Pitäisikö sijaissynnytys sallia suomessa 2015
LAPSETTOMUUS PIINAA YHÄ USEAMPIA PAREJA ! Voisiko tämän auttaa asiaa ?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:02"]
Ei missään tapauksessa, jokaisella lapsella on biologinen isä ja äiti eikä lasten hankkimiseen pitäisi sotkea mukaan mitään kolmansia osapuolia. Lapsi alkaa kuitenkin luoda suhdetta äitiinsä jo kohdussa joten lapsella pitäisi olla lähtökohtaisesti oikeus olla biologisen äitinsä kanssa kunnes on aikuinen. Sijaissynnyttäminen pn mun mielestä moraalisesti erittäin vääristynyttä toimintaa.
[/quote]
Sijaissynnytyksessä lapsi nimenomaan on usein biologinen. En näe asialle mitään mainitsemiasi esteitä. Olet jotenkin pullossa kasvaneen oloinen, anteeksi vaan.
[/quote]
Tiedän. Sijaissynnytyksessä lapsi ei ole biologisen äitinsä kanssa elämänsä alusta asti vaan vasta syntymän jälkeen. Lapsi alkaa kiintyä äitiinsä (eli tässä tapauksessa sijaossynnyttäjään) jo kohdussa ja lapsi erotetaan siitä ihmisestä johon se on kiintynyt. Se on yksi syy miksi sijaissynnyttäminen on mun mielestä väärin..
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:01"]
Minä sallisin sen naimisissa oleville pareille, joissa nainen ei pysty kantamaan lasta kohdun puuttumisen tai vioittumisen vuoksi eikä ole yhtään lasta sen vuoksi, eli lääketieteellisistä syistä, mutta vetäisin rajan seksuaalisen suuntautumisen kohdalle. Mun nähdäkseni homo on ihan terve mies saamaan lapsen jonkun tervekohtuisen ovuloivan naisen kanssa, jolloin lapsi saa biologisen isän ja äidin, se on normaali luonnonjärjestys. Seksuaalinen suuntautuminen ei ole minusta syy käyttää kohdunvuokrausta......miettisin myös, mitä tehdään tilanteissa, joissa vanhemmat muuttavatkin mielensä, kun tulossa on vaikka vammainen lapsi tai monikkoraskaus. Niitä kun on maailmalla nähty. Mielensä muuttaminen pitäisi estää. Eettisiä ongelmia epäilemättä on. Eikä kohdunvuokraus välttämättä ole ihan riskitöntä sille, joka sen vuokraa, kaikkea voi aina sattua, joten pitäisi miettiä myös, mitä niissä tilanteissa on eettistä ja oikein toimia. Kantaja voi myös kiintyä lapseen ja kieltäytyä luovuttamasta sitä. Ei se ole ihan helppo nakki, kun eri tilanteita miettii...
[/quote]
Mä vaan kysyn, että miten mielensä muuttamisen voi estää? Ihminen voidaan pakottaa toimimaan tehdyn sopimuksen mukaan, mutta ei säilyttämään mielipidettään. Ts. ihminen voidaan pakottaa ottamaan vastaan lapsi, mutta ei haluamaan ja rakastamaan häntä. Lapsen kannalta tämä on potentiaalisesti hyvin ongelmallinen tilanne.
Samoin ne tilanteet, missä vanhemmiksi aikoneett esim sairastuvat vakavasti, eikä enää oikeasti kykene vanhemmuuteen.
[/quote]
Eihän kuvailemasi tilanteet riippu lainkaan siitä synnyttämisestä. Kuka pakottaa rakastamaan lasta vaikka olisit itse lapsen synnyttänytkin? Tai estääkö se sairastumista että itse synnytät lapsen? Tällaiset perustelut ontuvat. Jos sijaissynnyttäjän synnyttämä lapsi on saanut alkunsa parin omista sukusoluista, lapsihan on täysin heidän. Lääketieteellisistä syistä sijaissynnyttäjän käyttäminen tulisi ehdottomasti sallia. Olisi pitänyt sallia jo ajat sitten.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:02"]
Ei missään tapauksessa, jokaisella lapsella on biologinen isä ja äiti eikä lasten hankkimiseen pitäisi sotkea mukaan mitään kolmansia osapuolia. Lapsi alkaa kuitenkin luoda suhdetta äitiinsä jo kohdussa joten lapsella pitäisi olla lähtökohtaisesti oikeus olla biologisen äitinsä kanssa kunnes on aikuinen. Sijaissynnyttäminen pn mun mielestä moraalisesti erittäin vääristynyttä toimintaa.
