Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomat :testamentti

Vierailija
12.07.2023 |

Millaisia testamentteja olet muut lapsettomat tehneet?

Täytin vastoittain 50 ja havahduin siihen, että ehkä kannattaisi testamentti tehdä. Ilman sitä veli on lähin perijä ja en ehkä hänelle kaikkea halua antaa.

Ihmisiä, joille jotain voisin testamentata avopuoliso, veli, veljen lapset, yksi läheinen lapseton serkku, hyvä ystävä ja tämän lapsi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä ajankohtainen, mutta jonkinlaisen stipendirahaston haluaisin perustaa.

Vierailija
2/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten teet sellaisen testamentin jonka haluat, ei sinua kukaan estä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksen lapsille laitoin kaikki tasaosuuksin. Minusta tuntuu hyvältä pitää varat suvussa ja he ovat seuraavat jotka rahaa omiin koteihinsa jne. tarvitsevat.

Vierailija
4/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rahallinen omaisuus menee ainakin luonnonperintösäätiölle ja BirdLife Suomelle suojelutyöhön. Käyttötavarat jäävät miehelle ja maaomaisuus palaa sukuun sisarusten lapsille.

Vierailija
5/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti kannattaa lapsettoman tehdä heti kun on vähänkään perittävää. Itse testamenttasin kahdelle sukulaiselle ja eläinsuojeluyhdistykselle.

Vierailija
6/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä ajankohtainen, mutta jonkinlaisen stipendirahaston haluaisin perustaa.

Meillä on ketjussa selvännäkijä, joka osaa ennustaa kuolemansa.

Vierailija
7/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusteni lapsille menee jos on jotain vielä jäljellä sitten.

Vierailija
8/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljon perittävää, mutta jättäisin miehelle vähän rahaa ja loput äidille. Korut jakaisin sisarusten lapsille. En tiedä, haluaako kukaan kirjojani.

Vierailija
9/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu testamentata voi myös hyväntekeväisyyteen. 

Vierailija
10/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu testamentata voi myös hyväntekeväisyyteen. 

Tämä voi olla hyvä vaihtoehto jos ei löydy puolisoa, lapsia, sisaruksia tai vanhempiakaan enää elossa. Mikäli ei halua antaa omaisuuttaan valtiolle. 

Vierailija
11/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan suhteen en ole mitään testamenttia ajatellut, koska sitä ei ole koskaan liiaksi yli ollut. Vanhemmilta siskoni kanssa perimme molemmat muutamia suvussa kulkeneita vanhoja huonekaluja, joilla on arvoakin. Niistä ajattelin tehdä aikanaan testamentin siskon lapsilleni. Saavat sitten keskenään päättäää pitävätkö suvussa ja myymätkö. Pääasia ettei kukaan kärrää niitä kaatopaikalle, kun oikeasti ovat hyvässä kunnossa ja arvokkaita. Olisi hienoa jos suvussa pysyivät mutta en tiedä miten paljon nykynuoriso arvostaa antiikkia?

Vierailija
12/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton eikä lapsia enää tulekaan, kun ei ole miestäkään enää ja täytin just 48 v. Mennyt mikä mennyt sen asian kanssa. Molemmat vanhemmat kuolleet jo ja olen ainut lapsi eli ei ole sisariakaan tai heidän mahd. lapsia. Ei minulta paljon jää, riippuu varmaan siitäkin kauanko joudun kitumaan hoivayhtiön kupattavana. Käteis- ja sijoitusvarallisuutta ei tule olemaan ainakaan enempää kuin 100 000, luulisin, mutta ne nyt voivat kulua sitten hoivamaksuihin ja muuhun vastaavaan. Asunto tietysti mutta ei senkään arvo enää kummoinen ole jos elän pitkään. En asu missään megaluokan kasvukeskuksessa, joten sen varaan on turha laskea. Olen testamentannut kaiken omaisuuteni We4You-järjestölle jonka kuukausilahjoittaja olen ollut jo monta vuotta. Testamentti on pankissa tallelokerossa ja kopio itselläni pöytälaatikossa.

Vierailija
13/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielessä on ollut tehdä testamentti, kun tullut sairastettua jo pari vakavaa sairautta. Omaisuutta on kertynyt noin 350 000€, josta isoin osa asunnossa, jonka arvo saattaa laskea.

Vierailija
14/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendirahastona toimii jonkinlainen säätiö. Sellaisen testamentin tekemiseen kannattaa ottaa oikeasti osaava juristi.

Vierailija
15/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ketjussa selvännäkijä, joka osaa ennustaa kuolemansa.

Tai sitten ihan vaan testamentti ei ole ajankohtainen sen takia, ettei ole vielä mitään testamentattavaa.

Vierailija
16/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testamentti kannattaa lapsettoman tehdä heti kun on vähänkään perittävää. Itse testamenttasin kahdelle sukulaiselle ja eläinsuojeluyhdistykselle.

Aivan! Minulla on itse hankittua omaisuutta, josta en halua jättää penniäkään minua kaltoin kohdelleelle nuoremmalle sisarelleni, joten koko omaisuus menee testamentilla muualle. Esim. Lexly on aika edullinen netissä oleva apu testamentin tekijälle, mutta erikoistilanteissa kannattaa konsultoida heidän lakimiehiään.

Vierailija
17/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska et voi huomenna jäädä auton alle ja kuolla vai mitä tarkoitat, ettei ole ajankohtaista?

Vierailija
18/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stipendirahastona toimii jonkinlainen säätiö. Sellaisen testamentin tekemiseen kannattaa ottaa oikeasti osaava juristi.

Omaisuutensa voi testamentata jo olemassa olevalle stipendirahastolle. Ei tartte itte säätää juristien kanssa.

Vierailija
19/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein testamentin, koska sisareni olisi muuten ainoa perijäni. Tein listan omaisuudestani ja määrittelin mitä kenellekin menee.

Tärkeää: älä anna mitään yhteiskäyttöön tai yhteiseksi periaatteella "kyllähän ne sitten keskenään sopii"!! Eivät sovi, vaan alkavat riidellä.

Määrittele myös, onko perijän puolisolla avio-oikeutta perittyyn omaisuuteen. Rajasin yhden hulttiopuolison näin pois.

Entä jos kuollessasi joku ei voikaan vastaanottaa perintöä, mihin se osuus sitten menee? Jos sisareni on kuollut kun testamentti pannaan täytäntöön, osuus menee henkilölle A.

Ole täsmällinen! Tee luonnos ja anna se juristitoimiston tarkastettavaksi - ne osaavat käyttää oikeita sanamuotoja. Olin periaatteessa tehnyt testamentin itse, juristi vain "puhtaaksikirkoitti" sen "juristikielelle". Ei ollut kallista.

Minä tein kaksi kappaletta, molemmissa papereissa lukee että näitä on kaksi. Niin ahne testamentin löytävä sisarus ei voi tuhota sitä ainoaa kappaletta! Toinen on pöytälaatikossa ja toinen luottohenkilön kassakaapissa.

Vierailija
20/23 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^puhtaaksikirjoitti