Rikkaat ja Rahattomat 2022 Official
Alkaa helmikuussa. Ainakin Aki ja Rita mukana "rikkaina" uudella kaudella.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/b5f7fb2d-edab-42ba-8458-a948c7c…
Aika mielenkiintoinen kausi tällä kertaakin tulossa.
Kommentit (4342)
Vierailija kirjoitti:
Olen mutkan kautta sukua rikkaat ja rahattomat -perheelle. Ohjelmassa ollut mies vaimoineen ei anna kenenkään unohtaa, että rahaa on ja sen tulee näkyä. Raha ei sovi kaikille.
Oman kokemukseni perusteella varakkailla on yleistä pitää hajurakoa normaalituloila eläviin ja itsejänsä köyhempiin. On ihmisiä, jotka onnistuvat haalimaan kokoon paljon rahaa ja varallisuutta, vaikka mitään sivistystä ei olekaan. Rahan ja omaisuuden karttumisen myötä ylentävät sitten itsensä kuvittelemassaan sosioekonomisessa tasossa muiden yläpuolelle. Se että on onnistunut hankkimaan varallisuutta harvoin nostaa kenenkään sivistystasoa. Henkilö on mikä on, mutta jos onnistuu hankkimaan paljon mammonaa, sivistystaso usein laskee ja käytöstavoista tulee lähinnä näyttelemistä.
Eräs nuoruuden seurustelusuhdekin kariutui siihen ettei minun vanhemmilla on varallisuutta ja rahaa. Ennen kuin kariutumiseen johtaneet seikat tuli esille, en ikipäivänä osannut kuvitella että Suomessa saattoi olla sellaista diskriminaatiotekijää. Vuosikymmenten jälkeenkin ihmettelen moista.
Uuden kauden 5. jakso. Siis, mitä ihmettä. Rikkaat lähtivät hotelliin yöksi... Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että tuo Mimosa on koskaan päässyt lääketieteelliseen. Ei millään pahalla.
"Ei millään pahalla". Eipä. Hyvälläkö muka?
Ai? Vaikuttaa nimenomaan sellaiselta hiljaiselta älyköltä jolla lisäksi käytöstapoja, toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mutkan kautta sukua rikkaat ja rahattomat -perheelle. Ohjelmassa ollut mies vaimoineen ei anna kenenkään unohtaa, että rahaa on ja sen tulee näkyä. Raha ei sovi kaikille.
Oman kokemukseni perusteella varakkailla on yleistä pitää hajurakoa normaalituloila eläviin ja itsejänsä köyhempiin. On ihmisiä, jotka onnistuvat haalimaan kokoon paljon rahaa ja varallisuutta, vaikka mitään sivistystä ei olekaan. Rahan ja omaisuuden karttumisen myötä ylentävät sitten itsensä kuvittelemassaan sosioekonomisessa tasossa muiden yläpuolelle. Se että on onnistunut hankkimaan varallisuutta harvoin nostaa kenenkään sivistystasoa. Henkilö on mikä on, mutta jos onnistuu hankkimaan paljon mammonaa, sivistystaso usein laskee ja käytöstavoista tulee lähinnä näyttelemistä.
Eräs nuoruuden seurustelusuhdekin kariutui siihen ettei minun vanhemmilla on varallisuutta ja rahaa. Ennen kuin kariutumiseen johtaneet seikat tuli esille, en ikipäivänä osannut kuvitella että Suomessa saattoi olla sellaista diskriminaatiotekijää. Vuosikymmenten jälkeenkin ihmettelen moista.
Jaksossa nainen vaikutti hyvin maanläheiseltä. Taisi muutenkin sanoa, että on vasta miehen myötä ja kannustuksesta ruvennut mm keräilemään merkkilaukkuja. Eli syyttävä sormi siihen kaksilahkeiseen, joka muutenkin tuntui koko ajan elävän materiahypeä ja sellaista ihmeellistä ylimielistä piiloveetuilua.
Muija roikkui jatkuvasti sen miehen kädessä kiinni. Ihan, kun se ukko lähtisi siitä karkuun. Jotenkin kylmältä ja feikiltä vaikuttivat. Se köyhä äiti ja lapsi taas vaikuttivat aidoilta.