[/quote]
Sijaissynnytyksessä lapsi nimenomaan on usein biologinen. En näe asialle mitään mainitsemiasi esteitä. Olet jotenkin pullossa kasvaneen oloinen, anteeksi vaan.
[/quote]
Tiedän. Sijaissynnytyksessä lapsi ei ole biologisen äitinsä kanssa elämänsä alusta asti vaan vasta syntymän jälkeen. Lapsi alkaa kiintyä äitiinsä (eli tässä tapauksessa sijaossynnyttäjään) jo kohdussa ja lapsi erotetaan siitä ihmisestä johon se on kiintynyt. Se on yksi syy miksi sijaissynnyttäminen on mun mielestä väärin..
[/quote]
Voi hyvä luoja näitä idiootteja. Sanattomaksi vetää.
Hirveän vaikeaa. Ensimmäinen reaktio minulla oli ei, ei pitäisi sallia. Mutta toisaalta jos joku haluaa olla toiselle vuokrakohtuna ja läpäisee psyykkiset testit asian tiimoilta, niin miksi ei. Mikä ihme minä olen kieltämään toisen ihmisen oikeutta haluun auttaa? Saahan sitä lahjottaa vaikkapa munuaisensa, joten miksi ei kohtua.
Ja olisi varmaan parempi valvontasysteemikin täällä Suomessa, jolloin hyväksikäytön mahdollisuus pieneninisi, kuin jos vertaa vähemmän vahdittuihin valtioihin.
Sitä ei pidä koskaan sallia. Se on naisten kehon riistoa, yhtä pahaa kuin raiskaaminen tai prostituutioon pakottaminen, ja lisäksi vielä äidin riistoa vauvalta.
Se, että joku (köyhä) nainen ei ymmärrä parastaan eikä lapsen parasta, ei ole riittävä peruste.
Maailma on muutenkin menossa siihen suuntaan, että liian vanhoiksi odottaneet liian pitkään ikuista nuoruutta eläneet länsimaiset pariskunnat teettävät lapsensa köyhillä nuorilla kolmannen maailman naisilla, joko ihan suoraan sijaissynnytysten kautta (tähän on moni nelikymppinen Hollywood-näyttelijäkin ryhtynyt), tai sitten epäsuorasti: lapsikauppa on todellisuutta, eivätkä kaikki lapset todellakaan mene esim. pedofiileille vaan eri reittejä pitkin ja pimeästi rahaa vaihtaen adoptoitaviksi länsimaisiin perheisiin (tai miksei ensimmäisenkin maailman nuorilla äideillä - huostaanotetuille ja sijoituslapsille ja heidän adoptoimiseen on kysyntää, ja kun on kysyntää, löytyy myös paljon perustelijoita sille, miksi niiden lasten on parempi muualla kuin äidin luona). Kun on kysyntää, on bisnestä, ja monet maksut verhotaan "hallinnollisiin kuluihin".
Tehkää itse lapsenne riittävän nuorena, ja jos olette miehiä ja haluatte olla vain miesten kanssa, niin deal with it - siihen on syy, miksi haluatte juuri miehiä ettekä voi haluta seksuaalisesti naisia, ja sillä taas on seurauksensa. Ja jos ette voi tulla raskaaksi, niin ehkä sillekin on syy, jota voidaan mahdollisesti lääketieteellisesti hoitaa, mutta rajansa silläkin, jos ikää on yli 40 v ja keho vain liian vanha.
Ei pitäisi! Kaiken maailman homot ja pedofiilit yms. alkaa pian hommaamaan lapsia. Se ei ole kenenkään parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:47"]
Ei pitäisi! Kaiken maailman homot ja pedofiilit yms. alkaa pian hommaamaan lapsia. Se ei ole kenenkään parhaaksi.
