Alkoholijuoma keliaakikolle
Kotipirskeet suunnitteilla ja sinne tulossa kaksikin viljatonta. Onko kirkkaissa viinoissa viljaa? Mikä sopii booliin?
Kommentit (16)
Poikkeuksetta viinoissa, mutta rommi tehdään sokeriruoosta. Eli bacardi. Varmista alkosta vielä. Meillä menee myös rommikaakao tummasta rommista, punkut ja konjakki
Onhan sellaisia paljonkin, joiden valmistuksessa ei käytetä viljaa. Eikö maissipohjaisia juomiakin ole? Rommi ainakin käy, ja kaikki viinit ja konjakit. Myös sake ja calvados.
Gluteeni häviää tislaamalla. Käytännössä kaikkea muuta voi juoda kuin olutta, paitsi esim Laitilan Kukkoa, joka on gluteenitonta.
Keliakialiiton sivuilla lisätietoja.
Eli siis kaikki muu käy paitsi kalja? Ihan varmasti?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:06"]Eli siis kaikki muu käy paitsi kalja? Ihan varmasti?
[/quote] tietysti.
kaljoista ainakin budweiser on maissipohajnen
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:06"]Eli siis kaikki muu käy paitsi kalja? Ihan varmasti?
[/quote] ei käy kaikki muu. Ja kukko tosiaan on keliaakikoille sopiva olut. Ja hyvänmakuinenkin.
Kaikki mikä on tislattua käy, myös viinat ja viskit. Gluteeni ei selviä tislausprosessista eikä siis päädy itse tuotteeseen. Väkevät ovat tisleitä melkein poikkeuksetta. Myös liköörit, viinit, siiderit ovat ok.
Mainitsit että kaksi "viljatonta", jos tosiaan ovat viljattomia niin silloin gluteeniton olutkaan ei tietenkään käy. Kaikki muu kylläkin.
Olen vilja-allergikko (ei keliakiaa), ja minulle varataan aina gluteenitonta. Allergikolle ei käy gluteeniton, pitää olla viljaton, tai luontaisesti gluteeniton. Tisleet käy kaikille, niihin ei päädy yhtään mitään siitä alkuperäisestä raaka-aineesta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:34"]Olen vilja-allergikko (ei keliakiaa), ja minulle varataan aina gluteenitonta. Allergikolle ei käy gluteeniton, pitää olla viljaton, tai luontaisesti gluteeniton. Tisleet käy kaikille, niihin ei päädy yhtään mitään siitä alkuperäisestä raaka-aineesta.
[/quote] minäkin ja varaan omat juomani itse.
Jos et saa syödä viljatärkkelystä ja sinulla on vehnä ohra ja ruis ruoka aina allergiat niin saako siideria esim juoda?
No Rommia pöytään sitten. Huh hah hei ja rommia pullo. Tai pyydä sitten tuomaan omat juomat jos on hyvin herkkä tapaus.
http://www.keliakialiitto.fi/liitto/horeca/mitka_tuotteet_soveltuvat_ke…
Kukko olutta heille.