Olen itse AMK-opiskelija ja tulot koostuvat asumis- ja opintotuesta, opintolainasta, kesät olen töissä ja välillä keikkailen opintojen ohella. Tulot eivät siis ole kummoiset. Säästöjä on noin 15k aiemmista töistä ja sijoituksista ennen opintoja. Opiskelemani ala ei ole mikään huimatuloinen. Asun yksin vuokralla, auto on, en halua lapsia. Tuon perijän ja lääkärin meno sai ajattelemaan varallisuutta uudesta kulmasta. Jos olisi varaa tuosta vaan ostaa kaikki mahdollinen alusvaatteista ja keittiön lautasista asti jotain kallista merkkiä, olisiko se niin merkityksellistä? Minulla on mahdollisuus aina välillä ostaa jotain kalliimpaa, nyt esimerkiksi olen ostanut kotimaisena käsityönä tehdyn nahkalaukun, sekin tosin käytettynä. Mutta jos voisin vaan klikkailla vaikka 5 laukkua ja kaiken mitä haluan ostoskoriin, mitä hienoa siinä olisi? Luulen, että asioita oppii arvostamaan eri tavalla, kun ne eivät ole itsestäänselvyyksiä. Mielummin elän näin, kun niin että voin saada kaiken mitä haluan (paitsi sen jättimäisen jahdin). Kuulostaa myös uskomattomalta, että jos rahaa on kun roskaa niin harrastuksiinkin pitää liittyä aina 200€ shampanjapullo.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sellainen olo tätä uusinta jaksoa katsellessa, että jos rikkaaksi tullessa muuttuu tuollaiseksi kuin tuo pariskunta, en koskaan halua rikkaaksi.
Ihmetytti myös tämä nälkää näkeminen. Jos noin oli, niin miksi ihmeessä käyttivät pienestä budjetista 18 euroa pizzaan?!
Tobias oli tosiaan ihana ja hänen ja äitinsä välinen suhde vaikutti todella lämpimältä. Toivon hänelle kovasti onnea ja iloa elämässään!
Jotenkin älytöntä esittämistä näillä rikkailla poikkeuksetta. Veera Bianca kaupassa oli aivan järkyttävää katsottavaa, samoin nää. Miten ne voi olla noin pölkkyjä, siis rikkaat, vai näyttelevätkö vain jollain tapaa?! "Minä en ole tottunut näin epäterveelliseen ruokaan, syön vain semmoista ja tämmöistä." Vaatiiko tuotantoyhtiö heiltä tuollaista tyhmää kauppakäytöstä vai ovatko he tosiaan tuollaisia? Ja se omaisuuden ja ostosten esittely, jotenkin ärsyttävän teennäistä. "Mulla on tässä tämmönen tonnin sikarilaatikko, hyvä sijoitus (ai jaa)." "Heidän sieniretkensä eivät ole aivan tavanomaisia vaan mukaan pakataan samppaanjaa."
En itsekään puolison kanssa ole aivan köyhimmästä päästä, mutta tän sarjan rikkaiden käytös on jollain tapaa aivan vierasta. Kyllä me osataan kaupassa käydä, vertaillaan hintoja eikä brassailla. Samoin ostetaan joskus samppanjaa ja kukkia, mutta järkkyä miten sitäkin täytyy korostamalla korostaa ohjelmassa. Ehkä kuuluu käsikirjoitukseen, en tiedä.
Ainakin viime jakson katsottuani tahtoisin tuntea ja ystävystyä ennemmin Sinin ja Tobiaksen kanssa. He olivat niin aitoja ihmisiä. Kaikkea hyvää toivon heille. Toivottavasti Sini saa paremmin palkattua työtä tulevaisuudessa ja vaurastuu.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että asioita oppii arvostamaan eri tavalla, kun ne eivät ole itsestäänselvyyksiä.
Kyse on suhteellisuudesta. Varakkaatkin keräilevät Oiva Toikan lasilintuja, vaikka lasilinnun rahallinen arvo varakkaalle on pähkinöiden tasolla. Varakas löytää esineiden arvostuksen kalliimmalta hintatasolta. Esimerkkinä Jannen mainitsema 50-jalkainen purjehdusvene. Formulatähdelle ei riitä satojen tuhansien arvoinen vene, vaan tyydytys löytyy vasta miljoonia maksavasta veneestä. Venäläiselle sikarikkaalle oligarkille formulatähden miljoonavene ei ole mitään. Tyydytys löytyy satoja miljoonia maksavasta räätälintyönä tehdystä laivasta. Ostamalla jotakin kallista ihminen kokee elävänsä ja olevansa, vaikka itse ostettavassa esineessä ei sinänsä olisi mitään järkeä. Kulutushalu ja -tottumukset joustavat helposti ylöspäin, mutta vain vaivoin alaspäin.
ei nää mitään rikkaita oo ku mimosan etuhampaatki törröttää miten sattuu,jos rahaa ois ni ois korjannu ne jo.
ja joku täällä sano mimosaa maanläheiseksi, kun ei ennen miestänsä ostanu merkkilaukkuja. eikös se keskittyny luokkanousuun (<- reps) niin eikö sillon merkkilaukut oo seuraava askel.
Vierailija kirjoitti:
Ankea tosiasia on että eivät voi tienata 200 tonnia, koska kumpikaan ei verokalenterissa, miehen firman tulos mahtavat 12 tuhatta, no saa sillä sikarinsa.
Ankea tosiasia on, että verotiedot ei kerro yhtään mitään varakkaista ihmisistä! Jannella on ensinnäkin perintöä, ja varallisuushan ei näy verotiedoissa. Toisekseen hänellä on yritys. Ei kukaan järkevä osakeyhtiön omistaja nosta palkkaa firmastaan enempää kuin tarvitsee elämiseen. Paljon järkevämpää jättää rahaa yritykseen ja sijoittaa sitä kautta ja kasvattaa omaisuutta. Toisekseen omasta vapaasta pääomasta huojennetulla verotuksella nostetut osingot eivät näy verotiedoissa, mikä on kyllä aika jännä. Eli Janne voi jopa nostaakin yli 100k€/vuosi ja lisäksi kasvattaa omaisuuttaan firman nimissä, eikä silti näy verotiedoissa. Myös lääkärit ovat usein yrittäjiä, joten sama pätee periaatteessa vaimoonkin.
Vierailija kirjoitti:
ei nää mitään rikkaita oo ku mimosan etuhampaatki törröttää miten sattuu,jos rahaa ois ni ois korjannu ne jo.
ja joku täällä sano mimosaa maanläheiseksi, kun ei ennen miestänsä ostanu merkkilaukkuja. eikös se keskittyny luokkanousuun (<- reps) niin eikö sillon merkkilaukut oo seuraava askel.
Luokkanousu-termi kuulosti miehen käyttämältä fraasilta, nainen varmaan omaksunut tilanteensa kuvailun niin. Kokenut varmaan olevansa jotenkin huonompi kun ei kuulu rikkaaseen sukuun ja mies taas kyllä, takertuu siis kaikin keinoin mieheen kuten näkikin, kädestä pidettävä hampaat irvessä. Ei lääkäriksi ihan kuka vain opiskele, kyllä pitää olla aitoa kiinnostusta ja älyä takana.
Vierailija kirjoitti:
Todella typerä ja ärsyttävä oli tämä rikas mies, Jukkako lie. Aivan raivostuttavasti lesoili sikareillaan ja kalliilla juotavillaan jatkuvasti. Eikä Mimosakaan edes muistanut, milloin viimeksi oli juotu suodatinkahvia. Huhhuh, jos tuommoisia ihmisiä on enemmänkin, niin joutaisi jo maailmanloppu tulla. Ja en helvetissä ikinä tajua, miksi kukaan haluaa tuhlata rahojaan merkkilaukkuihin. Niin noloa ja nousukasmaista.
Tuo suodatinkahvijuttu särähti. Piti oikein kysyä mieheltä että mitä se oikein sanoi?! Itse on juo kahvia ollenkaan, mutta mikä homma? Siis nykyisin lesoillaan joillain kahvikoneilla? Mä oonkin katsonut instasta että kaikilla somevaikuttajilla on kahvikoneet ja siellä tarinoissaan niillä surauttelevat kupposia. Vai on suodatinkahvi nykyään köyhien juttu, joutuukohan Mimosa sitä juomaan kuitenkin töissä? Itse olen töissä sairaalassa ja kyllä täällä ihan suodatinkahvia kahvinjuojat juovat, eipä ole kahvikoneita meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkanousu-termi kuulosti miehen käyttämältä fraasilta, nainen varmaan omaksunut tilanteensa kuvailun niin. Kokenut varmaan olevansa jotenkin huonompi kun ei kuulu rikkaaseen sukuun ja mies taas kyllä, takertuu siis kaikin keinoin mieheen kuten näkikin, kädestä pidettävä hampaat irvessä. Ei lääkäriksi ihan kuka vain opiskele, kyllä pitää olla aitoa kiinnostusta ja älyä takana.
Mitenköhän mimosan luokkanousu tapahtuu, kun kuitenkaan oma varallisuus ei nouse ja miehen rahat on miehen rahoja. Ja näillä varmaan on avioehto, eli rahaa ei oo tulossanaan vaikka eroais? Vai oottaako vaan että toi patu kuolee ja sitte rikastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella typerä ja ärsyttävä oli tämä rikas mies, Jukkako lie. Aivan raivostuttavasti lesoili sikareillaan ja kalliilla juotavillaan jatkuvasti. Eikä Mimosakaan edes muistanut, milloin viimeksi oli juotu suodatinkahvia. Huhhuh, jos tuommoisia ihmisiä on enemmänkin, niin joutaisi jo maailmanloppu tulla. Ja en helvetissä ikinä tajua, miksi kukaan haluaa tuhlata rahojaan merkkilaukkuihin. Niin noloa ja nousukasmaista.
Tuo suodatinkahvijuttu särähti. Piti oikein kysyä mieheltä että mitä se oikein sanoi?! Itse on juo kahvia ollenkaan, mutta mikä homma? Siis nykyisin lesoillaan joillain kahvikoneilla? Mä oonkin katsonut instasta että kaikilla somevaikuttajilla on kahvikoneet ja siellä tarinoissaan niillä surauttelevat kupposia. Vai on suodatinkahvi nykyään köyhien juttu, joutuukohan Mimosa sitä juomaan kuitenkin töissä? Itse olen töissä sairaalassa ja kyllä täällä ihan suodatinkahvia kahvinjuojat juovat, eipä ole kahvikoneita meillä.
No jos omistaa kahvikoneen niin varmaan silloin tulee miettineeksi tällaista, kun sattuu pitkästä aikaa lataamaan suodattimet ja muut. Tuotannosta varmaan myös johdateltu näihin kysymyksiin. Kyllä voi olla kateellista sakkia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos omistaa kahvikoneen niin varmaan silloin tulee miettineeksi tällaista, kun sattuu pitkästä aikaa lataamaan suodattimet ja muut. Tuotannosta varmaan myös johdateltu näihin kysymyksiin. Kyllä voi olla kateellista sakkia täällä.
En kyllä kateuksissani asiaa ihmetellyt, en edes juo kahvia. Ihmettelin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän mimosan luokkanousu tapahtuu, kun kuitenkaan oma varallisuus ei nouse ja miehen rahat on miehen rahoja. Ja näillä varmaan on avioehto, eli rahaa ei oo tulossanaan vaikka eroais? Vai oottaako vaan että toi patu kuolee ja sitte rikastuu?
Jos on päässyt pienituloisista hyvätuloiseksi ammattinsa ansiosta, niin riittänee. Olet kumma trollaaja
En oo trollaaja vaan ihan tosissani ihmettelen että ihmisetkö tosissaan harrastaa luokkanousuja ja jopa puhuu siitä ääneen, onko naurettavampaa kuultu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää että Suomessa katsotaan rikkaaksi ihminen joka elää vuokrayksiössä.
Toinen asia mikä herätti huomion, eikö Lindan pahoinpitelijä ollut joutunut millään lailla korvaamaan tekosiaan? Toinen joutunut ulosottoon terveydenhuollon menojen vuoksi, -itse en ehkä lähtisi yksityiselle lääkärille jos rahaa ei ole.
Miksi Veeraa pelotti Lindan kotitalo? Aivan moderni kerrostalo ja poliisiasema vielä lähellä. Kummallista!
Olisi ollut kiva nähdä Lindan kauppareissu.
Ihanat hatut Veeralla!
Onhan tuosta pahoinpitelystä googlesta,Milan Jaffa taisi olla..
Joo, oli. Tuolta löytyy tietoa. Linda itse kertonut julkisissa somejulkaisuissaan tästä.
https://www.reddit.com/r/snappijuorut/comments/y9s435/lindakouhiamilanj…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on päässyt pienituloisista hyvätuloiseksi ammattinsa ansiosta, niin riittänee. Olet kumma trollaaja
En oo trollaaja vaan ihan tosissani ihmettelen että ihmisetkö tosissaan harrastaa luokkanousuja ja jopa puhuu siitä ääneen, onko naurettavampaa kuultu :D
Sopii tähän formaattiin. Hahmot on kuin karikatyyrejä. Tuskin oikeassa elämässään ihan kuitenkaan sellaisia. Medialukutaito, vai mistä tässä yhteydessä voikaan puhua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sarjassa halutaan selvästi luoda tarinaa siitä, että köyhyys ei ole ihmisten oma vika ja rikkaus on hankittu kovalla työllä plus raha ei tee onnelliseksi. Tämä agenda paistaa aika paljon läpi ja kyllähän esim. noista "köyhistä" tihkuu tietoa, että eivät nyt ihan niin sympaattisia tapauksia ole. Esim. yhdestä osallistujasta tiedän, että päihteisiin kyllä riittää rahaa.
ja kaikki varmasti arvaavat ilman sen suurempia vihjeitä että kenellä.. :D
Kyllä se ahkeruus usein palkitaan. Itse painan yrittäjänä raksalla töitä 12h päivässä ja saan 50% enemmän palkkaa. Tykkään duunistani, mutta raha ei tosiaankaan tee onnelliseksi, ainoastaan helpottaa elämää.
Ei suomessa kovinkaan montaa köyhää ole, kelasta voi nostaa "palkkaa" pari tonnia kuussa loisimalla kotona.
Kyllä se riittää, jos valitsee asuinpaikkansa oikein.
Tuskinpa kukaan kahta tonnia saa. En vain usko. Omaionen ei saa toimeentulotukea, on sairauseläkkeellä ja hänellä on useita lääkkeitä, koska asuu perityssä ok-talossa ja on vain talon kulut, joita ei pysty maksamaan ilman sukulaisten apua. Myös minä autan jonkin verran. Hän saa vain sairauseläkkeen, ei yhtään mitään muuta. Hoitotukikin evättiin. Lääkkeissä on katto, mutta kaikki omavastuut paukkuu kyllä. Hän saa eläkettä nettona omien sanojensa mukaan noin 800 euroa kuussa, kansaneläke ja takuueläke, mutta pian alkaa saada työeläkettä kun ikä tulee täyteen ja sitten vähän helpottaa. Ei hänestä ole omakotiasujaksi ilman apua, mutta ainoa apu on meiltä sukulaisilta.
Toinen nuori on väliaikaisella kuntoutustuella. Hän asuu pienessä edullisessa puutaloyksiössä, joten vuokraa jää itselle maksettavaksi vain noin 40 euroa, kun vuokra jää alle sen maksimin mitä saa olla. Lisäksi saa sen pienimmän sairauspäivärahan mukaan sen tuen. Tavoite on päästä töihin, kun löytyy ensin sellainen koulutus, mikä sairauden kanssa onnistuu. Hänen tulonsa on jotain 700 euron luokkaa netto kuussa. Toimeentulotukea ei tietääkseni ole edes hakenut, kun pärjää hyvin. Syyt siihen että pärjää on se, että tekee ruuat itse, ei syö määräänsä enempää, ei juo muuta kuin vettä ja teetä, ei edes mehuja, kahvia tai limsaa. Täällä ei uskota että pärjää, mutta kun on päättänyt olla absolutisti ja katsoo tarkkaan hintoja, niin pärjää. Kuulemma eläkepäivinä kerran kuukaudessa tilaa kotiin roskaruokaa, mutta hänellä on omien sanojensa mukaan yläraja ettei saa kuljetuksenkaan kanssa maksaa 15 euroa enempää.
Sen pari tonnia saa Kelalta vain, jos on tyyliin jotain 10 alaikäistä lasta. Mutta niihin sitten meneekin sitä rahaa.
Itse olen hyväpalkkaisissa töissä ja silti jos joutuisin työttömäksi, saisin ansiosidonnaista nettona vain jonkun 1500 euroa. Joo, bruttona jotain 2000 euroa, mutta netto on ainoa millä on väliä. Eikä siihen tulisi mitään muita yhteiskunnan tukia päälle. Selvitin asian yhdessä vaiheessa kun jännitin, ehdinkö saada yt-neuvottelujen jälkeen uuden työpaikan tarpeeksi nopeasti. Ja ansiosidonnaista pidetään sentään huomattavasti parempana tulotasona kuin muita tukia. Sitten jos ei työllisty ansiosidonnaisen aikana, niin putoaa käsittääkseni paljon pienemmille summille kun joutuu Kelan asiakkaaksi.
Olen mutkan kautta sukua rikkaat ja rahattomat -perheelle. Ohjelmassa ollut mies vaimoineen ei anna kenenkään unohtaa, että rahaa on ja sen tulee näkyä. Pariskunnan sukulaisperhe saatetaan suurieleisesti kutsua esim. veneelle purjehtimaan ja annetaan ymmärtää, että halutaan viettää aikaa yhdessä eikä kustannuksista tarvitse murehtia. Kun kutsuttu perhe sitten menee paikalle, käy ilmi ettei kutsujalla nyt ollutkaan tarkoitus varsinaisesti purjehtia vaan kutsu tarkoittikin sitä, että yhdessä laitetaan lounas ja sitten tuleekin toiset (rikkaammat) vieraat ja oman perheen jäsenet saavat jäädä rannalle.
Surullista seurata sivusta. Raha ei sovi kaikille.