[/quote]
Huoh... Ihan niinkuin homopiireissä ei jo nyt kierretä tätä asiaa. Sitä paitsi mitä vikaa on homovanhemmissa? Myös pedofiili voi esiintyä ihan normaalina, saattaa naisen raskaaksi ja sen jälkeen hyväksikäyttää omaa lastaan. Ei siihen mitään vuokrakohtuja tarvita erikseen. Pedofiili voi jopa alkaa seurustelemaan yh-äidin kanssa ja hyväksikäyttää tämän lasta. Yleensä vieläpä valitsee jonku sekopääakan, joka sallii tämän sairaan asian tapahtua omalle lapselleen.
Mutta jooh, ei nyt ollut ihan asiallinen perustelu sinulla.
Tämä toimii mainiosti monessa valtiossa, joten en näe mitään erityistä syytä sille, miksei se voisi toimia myös Suomessa. Tavallisestihan ongelmia syntyy tilanteessa, jossa lapsen synnyttänyt, mutta ei-biologinen vanhempi muuttaakin synnytyksen myötä mielensä ja joudutaan ratkomaan ketkä varsinaisesti ovat lapsen vanhemmat. Toisaalta tällaisia kolmen tai neljän vanhemman malleja syntyy esim. Britanniassa ihan jo hedelmöityshoitojen kautta nyt kun mitokondriaalisen DNA:n siirto sallittiin (munasolu yhdeltä äidiltä, mitokondriaalinen DNA yhdeltä äidiltä, sperma luovuttajalta (biologinen isä) ja parisuhteessa oleva mies (isä)). Onko tämä nyt sitten varsinaisesti mikään järin suuri ongelma?
Toisaalta viime vuoden lopulla uutisoitiin onnistuneesta raskaudesta kohdunsiirron jälkeen Ruotsissa, joten varsinaista lääketieteellistä syytä ainakaan naisilla ei ole enää sille, etteikö raskaus onnistuisi vaikka kohdussa olisikin jokin pysyvä vaurio, jonka vuoksi raskautta ei suositella. Mutta sittenhän voi kysyä miten toiselta saatu kohtu sitten eroaa kohdun lainaamisesta. Eivätköhän aikuiset ihmiset kuitenkin kykene itse arvioimaan sen mihin suostuvat. Varmasti Suomessa malli pohjaisi johonkin ohjattuun järjestelmään, jossa halukkaat joutuisivat läpikäymään testit joilla varmistettaisiin heidän tiedostavan suostumuksensa seuraukset ja samalla tarjottaisiin apua myös raskauden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:52"]
[/quote]
Huoh... Ihan niinkuin homopiireissä ei jo nyt kierretä tätä asiaa. Sitä paitsi mitä vikaa on homovanhemmissa? Myös pedofiili voi esiintyä ihan normaalina, saattaa naisen raskaaksi ja sen jälkeen hyväksikäyttää omaa lastaan. Ei siihen mitään vuokrakohtuja tarvita erikseen. Pedofiili voi jopa alkaa seurustelemaan yh-äidin kanssa ja hyväksikäyttää tämän lasta. Yleensä vieläpä valitsee jonku sekopääakan, joka sallii tämän sairaan asian tapahtua omalle lapselleen.
[/quote]
Tutkimusten mukaan homovanhempien lapsista tulee myös itse seksuaalisesti poikkeavia suuremmalla todennäköisyydellä, kuin heterovanhempien. Tätäkö sitten tänne suomeen halutaan välttämättä?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:01"]
[/quote]
[/quote]
Tutkimusten mukaan homovanhempien lapsista tulee myös itse seksuaalisesti poikkeavia suuremmalla todennäköisyydellä, kuin heterovanhempien. Tätäkö sitten tänne suomeen halutaan välttämättä?
[/quote]
Linkkiä kiitos.
Sivistyneessä maailmassa en näe estettä tällaiselle toiminnalle, luonnollisesti sen pitäisi olla todella tarkoin säädeltyä. Toimenpide ei ole vaarallinen kenellekään jos sen tekee turvallisissa, puhtaissa olosuhteissa.
Itsekin olen lapseton, ja minua asia ei haittaa, olen keskittynyt uraani ja keskityn edelleen, enkä kaipaa perhe-elämää tai edes parisuhdetta, mutta ymmärrän kyllä sen tuskan jos ei voi saada lasta vaikka haluaisi. Adoption pitäisi tosin olla ensisijainen vaihtoehto ja jos se ei onnistu niin sitten voisi miettiä sijassynnytystä. Jos joku ajattelee että lapsen on pakko olla biologinen niin sitten ei ole hyvä vanhempi muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Linkkiä kiitos.
[/quote]
Luin lehdestä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:45"]Sitä ei pidä koskaan sallia. Se on naisten kehon riistoa, yhtä pahaa kuin raiskaaminen tai prostituutioon pakottaminen, ja lisäksi vielä äidin riistoa vauvalta.
Se, että joku (köyhä) nainen ei ymmärrä parastaan eikä lapsen parasta, ei ole riittävä peruste.
Maailma on muutenkin menossa siihen suuntaan, että liian vanhoiksi odottaneet liian pitkään ikuista nuoruutta eläneet länsimaiset pariskunnat teettävät lapsensa köyhillä nuorilla kolmannen maailman naisilla, joko ihan suoraan sijaissynnytysten kautta (tähän on moni nelikymppinen Hollywood-näyttelijäkin ryhtynyt), tai sitten epäsuorasti: lapsikauppa on todellisuutta, eivätkä kaikki lapset todellakaan mene esim. pedofiileille vaan eri reittejä pitkin ja pimeästi rahaa vaihtaen adoptoitaviksi länsimaisiin perheisiin (tai miksei ensimmäisenkin maailman nuorilla äideillä - huostaanotetuille ja sijoituslapsille ja heidän adoptoimiseen on kysyntää, ja kun on kysyntää, löytyy myös paljon perustelijoita sille, miksi niiden lasten on parempi muualla kuin äidin luona). Kun on kysyntää, on bisnestä, ja monet maksut verhotaan "hallinnollisiin kuluihin".
Tehkää itse lapsenne riittävän nuorena, ja jos olette miehiä ja haluatte olla vain miesten kanssa, niin deal with it - siihen on syy, miksi haluatte juuri miehiä ettekä voi haluta seksuaalisesti naisia, ja sillä taas on seurauksensa. Ja jos ette voi tulla raskaaksi, niin ehkä sillekin on syy, jota voidaan mahdollisesti lääketieteellisesti hoitaa, mutta rajansa silläkin, jos ikää on yli 40 v ja keho vain liian vanha.
[/quote]
Vahingossa tuli yläpeukku kun piti alapeukuttaa. En voisi olla kanssasi enempää erimieltä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:12"]
Luin lehdestä.
[/quote]
Anna mä arvaan: Vartiotorni tai vastaava?
Täällä joku provoilee vakavalla asialla. En voi uskoa että osa vastaajista on noin pihalla kuin esittävät olevansa. Perustelut tyyliin luin lehdestä. :DDD
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:18"]
Täällä joku provoilee vakavalla asialla. En voi uskoa että osa vastaajista on noin pihalla kuin esittävät olevansa. Perustelut tyyliin luin lehdestä. :DDD
[/quote]
Tämäpä oli älyllinen argumentti.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]
[/quote]
[/quote]
Niinpä! Se lehti on lähde, eikä perustelu.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Toinen osapuoli ei esitä mitään perusteluja.
"Nyt vain kuuluu olla tätä mieltä." / "En käsitä, miten joku voi olla muuta mieltä." (<- Oman käsityskyvyn vajavaisuuden ilmaus.) / "Kaveritkin on tätä mieltä." / "Noi muut on tyhmii. :DDD"
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Toinen osapuoli ei esitä mitään perusteluja.
"Nyt vain kuuluu olla tätä mieltä." / "En käsitä, miten joku voi olla muuta mieltä." (<- Oman käsityskyvyn vajavaisuuden ilmaus.) / "Kaveritkin on tätä mieltä." / "Noi muut on tyhmii. :DDD"
[/quote]
Mutta kun pitää olla suvaitsevainen!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:02"]
Kyllä minusta pitäisi, mutta olisin valmis rajaamaan sen niin, että siinä käytettäisiin heidän, joille lapsi tulee omia sukusoluja. Tai ainakin niin, että sijaissynnytys olisi vain nais-mies -parien tapa saada lapsia. Liian spookya, jos mies voisi shoppailla lapsen tai homo/lesbopari. Tietysti jos luovutettuja sukusoluja kenellä tahansa käytetään, sen voi nähdä shoppailuna, mutta sillä perusteella en ajattele niin, että niillä vain korvataan omia sukusoluja ja se on minulle vielä ok.
[/quote]
Mitäs mieltä olet hedelmöityshoidoista naisille ja naispareille ?