto varsinkin jos itse saa päättää milloin ja paljonko tekee töitä. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun päätyö on nollatuntisopimuksella ja perhe elätettävänä. Valtava määrä esimerkiksi kaupan alan työntekijöistä on nollatuntilaisia, ilman mitään kunnollista perustetta noin epämääräiselle sopimukselle. Näille ihmisille tässä haetaan turvaa.

Vierailija
177/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Silloin toi toimii jos työntekijä on vaikkapa opiskelija ja saa tosiaan itse valita milloin tekee töitä ja miten paljon. Nyt valitettavan moni tekee pääasiallista työtään  nollatuntisopimuksella, vajailla tunneilla ja yrittää elättää sillä perhettään. Koko ajan epävarmana siitä minkä verran tunteja seuraavassa kuussa saa - vai saako tunteja ollenkaan.

[/quote]

Joo mutta ei sitä pidä kieltää kaikilta, jos joillain se ei toimi.

Vierailija
178/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:59"]

[/quote]

Niin no miksei vain voida tehdä niin, ettei karenssia tule jos irtisanoutuu nollasopparista? Tosi kiva kun meiltä muilta viedään työpaikka sen takia, kun joillain ei toi juttu toimi. "Kun minä en pysty kävelemään, pitäisi kaikilta ihmisisltä katkaista jalat."

[/quote]

Miten niin viedään työpaikka? Miksei muunlaiset sopimukset käy?

Vierailija
179/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Kyllä! Itselläni oli opiskeluaikana sellainen tilanne, että tein muutaman vuoden töitä nimenomaan nollasopparilla ja sen jälkeen kyseinen yritys itse lopetti niiden tekemisen. Minulle tarjottiin töitä 25h/viikko sopparilla ja en voinut ottaa sitä tietenkään vastaan, kun oli erittäin haastava vaihe opiskeluissa... Harmitti kyllä, kun oli kiva paikka.

Vierailija
180/203 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:59"]

[/quote]

[/quote]

Miten niin viedään työpaikka? Miksei muunlaiset sopimukset käy?

[/quote]

Koska ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, ja jotkut eivät kykene normaaliin työntekoon. Silloin helpottaa, kun saa itse valita työajat ja työn määrän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi