Mitä Kalevala sinulle merkitsee
Tunnetko Kalevalan?
Mitä Kalevala sinulle merkitsee?
Ikäsi ja ammattisi?
Tunnen. Kalevala on minulle kokonainen maailma. 38, opettaja.
Hyvää Kalevalanpäivää kaikille!
Kommentit (45)
Merkittävä kansanperinteen muistomerkki. Luin sitä ensimmäisen kerran jo alle koulkuikäisenä heti opittuani lukemaan. Kokonaan luin kirjan aikuisena opintojen yhteydessä. Mielenkiintoista oli huomata, että Kalevalasta löytyi paljon ihmissuhteisiin liittyviä teemoja, jotka eivät juurikaan ole muuttuneet aikojen saatossa.
Hyvää Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivää toivottelee jo eläkeikäinen kotikielen ja vieraiden kielten opettaja
Vieläkö peruskouluissa luetaan Kalevalaa?
Kalevala on minulle kaunis perintö esi-isiemme ajalta, ennen Ruotsin ja kristinuskon valloitusretkiä maahamme.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:42"]Vieläkö peruskouluissa luetaan Kalevalaa?
[/quote]
Ei. Ei siellä enää tehdä muuta kun räpsitä kuvia ja tehdä videoita. Oppilaat saattaisivat muuten Katsos pitkästyä, jos ei tabletti ole kourassa jatkuvasti. Tulee paha mieli kun pakotetaan lukemaan!
Ei ole mitään merkittävää kaunokirjallisuutta läsnä, saati Kalevalaa.
Sääli, että Kalevalan tuntemus on niin ohutta tänäpäivänä. Suuri osa aikuisista ei edes tiedä Kalevalan hahmoja. Joku Väinämöinen ehkä tuttu, sekin lähinnä Jouni Hynysestä mielleyhtymä... Joku Mielikki tai Sampsa pellervoinen - neva hööt!
Mutta ei nämä avuttomat sitten tiedä paljon muutakaan. Eivät osaa edes sanoa 7 veljeksen nimeä.
Ennen oli PALJON paremmin.
Kalevalaa pitäisi ehdottomasti lukea kouluissa enemmän. Se on yksi kansallisuutemme identiteetin kulmakivistä. Luen sitä aina silloin tällöin ja luen lapsillenikin. He rakastavat sitä runomittaa.
Jännä kirja, hienoja vanhoja tarinoita. Tuon ympärille voisi kehitellä vaikka uskonnon niin ei porukan tarvitsisi pyllistellä aavikkopaimentolaisten satujen takia. On sen verran vaikealukuinenkin, että jos juoni ei kanna joka suon yli, sen voi selittää kantamaan. Olisi sitten jotakin omaa, jonka puolesta tapella, kun se tappelu eli uskonsota on kuitenkin tulossa.
Humanistimaisteri, 45
Vähemmän kuin Raamattu. Paljon vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:42"]Vieläkö peruskouluissa luetaan Kalevalaa?
[/quote]
Ei. Ei siellä enää tehdä muuta kun räpsitä kuvia ja tehdä videoita. Oppilaat saattaisivat muuten Katsos pitkästyä, jos ei tabletti ole kourassa jatkuvasti. Tulee paha mieli kun pakotetaan lukemaan!
Sääli, että Kalevalan tuntemus on niin ohutta tänäpäivänä. Suuri osa aikuisista ei edes tiedä Kalevalan hahmoja. Joku Väinämöinen ehkä tuttu, sekin lähinnä Jouni Hynysestä mielleyhtymä... Joku Mielikki tai Sampsa pellervoinen - neva hööt!
Mutta ei nämä avuttomat sitten tiedä paljon muutakaan. Eivät osaa edes sanoa 7 veljeksen nimeä.
[/quote]
Kyllä osa suomalaisista sivistää itseään vieläkin. Se on se todellinen akateeminen hegemonia. Sitä ei löydy amiksesta, eikä aina lukiostakaan, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:42"]Vieläkö peruskouluissa luetaan Kalevalaa?
[/quote]
[/quote]
Kyllä osa suomalaisista sivistää itseään vieläkin. Se on se todellinen akateeminen hegemonia. Sitä ei löydy amiksesta, eikä aina lukiostakaan.
Kalevala on osa kulttuuriamme ja mielestäni jokaisen pitäisi se lukea. Itse luin sen ensimmäisen kerran ala-asteella, jolloin se ei minulle oikein auennut. Seuraavan kerran olinki jo vanhempi, ehkä 16 ja oli kuin lamppu olisi syttynyt, ymmärsin lukemaani täysin eritavalla, pääsin niin sanotusti asian ytimeen. Kalevalaa lukiessani en voi kuin ihmetellä kielemme kauneutta ja sitä kuinka elävästi siihen maailmaan voikaan uppoutua. Rakastan todellisia suomalaisia tarinoita, minuun uppoavat juurikin Timo K. Mukan Maa on syntinen laulu, Juhani Ahon Juha jne.. Mutta kyllä Kalevala on yksi ylitse muiden. Olen 24 v. Työtön.
Se on minulle tärkeä kokoelma suomalaista hengenperintöä. Ei siis pelkkiä tarinoita, vaan kuvauksia pohjoisesta mielenmaisemasta. Maailman synty ym. on kuvattu symbolisesti tarinoiden muodossa, kuten muissakin kulttuureissa, mutta jokin siinä koskettaa sisintä ja saa aikaan syvän ymmärryksen tunteen. Surullista, kuinka moni on unohtanut juurensa.
Kalevala on hieno, jännä ja viihdyttävä. Pidän sen tarjoamasta maailmansyntyteoriasta ja ihmissuhdedraamasta.
Ope 30 v.
... 18 jatkaa: olen 27-vuotias luovan alan yrittäjä.
Suomalaisuuden juuria, kansallista identiteettiä.
34, biologi.
Entä mitä Kalevala merkitsee kissoillenne?
Kalevala ja luonnonuskonto, jonka kristillinen lähetyssaarnaaja raiskasi tieltään.
Olen lukenut monesti, hahmot ovat uskomattoman todellisia ja mielenkiintoisia. Teos on mielestäni kestänyt aikaa, ja uskon että aikojen saatossa joku saattaa todellakin alkaa pitää sitä raamattunaan ja uusi uskontokunta on syntynyt, kuten täällä joku ehdottikin. Itse voisin ainakin kääntyä. :) Tämä teos kuuluu niihin, jotka luen aina tasaisin väliajoin läpi ja aina siitä löytää jotain uutta. Vaikka kieli on paikoin vaikeaselkoista, se avautuu kyllä, kun vauhtiin pääsee ja mielestäni teksti itsessään on osa sitä viehätystä. Jos todella on niin ettei kouluissa Kalevalaa enää lueta, tulisi siihen mielestäni tehdä pikainen muutos, on se niin tärkeä osa kulttuurihistoriaamme ja suomalaisuutta.
T. Nainen 26, siistijä
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:11"]Entä mitä Kalevala merkitsee kissoillenne?
[/quote]
Mäy.
Lukioaikana kymmenisen vuotta sitten meillä kävi uskonnontunnilla vierailemassa jotain hörhölahkolaisia esittelemässä katsomustansa, ja heillä oli "pyhänä kirjanaan" juurikin Kalevala. Jollen ihan väärin muista. Yritän googlailla, mutta en nyt muista yhtään tarkemmin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:31"]Kalevala merkitsee kielellä leikittelyä ja kansanperinnettä, mutta se on minusta myös vaikea ymmärtää sanaston vuoksi.
Olen 36 ja opiskelija.
[/quote]
Kalevalassa on niin monta tasoa! Olen jokaisen lukukerran jälkeen mykistynyt, sillä löydän AINA jotain uutta. Sama tarina, sama kieli, samat hahmot mutta uusi maailma aukeaa aina. Käsittämätöntä. Aivan uskomaton kansallisaarre.
Kanteletar on myös tutustumisen ja säilyttämisen arvoinen.
ap